اخبار داغ

رییس اداره جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی:

۳۰۰ هکتار اراضی جنگلی با مشارکت مردم حفاظت و احیا شده است/ حفاظت و غنی‌سازی جنگل‌ها نیازمند اعتبار

۳۰۰ هکتار اراضی جنگلی با مشارکت مردم حفاظت و احیا شده است/ حفاظت و غنی‌سازی جنگل‌ها نیازمند اعتبار
مهدی قدیمی گفت: ۳۰۰ هکتار از عرصه جنگلی استان در منطقه کاستان در شهرستان مانه و سملقان و شارلق و چشمه خان در شهرستان گرمه با مشارکت مردم حفاظت و احیا شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی قدیمی، رییس اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: وسعت جنگل های خراسان شمالی در حدود ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار است.

قدیمی افزود: خراسان شمالی دارای دو ناحیه رویشی جنگلی هیرکانی و ایرانی-تورانی است. ناحیه جنگلی هیرکانی به وسعت ۲۵ هزار هکتار است که در این منطقه به طورعمده درختان بلوط ایرانی، افرا کرکو، ممرز و زبان گنجشک روییده اند.

این مسئول عنوان کرد: ناحیه جنگلی ایرنی-تورانی در خراسان شمالی نیز به وسعت ۴۱۰ هزار هکتار است که به طور عمده در این ناحیه جنگلی درختان ارس روییده است.

وی در ادامه بیان کرد: تا ۵۰ سال گذشته، جنگل های خراسان شمالی به علت نبود سوخت های فسیلی و گاز مورد بهره برداری جوامع محلی بودند، با این وجود، طی ۵۰ سال گذشته با توسعه زیرساخت های شبکه گاز در استان، به مرور بهره برداری از درختان جنگلی توسط جوامع محلی استان بسیار کم شده و در حال حاضر نیز هیچ گونه بهره برداری و قطع درخت در این مناطق وجود ندارد و ممنوع است.

رییس اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی تصریح کرد: با این وجود، متاثر از تغییرات اقلیمی و غفلت انسانی، خطر آتش سوزی ها و شیوع بیماری ها، مناطق جنگلی را تهدید می کند.

وی گفت: طی چند سال اخیر در رویشگاه جنگل هیرکانی استان بیماری زغالی بلوط شیوع پیدا کرده بود که با اقدامات هرس و حذف درختان مبتلا به این بیماری سرانجام این بیماری مهار شد.

قدیمی خاطر نشان کرد: کم بارشی ها بر کاهش میزان رطوبت مناطق جنگلی و کاهش دریافت آب درختان جنگلی تاثیر گذاشته اند که در سال گذشته تاثیر کم بارشی ها بر مناطق جنگلی استان عمیق بود.

وی در ادامه به دستورالعمل اجرای طرح تنفس جنگل در جنگل های شمال کشور نیز اشاره کرد و گفت: دولت می بایست با اجرای این طرح، جایگزین هایی برای تامین نیاز چوب و کاغذ مصرفی کشور را با اقداماتی از جمله اجرای همزمان طرح زراعت چوب اجرایی می کرد.

رییس اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: تا جا افتادن و توسعه طرح های زراعت چوب در کشور، قطع درختان باغی به علت افزایش قیمت چوب به طور ملموس اتفاق خواهد افتاد.

قدیمی همچنین با یادآوری این مطلب که در خراسان شمالی به طور مطلق بهره برداری از جنگل را نداریم، عنوان کرد: در عین حال، اجرای طرح های حفاظتی و قرق مناطق جنگلی برای حفظ ذخیرگاه های ژنتیکی درختان جنگلی را در دستور کار است. احیای مناطق جنگلی تخریب شده نیز اجرا شده و در دست اقدام است.

وی بیان کرد: در همین راستا، این اداره کل برای حفظ، نگهداری، احیا، غنی سازی و توسعه مناطق جنگلی استان، طرح های مدیریت منابع جنگلی و جنگلداری چند منظوره را برای سطحی بیش از ۱۰۰ هزار هکتار را تهیه کرده است تا با اعتبارات ملی و استانی اجرایی شود.

این مسئول افزود: در این طرح ها در حدود چهار هزار هکتار از این سطح با عملیات غنی سازی و توسعه جنگل، احیاء شده است. این اداره کل درصدد است که سطح اجرای مدیریت منابع جنگلی استان را وسعت دهد.

رییس اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی تصریح کرد: با این وجود، اجرای این طرح به اختصاص اعتبارات دولتی کافی نیازمند است که متاسفانه با کمبود اختصاص این اعتبارات مواجه بوده ایم و همواره از اجرای طرح طبق برنامه تعریف شده، عقب مانده‌ایم.

در عین حال، وی به اجرای جنگل کاری خصوصی و نهال کاری خصوصی در استان نیز اشاره و عنوان کرد: ایجاد و توسعه فضای سبز با طرح های نهضت سبز به وسعت پنج هزار هکتار در قالب ایجاد بوستان های روستایی، پارک های جنگلی، بادام کاری و نیزراعت چوب در زمین های ملی و مستثنیات کشاورزان در استان اجرا شده است.

افزون بر این، قدیمی گفت: طی چند سال اخیر طرح جنگل کاری مشارکتی نیز در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: در این راستا، مقرر شد که بیش از ۳۰۰ هکتار از عرصه جنگلی استان با مشارکت مردم حفاظت و احیا شده است. این طرح رویکردی اقتصادی دارد که در منطقه کاستان در شهرستان مانه و سملقان و شارلق و چشمه خان در شهرستان گرمه اجرا شده است.

رییس اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اظهار کرد: از سال ۸۳ تا پایان سال ۹۹، بیش از ۶۸ هزار هکتار ذخیره گاه جنگلی استان برای حفاظت بیشتر تعیین شده که به طور عمده شامل درختان ارس، فندق، زالزلک و چنار هستند.

وی افزود: در سال جاری نیز مقرر شد حدود ۴۰ هزار هکتار از عرصه های جنگلی استان به عنوان ذخیره گاه های جنگلی استان معرفی و حفاظت شوند. نتایج تمامی این اقدامات صورت گرفته در مناطق جنگلی استان جلوگیری از بروز سیلاب های مخرب در عرصه این مناطق بوده است.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه