اخبار داغ

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با راه دانا؛

اصلاح قیمت‌ گذاری انرژی یک ضرورت است/ تعرفه‌ گذاری پلکانی پرمصرف‌ها؛ راهکاری مناسب بدون فشار به مردم عادی

اصلاح قیمت‌ گذاری انرژی یک ضرورت است/ تعرفه‌ گذاری پلکانی پرمصرف‌ها؛ راهکاری مناسب بدون فشار به مردم عادی
عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم با بیان اینکه وقتی انرژی در کشور ما ارزان است و یارانه می‌دهیم، مصرف انرژی هم بالاتر از میانگین جهانی می‌شود، گفت: بنابراین نیازمند یک نوع نرخ‌گذاری و تعرفه‌گذاری پلکانی هستیم که حتماً می‌تواند در اصلاح الگوی مصرف مؤثر باشد.
[

روبرت بگلریان عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در مورد اصلاح قیمت‌گذاری انرژی، با اشاره به عدم سرمایه‌گذاری لازم در حوزه تولید برق در یک دهه گذشته اظهار کرد: اگرچه در وزارت نیرو اقدامات خوبی انجام شده اما به‌هرحال مکفی نبوده است و در زمینه تأمین نیروگاه و تولید برق جدید نتوانسته‌ایم متناسب با برنامه ششم پیش برویم.

۱۸ میلیارد دلار پروژه‌ها بر زمین‌مانده در حوزه نیروگاهی

وی افزود: در پایان دوره مسئولیت دولت قبلی حدود ۱۷ یا ۱۸ میلیارد دلار پروژه‌های نیمه‌تمام و بر زمین‌مانده در حوزه نیروگاهی داشتیم که نیاز به منابع ارزی دارند و مبلغ قابل‌توجهی هم بدهی وزارت نیرو و دولت به پیمانکاران است که باید این بدهی نیز تسویه شود.

وی با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی و گرمای هوا در افزایش مصرف برق در فصل تابستان مؤثر است و اضافه کرد: گرمای بیش از حد تابستان امسال باعث شد که از کولرهای آبی به سمت کولرهای گازی برویم که به‌نوعی تغییر الگوی مصرف بود و طبیعتاً در افزایش مصرف برق تأثیر بسزایی داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
, ۱۸ میلیارد دلار پروژه‌ها بر زمین‌مانده در حوزه نیروگاهی, ۱۸ میلیارد دلار پروژه‌ها بر زمین‌مانده در حوزه نیروگاهی,
,
,
,
,


این نماینده مجلس ادامه داد: عوامل دیگری مانند ماینرها و رمزارزها، چاه‌های غیرمجاز در حوزه کشاورزی و ناکارآمدی نیروگاه‌های برق‌آبی در اثر کمبود بارندگی نیز باعث برهم‌خوردن تناسب عرضه و تقاضا در حوزه برق شد.

اصلاح قیمت‌گذاری و مدیریت انرژی یک ضرورت است

بگلریان با تاکید بر ضرورت ساده‌سازی و شفاف‌سازی تعرفه‌ها و نرخ‌بندی‌ها توسط کارشناسان و رسانه‌ها گفت: باید موضوع را به‌گونه‌ای برای مردم تبیین کنیم که همه متقاعد بشوند. واقعیت این است که این اصلاح قیمت‌گذاری و مدیریت انرژی و هدفمند کردن یارانه‌های انرژی یک ضرورت است و ما درهرحال باید به سمت چنین تغییرات و اصلاحاتی برویم؛ البته باید ببینیم چه سازوکارهایی را می‌توانیم تمهید کنیم که این تغییرات و اصلاحات اساسی با حد‌اقل آسیب برای مردم به‌ویژه طبقات محروم و متوسط جامعه همراه باشد.

تعرفه‌گذاری پلکانی مشترکان پرمصرف، طرح خوبی است

عضو کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از عدم اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه‌ها و لزوم اتخاذ تصمیم‌های صحیح قیمتی بدون فشار به مردم بیان کرد:  به هر حال این خطوط شبکه و پست‌های اصلی و شبکه‌های انتقال نیاز به تعمیر و نگهداری دارد و منابع لازم برای این کار وجود ندارد. از سوی دیگر وقتی انرژی در کشور ما ارزان است و ما یارانه می‌دهیم، مصرف انرژی هم بالاتر از میانگین جهانی می‌شود.

وی تاکید کرد: بنابراین نیازمند یک نوع نرخ‌گذاری و تعرفه‌گذاری پلکانی هستیم که حتماً می‌تواند در اصلاح الگوی مصرف مؤثر باشد. ازاین‌جهت تعرفه‌گذاری پلکانی مشترکان پرمصرف، طرح خوبی است که نه‌تنها موجب افزایش درآمد دولت می‌شود، بلکه سازوکار این تعرفه‌گذاری به‌گونه‌ای است که طبقات میانی و اقشار آسیب‌پذیر جامعه آسیبی نمی‌بینند.

انتهای پیام/

,
,
,
, اصلاح قیمت‌گذاری و مدیریت انرژی یک ضرورت است, اصلاح قیمت‌گذاری و مدیریت انرژی یک ضرورت است,
,
,
,
, تعرفه‌گذاری پلکانی مشترکان پرمصرف، طرح خوبی است, تعرفه‌گذاری پلکانی مشترکان پرمصرف، طرح خوبی است,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه