اخبار داغ

گزارش دانا از عملکرد متضاد محیط‌ زیست در دو دولت؛

بازخوانی توصیه دولت روحانی برای رفع آلودگی هوا؛ "دعا کنید!"/ منفعت«مازوت سوزی» یا مصلحت تعارض منافع؟

بازخوانی توصیه دولت روحانی برای رفع آلودگی هوا؛ "دعا کنید!"/ منفعت«مازوت سوزی» یا مصلحت تعارض منافع؟
محیط زیست استان تهران در بازه ای یک ماهه 34 واحد متخلف را پلمپ و استاندار تهران گفت اجازه مازوت سوزی را تحت هر شرایطی ممنوع کرد؛ اقدامی که کلانتری و زنگنه 8 سال از غیرممکن بودن آن سخن گفتند.
[

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سازمان هواشناسی امروز در تازه ترین گزارش خود درباره آخرین وضعیت جوی کشور اعلام کرد: فردا ۹ آذرماه تا پایان وقت چهارشنبه ۱۰ آذر انباشت و غلظت آلاینده‌های جوی، همراه با کاهش کیفیت هوا در شهرهای اصفهان، کرج، تهران و مشهد پیش‌بینی می‌شود که در این راستا با افزایش شاخص آلاینده‌ها،‌ وضعیت هوا نامناسب تا شرایط ناسالم برای همه گروه‌های سنی در صورت عدم رعایت و کنترل منابع آلاینده پیش‌بینی می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این یعنی نه تنها از حجم و انباشت سموم و آلاینده های پایتخت کاسته نشده، بلکه دامن آلوده این بلای خانمانسوز ابرشهرهای دیگر کشور را هم درگیر کرده است.

,

مسلم آنست که هر انتظاری از دولت سیزدهم در رفع این آلودگی بی انصافی محض است. حتی در میان مدت نمی شود بر این هیولای دست ساز دولت های گذشته فائق آمد.

,

, ,

حال در اثبات دست ساز بودن آلودگی هوا در دولت های گذشته به اخبار چند سال اخیر و اظهارات مسئولان و متولیان دولتی رجوع میکنیم و داوری این قصور را به خرد جمعی و وجدان بیدار مردم وامی گذاریم.

,

 از سال 92 که سازمان حفاظت محیط زیست با مصوبه مجلس شورای اسلامی به عنوان ضابظ قظایی معرفی شد، تا به امروز خبری از برخورد قهری با قاطبه صنایع و کارخانجاتی که برای فعالیت خود به سوخت مازوت مبادرت می کردند، منتشر نشده بود. اما درست در واپسین روزهای عمر دولت گذشته خبری در یکی از سایت های زیرمجموعه دولت منتشر شد که حکایت از پلمپ کارخانه ای داشت که به واسطه ابهامات بسیار متن خبر و درک نشدن زمان و مکان رخداد، باور آن کمی سخت بود.

,

با این وجود مسلم آنست که سازمان محیط زیست دولتهای یازدهم و دوازدهم نه تنها نتوانستند از امتیاز ضابط قضایی شدن در مهار آلودگی و مدیریت سوخت نیروگاه های و صنایع بهره ببرند، بلکه خود راساً توجیه کننده استفاده از مازوت توسط صنایع آلاینده شده بودند.

,

جالب اینجاست که عیسی کلانتری رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست که باید مدافع حقوق عامه باشد و از ابزاری که قانون ذیل عنوان ضابط قضایی در اختیار او قرار داده بود استفاده می کرد و مانع مازوت سوزی صنایع و کارخانجات می شد، بارها عنوان می کرد که چون دولت های خارجی خریدار مازوت ایران نیستند، ناچاریم این سوخت را برای مصرف به کارخانه ها و صنایع بدهیم و در صورت آلودگی هوا که در آن خفگی مردم ناگزیر خواهد شد؛ ملت دعا کنند که باد بوزد و باران بیاید تا شاید کمی از حجم آلایندگی هوا کاسته شود.

,

 

,

دعا، چاره مسئولان برای آلودگی هوا

, دعا، چاره مسئولان برای آلودگی هوا, دعا، چاره مسئولان برای آلودگی هوا,

 

,

, , , ,

 

,

افاضات عیسی کلانتری تحصیل کرده امریکا و متخصص پرحاشیه محیط زیست در کسوت مشاور رئیس جمهور در حالی مورد تمسخر همگان قرار گرفت که در روز 26 آذر1396 بی بی سی فارسی درگزارشی با تیتر: دعا، چاره مسئولان برای آلودگی هوا  این درفشانی را به تمسخر گرفت و در شبکه های اجتماعی بازتاب گسترده ای پیدا کرد؛ ضمن آنکه این شیرین دهنی در تعارضی آشکار این شبکه معاند به پای تمام مسئولان خارج از دولت هم نوشته شد.

, دعا، چاره مسئولان برای آلودگی هوا ,

 

,

روزی که شیرین دهنی کلانتری ملعبه بی‌بی‌سی شد

, روزی که شیرین دهنی کلانتری ملعبه بی‌بی‌سی شد , روزی که شیرین دهنی کلانتری ملعبه بی‌بی‌سی شد ,

بی بی سی فارسی در این رابطه نوشت: در حالی که شدت آلودگی هوا در هفته اخیر مدارس را در برای چندمین روز پیاپی در تهران و بعضی شهرهای دیگر تعطیل کرده، رئیس سازمان محیط زیست ایران می‌گوید که دولت چاره‌ای ندارد و "باید دعا کنیم که باد بوزد تا آلودگی از بین برود".

, در حالی که شدت آلودگی هوا در هفته اخیر مدارس را در برای چندمین روز پیاپی در تهران و بعضی شهرهای دیگر تعطیل کرده، رئیس سازمان محیط زیست ایران می‌گوید که دولت چاره‌ای ندارد و "باید دعا کنیم که باد بوزد تا آلودگی از بین برود".,

اما سوال بی پاسخ این است که چرا کلانتری تا آخرین روزهای مسندنشینی خود چرا از مواجهه با صنایع و منع مازوت سوزی واهمه داشت و همواره از منع قانونی این اقدام ناکرده سخن میگفت.

,

کلانتری در موردی دیگر با اشاره به تحریم‌های آمریکا گفته بود: ظرفیت پالایشگاه‌ها از مازوت پر شده و به واسطه تحریم‌های بین‌المللی کسی خریدارشان نیست بنابراین مجبوریم در برخی نقاط از سوخت مازوت استفاده کنیم.

, ظرفیت پالایشگاه‌ها از مازوت پر شده و به واسطه تحریم‌های بین‌المللی کسی خریدارشان نیست بنابراین مجبوریم در برخی نقاط از سوخت مازوت استفاده کنیم,

 

,

, ,

 

,

گذشته از کلانتری که برای گریز از منع قانونی مازوت سوزی ها( به رغم اطلاعات دقیقی که از پرپر شدن مردم در اثر استنشاق آلودگی ها منتشر می شد) زنگنه وزیر نفت و سابقه دار دولت روحانی هم به ارائه سخنانی اینچنین مبادرت کرد.

,

وی در ۱۴ دی ۱۳۹۹ در اظهاراتی که دومرتبه بی بی سی فارسی اقدام به نشر و تحلیل و تمسخر آن کرد نوشت: با تشدید آلودگی در تهران و برخی شهرهای بزرگ ایران، بیژن زنگنه وزیر نفت ایران گفته است: "مایل نیستیم مازوت مصرف شود، اما چاره‌ای نداریم".

,

این رسانه معاند در ادامه نوشته است: وزیر نفت ایران گفت: ما به هیچ وجه مایل نیستیم که مازوت مصرف شود، اما چاره‌ای نداریم. نمی‌توانیم همه استان‌ها را در بحث مصرف مازوت مستثنی کنیم و در بحث سیمان قرار ما این بود که از زمستان مصرف مازوت داشته باشند.

, وزیر نفت ایران گفت: ما به هیچ وجه مایل نیستیم که مازوت مصرف شود، اما چاره‌ای نداریم. نمی‌توانیم همه استان‌ها را در بحث مصرف مازوت مستثنی کنیم و در بحث سیمان قرار ما این بود که از زمستان مصرف مازوت داشته باشند.,

 

,

استفاده از ظرفیت قانونی پس از 8 سال

, استفاده از ظرفیت قانونی پس از 8 سال, استفاده از ظرفیت قانونی پس از 8 سال,

, ,

بلاخره پی از 8 سال فرصت سوزی وخیانت آشکار به کشور پرونده هفتاد من کاغذ بیژن زنگنه در قوه قضائیه در حال بررسی است و بی تردید پی از او نوبت به سایر دوستانی می رسد که با موضع شان در صدر یک سازمان دولتی معلوم نبود؛ دوستانی که با گرگ دنبه می خوردند و با شبان گریه می کردند، کسانی که در خفا جاده صاف کن صاحبان زیاده خواه صنایع بودند و در ظاهر گردن تاسف پیش مردم کج می کردند.

,

 

,

خدمت یک ماهه ای که 8 سال زمین ماند

, خدمت یک ماهه ای که 8 سال زمین ماند, خدمت یک ماهه ای که 8 سال زمین ماند,

, , , ,

با این اوصاف پس از هشت سال در طول یکی دو ماه پس از انتصاب سلاجقه در سازمان محیط زیست برخورد به تعویق افتاده هشت ساله در سطح استان تهران اجرا شد.

,

سعید محمودی مدیرکل محیط زیست استان تهران روز سه شنبه دوم آذرماه در تشریح خبری با تیتر: «توقف فعالیت ۳۴ واحد متخلف در پایش‌های شبانه محیط زیست استان تهران»، گفته بود که در آبان ماه سال جاری و در جریان پایش‌های شبانه، فعالیت ۳۴ واحد آلاینده متوقف شده است.

, «توقف فعالیت ۳۴ واحد متخلف در پایش‌های شبانه محیط زیست استان تهران»,

وی در ادامه با بیان اینکه از ابتدای آبان گشت های ما آغاز و براساس این گشت و پایش‌ها، محیط زیست تهران شب‌ها مورد رصد قرار می‌گیرد، اظهار کرده بود: طی این مدت 100 محور مواصلاتی در سطح استان از سوی کارشناسان محیط زیست و اکیپ‌های گشتی به طور مستمر مورد پایش و کنترل شبانه  قرار گرفت که این پایش‌ها شامل 244  واحد صنعتی بزرگ مقیاس و نیروگاهی و 2367 واحد صنعتی و صنفی کوچک مقیاس بوده است.

,

 

,

زمستان رفت و سیاهی برای سیاهکاران ماند

, زمستان رفت و سیاهی برای سیاهکاران ماند, زمستان رفت و سیاهی برای سیاهکاران ماند,

, , , ,

با این اوصاف اگر از منظری دیگر به موضوع نگریسته شود خواهیم دید که سیاهی این روزها در واقع مربوط به آلاینده ها نیست؛ بلکه روسیاهی ای است که بعد از گذشت زمستان برای سیاهباز و سیاهکار باقی مانده است.

,

اما ناگفته پیداست که آلودگی هوا در تجمیع خدماتی که دولتمردان دولت جدید در پیش گرفته اند؛ حل و فصل خواهد شد؛ چرا که به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل!

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه