اخبار داغ

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان:

واکسیناسیون رایگان ۸۰ هزار گاو و گوساله و ۸۰۰ هزار راس گوسفند و بز در مقابله با بیماری تب برفکی

واکسیناسیون رایگان ۸۰ هزار گاو و گوساله و ۸۰۰ هزار راس گوسفند و بز در مقابله با بیماری تب برفکی
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: برنامه ریزی کردیم ۸۰ هزار رأس گاو و گوساله مستقر در مناطق پر خطر را از ابتدای آذرماه در عرض دوماه واکسینه کنیم و همچنین ٨٠٠ هزار رأس گوسفند و بز عشایر و روستاهای پرخطر را نیز به صورت رایگان واکسینه خواهیم کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا ادیبان در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز؛ اظهار کرد: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی مسری است که در دام های زوج سم اهلی و وحشی نظیر گاو، گوساله، گوسفند و بز شایع  است، در گاو و گوسفند با افت تولید شیر و کاهش وزن و حتی تلفات برای دامدار خسارات سنگین اقتصادی بوجود می آورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز؛,

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان عنوان کرد: هنگامی که یک بیماری در کشور یا یک منطقه گزارش می شود، تجارت دام زنده و فرآورده های مرتبط با دام ممنوع یا محدود شده و صادرات تحت تاثیر قرار می گیرد و اینگونه از دو جنبه به اقتصاد صنعت دام کشور خسارت وارد می شود.

,

ادیبان بیان کرد: گزارشاتی از وجود بیماری تب برفکی در کشور داریم، از نظر دفتر بهداشت جهانی دام بیماری در کشور ایران بومی بوده و به اصطلاح آندمیک است، همچنین در بسیاری از مناطق خاورمیانه وآفریقا بیماری به صورت بومی وجود دارد.

,

وی افزود: در استان اصفهان خوشبختانه کانون‌های بیماری محدود بوده و فقط در مهرماه یک گزارش تب برفکی داشتیم ولی استان های همجوار گزارش های متعددی از کانون بیماری را ثبت کرده اند و ما نگرانیم بیماری در استان اصفهان نیز شیوع یابد.

,

علیرضا ادیبان تصریح کرد: در حال حاضر در حال انجام اقدامات کنترلی هستیم؛ از جمله اقدامات کنترلی ما واکسیناسیون هدفمند دام است.

,

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: یکی از راه های کنترل بیماری تب برفکی واکسیناسیون است و راه دیگر آموزش و ترویج دامداران جهت پیشگیری از بروز بیماری است، هر چند واکسیناسیون در جهت پیشگیری از بیمار شدن موثر است ولی عدم رعایت اصول امنیت زیستی می تواند اثر واکسیناسیون را خنثی کند.

,

ادیبان با بیان اینکه در آذرماه واکسیناسیون هدفمند را برنامه ریزی کردیم، گفت: با اعتبار خوبی که سازمان دامپزشکی کشور به استان اصفهان اختصاص داده شده است حجم مناسبی از واکسن تب برفکی تهیه شده و برای جمعیت های دامی استان که در مناطق پر خطر قرار دارند واکسیناسیون رایگان انجام خواهیم داد.

,

وی خاطرنشان کرد: برنامه ریزی کردیم ۸۰ هزار رأس گاو و گوساله مستقر در مناطق پر خطر را از ابتدای آذرماه در عرض دوماه واکسینه کنیم و همچنین ٨٠٠ هزار رأس گوسفند و بز عشایر و روستاهای پرخطر را نیز به صورت رایگان واکسینه خواهیم کرد.

,

علیرضا ادیبان توضیح داد: بیماری در منطقه ما بومی است و ویروس همیشه وجود دارد ولی با شروع سرما این ویروس مستعد تر شده و با شروع فصل سرد باید مراقبت ها از بیماری تب برفکی بیشتر شود.

,

این مقام مسئول تاکید کرد:  دام های صنعتی و نیمه صنعتی خودشان باید واکسیناسیون را به کمک مراکز مجاز دامپزشکی انجام دهند.

,

ادیبان با اشاره به اینکه دامداران نباید واکسیناسیون علیه تب برفکی را کم اهمیت قلمداد کنند زیرا در صورت بروز بیماری خسارات سنگینی را متحمل خواهند شد. لذا توصیه اکید می شود دام های خود را علاوه بر واکسیناسیون با رعایت اصول امنیت زیستی و بیمه کردن از خطر محفوظ نگه دارند. این بیماری مختص حیوانات است و تا کنون گزارشی از بروز این بیماری در انسان ثبت نشده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه