اخبار داغ

در پی شایعه واگذاری فرهنگسرای پایداری مشهد بررسی شد؛

ابهامات شهرداری مشهد در اداره فرهنگسراها/ اقدام عاجل مدیریت شهری در سیاست‌گذاری فرهنگی ضروری است

ابهامات شهرداری مشهد در اداره فرهنگسراها/ اقدام عاجل مدیریت شهری در سیاست‌گذاری فرهنگی ضروری است
با انتشار شایعه واگذاری فرهنگسرای پایداری مشهد، ضروری است در راستای رفع ابهامات در اداره چنین مراکز فرهنگی، سیاست و رویکرد قاطع دوره جدید مدیریت شهری در قبال فرهنگسراهای مشهدالرضا(ع) هر چه زودتر تعیین تکلیف و ابلاغ شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ روز گذشته اخبار ضد و نقیضی از واگذاری فرهنگسرای پایداری مشهد و درگیری میان کارکنان دو نهاد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و فرهنگسرای شهید سلیمانی (پایداری) در فضای مجازی منتشر شد که برای اطلاع بیشتر از ماجرای درگیری، ساختار فرهنگسرا و نحوه واگذاری، شهردار مشهد متنی را به شرح زیر منتشر کرده است:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

, ,

عبدالله ارجائی شهردار مشهد درباره ماجرای درگیری در یک فرهنگسرا :

,

فرهنگسرای شهید سلیمانی یک هیئت امنا دارد و انتخاب هیئت امنا و رئیس آن از اختیارات شهرداری است. افرادی به مدت ۹ سال در این محل مسئولیت داشته اند و ترکیب آن ها ثابت بوده است. حالا شهرداری مشهد تصمیم گرفته رئیس هیئت امنا را عوض کند و فرد دیگری را که سابقه دفاع مقدسی دارد، فرمانده سپاه در استان های مختلف بوده و حتی مسئولیت ملی در سپاه داشته است به عنوان رئیس هیئت امنای این فرهنگسرا با شخصیت حقیقی این فرد انتخاب کند و به این ترتیب اقدام شده است. برخی افراد بنا به هر دلیلی متاسفانه این موضوع را برنتافتند و از نظر ما تنها اتفاقی که به صورت رسمی افتاده، این است که شهرداری به استناد اختیاراتی که داشته است اقدام به تغییر مسئول هیئت امنا کرده و هیچ ادغام یا واگذاری صورت نگرفته است. در جلسه هیئت امنا با حضور شخص بنده این موضوع کاملا تشریح شد و فضاسازی های رسانه ای در روزهای اخیر اغراض دیگری را دنبال می کند که قاعدتا مطبوع نخواهد بود. ما فقط رئیس هیئت امنا را عوض کرده ایم و این اختیار قانونی ماست و هیچ کس هم نمی تواند به ما بگوید چرا رئیس هیئت امنا را عوض کردید، این اظهارنظرها بداخلاقی هایی است که برخی افراد برای رسیدن به مقاصد دیگری انجام می دهند. بازرسی و حراست شهرداری در حال بررسی این مسئله هستند و به محض این که گزارش ها به بنده برسد بر اساس قانون برخورد لازم انجام می شود. بنده چیزی را که شنیده ام نمی توانم تایید کنم.

,

, ,

اما موضع دو عضو شورای شهر مشهد نیز از جهاتی قابل بررسی است؛ «موسی‌الرضا حاجی بگلو سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد نیز در گفت‌وگویی سوالاتی را درباره چرایی واگذاری فرهنگسرای پایداری و نگرانی نیروهای انقلاب از تغییرات ناگهانی این نهاد مطرح کرده است و گفت: ما کمبودی در حوزه فرهنگسرا برای در اختیار قرار دادن به مجموعه‌های انقلابی نداریم، به نهاد انقلابی دیگر کمک می‌کنیم و فرهنگسرای دیگری را در اختیارشان قرار می‌دهیم.»

, «, موسی‌الرضا حاجی بگلو سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد نیز در گفت‌وگویی سوالاتی را درباره چرایی واگذاری فرهنگسرای پایداری و نگرانی نیروهای انقلاب از تغییرات ناگهانی این نهاد مطرح کرده است و گفت: ما کمبودی در حوزه فرهنگسرا برای در اختیار قرار دادن به مجموعه‌های انقلابی نداریم، به نهاد انقلابی دیگر کمک می‌کنیم و فرهنگسرای دیگری را در اختیارشان قرار می‌دهیم.»,

البته صحیح است که کمبودی در زمینه فرهنگسرا در شهر مشهد وجود ندارد اما داشتن اساس نامه و ساختاری شفاف برای مدیریت فرهنگسرا ضروری است تا بر این اساس و پیگیری سیاست مشخص فرهنگی، شهرداری و خصوصا سرپرست امور فرهنگسراهای شهرداری مشهد اقدامی کند.

,

از سویی انتخاب هیئت امنا در این مراکز بستگی به جنس فرهنگسرا دارد و این در حالیست که اصولاً رویکرد شورای شهر و شهرداری جدید در قبال فرهنگسراها دارای ابهاماتی جدی است، گفتگوهایی شنیده شده که برخی فرهنگسراها به شهرداری های مناطق و محلات واگذار شود و برخی دیگر نیز مانند فرهنگسرای زیارت، انقلاب، رسانه، ترافیک و سلامت، فرهنگسراهای موضوعی و شهری باقی بماند، سوال اینجاست که بر چه اساسی این اتفاق رقم خواهد خورد آیا در این محلات سرانه فرهنگی پایین است و استقرار فرهنگسرا در چنین مناطقی با هدف تقویت فرهنگی صورت می‌گیرد؟

,

این نکته قابل ذکر است که بر اساس سوابق در دوره های قبل فرهنگسرای موضوعی متناسب با اهداف خودش برای کل شهر با بودجه مشخص برنامه ریزی داشته و باید از نظر موضوعی تمام شهر را مدیریت کند.

,

, ,

اما در ادامه نیز «حسن منصوریان رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد نیز به این موضوع اشاره داشته که برای اصلاح فرآیند کمک شهرداری برای احداث باغ موزه دفاع مقدس تصمیم گرفته شد تا رییس بنیاد حفظ آثار را رئیس هیأت امنای فرهنگسرا قرار دهیم تا شهرداری بتواند با بودجه‌ای که به فرهنگسرا تخصیص می‌دهد، مساعدتی به بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس برای ساخت باغ موزه کرده باشد.»

, «حسن منصوریان رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد نیز به این موضوع اشاره داشته که برای اصلاح فرآیند کمک شهرداری برای احداث باغ موزه دفاع مقدس تصمیم گرفته شد تا رییس بنیاد حفظ آثار را رئیس هیأت امنای فرهنگسرا قرار دهیم تا شهرداری بتواند با بودجه‌ای که به فرهنگسرا تخصیص می‌دهد، مساعدتی به بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس برای ساخت باغ موزه کرده باشد.»,

قطعاً اگر قرار است به نهادی در راستای وظایف مدیریت شهری کمک صورت بگیرد شورای شهر می‌تواند مصوبه داشته باشد و لایحه به شهرداری ارائه دهد و سوال اینجا است که چه نیازی به نصب فرد خاصی در هیئت امنای فرهنگسرای تخصصی دیده شده است؟ کما اینکه در سایر فرهنگسراها نیز این اقدام صورت نگرفته و فردی در ساختار آن وارد نشده است، پس این بحث هم جای سوال از مدیریت شهری دارد که آیا منع قانونی برای کمک به نهادی بر اساس وظایف وجود دارد؟

,

اقدام شهردار در زمینه واگذری اخیر آیا با پشتوانه شورای شهر مشهد بوده یا خیر؟ مصوبه گذاشتن در زمینه واگذاری، ساختمان و شرح وظایف و ادامه فعالیت فرهنگسراها اقدام ابتدایی برای ریل گذاری فعالیت‌های آتی شهرداری خواهد بود.

,

مردم شاهد این هستند که راه اندازی فرهنگسراهای کلی و جزئی در مشهد گاهی با تکالیف شهری و موضوعی هم پوشانی داشته است، چرا که به عنوان نمونه در دوره ای در فرهنگسرای تخصصی مشهد کلاس های آشپزی و نقاشی برگزار می شد اما در دوره مدیریت شهری امروز با هدف تخصصی شدن این فرهنگسراها، واگذاری با نهادهای همکار مرتبط با موضوع فعالیت پیگیری می شود که قطعا پشتوانه مصوبات شورای شهر می تواند راهگشای تعیین تکلیف این موضوع باشد.

,

امید است سیاست و رویکرد قاطع دوره جدید مدیریت شهری در قبال فرهنگسراها مشهدالرضا(ع) هر چه زودتر تعیین تکلیف شود، اینکه آیا شهردار باید رأساً تصمیم بگیرد و آیا چنین واگذاری هایی نیاز به مصوبه کمیسیون فرهنگی شورای شهر دارد تمامی این دلایل بلاتکلیفی به طور کلی باید در نهاد شورا مشخص شود و اگر قرار است واگذاری به سازمان یا نهادهای موضوعی همکار مانند همین واگذاری اخیر فرهنگسرای پایداری به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش ها و سایر نهادها انجام شود، چگونه و بر چه اساسی است؟

,

اقدام و عمل عاجل مدیریت شهری در زمینه سیاست گذاری صحیح فرهنگی در چنین مراکزی امروز بیش از پیش ضرورت دارد چراکه هرچند قبلا در تمام مناطق شهرداری دارای فرهنگسرا در موضوعات مختلف بودیم اما این ابهامات امروز به شکل جدی مطرح شده است و کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد در راستای رفع این ابهامات و چالش های آینده در این زمینه باید ورود جدی به قضیه ساماندهی قوانین مرتبط داشته باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه