اخبار داغ

بارندگی لحظه‌ای دردی از استان خشک یزد دوا نمی‌کند؛

خشکسالی یزد نیازمند بارندگی ۱۵ ساله است/ یزد؛ کم بارش‌ترین استان کشور

خشکسالی یزد نیازمند بارندگی ۱۵ ساله است/ یزد؛ کم بارش‌ترین استان کشور
متاسفانه استان یزد به واسطه خشکسالی دو دهه‌ای، با پدیده خطرناک خشکسالی مواجه است که طبق گفته کارشناس برای رفع آن نیازمند بارندگی ۱۵ ساله است تا از شرایط فعلی خارج شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرســا، آب، سالیان سال است که مردمان کویری و دریادل یزد را با مشکل و معضل جدی مواجه ساخته و آنها را نسبت به آینده این استان و اینکه آیا طی سالیان بعد مکانی برای سکونتان خواهد بود یا خیر، دچار تردید کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرســا,

این تردید به حق است چون در زمان فعلی که بخشی از آب شرب مردم استان یزد از طریق آب انتقالی تأمین می‌شود، متاسفانه بیش از 50 بار مورد تعرض قرار گرفت که ده‌ها میلیارد از پول بیت‌المال برای تعمیر و راه اندازی مجدد آن هزینه شده است.

,

, ,

عده‌ای بر این باورند با بارش‌هایی که در فصول پاییز و زمستان بعضاً در استان یزد رخ می‌دهد، باعث از بین رفتن خشکسالی و ایجاد ترسالی و همچنین رونق کشاورزی و ... می‌شود، اما این فقط یک فرضیه بوده و نظر کارشناسان در این خصوص کاملاً برعکس است.

,

رفع خشکسالی یزد نیازمند بارندگی 15 ساله است

, رفع خشکسالی یزد نیازمند بارندگی 15 ساله است, رفع خشکسالی یزد نیازمند بارندگی 15 ساله است,

رضا برهانی مدیرکل هواشناسی استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرســا، در مورد اینکه آیا بارندگی‌های اخیر باعث از بین رفتن خشکسالی می‌شود یا خیر؟ گفت: با توجه به اینکه 15 سال خشکسالی را در استان یزد شاهد بودیم، بارندگی دوساله نمی‌تواند این اثرات را جبران کند. برای جبران خشکسالی 15 ساله نیازمند یک دوره 15 ساله ترسالی هستیم تا اثرات آن مرتفع شود.

,

خشکسالی ۲ دهه گذشته، منابع آب استان را به‌شدت با مخاطره مواجه کرده و بخش اقتصادی به‌ویژه کشاورزی با خسارات بسیاری مواجه شده و به همین دلیل سبب مهاجرت روستاییان شده است، شرایط استان خشک و نیمه‌خشک یزد به‌گونه‌ای است که با یک یا چند بارش قابل‌توجه نیز، انتظار بهبودی اوضاع آب در این استان وجود ندارد.

, خشکسالی ۲ دهه گذشته، منابع آب استان را به‌شدت با مخاطره مواجه کرده و بخش اقتصادی به‌ویژه کشاورزی با خسارات بسیاری مواجه شده و به همین دلیل سبب مهاجرت روستاییان شده است، شرایط استان خشک و نیمه‌خشک یزد به‌گونه‌ای است که با یک یا چند بارش قابل‌توجه نیز، انتظار بهبودی اوضاع آب در این استان وجود ندارد.,

یزد کم بارش ترین استان کشور

, یزد کم بارش ترین استان کشور, یزد کم بارش ترین استان کشور,

محمدرضا شیر غلامی کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی یزد استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرســا، نیز به رتبه استان یزد در بین استان‌های دیگر در میزان بارش‌های سالیان اشاره کرد و اذعان داشت: طبق آمار ارائه‌شده توسط سازمان هواشناسی کشور، کمترین کاهش بارش در بین ۳۱ استان کشور مربوط به استان یزد است.

, یزدرســا,

, ,

وی میزان بارش سال زراعی 1399 ـ 1400 در ایستگاه یزد، 46 میلیمتر است، گفت: میانگین بارش طی 5 سال گذشته در استان یزد، 53.6 میلیمتر، طی 10 سال گذشته 51.2 میلیمتر و میانگین بارش در 20 سال گذشته در استان یزد نیز 49.1 میلیمتر است.

,

بارندگی لحظه‌ای دردی از استان خشک یزد دوا نمی‌کند

, بارندگی لحظه‌ای دردی از استان خشک یزد دوا نمی‌کند, بارندگی لحظه‌ای دردی از استان خشک یزد دوا نمی‌کند,

با نگاهی به آمار بالا، می‌بینیم که هر چه به قبل بازگردیم میزان بارش‌ها در استان کویری یزد کمتر می‌شود و بارندگی‌ها به‌گونه‌ای نبوده که امیدوار به جذب آن در سفره‌های آب زیرزمینی باشیم.

, با نگاهی به آمار بالا، می‌بینیم که هر چه به قبل بازگردیم میزان بارش‌ها در استان کویری یزد کمتر می‌شود و بارندگی‌ها به‌گونه‌ای نبوده که امیدوار به جذب آن در سفره‌های آب زیرزمینی باشیم.,

درمجموع می‌توان نتیجه گرفت که وقوع بارش‌های لحظه‌ای و ۲۴ ساعته دردی از کام خشک استان یزد دوا نمی‌کند، زیرا پدیده خشکسالی در ۲ دهه گذشته آنقدر ریشه دوانده و منابع استان را تحت تأثیر قرار داده که شاید در سال‌های متوالی با بارش مطلوب هم جبران نشود.

, درمجموع می‌توان نتیجه گرفت که وقوع بارش‌های لحظه‌ای و ۲۴ ساعته دردی از کام خشک استان یزد دوا نمی‌کند، زیرا پدیده خشکسالی در ۲ دهه گذشته آنقدر ریشه دوانده و منابع استان را تحت تأثیر قرار داده که شاید در سال‌های متوالی با بارش مطلوب هم جبران نشود.,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه