اخبار داغ

جشنواره تلویزیونی مستند در ایستگاه پایانی

جشنواره تلویزیونی مستند در ایستگاه پایانی
پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اختتامیه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند هشتم آذرماه با حضور حمید شاه آبادی معاون سیما، محسن یزدی دبیر جشنواره، جمعی از مستندسازان و اهالی رسانه در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

محمد دلاوری مجری تلویزیون اجرای این برنامه را بر عهده داشت.

,

محسن یزدی اولین سخنران این مراسم بود که در سخنانی کوتاه عنوان کرد: قاعدتاً هر جشنواره‌ای تعدادی آمار درباره عدد فیلم‌ها دارد که در رسانه‌ها وجود دارد و قاعدتاً اینکه بگوییم اینکه امسال از سال گذشته بهتر بوده است مشخص است هرچند واقعاً هم امسال این‌طور بود.

,

مدیر شبکه مستند در بخش دیگر بیان کرد: تلویزیون با فاصله در میان مراکز تولید و پخش مستند اول است. امروز با قریب به اتفاق مستندسازان درجه یک کشور کار می‌کنیم و از این بابت خوشحالیم.

,

یزدی اضافه کرد: بارها بحث شده است که تلویزیون خانه مستندسازان است و اگر این جشنواره تا حدی این کار را انجام دهد و تلویزیون باز هم بتواند در این بخش صعود کند فکر می‌کنم کار خود را کرده‌ایم.

,

دبیر جشنواره مستند درباره اهمیت دیده شدن مستندها در تلویزیون عنوان کرد: هرچقدر بتوانیم در جشنواره‌ها موفقیت کسب کنیم و دستمزد دریافت کنیم بابت ساخت مستند اما دیده شدن خود مستند لطف دیگری دارد.

,

وی در پایان گفت: اقبالی که امروز به مستند وجود دارد نشان می‌دهد شأن مستند می‌تواند از اینکه هست بیشتر باشد به شرطی که تعامل بیشتری بین تلویزیون و مستندسازان برقرار شود.

,

شاه‌آبادی: مستند از پرنفوذترین قالب‌هاست

, شاه‌آبادی: مستند از پرنفوذترین قالب‌هاست,

در ادامه این مراسم حمید شاه آبادی معاون سیما نیز در سخنانی عنوان کرد: باید از دبیر جشنواره و داورانی که کمک کردند این جشنواره همچنان پرچمش بالا باشد تشکر کنم.

,

وی با اشاره به اهمیت مستند تصریح کرد: قالب مستند از بهترین و پرنفوذترین قالب هاست و خدا را شکر تلویزیون در این چند سال حامی آنها بوده و وسیع‌ترین حوزه و قوی‌ترین پایگاه برای نشر و پخش آثار مستند بوده است. ما خوشحالیم که از این ظرفیت در برنامه سازی استفاده می‌شود. باید کمک کنیم تا این فضا را بهتر از گذشته پیش ببریم.

,

شاه آبادی اضافه کرد: آنچه که به دنبالش هستیم این است که با نگاه بومی و از پایگاه وطنی و خاستگاه دینی آثاری در طراز جهانی خلق شود و الان به آن رسیده‌ایم مستندهای ما عمق دارد و صداقت و راستی و نزدیکی به ذهن مخاطب در این آثار دیده می‌شود و برای مخاطب بیش از هر بخش دیگری باورپذیر است. شاید در بخش‌های دیگر نمایشی مخاطب بیشتر داشته باشیم اما باورپذیری این حوزه بسیار مهم است.

,

وی همچنین تصریح کرد: تلاشی که شما برای سوژه یابی می‌کنید بسیار اهمیت دارد. تولید در حوزه مستند در کشور ما بالاست و آنچه نقطه تمایز است همین سوژه یابی و بعد از آن بحث تحقیق و پژوهش است. هر مستندی که در جان مخاطب نشسته است از این پژوهشگری برخوردار بوده است.

,

معاون سیما عنوان کرد: مستندها قرار است مسأله های ما را حل کند. ما در برنامه سازی آنتن ناخودآگاه به سمت موضوع محوری رفته‌ایم و حالا این قالب یعنی مستند نزدیکترین گزینه برای این موقعیت است تا حرکت خود را با مسأله آغاز کنیم. باید هر یک از مستندها بتواند یک مسأله را باز کند و پرونده آن را ببندد.

,

وی در پایان سخنانش گفت: حوزه انتشار مستند نیازمند بازنگری است تا بتوانیم بیش از پیش تاثیرگذار باشیم. این جشنواره نقطه عزیمت است برای کسانی که کار را شروع می‌کنند اما برای ما تکلیف و مسئولیت است.

,

در این مراسم پیمان جبلی رئیس رسانه ملی نیز در سخنانی از جایگاه مستندسازان در رسانه ملی گفت. 

,

فهرست برگزیدگان بخش‌های مختلف این جشنواره به شرح زیر اعلام شد.

,

مستند نگاری

, مستند نگاری,

دیپلم افتخار و مبلغ ۱ میلیون تومان جایزه نقدی به نفر سوم بخش مستند نگاری، راضیه عباسی برای مستند نگاری «گزارش یک صندوق» اهدا شد.

,

دیپلم افتخار و مبلغ ۲ میلیون تومان جایزه نقدی به نفر دوم بخش مستند نگاری، احسان رحیم زاده حناچی برای گزارش «نان در آوردن از باد» اهدا شد.

,

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳ میلیون تومان جایزه نقدی نفر اول به سیده سکینه میرطاهری برای مستندنگاری «داستان مظلومیت هوبَره» اهدا شد.

,

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین مستند نگاری با موضوع کرونا هم به مریم خباز برای گزارش «درد بی دوا» اهدا شد.

,

بخش تک عکس داوران

, بخش تک عکس داوران,

داوران جشنواره ضمن تقدیر از حمید سبحانی و محمد وحدتی، جایزه سوم بخش تک عکس را که شامل دیپلم افتخار و مبلغ ۱ میلیون تومان جایزه نقدی است به مجتبی اسماعیل زاد،
دیپلم افتخار و مبلغ ۲ میلیون تومان جایزه نقدی نفر دوم را به محمودرضا معین پور و همچنین تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳ میلیون تومان جایزه نقدی نفر اول را به امیر عنایتی اهدا کردند.

,
,

بخش مجموعه عکس داوران

, بخش مجموعه عکس داوران,

داوران جشنواره ضمن تقدیر از محسن رضایی، امین برنج‌کار و خانم زهره صباغ نژاد، جایزه سوم بخش مجموعه عکس را که شامل دیپلم افتخار و مبلغ ۲ میلیون تومان جایزه نقدی است، به مهدی محبی پور برای مجموعه عکس «مرگ تلخ پرندگان میانکاله» اهدا کردند.

,

دیپلم افتخار و مبلغ ۳ میلیون تومان جایزه نقدی نفر دوم به مجید حجتی برای مجموعه عکس «سکوت زمین» اهدا شد.

,

همچنین در این بخش تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵ میلیون تومان جایزه نقدی نفر اول بخش مجموعه عکس نیز به محمدرضا عباسی برای مجموعه عکس «من مرگ را زیسته ام» را دریافت کرد.

,

عباسی دبیر عکس خبرگزاری مهر در این بخش در سخنانی کوتاه گفت: این تندیس و لوح باید تقدیم شود به تک تک آدم‌هایی که در زلزله کرمانشاه آسیب دیده‌اند و متعلق به آن‌هاست.

,

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵ میلیون تومان جایزه نقدی بخش ویژه کرونا نیز به امین نظری برای مجموعه عکس «کرونا» رسید.

,

بخش تک عکس مردمی

, بخش تک عکس مردمی,

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳ میلیون تومان جایزه نقدی به بهرام بیات برای بهترین تک عکس به انتخاب مردم اهدا شد.

,

بخش مجموعه عکس مردمی

, بخش مجموعه عکس مردمی,

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵ میلیون تومان جایزه نقدی به امین برنج‌کار برای بهترین مجموعه عکس به انتخاب مردم اهدا شد.

,

بخش بهترین مستند کوتاه مردمی

, بخش بهترین مستند کوتاه مردمی,

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۶ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین مستند کوتاه مردمی به فاطمه صافی تهیه کننده مستند «زندگی لیلا» اهدا شد.

,

بخش بهترین مستند نیمه بلند مردمی

, بخش بهترین مستند نیمه بلند مردمی,

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین مستند نیمه بلند مردمی به بهمن ابراهیمی تهیه کننده مستند «قصه آق گُل» رسید.

,

بخش بهترین مستند بلند مردمی

, بخش بهترین مستند بلند مردمی,

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین مستند بلند مردمی به محمد صادق اسماعیلی تهیه کننده مستند «آدور» اهدا شد.

,

وی در سخنانی گفت: شهر ما هیچ سینمای استانداردی ندارد و هیچ گاه نتوانستم آن را در شهر خودم کرمان نشان دهم و خوشحالم که این مستند در کل ایران دیده شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه