اخبار داغ

ظرفیت‌هایی که مغفول ماند؛

اقتصاد ورزشی لرستان در کما/ سوارکاری از رونق افتاد

اقتصاد ورزشی لرستان در کما/ سوارکاری از رونق افتاد
با توجه به اینکه سوارکاری یکی از ظرفیت‌های ورزشی لرستان به شمار می‌رود اما عوامل زیادی دست در دست هم داده‌ و باعث رکود در این ورزش شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، توصیه به ورزش در همه سنین و در هر رشته ای توصیه شده، ایجاد نشاط و سلامتی از مهمترین فواید ورزش است که ورزش دوستان طبق علاقه و استعداد خود در رشته ورزشی خاصی مشغول به فعالیت می شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

بازی‌های رزمی، توپی، موتورسواری و دوچرخه سواری و سایر ورزش ها در بین ورزشکاران جای دارند اما رشته سوارکاری یکی از رشته های ورزشی است که بسیار پرهزینه بوده و به نظر می رسد تقویت زیر ساخت های لازم برای این رشته ورزشی ضروری است چرا که طی این سالها مورد غفلت قرار گرفته است.

,

رونق این رشته ورزشی نیازمند اعتبارات و هزینه های بسیار زیادی است که همین امر سبب شده که علیرغم محبوبیتی که در بین ورزشکاران این حرفه وجود دارد اما به دلیل همین هزینه ها کنار زده شود.

,

اندرحکایت مشکلات سوارکاران لرستان

, اندرحکایت مشکلات سوارکاران لرستان, اندرحکایت مشکلات سوارکاران لرستان,

امین بیرانوند سرپرست سوارکاری لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: در حال حاضر در تمام دنیا سوارکاری را نه یک ورزش، بلکه آن را یک صنعت می دانند چون واقعا گسترده است و گردش مالی بسیار زیادی دارد ولی در کشور ما اینگونه نیست مثلاً در استان یزد حدود پنج هزار اسب وجود دارد و طبق گفته مسئولان این استان، سالانه دو الی سه هزار میلیارد گردش مالی حاصل از خرید و فروش اسب است.

, ,

وی افزود: اما در استان لرستان چون اصولی و بر روی نژادهای خاص اسب کار نشده‌، متاسفانه درآمدزایی لازم را ندارد، در واقع زیرساخت‌های لرستان در رشته سوارکاری صفر است و اگر یک پیست مسابقه استاندارد داشته باشیم چون آب و هوای استان نسبت به آب و هوای مناطق دیگر بسیار بهتر و یک استان چهارفصل می باشیم، می توانیم موفق عمل کنیم مثلا استان یزد و خوزستان به دلیل گرما و سرمای شدیدی که در این استان‌ها وجود دارد تنها سه هفته در سال می توانند فعالیت داشته باشد اما استان ما می‌تواند حداقل ۲۰ هفته برگزاری مسابقات را داشته باشد.

,

سرپرست سوارکاری لرستان تصریح کرد: در هر مسابقه اسب سواری سه هزار نفر مستقیما درگیر درآمدزایی می‌شوند و در هر مسابقه کشوری به مدت هشت هفته تمامی اسب سواران، مالکان، مربیان و… به استان وارد می شوند پس باید امکانات و خدمات لازم را برای آنها ایجاد کرد و می توان از این فرصت برای درآمدزایی استفاده کرد ولی متاسفانه چون در استان ما زیرساخت لازم وجود ندارد نمی‌توانیم این مسابقات کشوری را برگزار کنیم.

,

نبود زیرساخت‌های ورزشی

, نبود زیرساخت‌های ورزشی, نبود زیرساخت‌های ورزشی,

بیرانوند خاطرنشان کرد: استان لرستان ۱۰ سال است که قهرمان مسابقات استقامت کشور می‌باشد ولی متاسفانه چون زیرساخت لازم را برای برگزاری مسابقات نداریم همه مسابقات اسب سواری در خارج از استان برگزار می‌شود که متاسفانه استان ما از استانهای دیگر بسیار عقب‌تر است.

,

وی عنوان کرد: یکی دیگر از زمینه های درآمدزایی در اسب، پرورش این حیوان می باشد، در زمینه پرورش اسب تمام اسب های پایه را که می‌توانستیم کُره های آنها را به فروش برسانیم، استانهای دیگر تمام مادیان های پایه را خریداری کردند و در حال حاضر در وضعیتی هستیم که علاقه‌مندان برای خرید اسب باید به استان‌های دیگر مراجعه کنند تا بتوانند اسب را به مسابقات برساند یا از طریق آنها درآمدزایی داشته باشند.

, ,

سرپرست سوارکاری استان اظهار داشت: عوامل زیادی دست در دست هم داده‌اند و باعث وضعیت رکود در این ورزش شده اند، پیست اسب دوانی استان غیراستاندارد است و در داخل شهر قرار دارد؛ ما به یک مجموعه بزرگتر نیاز داریم زیرا اسب‌هایی که به مسابقه می آیند، محل اسکان می خواهند، بارها درخواست فروش زمین یا معاوضه آن را داشتیم تا بتوان یک زمینی خارج از شهر برای پیست اسب دوانی استاندارد خریداری کنیم ولی متاسفانه تاکنون محقق نشده است.

,

وی بیان کرد: پیست کنونی حدود هشت هکتار می باشد ولی چیزی حدود ۲۰هکتار زمین نیاز داریم، پیست فعلی پیست کوچکی است و طبق قیمت گذاری که توسط کارشناسان صورت گرفته است نزدیک به هزار میلیارد قیمت آن می باشد در حالی که ما می‌توانیم با حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بهترین پیست سوارکاری استاندارد ایران را  ایجاد کنیم.

,

سوارکاری لرستان مدیرعامل ندارد

, سوارکاری لرستان مدیرعامل ندارد, سوارکاری لرستان مدیرعامل ندارد,

بیرانوند خاطرنشان کرد: پیست خرم آباد یک پیست واقعاً غیر استاندارد می باشد که تنها اسب های محلی امکان مسابقه را در آن دارد و اسب های خارجی به دلیل سرعت بسیار زیاد نمی‌توانند در این نوع پیست ها مسابقه بدهند ولی با این وجود و تنها برای اسب های محلی حدود سه هزار نفر برای هر مسابقه تماشاگر داریم چون واقعاً مردم لرستان به اسب سواری علاقمند هستند.

,

وی تصریح کرد: متاسفانه تاکنون هیچگونه همکاری برای این موضوع صورت نگرفته است از طرفی درحال ‌حاضر سند این زمین و باشگاه را به نام اداره تاکید زده اند و مالک اصلی اداره تاکید در تهران است، اینکه چگونه سند این زمین به نام این اداره زدند را کسی اطلاع ندارد ولی ما بارها با این سازمان رایزنی می کنیم که حداقل کمک کنند تا یا این پیست ساماندهی شود.

, ,

سرپرست سوارکاری استان تصریح کرد:  در حال حاضر ورزشکاران ما برای مسابقات شش هفته در خوزستان و شش هفته به یزد می روند و بیشتر از آن گرما و خشکی آب و هوای آنها اجازه برگزاری این مسابقات را نمی‌دهد ولی اگر بتوانیم یک پیست استاندارد را در این استان ایجاد کنیم می‌توانیم حداقل ۲۰ هفته مسابقات را در این استان برگزار کنیم.

,

بیرانوند با بیان اینکه اسب سواری استان سه سال است که مدیرعامل ندارد، گفت: این رشته ورزشی تنها با سرپرست اداره می شود که این کار غیر قانونی است، در این مجموعه هزار و ۸۰۰ نفر از همکاران نمایندگان و اعضای باشگاه باید رای بدهند و چون یکی از نمایندگان استان یک شخص خاص را برای این موضوع هر سال انتخاب می کند تا نمایندگان مجبور شوند به وی رای بدهند، الان سه سال است هیئت سوارکاری با سرپرست اداره می شود.

,

به هر حال سوارکاری یکی از رشته های ورزشی مورد علاقه بسیاری از افراد است که لازم است زیرساخت این رشته ورزشی در استان فراهم شود تا علاقمندان بتوانند در این رشته نیز مانند مابقی رشته ها بدرخنشد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه