اخبار داغ

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

دامداران خراسان شمالی، خارشتر را جایگزین نهاده‌های دامی گران قیمت کردند

دامداران خراسان شمالی، خارشتر را جایگزین نهاده‌های دامی گران قیمت کردند
مهدی شکاری با اشاره به اینکه با بیان اینکه ارزش غذایی خارشتر به یونجه نزدیک است، گفت: با توجه به گرانی نهاده‌های دامی، امسال برخی از دامداران برای تغذیه دام های خود به سمت جمع آوری علوفه های دیگر از جمله خارشتر در عرصه های طبیعی رفتند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی شکاری، مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: با توجه به گرانی نهاده های دامی، امسال برخی از دامداران برای تغذیه دام های خود به سمت جمع آوری علوفه های دیگر از جمله خارشتر در عرصه های طبیعی و زمین های کشاورزی رها شده رفتند و برای فصل زمستان انبار کرده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک ,

وی ادامه داد: دامداران بعد از جمع آوری خارشتر، آن را خشک کرده اند، این گیاه به دلیل اینکه خار دارد بعد از خشک کردن کوبیده می شود و همچون سایرعلوفه دامی به مصرف دام می رسد.

,

این مقام مسئول با بیان اینکه ارزش غذایی خارشتر به یونجه نزدیک است، توضیح داد: با توجه به کم آب طلبی این گیاه در بیشتر اراضی بایر و زمین های کشاورزی رها شده نیز وجود دارد، خارشتر می تواند تغذیه جایگزین سایرعلوفه دامی نیز شود.

,

شکاری اضافه کرد: در سال های گذشته دامداران استان در تغذیه دام های سبک به ویژه برای بزها از خارشتر استفاده می کردند که در سال های اخیر به علت تولید بالای نهاده های دامی و قیمت پایین این گیاه کمتر استفاده می شد، اما امسال گرانی نهاده ها باعث شد تا جمع آوری خارشتر با وجود سختی آن توجیه اقتصادی داشته باشد.

,

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ریشه های این گیاه نیز بسیار بلند است و نگرانی از بابت جمع آوری آن وجود ندارد چرا که دامداران با داس و یا وسیله ای دیگر آن را جمع آوری می کنند.

,

وی بر کشت جایگزینی خارشتر در زمین های کم بازده کشاورزی و رها شده تاکید کرد و گفت: با توجه به کم آب طلب بودن این گیاه می تواند چند منظوره برای خوراک زنبور و گیاه دارویی این گیاه کشت شود که توجیه پذیر نیز است.

,

شکاری با بیان اینکه خارشتر یک داروی گیاهی است تصریح کرد: همچنین زنبورداران نیز در فصل گل دهی آن برای تغذیه زنبورها استفاده می کنند که شهد خوبی نیز دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه