اخبار داغ

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با دانا؛

قرارداد سوآپ، باعث ثبات گازرسانی در استان‌های شمالی کشور می شود/ ارتباط با همسایگان استراتژیک، جزء اولویت‌های کشور است

قرارداد سوآپ، باعث ثبات گازرسانی در استان‌های شمالی کشور می شود/ ارتباط با همسایگان استراتژیک، جزء اولویت‌های کشور است
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به این‌که، حفظ ارتباط با کشورهای هم‌جوار از اولین اولویت‌های کشور گفت: این اقدام و اقدامات مشابه در مسیر افزایش ارتباطات اقتصادی و سیاسی با کشورهای همسایه مثبت بوده و تأثیر زیادی در بهترشدن روابط بین‌الملل خواهد داشت.
[
به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ باتوجه‌به اینکه از دی‌ماه ۱۳۹۵ واردات گاز از ترکمنستان قطع شده بود، دیشب قرارداد سه‌جانبه سوآپ گازی از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران با حضور رئیسی و الهام علی‌اف، رؤسای جمهور ایران و آذربایجان به امضا رسید.
, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا,
 
,
شایان‌ذکر است، این قرارداد علاوه بر اینکه از اهمیت ژئوپلیتیک در تحکیم روابط منطقه‌ای دارد، قرار است سالانه یک و نیم تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز را از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان، از خاک جمهوری اسلامی ایران انتقال دهد که باعث خواهد شد این قرارداد هم اهمیت اقتصادی داشته باشد و هم بر پایداری شبکه گازی و تأمین سوخت زمستانی استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، گلستان و سمنان کمک کند.
,
 
,
این قرارداد در شرایطی به امضا رسید که با روی کار آمدن دولت یازدهم، بیژن زنگنه سازوکار تسویه تهاتر گاز با کالا را متوقف کرد و در اقدامی عجیب متعهد به پرداخت ارزی و جریمه دیرکرد به ترکمنستان شد که بدهی ایران به ترکمنستان تا دی‌ماه ۹۵ به مرز ۲ میلیارد دلار رساند که با روی کار آمدن دولت سیزدهم، رویکرد کشور بر گسترش تعاملات با همسایگان متمرکز شد و جلسات مختلفی بین مسئولان و مقامات ایران و ترکمنستان برگزار شد تا در نهایت روابط تجاری دو کشور با این قرارداد احیا شود.

قرارداد سه‌جانبه سوآپ گازی قدم مثبتی در گسترش روابط بین‌الملل است
,
,
, قرارداد سه‌جانبه سوآپ گازی قدم مثبتی در گسترش روابط بین‌الملل است, قرارداد سه‌جانبه سوآپ گازی قدم مثبتی در گسترش روابط بین‌الملل است,
 
,
منصور شکر الهی عضو کمیسیون انرژی مجلس، در گفت‌وگویی با همین موضوع به خبرنگار راه دانا؛ گفت: حفظ ارتباط با کشورهای هم‌جوار از اولین اولویت‌های کشور ماست و دولت سیزدهم به‌عکس دولت تدبیر و امید در زمینه روابط بین‌الملل عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذشته است، به‌خصوص که در ارتباط با همسایگان قدم‌های مؤثری برداشته شده و این روند به‌خوبی توسط وزیر امور خارجه دولت آقای رئیسی از اولین روزهای شروع به کار دنبال شده و به نتیجه نشسته است.
, راه دانا,
 
,
وی با اشاره به بهانه‌هایی نظیر FATF در دولت تدبیر و امید در راستای عدم امکان چنین توافق‌هایی توضیح داد: ما از ارتباط با همسایگان باید حداکثر استفاده را ببریم و با اشاره به این زمینه‌ها در جلسات کمیسیون انرژی مشکل گاز مناطق شمالی کشور طرح شده بود و آقای رئیسی وعده‌هایی برای رفع این مشکل داده بودند که شاهد پیگیری ایشان و به نتیجه رسیدن قرارداد فوق در این زمینه بودیم.
,
 
,
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه وزیر نفت در سفر به کشورهای طرف قرارداد اولویت خود را ازسرگیری واردات گاز از ترکمنستان قرار داده‌اند ادامه داد: دیشب این پیگیری‌ها به نتیجه نشست و بنا شد سالانه تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز از طریق ایران به کشور آذربایجان سوآپ شود.
,
 
,
وی در با اشاره مشکل گاز در صنایع و مصارف خانگی در مناطق شمالی کشور به‌خصوص استان خراسان و گلستان ادامه داد: دو خط انتقال گاز در این مناطق وجود دارد که یکی از سمت کردکوی و گمیشان و دیگری هم از سوی سرخس در حال گازرسانی به این مناطق است و زیرساخت انتقال در کشور موجود است. البته اینکه چقدر از این گاز سهم ایران می‌شود در توافقات مشخص نیست و هنوز گزارش دقیقی به کمیسیون انرژی ارسال نشده است.

روند استفاده از ارتباط با همسایگان استراتژیک، جزء اولویت‌های کشور است
,
,
, روند استفاده از ارتباط با همسایگان استراتژیک، جزء اولویت‌های کشور است, روند استفاده از ارتباط با همسایگان استراتژیک، جزء اولویت‌های کشور است,
 
,
وی در پایان تأکید کرد: به‌محض رسیدن جزئیات این توافق و بررسی در کمیسیون انرژی تحلیل این قدم مثبت به‌صورت دقیق‌تر امکان خواهد داشت و ما بهتر می‌توانیم در این زمینه اظهارنظر کنیم، ولی به‌صورت کلی این اقدام و اقدامات مشابه در مسیر افزایش ارتباطات اقتصادی و سیاسی با کشورهای همسایه قدم مثبتی برآورد شده و تأثیر زیادی در بهترشدن روابط بین‌الملل کشور خواهد داشت.
,
 
,
 
,
باجلان
,
انتهای پیام/
,
 
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه