اخبار داغ

کاهش ۵۰ درصدی آبدهی قنوات در یزد؛

۵۰۰ قنات در یزد کاملا خشک شد/ ۵۰ درصد روستاهای استان خالی از سکنه

۵۰۰ قنات در یزد کاملا خشک شد/ ۵۰ درصد روستاهای استان خالی از سکنه
سجادی پور، مدیرکل سابق جهاد کشاورزی استان یزد گفت: نزدیک به ۲۰ درصد منابع آب استان یزد از طریق قنوات و حدود ۸۰ درصد آن نیز از طریق چاه‌ها تأمین می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سیدجمال سجادی‌پور در گفتگو با خبرنگار یزدرسا اظهار داشت: بیشترین تأثیرپذیری از قنوات را شهرستان تفت دارد به طوری که نزدیک به ۷۰ درصد منابع آبی شهرستان تفت وابسته به قنات است و بعد از تفت نیز شهرستان مهریز بیشترین وابستگی را به قنوات دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا ,

کارشناس حوزه آب و کشاورزی بیان داشت: تقریبا دو دهه است که استان یزد درگیر خشکسالی است و در این ۲۰ سال افت سفره‌های آب زیرزمینی موجب، نیاز به کار روی قنوات شده است تا قنوات استان به میزان عمقی برسد که بتواند آبدهی خودش را حفظ کند.

,

سجادی‌پور عنوان کرد: در حال حاضر نزدیک به ۲ هزار و ۷۰۰ رشته قنات در استان یزد وجود دارد که نیاز به حمایت دارد تا بتوان کار لایروبی و مرمت آن‌ها را انجام داد.

,

وی اضافه کرد: قبلا ۳ هزار و ۲۰۰ رشته قنات در استان یزد داشتیم که تقریبا ۵۰۰ رشته قنات کاملا خشک شده است و در حال حاضر ۲ هزار و ۷۰۰ رشته قنات در استان وجود دارد که آبدهی این قنوات نیز به شدت کاهش یافته است.

,

مدیرکل سابق جهاد کشاورزی استان یزد بیان کرد: قنوات استان یزد نسبت به گذشته کمتر از نصف دبی اولیه خود آبدهی دارد به طوری که در حال حاضر حدود ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب می‌دهد در حالی که در گذشته و در شرایط نرمال در سال‌های ترسالی همین قنوات تا ۴۲۰ میلیون مترمکعب آبدهی داشته است.

,

۵۰ درصد روستاهای استان یزد خالی از سکنه است
سجادی‌پور با بیان اینکه خشکی و کاهش آبدهی قنوات در استان یزد موجب ضربه به کشاورزی به ویژه در روستاها و به تبع آن خالی شدن روستاها از سکنه شده است، عنوان کرد: از حدود ۴ هزار روستای استان یزد، تقریبا ۲ هزار روستا سکنه ندارد یعنی ۵۰ درصد روستاهای استان بدون سکنه شده است که این نشان می‌دهد خشکی و کم‌آبی قنوات در این مسئله تأثیرگذار بوده است.

, ۵۰ درصد روستاهای استان یزد خالی از سکنه است, ۵۰ درصد روستاهای استان یزد خالی از سکنه است,
,

کارشناس حوزه آب و کشاورزی ادامه داد: خشکی و کم‌آبی قنوات در کشاورزی و دامداری تأثیر جدی داشته و قطعا نیاز اقداماتی مانند تغییر الگوی کشت وجود دارد تا بتوان معیشت مردم را تأمین کرد.

,

سجادی پور تأکید کرد: قنوات نیاز به مرمت دارد و در این زمینه حمایت و اختصاص اعبارات ملی باید استمرار داشته باشد و همچنین استان نیز باید در توزیع اعتبارات استانی، بخش کشاورزی را بطور جدی حمایت کند؛  چرا که این حوزه با تأمین معیشت و امنیت غذایی مردم مرتبط است.

,

وی با بیان اینکه باید تلاش کرد تا حداقل آبدهی کنونی قنوات استان حفظ شود، اظهار داشت: کارها و اقداماتی که در حوزه آبخیزداری انجام می‌شود زمانی می‌تواند در زمینه تقویت سفره‌های آب زیرزمینی نقش داشته باشد که بتوانیم بارندگی‌هایی که انجام می‌شود را به سفره‌های زیرزمینی منتقل کنیم.

,

سجادی‌پور گفت: اقداماتی مانند احداث بندهای خاکی که موجب نفوذ آب‌ها می‌شود و اجرای سیستم نوین آبیاری و همچنین برخی کارها در حوزه آبخیزداری می‌تواند بهره‌وری آب را بالا ببرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه