اخبار داغ

گزارشی از اهمیت واکسیناسیون در مقابل سویه جدید کرونا؛

حمله جهش جدید ویروس کرونا به واکسینه‌نشده‌ها/ واکسن؛ تنها راه کنترل بیماری

حمله جهش جدید ویروس کرونا به واکسینه‌نشده‌ها/ واکسن؛ تنها راه کنترل بیماری
جهان در وضعیت هشدار قرار گرفته است؛ با اینکه آمارهای وزارت بهداشت ایران از کاهش موارد ابتلا و خارج شدن از وضعیت قرمز کرونا حکایت دارد اما شیوع سویه جدید کرونا در دنیا زنگ خطری را برای مسئولان و مردم کشور به صدا در آورده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، بیماری منحوس کرونا بیش از یک سال و نیم است که مهمان تمامی ساکنان دنیا از جمله ایران اسلامی است. در این میان بشر برای غلبه بر این بیماری منحوس بر روی تولید واکسن که بتواند بدن را در برابر این ویروس ایمن کند تمرکز کرد که در نهایت تعدادی از کشورها از جمله ایران اسلامی این واکسن را تولید کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,

اما مسئله مهم این است تا وقتی درصد بالایی از مردم دنیا در مقابل این ویروس واکسینه نشوند نمی توان گفت که خطر از بین رفته است چرا که در گذشته تجربه کرده ایم وقتی پیکی تمام می شود پیک بعد با سویه‌ای جدید در نقطه ای از جهان شروع می شود و آرام آرام این سویه در دنیا شیوع پیدا می کند.

,

از همین رو در این روز ها اومیکرون سویه جدید کرونا در جهان اعلام شده است. این سویه جهش‌های زیادی داشته و شواهد اولیه حاکی نشان داده است که این سویه موارد ابتلا به ویروس را افزایش داده است. این سویه نخستین بار در روز ۲۴ نوامبر از سوی آفریقای جنوبی به سازمان بهداشت جهانی معرفی شد، ولی پس از آن در بوتسوانا، بلژیک، هنگ‌کنگ و اسراییل نیز شناسایی شده است.

,

این سویه تاکنون در آفریقای جنوبی، بوتساوانا، بلژیک، هنگ‌کنگ و اسرائیل شناسایی شده و گفته می‌شود یکی از تغییریافته‌ترین موارد جهش ویروس کروناست. سازمان بهداشت جهانی همچنین، اومیکرون را «سویه نگران‌کننده» طبقه‌بندی کرده که به معنای خطرات آن در مقایسه با دیگر جهش‌های ویروس کروناست.

,

البته چند روزی است که در کشور ایران هم شهر قرمزی وجود ندارد و بیشتر شهر های کشور از رنگ قرمز به رنگ آبی، زرد و نارنجی تغییر رنگ داده اند و آمار فوتی های ناشی از کرونا به دورقمی رسیده است. اما این موضوع نباید باعث شود که مسائل ایمنی در کشور برای جلوگیری از ورود سویه جدید به کشور رعایت نشود.

,

تشدید نظارت ها بر مبادی ورودی کشور

, تشدید نظارت ها بر مبادی ورودی کشور , تشدید نظارت ها بر مبادی ورودی کشور ,

از همین رو آیت الله رئیسی در جلسات خود با اشاره به مرزهای ورودی کشور اعلام کرد که باید نظارت ها در مبادی ورودی کشور بیشتر شود.

,

همچنین عین‌اللهی وزیر بهداشت طی بازدیدی که از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) داشت از نزدیک چالش‌های موجود را بررسی و ضمن پیگیری دغدغه‌های موجود، دستوراتی را در راستای تشدید نظارت‌ها و بهبود فرایندهای غربالگری مسافران در بدو ورود به کشور صادر کرد.



عامل فروکش کردن کرونا در کشور واکسیناسیون است

,
,
, ,
,
, عامل فروکش کردن کرونا در کشور واکسیناسیون است, عامل فروکش کردن کرونا در کشور واکسیناسیون است,

اما باید گفت تنها مسئله ای که می تواند این بیماری را کنترل و ریشه کن کند واکسیناسیون است.

,

از همین رو حسن محمدی، کارشناس ارشد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره به اینکه در سه ماه اخیر شاهد رشد واکسیناسیون در کشور بودیم که همین موضوع موجب شد که از تعداد بیماران کرونایی خصوصاً بیماران بیمارستانی کم شود، گفت: تجربه جهانی نشان می‌دهد که راهی جز واکسیناسیون در مقطع کنونی هیچ راه حلی برای کاستن از شدت بیماری و سرایت آن نیست.

,

وی بیان داشت: نکته مهم دیگر این که نباید با افزایش واکسیناسیون نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کوتاهی کنیم چرا که ویروس وجود دارد و باید در برابر آن خودمان را محافظت کنیم.

,

کارشناس ارشد دانشگاه علوم پزشکی تهران  تصریح کرد: نیازمند همکاری همه مردم برای عبور از شرایط فعلی هستیم و نباید فکر کنیم کرونا تمام شده است.

واکسیناسیون تنها راهکار خروج از بحران کروناست

,
,
, واکسیناسیون تنها راهکار خروج از بحران کروناست, واکسیناسیون تنها راهکار خروج از بحران کروناست,

همچنین در این خصوص سید محمد تقی شاهچراغی، استاندار قم با استناد به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید نسبت به واکسیناسیون، برنامه ریزی برای اقناع‌سازی مردم جامعه را ضروری دانست و گفت: هیچ راه و چاره ای جز رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نداریم و همه ملزم به رعایت قانون هستند.

,

وی هوشمند سازی محدودیت های کرونایی را تنها راهکار خروج از اوضاع فعلی دانست و بیان داشت:  هوشمندسازی محدودیت‌های کرونایی به‌عنوان راهکاری برای خروج از بحران کرونا است و هیچ راه و چاره‌ای جز واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نداریم و همه ملزم به رعایت قانون هستند.

استقبال از واکسیناسیون در قم خوب نیست

,
,
, استقبال از واکسیناسیون در قم خوب نیست, استقبال از واکسیناسیون در قم خوب نیست,

همان طور که گفته شد واکسیناسیون در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی بهترین راه حل برای جلوگیری از بروز موج های جدید کرونا است. این در حالی است که محمد رضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه استقبال از واکسیناسیون در قم خوب نیست، گفت: ۳۰ درصد از مردم استان، نخستین دُز واکسن کرونا را دریافت نکردند، که آمار بسیار بالایی است.

,

وی نرخ واکسیناسیون در قم را ۱۵ درصد پایین‌تر از میانگین کشوری ذکر کرد و گفت: قم از جمله مناطقی است که بیشترین استعداد را برای ورود به پیک ششم کرونا دارد.

,

قدیر با اشاره به تزریق دُز اول واکسن به ۶۹ درصد در استان، گفت: ۴۹ درصد نیز هر ۲ دُز واکسن را دریافت کردند، که آمار خیلی جالبی نیست.

,

وی ادامه داد: نقطه آسیب پذیر قم در بحث کرونا، مدارس است و اگر وارد موج ششم شویم از این محل وارد شده‌ایم، از این رو باید فاصله‌گذاری، زدن ماسک و تهویه مناسب اجرا شود.



حالا در ایران مخصوصا در قم با وجود کاهش آمار فوتی و ابتلا، وضعیت نگران کننده ای وجود دارد چرا که افراد بسیاری هستند که هنوز اقدام به دریافت واکسن نکرده اند. این موضوع در خصوص قم بیشتر است چرا که استقبال از واکسن در قم وضعیت مطلوبی ندارد و میزان تزریق واکسن در قم نسبت به میانگین کشوری پایین می باشد.

حمله جهش جدید ویروس کرونا به واکسینه‌نشده‌ها

,
,
, ,
,
,
,
, حمله جهش جدید ویروس کرونا به واکسینه‌نشده‌ها, حمله جهش جدید ویروس کرونا به واکسینه‌نشده‌ها,

از همین رو  محمد جزایری، استاد ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران و رئیس شبکه تحقیقات بیماری‌های ویروسی کشور در پاسخ به این سوال که در ایران هنوز نزدیک به ۱۲ تا ۱۳ میلیون نفر از جمعیت هدف واکسن دریافت نکرده‌اند، چقدر این افراد می‌توانند برای شیوع سویه جدید خطرناک باشند؟، گفت:  تا زمانی ‌که واکسیناسیون در کشور کامل نشود، نگرانی برای انتقال ویروس وجود دارد. هم‌اکنون در کشور ما مدارس، دانشگاه‌ها و اماکن عمومی در حال بازگشایی‌اند؛ به همین دلیل این نگرانی در کشور ما وجود دارد. متخصصان و ویروس‌شناسان هم نسبت به این موضوع نگران‌ هستند.

,

علت نگرانی هم رعایت نکردن پروتکل‌های اجتماعی و همچنین احساس امنیت کاذبی است که در جامعه بین مردم احساس می‌شود. مردم تصور می‌کنند خطر رفع شده است؛ درصورتی که چنین نیست. البته با توجه به میزان واکسیناسیون انجام شده در کشور، بعید به‌نظر می‌رسد که شدت پیک‌های جدید به اندازه قبلی‌ها باشد، اما به هر حال همراه با عوارض بیماری، افزایش بستری و مرگ‌ خواهد بود. به هر حال با توجه به وضعیت دنیا، از حالا تا پایان سال با این خطر مواجهیم.

,

در هر صورت امروز با دو طیف در خصوص کرونا مواجه هستیم؛ گروه اول کسانی که پروتکل های بهداشتی را در اجتماعات رعایت نمی کنند و گروه دوم کسانی هستند که واکسن نزده اند. این افراد سبب ایجاد یک زمینه بسیار مساعد برای حضور ویروس (و خصوصا نوع جهش‌یافته آن) می‌شوند. جهش‌های جدید ویروس می‌تواند تهدیدی برای افراد واکسینه شده هم باشد؛ یعنی احتمال ایجاد مقاومت علیه واکسن را به‌دلیل جهش‌های ایجاد شده افزایش می‌دهد.

,

در هر حال امیدواریم هرچه سریعتر جامعه هدف برای واکسینه شدن اقدام کنند و از سویی هم مردم در اجتماعات همچون گذشته پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند تا دچار پیک های جدید و در نتیجه شاهد فوت بیماران کرونایی در کشور نباشیم و بتوانیم این بیماری را از کشور ریشه کن کنیم.

انتهای پیام/

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه