اخبار داغ

گزارشی از معافیت صنایع دستی از مالیات؛

معافیت مالیاتی مشمول همه صنایع دستی مس استان زنجان نمی‌شود/ صنایع دستی معاف از مالیات ملزم به ارائه اظهارنامه هستند

معافیت مالیاتی مشمول همه صنایع دستی مس استان زنجان نمی‌شود/ صنایع دستی معاف از مالیات ملزم به ارائه اظهارنامه هستند
صنایع دستی از جمله مس، معاف از مالیات هستند اما این به شرطی است که مجوز خود را از میراث فرهنگی دریافت کرده و صنایع دستی تولید کنند وگرنه مشمول معافیت مالیاتی نمی‌شوند ضمن اینکه هرگونه معافیت مالیاتی منوط به ارائه اظهارنامه و دفاتر مالی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; داستان از آنجا آغاز شد که مدیران یکی از واحدهای تولید صنایع دستی مس در شهرک صنعتی شماره یک (اشراق) زنجان، معترض به دریافت مالیات بود و می‌گفت که صنایع دستی معاف از مالیات هستند اما به این قانون در زنجان عمل نمی‌شود و متاسفانه از ما مالیات دریافت می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

صفی‌الله فیضی مرعشی، مدیر یکی از واحدهای تولید صنایع دستی مس با اشاره به برخی از مشکلات خود در مسیر تولید به خبرنگار موج رسا؛ گفت: بنده 30 سال است که در این شغل مشغول بوده و در شهرک صنعتی شماره یک زنجان هستم و زمانی 40 نفر نیرو داشتم و اکنون نیز چند نفر نیرو دارم که همکاری می‌کنیم اما متاسفانه دولت هیچ حمایتی از ما نمی‌کند.

,

, ,

وی با بیان اینکه برای دریافت تسهیلات و سایر حمایت‌ها با مشکل مواجه هستیم، اظهار داشت: اگر دولت، دست مرا بگیرد، می‌توانم هم میزان تولید و هم نیروهای خود را افزایش دهم اما کمکی نمی‌کنند و حتی دریافت یک وام نیز برایم سخت است.

,

فیضی مرعشی با بیان اینکه مالیات، یکی از مهمترین مشکلات بنده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه از بنده مالیات دریافت می‌کنند در حالی که نباید دریافت کند چرا که صنایع دستی، معاف از مالیات است و مس نیز جزء صنایع دستی محسوب می‌شود.

,

وی با بیان اینکه بارها این موضوع را به اداره مالیات گفته‌ام، افزود: در اداره مالیات گفته‌ام که مجوز ما تولید صنایع دستی است و معاف از مالیات هستیم اما می‌گویند چنین چیزی وجود ندارد و باید مالیات خود را پرداخت کنید.

,

مدیر این واحد تولیدی صنایع دستی مس در پاسخ به اینکه مجوز خود را از کدام مرجع دریافت کرده‌اید، گفت: بنده مجوز خود را از سازمان صنایع (صنعت، معدن و تجارت) دریافت کرده‌ام.

,

, ,

*‌ مرجع دریافت مجوز مهم نیست، مس صنایع دستی بوده و معاف ار مالیات است

, *‌ مرجع دریافت مجوز مهم نیست، مس صنایع دستی بوده و معاف ار مالیات است, *‌ مرجع دریافت مجوز مهم نیست، مس صنایع دستی بوده و معاف ار مالیات است,

محسن حمیدی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان در این رابطه به خبرنگار موج رسا؛ گغت: این مهم نیست که واحد تولید صنایع دستی، محوز خود را از کدام مرجع دریافت کرده است و مهم این است که صنایع دستی، معاف از مالیات است.

,

وی افزود: صنایع دستی، معاف از مالیات هستند حال چه مجوز خود را از اتحادیه صنفی گرفته باشند، چه از میراث فرهنگی و چه از سازمان صنعت، معدن و تجارت و دلیل نمی‌شود که بگوییم چون مجوز شما از میراث فرهنگی است پس مالیات دریافت نمی‌کنیم چرا که این یک بام و 2 هوا است.

,

حمیدی اظهار داشت: اگر قرار است مالیات از صنایع دستی گرفته نشود که هویت مس، صنایع دستی است و این مهم نیست که مجوز خود را از کدام مرجع دریافت کرده باشد و چون صنایع دستی است طبق پیش‌بینی قانون، معاف از مالیات است.

,

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی استان زنجان در پاسخ به اینکه آیا این موضوع پیگیری شده و مکاتباتی هم انجام شده است یا نه گفت: پیگیری شده اما متاسفانه به قانون تمکین نمی‌کنند.

,

وی خاطرنشان کرد: همانطور که مدیران ارشد دولت قبلی را محکوم به ترک فعل می‌کنند، مدیران محلی هم همین ترک فعل را چه در مالیات و چه در تامین اجتماعی انجام می‌دهند و عملا ترک فعل می‌کنند.

,

حمیدی تصریح کرد: معافیت صنایع دستی از مالیات، قانون مصوبه بودجه است و شخص مدیرکل یا ممیز مالیاتی و سایر کارشناسان در این موضوع نباید اِعمال نفوذ کرده و سلیقه‌ای عمل کنند بلکه باید به قانون تمکین کنند.

,

, ,

*‌ هرگونه معافیت مالیاتی منوط به ارائه اظهارنامه است

, *‌ هرگونه معافیت مالیاتی منوط به ارائه اظهارنامه است, *‌ هرگونه معافیت مالیاتی منوط به ارائه اظهارنامه است,

میرحیدر رضوی، مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان به خبرنگار موج رسا؛ گفت: اگر مجوز واحد مربوطه از اداره میراث فرهنگی باشد، معاف از مالیات است وگرنه مشمول مالیات می‌شوند.

,

وی با تاکید بر اینکه هرگونه معافیت مالیاتی در قانون به شرط تسلیم اظهارنامه و ارائه دفاتر است، اظهار کرد: حتی اگر واحدی مجوز صنایع دستی داشته باشد و معاف از مالیات هم باشد باز هم باید اظهارنامه مالیاتی و دفاتر خود را در موعد مقرر ارائه دهد وگرنه طبق قانون، مشمول مالیات می‌شود.

,

رضوی با بیان اینکه پرونده مذکور باید بررسی شود، خاطرنشان کرد: برخی موضوعات مطرح می‌شوند که ممکن است در پرونده به عنوان صنایع دستی ثبت شود اما هنگام بازدید مشخص شود که فعالیت دیگری انجام می‌شود لذا پرونده باید به‌صورت دقیق بررسی و مشخص شود که آیا معاف از مالیات است یا خیر؛

,

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان تصریح کرد: تا زمانی که نوع فعالیت و مجوز مشخص نشود، نمی‌توان اظهار نظر کرد و فقط این موضوع را تاکید کنم که معافیت مالیاتی منوط به ارائه اظهارنامه است.

,

وی گفت: هر واحدی اگر مجوز صنایع دستی داشته باشد ار تاریخ صدور، معاف از مالیات است و اگر تولید صنایع دستی است مجوز خود را از هر مرجعی که دریافت کند مشمول این معافیت است اما پرونده باید بررسی شود تا بتوان اظهار نظر قطعی کرد.

,

, ,

*‌ هر دستگاهی، مزایای خاص خود را دارد

, *‌ هر دستگاهی، مزایای خاص خود را دارد, *‌ هر دستگاهی، مزایای خاص خود را دارد,

محمد قربانلو، مشاور رئیس و مسئول روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در این رابطه به خبرنگار موج رسا؛ گغت: وقتی کالایی به تولید انبوه برسد، مجوز صنعتی می‌گیرد و اگر مجوز صنعتی گرفت باید در شهرک صنعتی مستقر شود.

,

وی با بیان اینکه چنین مشکلاتی در سایر اصناف مثل رستوران‌ها و مرغداری‌ها هم وجود دارد، اظهار داشت: اکثر رستوران‌ها مجوز خود را از اتاق اصناف دریافت کرده‌اند و درصد کمی نیز مجوز خود را از میراث فرهنگی دریافت کرده‌اند و هر کدام از اتاق اصناف یا میراث فرهنگی، مزیت‌ها و حمایت‌های خاص خود را دارند و این به صلاحدید صاحب صنف برمی‌گردد که مجوز خود را از کدام مرجع دریافت کند.

,

قربانلو با بیان اینکه هر واحدی که مجوز خود را از هر مرجعی دریافت کرده از مزایای آن مرجع نیز بهره‌مند می‌شود، خاطرنشان کرد: این امکان وجود ندارد که یک صنف یا واحد تولیدی از مزایای هر 2 سازمان یا مرجع استفاده کند بلکه فقط از مزیت‌های دستگاهی بهره‌مند می‌شود که مجوزش را از آن دریافت کرده است.

,

مشاور رئیس و مسئول روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: اجباری وجود ندارد که صاحب صنف، مجوز خود را از کدام مرجع بگیرد اما اگر در شهرک صنعتی مستقر باشد، قطعا مجوز صنعتی دارد چون استقرار در شهرک‌های صنعتی منوط به دریافت جواز تاسیس صنعتی از سازمان صمت است.

,

وی با بیان اینکه صاحب صنف بنا به تقاضای خود جهت تولید انبوه یک کالایی، مجوز را از سازمان صمت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: حال اگر این واحد می‌خواهد از مزایای مربوط به سایر دستگاه‌ها استفاده کند، موضوع دیگری است و می‌تواند مجوز خود را از دستگاه دیگر بگیرد اما تجمیع مزایای دستگاه‌های مختلف در یک جا امکان ندارد و هر کدام از دستگاه‌ها مزیت‌های مخصوص خود را دارند.

,

قربانلو با بیان اینکه متقاضی، مجوز خود را از هر مرجعی که گرفته باید مزایای و معایب آن را قبول کند، تصریح کرد: وقتی مجوز خود را از سازمان صمت دریافت کرده، طبیعتاً از مزایای این سازمان نیز بهره‌مند شده اما به هر حال هر دستگاهی مزیت‌ها و حمایت‌های خاص خود را دارد.

,

مشاور رئیس و مسئول روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: واحدهایی که مجوز خود را از این سازمان دریافت کرده‌اند در صورتی که از حمایت‌ها و مزایایی ابلاغی مربوط به سازمان صمت بهره‌مند نشده‌اند، می‌توانند اعلام کنند تا بررسی شود.

,

, ,

*‌ صنایع دستیِ مجوزدار از میراث فرهنگی در صورت دارا بودن آیتم‌های مربوطه، معاف از مالیات هستند

, *‌ صنایع دستیِ مجوزدار از میراث فرهنگی در صورت دارا بودن آیتم‌های مربوطه، معاف از مالیات هستند, *‌ صنایع دستیِ مجوزدار از میراث فرهنگی در صورت دارا بودن آیتم‌های مربوطه، معاف از مالیات هستند,

امیر ارجمند، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ اظهار داشت: واحدهایی که مجوز کارگاه صنایع دستی از میراث فرهنگی داشته باشند، مشمول معافیت مالیاتی هستند.

,

وی تصریح کرد: این کارگاه‌ها در صورتی که آیتم‌ها و شاخصه‌های مورد نظر سازمان میراث فرهنگی را دارا باشند، می‌توانند از معافیت مالیاتی بهره‌مند شوند وگرنه معاف از مالیات نیستند.

,

ارجمند در پاسخ به اینکه آیا کارگاه‌ها و واحدهای صنایع دستی در صورت اخذ مجوز فعالیت از دستگاه دیگری مانند سازمان صمت نیز مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند، خاطرنشان کرد: هر دستگاهی، ضوابط و شرایط خاص خود را دارد اما در صورتی که مجوز خود را از میراث فرهنگی اخذ کرده و دارای شاخصه‌های مربوطه باشند، مشمول معافیت مالیاتی هستند.

,

از مجموع مباحث فوق اینطور برمی‌آید که برخلاف تصورات، تمام واحدهای صنایع دستی، مشمول معافیت مالیاتی نمی‌شوند و معافیت از مالیات، شرایط و ضوابط مخصوص خود را دارد. واحدهای تولید صنایع دستی از جمله مس در استان زنجان برای بهره‌مندی از معافیت مالیاتی باید ابتدا مشاوره‌های لازم را از ادارات میراث فرهنگی و صمت گرفته و از مزایا و معایب هر کدام از دستگاه‌های صادرکننده مجوز، مطلع شده و سپس با توجه به رویکرد و خواسته‌های خود اقدام به اخذ مجوز از دستگاه مربوطه کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه