اخبار داغ

رئیس برنامه‌ریزی شرکت گاز استان خراسان شمالی:

امکان گازرسانی به منازل خارج از طرح هادی وجود ندارد/ هزینه گازرسانی به ۷ روستای خراسان شمالی بالاتر از سرانه مقرر

امکان گازرسانی به منازل خارج از طرح هادی وجود ندارد/ هزینه گازرسانی به ۷ روستای خراسان شمالی بالاتر از سرانه مقرر
محمد وحیدی با بیان اینکه در شهرستان مرزی راز و جرگلان هیچ روستای بدون گازی وجود ندارد، گفت: در این شهرستان منازلی خارج از طرح هادی قرار دارند که قانونگذار اجازه گازرسانی به این روستاها نداده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد وحیدی، رئیس برنامه ریزی شرکت گاز استان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه با شروع فصل سرما، مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری، مطابق سال های گذشته افزایش پیدا می کند، اظهار داشت: شروع فصل سرما از آبان ماه آغاز شده است و براساس آمارها تا پایان هفت ماهه نخست سال جاری در بخش خانگی مصرف افزایشی شروع نشده است.

وی با اشاره به اینکه مصرف گاز تا پایان مهرماه ۹۹ در بخش خانگی و تجاری ۴۹۸ میلیون و ۱۹۴ هزار و ۷۴۳ مترمکعب مصرف ثبت شده است، ادامه داد: این در حالی است که در مدت مشابه سال جاری، این میزان به ۳۶۷ میلیون و ۱۷۷ هزا رو ۳۶۱ مترمکعب در بخش تجاری و خانگی رسیده است.

وحیدی با بیان اینکه با وجود تراز بین مصارف خانگی، تجاری و صنعتی با کمتر شدن مصرف خانگی و تجاری، قطعا فرصت در اختیار صنایع قرار می گیرد، افزود: در سال گذشته ۶ صنعت بزرگ استان بالغ بر ۴۷۰ میلیون متر مکعب تا پایان مهرماه، مصرف داشته اند، که درهمین مدت مشابه در سال جاری، این میزان مصرف به ۵۲۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

این مقام مسئول بیشترین میزان مصرف گاز در شهرستان ها را براساس جمعیت، مربوط به شهرستان بجنورد عنوان کرد و گفت: براساس آخرین آمار ثبت شده تا پایان مهر سال جاری، بجنورد ۱۱۹ میلیون مترمکعب، شیروان ۷۷ میلیون مترمکعب، اسفراین ۷۰ میلیون مترمکعب، مانه و سملقان ۳۴، فاروج ۲۰، رازو جرگلان ۱۸ میلیون مترمکعب، گرمه ۱۴ و جاجرم با ۱۲ میلیون مترمکعب به ترتیب بیشترین میزان مصرف گاز را دارا هستند.

وحیدی خاطرنشان کرد: تا پایان مهر ۱۴۰۰ در مجموع شهری و روستایی استان خراسان شمالی ۳۴۰ هزار و ۹۹۶ مشترک ثبت شده که از این تعداد ۲۱۰ هزار و ۴۴۹ مشترک شهری و ۱۳۰ هزار و ۵۴۷ مشترک روستایی هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

ثبت ۵ هزار مشترک جدید گاز در خراسان شمالی طی سال جاری

, ثبت ۵ هزار مشترک جدید گاز در خراسان شمالی طی سال جاری, ثبت ۵ هزار مشترک جدید گاز در خراسان شمالی طی سال جاری,

رئیس برنامه ریزی شرکت گاز استان خراسان شمالی  بیان داشت: از مجموع کل مشترکان، ۳۸ درصد روستایی و ۶۲ درصد شهری هستند که این رقم در مقایسه با ابتدای سال جاری پنج هزار و ۵۷۶ مشترک رشد داشته که از این تعداد چهار هزار و ۳۸۰ شهری و یک هزارو ۱۹۶ روستایی بوده اند.

وی با اشاره به اینکه استان به برکت سفر مقام معظم رهبری و حمایت هایی که انجام شد، در گروه دو شرکت برتر کشور در حوزه توسعه گازرسانی شهری، روستایی و صنایع قرار دارد، یادآور شد: لازم به ذکر است که به لحاظ دستورالعمل شرکت ملی گاز، برخی از روستاها، شرایط گازرسانی را ندارند و مبلغ سرانه گازرسانی به این روستاها بیشتر از مبلغی است که قانون مصوب کرده، بنابراین برحسب ابلاغیه قانونی شرکت گاز، مجاز به گازرسانی به این روستاها نیست.

,
,
,

هزینه گازرسانی به ۷ روستای خراسان شمالی بالاتر از سرانه مقرر شده است

, هزینه گازرسانی به ۷ روستای خراسان شمالی بالاتر از سرانه مقرر شده است, هزینه گازرسانی به ۷ روستای خراسان شمالی بالاتر از سرانه مقرر شده است,

وی با اشاره به اینکه روستاهای چهل دختران اسفراین، هاور و ارناوه مانه و سملقان، اسلام آباد و گلمندره گرمه، گودالی سلاخ بجنورد، اینها در گروه روستاهایی هستند که مبلغ سرانه گازرسانی بیشتر از مبلغی است که قانون مصوب کرده، ادامه داد: علاوه بر این روستاهای کی کی، رشوانلو، منصور آباد و دربند که در این گروه قرار داشتند، با پیگیری های صورت گرفته، مبلغ سرانه مجاز استان خراسان شمالی از ۱۲ میلیون تومان به ۲۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرد و گازرسانی به این روستاها انجام شد.

وحیدی اضافه کرد: طریقه محاسبه مبلغ گازرسانی به روستاها به این صورت است که مبلغ گازرسانی هر روستا بر تعداد خانوار تقسیم می شود و مبلغ باید از ۲۵ میلیون تومان کمتر شود، که در این صورت روستا شرایط گازرسانی را پیدا خواهد کرد.

رئیس برنامه ریزی شرکت گاز استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه با افزایش دو برابری سرانه، روستاهایی که شرایط گازرسانی پیدا کردند در مرحله اجرایی قرار گرفته اند، گفت: تا پایان سال ۹۹ روستاهایی که به دلیل مشکل سرانه مالی از نعمت گاز بهره مند نشدند، ۱۱ روستای بالای ۲۰ خانواری بودند که از این تعداد مشکل چهار روستا حل شد و هفت روستا به دلیل بالابودن مبلغ سرانه همچنان شرایط گازرسانی ندارند.

,
,
,
,
,

بخش زیادی از روستاهای محروم از نعمت گاز در خراسان شمالی زیر ۲۰ خانوار جمعیت دارند

, بخش زیادی از روستاهای محروم از نعمت گاز در خراسان شمالی زیر ۲۰ خانوار جمعیت دارند, بخش زیادی از روستاهای محروم از نعمت گاز در خراسان شمالی زیر ۲۰ خانوار جمعیت دارند,

وحیدی با اشاره به اینکه بخش زیادی از روستاهایی که در استان خراسان شمالی در نعمت گاز بی بهره اند، در لیست روستاهای زیر ۲۰ خانوار قرار دارند، گفت: براساس آخرین سرشماری صورت گرفته در سال ۹۵، تعداد ۳۸ روستا در استان بالای ۱۰ خانوار و زیر ۲۰ خانوار و ۷۶ روستا زیر ۱۰ خانوار وجود دارند.

وی با بیان اینکه طی امسال از ۳۸ روستای بالای ۱۰ خانوار ۲۶ روستا و از ۷۶ روستای زیر ۱۰ خانوار نیز ۱۳ مورد گازرسانی شدند، گفت: براساس قانون، اگر روستای زیر ۲۰ خانواری در مسیر گازرسانی به روستای بالای ۲۰ خانواری قرار داشت که هیچ هزینه ای به پروژه اصلی تحمیل نمی کرد، گازرسانی به آن روستاها نیز انجام می شود.

,
,
,

 

,

, ,

۸۷ روستای خراسان شمالی محروم از نعمت گاز هستند

, ۸۷ روستای خراسان شمالی محروم از نعمت گاز هستند, ۸۷ روستای خراسان شمالی محروم از نعمت گاز هستند,

 رئیس برنامه ریزی شرکت گاز استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه در استان خراسان شمالی ۸۳۴ روستا در خراسان شمالی وجود دارد که ۷۴۷ روستا گازدار هستند، اضافه کرد: از ۸۷ روستای بدون گاز، به غیر از هفت روستایی که در گروه سرانه بالا گازرسانی قرار دارند، مابقی زیر ۲۰ خانوارند.

وحیدی یکی از دلیل محرومیت خانوارها از نعمت گاز را خارج بودن خانه از طرح هادی عنوان کرد و گفت: به طور نمونه در شهرستان مرزی رازوجرگلان هیچ روستای بدون گازی ندارد، اما خانوارهایی هستند که خارج از طرح هادی قرار دارند که قانونگذار اجازه گازرسانی به این روستاها را نداده است.

,
,
,

شرکت گاز، اجازه گازرسانی به منازل خارج از طرح هادی را ندارد

, شرکت گاز، اجازه گازرسانی به منازل خارج از طرح هادی را ندارد, شرکت گاز، اجازه گازرسانی به منازل خارج از طرح هادی را ندارد,

این مقام مسئول عمده مشکل شهرستان رازو جرگلان در موضوع گاز را مربوط به منازل مسکونی، کلاته ها و سکونت گاه هایی خواند که در خارج از طرح هادی روستا مستقر شده اند و ادامه داد: روستا براساس تقسیمات کشوری، باید کد آبادی داشته باشد و در طرح هادی قرار بگیرد، اما برخی از این سکونت گاه های رازو جرگلان تعریف روستا را ندارد و در آمار مرکز شمارش نمی شوند، بنابراین شرکت گاز طق قانون اجازه این را ندارد که گازرسانی به این خانواده ها را انجام دهد.

,

وی با اشاره به اینکه متاسفانه تعداد خانوارهای محروم از گاز کم نیست، خاطرنشان کرد: اما این روستاها خارج از طرح هادی قرار دارند که برای پیگیری مشکلات این خانوارها باید، متولیان مربوطه که شامل بنیاد مسکن، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، اراضی ملی و نهادهای حاکمیتی مثل بخشداری، فرمانداری هستند باید مطالبه اخلا طرح هادی را داشته باشند که محدوده روستاها مشخص و در اختیار شرکت گاز قرار گیرد که براساس آن گازرسانی انجام شود.

,

رئیس برنامه ریزی شرکت گاز استان خراسان شمالی یادآور شد: در شهرستان رازو جرگلان، پیمانکار اختصاصی مستقر است، که هر منزلی که در محدوده قرار دارد، گازرسانی صورت گیرد، تیم های کاری تجهیز هستند، اما به دلیل اینکه تقاضاهای مجاز کم است، این تیم ها بیکار شدند.

,

اکثر تقاضاهای گازرسانی به روستاها، مربوط به خانوارهای خارج از طرح هادی است

, اکثر تقاضاهای گازرسانی به روستاها، مربوط به خانوارهای خارج از طرح هادی است, اکثر تقاضاهای گازرسانی به روستاها، مربوط به خانوارهای خارج از طرح هادی است,

وحیدی ابراز داشت: تقاضا زیاد است، اما اکثر تقاضاها خارج از طرح هادی هستند و ما شرمنده خانواده ها می شویم، ولی به لحاظ قانونی امکان خدمات رسانی برای انها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه پراکندگی روستاهای بدون گاز در استان متنوع است، خاطرنشان کرد: بیشترین تمرکز روستاهای زیر ۲۰ خانوار خراسان شمالی در شهرستان های بزرگ استان همچون بجنورد ۱۶ مورد، شیروان ۱۰ مورد، اسفراین ۱۹ مورد و مانه و سملقان ۲۰ روستا است.

این مقام مسئول در رابطه با علمک های بدون گاز درب منازل توضیح داد: زمانی که پروژه های گازرسانی با حضور نمایندگان دهیاری، شورای روستا انجام می شود، خانه هایی که سکونت دارند، پیمانکار در قالب پروژه علمک را نصب می کنند و براساس نصب علمک و ثبت در سامانه در گروه خانواده ها گازدار محسوب می شوند.

وحیدی با اشاره به اینکه لوله کشی داخل منازل برعهده مشترکان است، ادامه داد: گفتنی است که برخی از مشترکان به دلیل عدم تمایل و عده ای به دلیل مشکل مالی نسبت به لوله کشی داخل ساختمان اقدام نکردند.

وی با بیان اینکه هزینه های اشتراک پذیری تعدادی از مجموعه ها به صورت رایگان انجام می شود، گفت:  مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، مساجد، حسینیه ها، جانبازان و رزمندگان در گروه کسانی قرار دارند که گازرسانی به منازلشان رایگان است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

, ,

 

,

ثبت ۵۴۴ اشتراک رایگان گاز از ابتدای سال جاری تاکنون

, ثبت ۵۴۴ اشتراک رایگان گاز از ابتدای سال جاری تاکنون, ثبت ۵۴۴ اشتراک رایگان گاز از ابتدای سال جاری تاکنون,

وحیدی ادامه داد: تا پایان سال گذشته، ۶۵۰ مشترک با معرفی نامه کمیته امداد، ۲۸۹ مورد بهزیستی، ۳۰ مسجد و حسینیه و ۶۰ جانباز و رزمنده و از ابتدای سال جاری تا انتهای مهر ماه، ۲۵۹ مورد کمیته امداد، ۱۱۸ مورد بهزیستی، ۱۱۲ مورد مسجد و حسینیه و ۵۵ مورد جانباز و رزمندگان طبق قانون، اشتراک پذیری رایگان برایشان انجام شده و لوله کشی بخش داخلی که حانواده ها توانایی مالی ندارند، از طریق نهادهای حمایتی انجام می شود.

این مقام مسئول در رابطه با وضعیت محدودیت های گاز صنایع اشاره کرد و گفت: تقسیم بندی مصرف گاز صنایع به صورت شناور و روزانه است و به صورت جامع اعلام نمی شود.

,
,
,

محدویت گازی صنایع، شناور و متصل به مسائل جوی در کشور است

, محدویت گازی صنایع، شناور و متصل به مسائل جوی در کشور است, محدویت گازی صنایع، شناور و متصل به مسائل جوی در کشور است,

وی با بیان اینکه شبکه انتقال گاز ایران متصل به هم است، توضیح داد: در صورتی که جبهه هوای سرد از سمت غرب وارد کشور شود، در صورت نیاز ممکن است محدودیت ها به سایر بخش های کشور نیز اعلام شود، بنابراین محدودیت صنایع شناور و وابسته به مسائل جوی می باشد که به صورت به روز ابلاغ می شود.

,

رئیس برنامه ریزی شرکت گاز استان خراسان شمالی یادآور شد: قطعا محدودیت دادن در صنایع مطلوب هیچ بخشی از کشور نیست، اما با اولویت تامین گاز مصرف خانگی ناگریز هستیم در فصل هایی از سال محدودیت هایی را داشته باشیم.

,

تهیه و تنظیم گفتگو: آرزو رحمانی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه