اخبار داغ

انتظارات از رئیس‌جمهور در آستانه سفر به قم؛

از بلاتکلیفی و مشکلات پروژه ها تا مطالبات فرهنگی و اشتغال مردم

از بلاتکلیفی و مشکلات پروژه ها تا مطالبات فرهنگی و اشتغال مردم
حل مشکلات پروژه های منوریل، فرودگاه ، مترو، و رسیدگی به مطالبات مسکن و اشتغال جوانان در استان می تواند از مهمترین انتظارات مردم استان در سفر آینده آیت الله رئیسی به قم باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  استان قم با وسعت 11238 کیلومتر مربع و با جمعیتی بالغ بر 1060،000 نفر در شاهراه مواصلاتی مرکز کشور قرار گرفته است. در این استان حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران و مراجع تقلید و حوزه های علمیه قرار دارد که بر اهمیت و جایگاه آن بیش از پیش افزوده است.
از طرفی این استان در حوزه های گردشگری، اقتصادی ، موقعیت خاص جغرافیایی، مراکز علمی و برخی مسائل دیگر دارای جایگاه ویژه ای است که نیازمند رسیدگی و توجه بیشتر است.
قم به دلیل داشتن مناطق و روستاهای متنوع در موقعیت های مختلف جغرافیایی دارای آب و هوای بیابانی و نیمه بیابانی است و آب و هوای روستاهای آن از کویری و بیابانی تا سرد و کوهستانی تغییر می کند و بر اساس همین تنوع اقلیمی، موقعیت کشاورزی و پوشش گیاهی آن نیز متفاوت شده است .
به شهر قم لقب‌های فراوانی نسبت داده می‌شود اما لقب رسمی و مورد استفاده در رسانه‌ها و همین‌طور شهرداری قم «پایتخت مذهبی ایران و قطب فرهنگی» است. البته از قم به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی ایران هم یاد می‌شود. از قم با عناوینی چون: حرم اهل بیت، شهر علم، استراحتگاه مؤمنین، دارالموحدین و شهر کریمه اهل بیت و عُش آل محمد هم یاد می‌کنند.
قم به عنوان پایتخت فرهنگی ایران و جهان، پایتخت مذهبی ایران، پایتخت فرهنگی جهان شیعه و پایتخت دوم ادبیات کودک و نوجوان ایران، قطب تولید معارف دینی در ایران، قطب تولید علوم اسلامی، یکی از قطب‌های تولید مسائل دینی در ایران، یکی از قطب‌های انتشار کتاب پس از تهران  و بزرگ‌ترین قطب انتشار کتاب‌های دینی در خاورمیانه نیز شناخته می‌شود. قم یکی از شهرهای مهاجرپذیر ایران است که تعداد زیادی از اتباع افغانستانی و پاکستانی و عرب در قم مهاجر هستند و به دلیل تربیت طلبه در قم، شهروندان بیش از 60کشور در قم برای تحصیل حضور دارند.
همچنین دریاچه‌ی نمک قم یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی استان قم است که در شرق شهر قم قرار دارد. دریاچه‌ی حوض سلطان نیز دیگر جاذبه‌ی طبیعی این استان است که در حاشیه‌ی بزرگراه قم-تهران قرار دارد.
البته باید به این مسئله هم اشاره کرد که استان قم ظرفیت های بسیاری در حوزه های مختلف دارد که با توجه به آنها می تواند رشد کند. از همین رو در آستان سفر آیت الله رئیسی، رئیس جمهور به قم برخی از مشکلات مهم استان را یادآور می شویم.



یکی از پروژه های مهم استان که تبدیل به آئینه دقی برای همشهری ها شده است پروژه منوریل می باشد. پروژه مونوریل قم در دوفاز در حال ساخت بود که فاز نخست این پروژه انتهای پاکسوار تا حرم مطهر و فاز بعدی از حرم با ابتدای پردیسان بود که با وجود مشکلات مختلف از سال 1392متوقف شد اما در سال های گذشته فاز اول آن تا حدودی تکمیل شده است.
پروژه مونوریل نیازمند هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه است
در این خصوص سید مرتضی سقائیان نژاد، شهرداری قم با اشاره به آخرین وضعیت پروژه مونوریل اظهار داشت: پروژه مونوریل مشکلات عدیده‌ای داشته و اینکه این پروژه به سرانجام نرسیده به‌این‌علت این است که مونوریل دیگر ۱۸ کیلومتر نبوده و به حدود پنج کیلومتر کاهش پیداکرده و دیگر در مسیری که برای آن تعریف‌شده مسافر ندارد.
وی کارکرد مونوریل را به‌اندازه ۳ دستگاه اتوبوس دانست و تصریح کرد: قیمت بلیت مونوریل از ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان برآورد شده و این در حالی است که مسافر کمی با این قیمت‌ها وجود دارد؛ اگر این پروژه از پردیسان شروع‌شده بود، محاسبات تغییر می‌کرد، اما در حال حاضر مونوریل در ذات خود کارایی لازم را برای جابجایی مسافر ندارد.
شهردار قم به مباحث حقوقی مونوریل نیز اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مشکلات پروژه مونوریل مسائل حقوقی است؛ ازجمله افزایش مساحت ایستگاههای آن از ۲ هزار متر به ۳ هزار متر بدون هیچ چهارچوبی که مشکلات بسیاری ازنظر حقوقی ایجاد کرده است.
وی به مسئله کمبود بودجه پروژه نیز توجه کرد و اذعان داشت: برای تکمیل پروژه مونوریل نیازمند هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه هستیم که در این شرایط امکان تأمین این هزینه نه برای شهرداری و نه برای دولت وجود ندارد و بااین‌همه مسائل و مشکلات ماهیتی، حقوقی، کاربردی و بودجه، تکمیل این پروژه با مشکلات زیادی روبروست.
سقائیان نژاد تکمیل پروژه را نیازمند تضمین دولت دانست و ابراز کرد: با توجه به برآورد هزینه هزار و ۲۰۰ میلیاردی آیا دولت می‌تواند تضمین دهد و بودجه آن را تأمین کند و اگر نمی‌تواند آن را بر اساس ماده ۱۲۷ به بخش خصوصی واگذار کرده تا بخش خصوصی برای آن کاربری‌هایی ازجمله تفریحی، فرهنگی و توریستی تعریف کند و آن را به سرانجام برساند.
تکلیف نهایی منوریل در سفر رئیس‌جمهوری به قم مشخص خواهد شد
همچنین در این خصوص اسلامی، رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به ضرب‌الاجل دستگاه قضا نسبت به پروژه نیمه‌کاره منوریل، گفت: شهرداری قم در سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهوری درباره این پروژه تصمیم نهایی را خواهد گرفت.



پرواز در فرودگاه قم منتظر تصمیم رئیس جمهور است
از دیگر پروژه های استان که تبدیل به یکی از مشکلات برای استان شده است پروژه فرودگاه قم می باشد. بهمن ماه 89 بود که یکی از نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی خبر از صدور مجوز احداث فرودگاه اختصاصی برای قم داد و عنوان کرد که این کار را بخش خصوصی در منطقه گردشگری طرلاب در فاصله حدود 25 کیلومتری شهر انجام می دهد. همان روزها بود که استاندار وقت قم جلسه ای فوق العاده تشکیل داده و مقدمات انتخاب یکی از فعالان حوزه گردشگری قم را به عنوان سرمایه گذار پروژه شهر گردشگری طرلاب و فرودگاه قم آغاز کرد.
تفاهم‌نامه ساخت فرودگاه و دهکده گردشگری طرلاب در منطقه سلفچگان قم بین شرکت ارم کیش و استانداری قم منعقد و قرار بود طبق این تفاهم فرودگاه، هندلینگ خدمات هوایی و فرودگاهی، توقفگاه هواپیما (اپرون)، آشیانه پرواز، برج مراقبت پرواز، ساختمان رادار، آشیانه نگهداری و تعمیر هواپیما، هواشناسی، آتش‌نشانی، هتل‌های سه تا پنج ستاره و همچنین پیش‌بینی ساخت مراکز توریستی درمانی (ساخت مراکز درمانی) ازجمله طرح‌های اصلی ساخت شهرک فرودگاهی در قم باشد.
اما پروژه فرودگاه قم که بیش از ده سال از کلنگ‌زنی آن گذشته است، علیرغم استقبال عمومی، هزینه‌های سنگین صورت گرفته توسط سرمایه‌گذار خصوصی و قول‌های مساعد مدیران و مسولین در دولت‌های مختلف، همچنان چشم‌انتظار یک تصمیم و اقدام جدی است.
پرونده این پروژه که سالها در پیچ‌وخم‌های قضایی سرگردان بود، سرانجام با حکم توقف خلع‌ید سرمایه‌گذار به پایان رسیده؛ اما به اعتقاد رئیس هیئت مدیره پروژه، این حکم نیز قاطعیت لازم برای جذب سرمایه و ادامه پروژه را نداشته‌است.
رسیدگی به این‌ پروژه یکی از مهمترین انتظارات مردمی از سفر استانی رئیس‌جمهور به قم می‌باشد و امید است به عنوان یکی از مصوبات سفر، تا حصول نتیجه پیگیری گردد.



وعده پشت وعده برای افتتاح مترو قم
متروی قم یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه‌های شهری قم است که در ۲ خط طراحی‌شده ؛ خط ۱ این پروژه این خط شمال غربی شهر قم را به جنوب شرقی آن متصل می‌کند که ۱۴ کیلومتر طول و ۱۴ ایستگاه دارد و در  ۲ فاز تعریف شده‌است، فاز ۱ از ایستگاه قلعه کامکار تا میدان مطهری و فاز ۲ از میدان مطهری تا ایستگاه مسجد جمکران ادامه خواهد یافت.
عملیات ساخت مترو قم در دو خط A و B از سال ۹۰ آغاز شده و در حال حاضر فاز نخست خط A آن پیشرفت ۹۵درصدی داشته است.
امروز ۱۰ سال از کلنگ زنی ساخت متروی قم در ایستگاه بی تدبیری می گذرد.  پروژه ای که کمبود بودجه و  نبود سازش میان کارفرما و پیمانکار بارها بهره برداری آن را به تاخیر انداخت و حالا زمزمه های بهره برداری فاز نخست آن به گوش می رسد که امیدواریم این پروژه هم هرچه سریعتر به بهره برداری برسد تا شاید کمی از رنج مردم در خصوص پروژه های نیمه تمام استان کم کند.



اشتغال مهمترین مطالبه جوانان قمی
از دیگر مطالبات مردم استان مسئله اشتغال می باشد. قم را باید بهشت سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران دانست چون این شهر کویری جدای از زائر پذیری و این که دومین شهر مذهبی کشور به واسطه وجود بارگاه حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران است در دل خود معادن و شهرک‌های صنعتی با ظرفیت تولید و اشتغال‌زایی بالایی دارد.
در کنار ظرفیت‌های خوب گردشگری و مناطق مستعد گردشگری و جذاب برای مسافران که می‌تواند نقطه عطفی برای سرمایه‌گذاری باشد در استان قم هفت شهرک صنعتی مهم وجود دارد که می‌توان به شهرک شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر و سلفچگان، محمودآباد، ثامن الائمه(ع) و قنوات و چهار ناحیه صنعتی مهم با نام ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و ظغرود وجود دارد که ۲.۸ درصد صنایع کل کشور را به خود اختصاص داده اشاره کرد.
شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر در قم از امکانات ویژه‌ای همچون نزدیکی به مهم‌ترین بازارهای مصرف کشور و دسترسی آسان به مسیرهای ارتباطی زمینی، هوایی و راه آهن، برخوردار هستند که موجب استقبال قابل توجه سرمایه‌گذاران از آن شده است؛ هم‌چنین بیش از ۹۰ درصد واحدهای صنعتی قم را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهد که ظرفیت خوبی برای رونق تولید و اشتغال استان قم است.
با وجود ظرفیت‌های یادشده، اما برخی مسائل مانند تعطیلی واحدها، کاهش ظرفیت تولید، کمبود زمین در شهرک ها و ... باعث کاهش اشتغال در استان شده است که نیازمند بررسی و توجه دولت به این معقوله می باشد.

از دیگر مشکلات و مطالبات مردم استان قم که می توان به صورت تیتر وار به آنها اشاره کرد مسئله مسکن، کمبود اماکن و زیرساخت های تفریحی، نبود زیرساخت های گردشگری مناسب برای ماندگاری بیشتر زائران، رواج معماری غربی در استان، مشکلات فرهنگی استان، مشکلات ورزش استان و برخی موارد دیگر اشاره کرد که نیازمند رسیدگی سریع مسئولین استان و توجه دولت به آنها می باشد.
امیدواریم برخی مشکلات بزرگ استان و مطالبات جدی مردم استان در سفر آینده رئیس جمهور به قم به عنوان مصوبه در نظر گرفته شود تا زمان به نتیجه رسیدن مسئله پیگیر آن باشند.



انتهای پیام

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, , پایگاه خبری تحلیلی قم فردا, پایگاه خبری تحلیلی قم فردا, ،, استان قم با وسعت 11238 کیلومتر مربع و با جمعیتی بالغ بر 1060،000 نفر در شاهراه مواصلاتی مرکز کشور قرار گرفته است. در این استان حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران و مراجع تقلید و حوزه های علمیه قرار دارد که بر اهمیت و جایگاه آن بیش از پیش افزوده است.
از طرفی این استان در حوزه های گردشگری، اقتصادی ، موقعیت خاص جغرافیایی، مراکز علمی و برخی مسائل دیگر دارای جایگاه ویژه ای است که نیازمند رسیدگی و توجه بیشتر است.
قم به دلیل داشتن مناطق و روستاهای متنوع در موقعیت های مختلف جغرافیایی دارای آب و هوای بیابانی و نیمه بیابانی است و آب و هوای روستاهای آن از کویری و بیابانی تا سرد و کوهستانی تغییر می کند و بر اساس همین تنوع اقلیمی، موقعیت کشاورزی و پوشش گیاهی آن نیز متفاوت شده است .
به شهر قم لقب‌های فراوانی نسبت داده می‌شود اما لقب رسمی و مورد استفاده در رسانه‌ها و همین‌طور شهرداری قم «پایتخت مذهبی ایران و قطب فرهنگی» است. البته از قم به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی ایران هم یاد می‌شود. از قم با عناوینی چون: حرم اهل بیت، شهر علم، استراحتگاه مؤمنین، دارالموحدین و شهر کریمه اهل بیت و عُش آل محمد هم یاد می‌کنند.
قم به عنوان پایتخت فرهنگی ایران و جهان، پایتخت مذهبی ایران، پایتخت فرهنگی جهان شیعه و پایتخت دوم ادبیات کودک و نوجوان ایران، قطب تولید معارف دینی در ایران، قطب تولید علوم اسلامی، یکی از قطب‌های تولید مسائل دینی در ایران، یکی از قطب‌های انتشار کتاب پس از تهران  و بزرگ‌ترین قطب انتشار کتاب‌های دینی در خاورمیانه نیز شناخته می‌شود. قم یکی از شهرهای مهاجرپذیر ایران است که تعداد زیادی از اتباع افغانستانی و پاکستانی و عرب در قم مهاجر هستند و به دلیل تربیت طلبه در قم، شهروندان بیش از 60کشور در قم برای تحصیل حضور دارند.
همچنین دریاچه‌ی نمک قم یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی استان قم است که در شرق شهر قم قرار دارد. دریاچه‌ی حوض سلطان نیز دیگر جاذبه‌ی طبیعی این استان است که در حاشیه‌ی بزرگراه قم-تهران قرار دارد.
البته باید به این مسئله هم اشاره کرد که استان قم ظرفیت های بسیاری در حوزه های مختلف دارد که با توجه به آنها می تواند رشد کند. از همین رو در آستان سفر آیت الله رئیسی، رئیس جمهور به قم برخی از مشکلات مهم استان را یادآور می شویم.



یکی از پروژه های مهم استان که تبدیل به آئینه دقی برای همشهری ها شده است پروژه منوریل می باشد. پروژه مونوریل قم در دوفاز در حال ساخت بود که فاز نخست این پروژه انتهای پاکسوار تا حرم مطهر و فاز بعدی از حرم با ابتدای پردیسان بود که با وجود مشکلات مختلف از سال 1392متوقف شد اما در سال های گذشته فاز اول آن تا حدودی تکمیل شده است.
پروژه مونوریل نیازمند هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه است
در این خصوص سید مرتضی سقائیان نژاد، شهرداری قم با اشاره به آخرین وضعیت پروژه مونوریل اظهار داشت: پروژه مونوریل مشکلات عدیده‌ای داشته و اینکه این پروژه به سرانجام نرسیده به‌این‌علت این است که مونوریل دیگر ۱۸ کیلومتر نبوده و به حدود پنج کیلومتر کاهش پیداکرده و دیگر در مسیری که برای آن تعریف‌شده مسافر ندارد.
وی کارکرد مونوریل را به‌اندازه ۳ دستگاه اتوبوس دانست و تصریح کرد: قیمت بلیت مونوریل از ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان برآورد شده و این در حالی است که مسافر کمی با این قیمت‌ها وجود دارد؛ اگر این پروژه از پردیسان شروع‌شده بود، محاسبات تغییر می‌کرد، اما در حال حاضر مونوریل در ذات خود کارایی لازم را برای جابجایی مسافر ندارد.
شهردار قم به مباحث حقوقی مونوریل نیز اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مشکلات پروژه مونوریل مسائل حقوقی است؛ ازجمله افزایش مساحت ایستگاههای آن از ۲ هزار متر به ۳ هزار متر بدون هیچ چهارچوبی که مشکلات بسیاری ازنظر حقوقی ایجاد کرده است.
وی به مسئله کمبود بودجه پروژه نیز توجه کرد و اذعان داشت: برای تکمیل پروژه مونوریل نیازمند هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه هستیم که در این شرایط امکان تأمین این هزینه نه برای شهرداری و نه برای دولت وجود ندارد و بااین‌همه مسائل و مشکلات ماهیتی، حقوقی، کاربردی و بودجه، تکمیل این پروژه با مشکلات زیادی روبروست.
سقائیان نژاد تکمیل پروژه را نیازمند تضمین دولت دانست و ابراز کرد: با توجه به برآورد هزینه هزار و ۲۰۰ میلیاردی آیا دولت می‌تواند تضمین دهد و بودجه آن را تأمین کند و اگر نمی‌تواند آن را بر اساس ماده ۱۲۷ به بخش خصوصی واگذار کرده تا بخش خصوصی برای آن کاربری‌هایی ازجمله تفریحی، فرهنگی و توریستی تعریف کند و آن را به سرانجام برساند.
تکلیف نهایی منوریل در سفر رئیس‌جمهوری به قم مشخص خواهد شد
همچنین در این خصوص اسلامی، رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به ضرب‌الاجل دستگاه قضا نسبت به پروژه نیمه‌کاره منوریل، گفت: شهرداری قم در سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهوری درباره این پروژه تصمیم نهایی را خواهد گرفت.



پرواز در فرودگاه قم منتظر تصمیم رئیس جمهور است
از دیگر پروژه های استان که تبدیل به یکی از مشکلات برای استان شده است پروژه فرودگاه قم می باشد. بهمن ماه 89 بود که یکی از نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی خبر از صدور مجوز احداث فرودگاه اختصاصی برای قم داد و عنوان کرد که این کار را بخش خصوصی در منطقه گردشگری طرلاب در فاصله حدود 25 کیلومتری شهر انجام می دهد. همان روزها بود که استاندار وقت قم جلسه ای فوق العاده تشکیل داده و مقدمات انتخاب یکی از فعالان حوزه گردشگری قم را به عنوان سرمایه گذار پروژه شهر گردشگری طرلاب و فرودگاه قم آغاز کرد.
تفاهم‌نامه ساخت فرودگاه و دهکده گردشگری طرلاب در منطقه سلفچگان قم بین شرکت ارم کیش و استانداری قم منعقد و قرار بود طبق این تفاهم فرودگاه، هندلینگ خدمات هوایی و فرودگاهی، توقفگاه هواپیما (اپرون)، آشیانه پرواز، برج مراقبت پرواز، ساختمان رادار، آشیانه نگهداری و تعمیر هواپیما، هواشناسی، آتش‌نشانی، هتل‌های سه تا پنج ستاره و همچنین پیش‌بینی ساخت مراکز توریستی درمانی (ساخت مراکز درمانی) ازجمله طرح‌های اصلی ساخت شهرک فرودگاهی در قم باشد.
اما پروژه فرودگاه قم که بیش از ده سال از کلنگ‌زنی آن گذشته است، علیرغم استقبال عمومی، هزینه‌های سنگین صورت گرفته توسط سرمایه‌گذار خصوصی و قول‌های مساعد مدیران و مسولین در دولت‌های مختلف، همچنان چشم‌انتظار یک تصمیم و اقدام جدی است.
پرونده این پروژه که سالها در پیچ‌وخم‌های قضایی سرگردان بود، سرانجام با حکم توقف خلع‌ید سرمایه‌گذار به پایان رسیده؛ اما به اعتقاد رئیس هیئت مدیره پروژه، این حکم نیز قاطعیت لازم برای جذب سرمایه و ادامه پروژه را نداشته‌است.
رسیدگی به این‌ پروژه یکی از مهمترین انتظارات مردمی از سفر استانی رئیس‌جمهور به قم می‌باشد و امید است به عنوان یکی از مصوبات سفر، تا حصول نتیجه پیگیری گردد.



وعده پشت وعده برای افتتاح مترو قم
متروی قم یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه‌های شهری قم است که در ۲ خط طراحی‌شده ؛ خط ۱ این پروژه این خط شمال غربی شهر قم را به جنوب شرقی آن متصل می‌کند که ۱۴ کیلومتر طول و ۱۴ ایستگاه دارد و در  ۲ فاز تعریف شده‌است، فاز ۱ از ایستگاه قلعه کامکار تا میدان مطهری و فاز ۲ از میدان مطهری تا ایستگاه مسجد جمکران ادامه خواهد یافت.
عملیات ساخت مترو قم در دو خط A و B از سال ۹۰ آغاز شده و در حال حاضر فاز نخست خط A آن پیشرفت ۹۵درصدی داشته است.
امروز ۱۰ سال از کلنگ زنی ساخت متروی قم در ایستگاه بی تدبیری می گذرد.  پروژه ای که کمبود بودجه و  نبود سازش میان کارفرما و پیمانکار بارها بهره برداری آن را به تاخیر انداخت و حالا زمزمه های بهره برداری فاز نخست آن به گوش می رسد که امیدواریم این پروژه هم هرچه سریعتر به بهره برداری برسد تا شاید کمی از رنج مردم در خصوص پروژه های نیمه تمام استان کم کند.



اشتغال مهمترین مطالبه جوانان قمی
از دیگر مطالبات مردم استان مسئله اشتغال می باشد. قم را باید بهشت سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران دانست چون این شهر کویری جدای از زائر پذیری و این که دومین شهر مذهبی کشور به واسطه وجود بارگاه حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران است در دل خود معادن و شهرک‌های صنعتی با ظرفیت تولید و اشتغال‌زایی بالایی دارد.
در کنار ظرفیت‌های خوب گردشگری و مناطق مستعد گردشگری و جذاب برای مسافران که می‌تواند نقطه عطفی برای سرمایه‌گذاری باشد در استان قم هفت شهرک صنعتی مهم وجود دارد که می‌توان به شهرک شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر و سلفچگان، محمودآباد، ثامن الائمه(ع) و قنوات و چهار ناحیه صنعتی مهم با نام ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و ظغرود وجود دارد که ۲.۸ درصد صنایع کل کشور را به خود اختصاص داده اشاره کرد.
شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر در قم از امکانات ویژه‌ای همچون نزدیکی به مهم‌ترین بازارهای مصرف کشور و دسترسی آسان به مسیرهای ارتباطی زمینی، هوایی و راه آهن، برخوردار هستند که موجب استقبال قابل توجه سرمایه‌گذاران از آن شده است؛ هم‌چنین بیش از ۹۰ درصد واحدهای صنعتی قم را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهد که ظرفیت خوبی برای رونق تولید و اشتغال استان قم است.
با وجود ظرفیت‌های یادشده، اما برخی مسائل مانند تعطیلی واحدها، کاهش ظرفیت تولید، کمبود زمین در شهرک ها و ... باعث کاهش اشتغال در استان شده است که نیازمند بررسی و توجه دولت به این معقوله می باشد.

از دیگر مشکلات و مطالبات مردم استان قم که می توان به صورت تیتر وار به آنها اشاره کرد مسئله مسکن، کمبود اماکن و زیرساخت های تفریحی، نبود زیرساخت های گردشگری مناسب برای ماندگاری بیشتر زائران، رواج معماری غربی در استان، مشکلات فرهنگی استان، مشکلات ورزش استان و برخی موارد دیگر اشاره کرد که نیازمند رسیدگی سریع مسئولین استان و توجه دولت به آنها می باشد.
امیدواریم برخی مشکلات بزرگ استان و مطالبات جدی مردم استان در سفر آینده رئیس جمهور به قم به عنوان مصوبه در نظر گرفته شود تا زمان به نتیجه رسیدن مسئله پیگیر آن باشند.
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
, پروژه مونوریل نیازمند هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه است,
,
,
,
,
,
, تکلیف نهایی منوریل در سفر رئیس‌جمهوری به قم مشخص خواهد شد,
,
,
, ,
,
, پرواز در فرودگاه قم منتظر تصمیم رئیس جمهور است,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
, وعده پشت وعده برای افتتاح مترو قم,
,
,
,
,
, ,
,
, اشتغال مهمترین مطالبه جوانان قمی,
,
,
,
,
,
, مسکن,
,
,
,
, انتهای پیام]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه