اخبار داغ

تقویم اجرایی دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد اعلام شد

تقویم اجرایی دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد اعلام شد
سعید نوروزی دبیر دوازدهمین جشنوارۀ ملی تئاتر مرصاد تقویم اجرایی دوازدهمین جشنوارۀ ملی تئاتر مرصاد را در بخش های نمایش نامه نویسی، نمایشنامه خوانی، تئاتر صحنه ای و تئاتر خیابانی اعلام کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سعید نوروزی در گفتگو با  اسلام آبادخبر، با اشاره به تدوین تقویم جشنواره ملی تئاتر مرصاد در شورای مدیریت  و تأیید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه،  اظهار داشت: با توجه به شرایط حاکم بر جامعه ،  جشنواره طی دو بازه زمانی در سال جاری برنامه ریزی شده است؛ بر اساس تصمیم صورت گرفته در بازه زمانی اول جشنواره از تاریخ 20 آذر لغایت 7 دی ماه 1400 و در بازه زمانی دوم جشنواره از تاریخ 22 لغایت 25 اسفند ماه 1400 برگزار می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اسلام آبادخبر,

دبیر دوازدهمین جشنوارۀ ملی تئاتر مرصاد افزود: بخش رپرتوار نمایشنامه خوانی جشنواره از تاریخ 20 آذر ماه به 5 پنج روز در شهرهای کرمانشاه، روانسر، کنگاور، اسلام آبادغرب و گیلانغرب برگزار خواهد شد؛ و در این مقطع گروه های منتخب نمایشنامه خوانی 5 شهرستان فوق الذکر استان کرمانشاه، آثار برگزیده مسابقه نمایشنامه نویسی را در شهر خود و برای عموم مخاطبین مورد خوانش قرار می دهند. همچنین ستاد اجرایی جشنواره نیز با حضور در این سلسله اجراها، بصورت زنده آنها را از طریق فضای مجازی جهت استفاده هنرمندان و علاقمندان سراسر کشور پوشش می دهد.

,

وی افزود: رپرتوار نمایشهای صحنه ای نیز از 23  تا 30 آذر 1400 در شهرهای میهمان از نقاط مختلف کشور برگزار خواهد شد و طی این روزها گروه های نمایشی منتخب از استان های مختلف اجرا خواهند رفت و هر گروه نمایشی باید اثر نمایشی خود را نیز به صورت آنلاین پخش کند.

,

نوروزی افزود: علاوه بر این برنامه ریزی لازم صورت گرفته است تا بخشهای مسابقه نمایشنامه نویسی و نمایشنامه خوانی به صورت (حضوری) و تئاتر صحنه ای (غیر حضوری_ مجازی) از تاریخ 4 تا 7 دی 1400 در اسلام آبادغرب برگزار شود.

,

وی افزود: در بازه زمانی دوم برگزاری جشنواره بخش مسابقه تئاتر خیابانی از تاریخ  22 تا 25 اسفند 1400 به صورت حضوری برنامه ریزی شده است تا شرایط جوی برای اجراهای نمایش خیابانی مساعد باشد.

,

دبیر دوازدهمین جشنوارۀ ملی تئاتر مرصاد افزود: از هنگام اعلام فراخوان، شورای مدیریت جشنواره تصمیم داشت بدلیل شرایط کرونا و با هدف گستردگی مخاطبین جشنواره در سطح استان و کشور، این دوره از جشنواره در دو پاره زمانی مختلف و غیر متمرکز برگزار شود.

,

نوروزی  زمانبندی اعلام شده را  پس از کارشناسی دقیق از شرایط و امکانات موجود و نیز عدم همزمانی با سایر جشنواره های همسو در داخل و خارج استان ذکر کرد و تصریح کرد: دبیرخانه دائمی جشنواره برنامه ریزی دقیقی را انجام داده که با وجود شرایط کرونایی حاکم بر کشور جشنواره بتواند کیفیت خودش را حفظ کند و گروه ها نیز فرصت مناسب برای اجرای آثار نمایشی خود داشته باشند.  

,

سعید نوروزی در ادامه گفت: تمامی بخشهای جشنواره، همانگونه که در فراخوان اعلام شده بود بصورت رقابتی برگزار خواهند شد؛ اما شکل برگزاری بدلایل شرایط کرونا و اضافه شدن دو بخش جدید، کمی متفاوت تر از دوره های گذشته خواهد بود.

,

وی افزود: در طول دو سال گذشته بیشتر جشنواره های ملی تئاتر بصورت مجازی و غیر حضوری برگزار شده اند. اما ما با بررسی دقیق میدانی و بر اساس تجربه ادوار گذشته جشنواره، به این نتیجه رسیدیم که جشنواره را بصورت حضوری و گستردگی اجراها در سراسر کشور (در شهرهای مهمان جشنواره در داخل و خارج از استان کرمانشاه) برگزار کنیم؛ بدین صورت که نمایش های بخش صحنه ای بجای شهر میزبان در شهر خود اجرا خواهند رفت و فیلم همان اجراها را برای دبیرخانۀ دائمی جشنواره ارسال خواهند کرد تا مورد داوری قرار گیرند.

,

دبیر دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد گفت: بخش های مسابقه تئاتر خیابانی، نمایشنامه خوانی و نمایشنامه نویسی هم همچون شیوه مرسوم و رایج در شهرستانهای استان کرمانشاه و با محوریت اسلام آبادغرب اجرا و داوری خواهند شد.

,

وی افزود: شرایط کرونا و توجه به بستر فضای مجازی برخی تهدیدهای اجرای زنده نمایش را تبدیل به فرصت کرده است، بطوری که استفاده از این امکان دریچه های جدیدی را به سوی اجرای نمایش با وجود فواصل زمانی و مکانی در جای جای این کره خاکی باز کرده است؛ ما نیز به سهم خود سعی در استفاده بهینه از این امکان جدید نمایشی داریم.

,

نوروزی خاطر نشان کرد: در بخش های صحنه ای و خیابانی هر کدام 8 اثر به مرحله پایانی جشنواره راه پیدا خواهند کرد؛ در بخش نمایشنامه خوانی 5 اثر و در بخش نمایشنامه نویسی نیز 5 اثر منتخب و برگزیده حضور خواهند داشت؛ جمعاً 26 اثر در 4 بخش رقابتی جشنواره حضور خواهند داشت.

,

وی در پایان گفت: ممکن است با تأمین بودجه و تأیید رئیس و شورای مدیریت جشنواره اثری متناسب با اولویت جشنواره از بین آثار ارسالی دارای امتیاز بالا، به جدول جشنواره اضافه شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه