اخبار داغ

عضو شورای انقلاب فرهنگی؛

انتفاع و جایگاه در گفتمان بسیج جایگاهی ندارد/ روحیه بسیج می‌تواند تمدن سازی کند

انتفاع و جایگاه در گفتمان بسیج جایگاهی ندارد/ روحیه بسیج می‌تواند تمدن سازی کند
رحیم‌ پور ازغدی گفت: دست‌یابی به رتبه، جایگاه و انتفاع موقعیت شغلی در گفتمان روحیه بسیج در مسیر تشکیل تمدن نوین اسلامی جایگاهی ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای انقلاب فرهنگی در دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) مشهد در رابطه با نقش بسیج در تمدن نوین اسلامی اظهار داشت: بترسید از آن روزی که ساختار و ساختمان بسیج اقشار مختلف در کشور باشد ولی در عمل بسیجی واقعی پیدا نشود، چرا که پس از گذشت هزار و اندی سال از تاریخ اسلامی و ایران بعد از قرن‌ها حضرت آیت الله خمینی(ره) توانست مریدی برای بسیجیان باشد تا این لشکر مخلص خدا خاشعانه برای راهبرد انقلاب اسلامی قدم بردارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی افزود: زمانی که روحیه بسیجی در کشور وجود نداشته باشد همه چیز انتفاعی شده و همه افراد بدنبال منافع خودشان هستند و دیگر کسی در صحنه عمل برای کمک رسانی و پیشرفت کشور قدم برنمیدارد، لذا برای همین است که بسیج منتهی به روحیه جهادی نبوده و به عنوان یک ظرفیت ملی از آن یاد می‌شود.

,

عضو شورای انقلاب فرهنگی گفت: بسیجی کسی بود که خودش را فدای بقیه و خدا می‌کرد ولی اکنون این روحیه با روحیه برخی افراد برای تضمین منافع خودشان مطابقت ندارد.

,

وی افزود: در قرآن بسیار یاد شده است که اگر مسئولی و متصدی اموری خاص هستید اگر نیاز ندارید از بیت المال برندارید ولی اگر نیاز دارید «به المعروف» بردارید، یعنی به اندازه‌ای که نیاز است از بودجه این ملت برای دریافت حقوق خود اعاده کنید ولی متأسفانه امروز کسانی را می‌بینیم که بسیجیان دهه 60 در این کشور بودند و اکنون پس از فعالیت در شغل های دولتی با 6 عدد خانه و ویلا تازه پس از بازنشستگی شروع به فعالیت در مراکز غیر انتفاعی می‌کنند.

,

رحیم پور ازغدی در ادامه گفت: ما نمی‌گوییم افراد پس از پایان خدمتشان در شغل های اداری و مدیریتی اشتغال نداشته باشند ولی فعالیتشان در عرصه غیر انتفاعی به گونه ای باشد تا مکمل فعالیت دولت در کشور باشضد به جای این که نگاه صرف تجاری و اقتصادی داشته باشند.

,

وی افزود: بسیج یعنی روح انقلابی و فداکاری و فرقی ندارد بسیجی کارگر، دکتر و استاد دانشگاه باشد و این گفتمان که افراد بین زندگی خودشان و دغدغه برادران وخواهران دینی شان مرتفع سازی مشکل ملت را حل کنند نیاز امروز کشور ما برای ایجاد گشایش در تمام عرصه هایی است که امروز به علت کم کاری و بی تدبیری ها مشکل ساز شده است.

,

عضو شورای انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اصلا مشکل و دعوای حضرت علی (ع) با اطرافیانش بر سر این بود که دیگران می‌گفتند هر که در اسلام فداکاری بیشتری کند پاداش بیشتری باید بگیرد ولی سیره امام علی نقطه مقابل این تفکر بود و ایشان می‌گفتند فدا کاری در اسلام به منزله جهاد برای خداست و پاداشش را در آخرت خود خواهد گرفت در غیر این صورت جهاد به حساب نمی آید.

,

وی افزود: بسیجی عنوان و برچسب نبوده بلکه یک حقیقتی است که می گوید شما زندگی کنید من فداکاری بیشتری برای هم نوعانم انجام می‌دهم.

,

رحیم پور ازغدی اظهار داشت: روحیه بسیج می‌تواند تمدن سازی کند و تفکر دست یابی به مقام‌های بالاتر همچون استاد تمام دانشگاه دیگر همراه با رویکرد بسیجی نبوده و فرد تنها استاد دانشگاهی است که برای خود زندگی می‌کند، حال باید از خود بپرسد من به عنوان استاد دانشگاه چه روحیه بسیجی در مسیر زندگی خود دارم.

,

وی افزود: در روحیه بسیجی مقام و مرتبه جایگاهی ندارد بلکه با توجه دوران هشت سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی ایران و عراق درمی‌یابیم کسی دیگری را فرمانده و رئیس خطاب نمی‌کرد و همه افراد با هر تجربه و سنی برادر خطاب می‌شدند، این است اسلام ناب و نقش بسیج در تمدن نوین اسلامی که از آن بسیار سخن گفته می‌شود.

,

عضو شورای انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: تمدن سازی از منظر ولایت معادل کشورگشایی نیست، بلکه تمدن سازی محصول نهادینه شدن فکر، فرهنگ و معارف ناب در میان شهرها، کشورهای مختلف است؛ اساس تمدن اول بر پایه ی فکر و سپس بر پایه ی علم و صنعت و فناوری و... است. هدف مقاله تبیین چیستی و ماهیت فکری و تمدنی بسیج وهمچنین تبیین جنبه روشی و فناو رانه بسیج برای پیشرفت تمدنی انقلاب اسلامی از منظر امام خامنه ای مدظله العالی، با روش تحلیل مضامین است.

,

وی افزود: مکتب و امتی می توانند آینده را بسازند که فلسفه، فکر و مسئله و فناوری حل مسئله داشته باشندبسیج تاکنون یک فکر- فناوری برای آینده سازی و پیشرفت انقلاب اسلامی بوده است؛ یعنی اولا بسیج فکر و فرهنگ اسلامی است و ثانیا این فرهنگ و فکر قابلیت عملیاتی و فناورانه و روشی دارد و در ابعاد زیادی نیز این فناوری عملیاتی شده است.

, , بسیج, بسیج,

رحیم پور ازغدی تشریح کرد: در ادامه انقلاب و آغاز قرن جدید، بدون فناوری و نقش آفرینی بسیج، تحقق اهداف بزرگ انقلاب ممکن نیست؛ امام خامنه ای بسیج را حلال و کلید طلایی حلال مسائل انقلاب اسلامی در مراحل دولت اسلامی و جامعه اسلامی و همچنین تمدن سازی نوین اسلامی می دانند.

,

وی افزود: در منظومه فکری، مواضع و سیره عملی امامین انقلاب، بسیج مفهومی جامع و فراگیر از: «دغدغه‌مندی»، «احساس مسئولیت»، «اخلاص»، «خدمت صادقانه»، «تکلیف‌گرایی»، «بصیرت به معنای تشخیص صحیح و به موقع در کنار اقدام صحیح و به موقع»، «ایثار و از خودگذشتگی»، «امید و نشاط»، «مؤمن به اهداف انقلاب» و «بی‌تکلف» است و بدون تعارف، این ویژگی‌ها مختصات انسان کامل برای سربازی امام زمان (عج) و تشکیل جامعه الگوی مهدوی است.

, .,

عضو شورای انقلاب فرهنگی اذعان داشت: جامعه اسلامی بسیجی را با سه رکن «تفکر بسیجی»، «روحیه بسیجی» و «رفتار بسیجی» می‌شناسد و عملکرد بسیج متأثر از این سه رکن است. بسیج با این سه مشخصه در هر میدانی که وارد شده‌است از جمله «سازندگی»، «محرومیت زدایی»، «مقابله با بلایا»، «بصیرت افزایی ملی»، «مقابله با تهدید‌های دشمن» و «کارکرد‌های فرهنگی» بدون استثنا از آزمون‌های سخت، موفق و سربلند بیرون آمده و جلو‌هایی باشکوه و عزتمند از انسان امام زمانی را به تصویر کشیده‌است.

, .,

وی افزود: بسیج به بیانیه گام دوم انقلاب به‌عنوان نقشه راه شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی می‌نگرد و بر این باور است که در تحقق اهداف بلند نظام اسلامی در گام دوم انقلاب و شکل‌گیری دولت جوان حزب‌اللهی به‌عنوان جلوه دولت اسلامی نقشی بی‌بدیل عهده‌دار است و باید تمام ظرفیت خود را در همه اقشار و صنوف و همه عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی، علمی، فناوری و نظامی به میدان بیاورد.

, .,

رحیم پور ازغدی گفت: ماهیت، کارکرد، عملکرد و دستاورد‌های بسیج بیانگر این حقیقت است که بسیج در مسیر و ریل تمدن نوین اسلامی در حال حرکت است. بر اساس فرآیند پنجگانه تحقق اهداف انقلاب اسلامی، مهم‌ترین هدف انقلاب اسلامی رسیدن به تمدن نوین اسلامی است که لازمه تحقق چنین تمدنی این است که جامعه اسلامی نمونه و الگو بسازیم و ساخت جامعه اسلامی و الگو، بی‌شک مستلزم تشکیل دولت اسلامی (مطلوب امام زمان «عج») است و ویژگی‌ها، مختصات، ماهیت، چیستی و اهداف بسیج در مسیر و در راستای شکل‌گیری دولت اسلامی است و به این ترتیب با قاطعیت می‌توان گفت بسیج در شکل‌گیری جامعه الگوی اسلامی و جامعه مهدوی و تمدن نوین اسلامی نقشی کلیدی و بسیار مهم ایفا می‌کند

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه