اخبار داغ

سهم گلستان از سرمایه‌گذار خارجی تقریبا هیچ؛

بستر سرمایه‌گذاری خارجی در گلستان فراهم نیست/ آمد و شدهای مقامات خارجی بی‌فایده

بستر سرمایه‌گذاری خارجی در گلستان فراهم نیست/ آمد و شدهای مقامات خارجی بی‌فایده
در سال‌های اخیر و در راستای سیاست‌های دولت در حوزه برجام سفرا و تیم‌های اقتصادی خارجی زیادی به گلستان سفر کردند ولی هیچ یک از این آمد و شدها به سرمایه گذاری ختم نشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از گلستان ما؛ در دو سال اخیر و در راستای سیاست های دولت تدبیر و امید که اقتصاد کشور را به خارج از کشور گره زده بود گلستان نیز مثل سایر استان های کشور میزبان تیم ها و مقامات خارجی زیادی بود که این رفت و آمدها نتوانست باعث جذب اعتماد این سرمایه گذاری ها در استان گلستان شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,

حتی پروژه های مثل واگذاری سواحل بندر ترکمن به سرمایه گذار عمانی نیز در گلستان به جایی نرسید و عدم اجرایی طرح باعث گلایه های زیادی از سوی مسئولان شده که این سواحل را برای مدت ۴۵ سال به شرکت خارجی واگذار کردند.

,

آغاز رفت و آمد خارجی ها با خواهرخواندگی گرگان-گوانگجو

, آغاز رفت و آمد خارجی ها با خواهرخواندگی گرگان-گوانگجو,

پیمان خواهرخواندگی گرگان با گوانگجو چین شاید نقطه عطفی برای این رفت و آمدهای خارجی ها به گلستان بود، گرچه گائو یویوئه قائم مقام شهردار گوانگ جو که با هیئت همراهی در استان گلستان حضور یافته بود عنوان کرد از خواهرخواندگی گرگان-گوانگجو استقبال می کنیم اما این ارتباطات نتوانست به توسعه روابط اقتصادی که مدیران شهری گرگان قول آن را داده بودند ختم شود.

,

گرچه شاید کرونا نیز بهانه خوبی برای این قطع همکاری های اقتصادی و آمد و شدها شد ولی انتظار می رفت که این پیمان و تبلیغات گسترده در این خصوص باعث جذب گردشگران خارجی به ویژه چینی ها در گلستان شود.

,

توسعه کشت فراسرزمینی و بهره گیری از ظرفیت کشور قزاقستان از دیگر موضوعاتی بود که مقامات گلستان در ایدجان ایداشف، سرکنسول جمهوری قزاقستان در جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید قرار دادند که این مسئله هنوز هم که هنوز محقق نشده است.

,

به نظر می رسد برای تحقق توسعه روابط بین دو کشور با توجه به مناقشاتی که با جمهوری اسلامی ایران با کشور ترکمنستان داشت باید به فکر توسعه خطوط هوایی و دریایی مسئولان استان باشند.

,

توسعه تجاری، موضوعات صنعتی، واردات دان مرغ، بهره گیری از ظرفیت منطقه آزاد تجاری صنعتی اینچه برون و تولید گیاهان دارویی با سرکنسول قزاقستان در ایران از دیگر موضوعاتی بوده که هنوز با کشور قزاقستان مقامات گلستان به نتیجه نرسیدند.

,

ارشتفان شولز، سفیر اتریش در جمهوری اسلامی ایران که به موضوع ۷۰۰ سال ارتباط بین دو ملت تاکید داشت هم نتوانست به توسعه اقتصاد گلستان و جلب مشارکت های سرمایه گذاری اتریشی کمک کند.

,

گرچه سفیر اتریش عنوان کرده بود که گلستان با اتریش از نظر اقلیمی و توپوگرافی اشتراکات زیادی دارد ولی به نظر می رسد که مزیت و جذابیت دسترسی به دریای خزر و کشورهای حوزه سی.ای. اس هم نتوانسته پای سرمایه گذاران خارجی را باز کند.

,

نمایندگان هیئت سیاسی و اقتصادی استان ساراتف روسیه نیز گرچه با مقامات استان و بازرگان استان گلستان دیدار داشت اما نتوانستند از این ظرفیت آنگونه که باید برای توسعه صادرات محصولاتی مثل مرغ و صیفیجات از گلستان به روسیه استفاده کند، در حالی که روسیه بازار بزرگی دارد و حتی سرمایه گذاران می توانند با توسعه کشت های گلخانه ای  کمک کنند که در عمل چنین اتفاقی نیفتاده است.

,

حتی تفاهم همکاری در زمینه مدیریت پسماند و ساخت راکتورهای نسل سوم لندفیل با شرکت لورترونتونو مدیرعامل شرکت More for the planet هم نتوانست برای مردم شهر آزادشهر رضایت بخش باشد و در روزهای گذشته امام جمعه این شهر خواهان جابه جایی این سایت پسماند شد.

,

بنگالی ها قابلیت گلستان را برای سرمایه گذاری کشف نکردند

, بنگالی ها قابلیت گلستان را برای سرمایه گذاری کشف نکردند,

گرچه مسئولان استان گلستان در دیدار با گوسال اعظم سارکار سفیر بنگلادش عنوان کرده بودند که بدون هیچ محدودیتی خواهان تقویت روابط اقتصادی و بازرگانی با کشور بنگالادش هستند اما برخلاف گفته سفیر بنگلادش انگار هنوز سرمایه گذاران بنگالی قابلیت های این استان را در حوزه سرمایه گذاری کشف نکردند.

,

حضور چانگ هوآ، سفیر چین در ایران نیز در استان گلستان هنوز که هنوزه نتوانسته به توسعه ارتباطات اقتصادی از طریق مرز اینچه برون ختم شود و تنها جز وارد کردن یک قطار با بار زغال سنگ توفیقی در این زمینه نداشتیم و سرمایه گذاران امیدوارند که با معاهده شانگ های ارتباط گلستان با چین به ویژه در حوزه توسعه صنعت میگو و صادرات آن به این کشور تقویت شود.

,

حضور قربان اف سفیر جمهوری ترکمنستان هم در این سال ها نتوانسته کمکی به سرمایه گذاری این کشور در ایران کند و با وجود اینکه ۸۰۰ هزار ترکمن در استان گلستان وجود دارد ولی در حوزه صادرات چمدانی شاهد توفیقات چندانی نبودیم.

,

اینها گوشی از آمد و شدهای مقامات خارجی در استان گلستان بود که هنوز از ظرفیت های عنوان شده در این نشست ها خبری نیست و باید مسئولان استان گلستان در دولت سیزدهم مشکلات فی مابین این کشورها را با گلستان در حوزه سرمایه گذاری بررسی کنند.

,

قطعا نمونه موفق سرمایه گذاری خارجی در استان گلستان به ویژه با توجه به شکل گیری منطقه آزاد در استان می تواند زمینه بهبود وضعیت اقتصادی و توسعه استان گلستان را فراهم سازد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه