اخبار داغ

نقش سازنده بسیج در تولید فناوری و پیشرفت علمی کشور/ بسیج پیشرو در محرومیت زدایی و پیشرفت کشور

نقش سازنده بسیج در تولید فناوری و پیشرفت علمی کشور/ بسیج پیشرو در محرومیت زدایی و پیشرفت کشور
بسیج در تولید فناوری و پیشرفت علمی کشور نقش سازنده ای دارد حاصل 50 اندیشکده نخبگانی و دانشگاهی بسیج و شرکت های دانش بنیان ارتقا جایگاه علمی کشور در سالهای اخیر است بطوریکه نام زیبای کشور ایران در صدر لیست بسیاری از علوم از جمله فناوری هسته ای، نانو و غیره می درخشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ پس از صدور فرمان پنجم آذر سال 1358 بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تشکیل بسیج، سازماندهی نیروهای متعهد، کارآمد و جهادی در یک مجموعه انقلابی به نام بسیج در دستور کار قرار گرفت گرچه ماموریت این مجموعه در سالهای ابتدایی شکل گیری صرفا به دفاع از کشور در مقابله با تجاوز دشمن معطوف بود و بسیار هم خوش درخشید و نام بسیج و بسیجی با حال و هوای جبهه و جنگ و ایثار و شهادت گره خورد و ماندگار شد اما بلافاصله پس از دوران دفاع مقدس همچون خونی تازه در رگهای جامعه دوید و وارد عرصه سازندگی کشور شد به طوریکه امروز پس از 42 سال از تشکیل این نهاد مقدس هر کجا بیشرفتی به چشم می خورد حاصل وجود تفکر انقلابی و جهادی بسیج است به تعبیری موتور محرکه حرکت رو به جلوی کشور حاصل فرهنگ بسیجی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

ارزشمندی و مقدس بودن بسیج به آرمان های الهی آن است. خداوند متعال در آیه 54 سوره مبارکه مائده  می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ۚ ذَٰلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ»_ «ای گروهی که ایمان آورده‌اید، هر که از شما از دین خود مُرتَد شود به زودی خدا قومی را که بسیار دوست دارد و آنها نیز خدا را دوست دارند و نسبت به مؤمنان سرافکنده و فروتن و به کافران سرافراز و مقتدرند (به نصرت اسلام) برانگیزد که در راه خدا جهاد کنند و (در راه دین) از نکوهش و ملامت احدی باک ندارند. این است فضل خدا، به هر که خواهد عطا کند و خدا را رحمت وسیع بی‌منتهاست و (به احوال همه) دانا است.»

,

این آیه را یکی از آیاتی می توان دانست که برخی از مهمترین صفات و ویژگی های بسیجی و بسیجیان در آن معرفی می شود. یعنی اول خدا آنها را دوست دارد، دوم آنها خدا را دوست دارند، سوم در مقابل مردم با ایمان متواضع و نرم هستند و کبر و غرور و بزرگی ندارند، چهارم در مقابل زورمندان و قدرتمندان می ایستند، پنجم در راه خدا جهاد می کنند، ششم در انجام امورات دینی از ملامت کسی نمی هراسند و وظیفه خود را با جدیت دنبال می کنند.

,

* نقش سازنده بسیج در تولید فناوری و پیشرفت علمی کشور

, * نقش سازنده بسیج در تولید فناوری و پیشرفت علمی کشور, * نقش سازنده بسیج در تولید فناوری و پیشرفت علمی کشور,

فارغ از تحولات جهانی، ترسیم چشم انداز و نقشه راه نظام جمهوری اسلامی ایران توسط امامین انقلاب که بر مبنای آرمان های دینی و الهی تدوین شده است لزوم توسعه همه جانبه سیاسی، اقتصادی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و … کشور را دو چندان می کند که بسیج نقش سازنده ای در همه عرصه های کشور ایفا می کند. بسیج در گام دوم انقلاب علاوه بر نقش آفرینی در عرصه های مختلف کشور نقش سازنده ای نیز در توسعه اسلامی و تحقق هدف اصلی انقلاب که تشکیل حکومت اسلامی و تمدن اسلامی و زمینه سازی ظهور حضرت بقیه الله اعظم(ارواحناله الفدا) را نیز بر عهده دارد.

,

به اعتقاد کارشناسان و صاحب نظران برای رسیدن به سند چشم انداز باید دو شاخص “دانش پیشرفته” و “کسب توانایی در تولید علم و فناوری با تکیه بر سهم برتر سرمایه ‌ای اجتماعی” را در اختیار گرفت به همین منظور بسیج از سه دهه قبل وارد حوزه علم و فناوری شد بسیج براساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص عرصه علم و فناوری و کسب مرجعیت علمی کشور در افق 1440 و همچنین سیاست‌های اسناد بالادستی و سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 که ایران را کشوری توسعه‌ یافته با جایگاه اقتصادی و علم و فناوری توصیف می‌کند به گفته رئیس بسیج علمی کشور، تا آذر سال 98 دارای 50 اندیشکده نخبگان دانشگاهی، 45 خانه نخبگانی، 202 کارگروه نظام احصا و 2800 مرکز آموزش عالی در سطح کشور است که چرخه تولید علم آنها مقالات هستند بود. در عرصه اقتصاد مقاومتی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، نیز بسیج دارای 4500 شرکت دانش بنیان است و 633 پایگاه علمی در مساجد و محلات سطح کشور راه اندازی شده است که حاصل این اندیشکده ها و شرکت های دانش بنیان ارتقا جایگاه علمی کشور در سالهای اخیر است بطوریکه نام زیبای کشور ایران در صدر لیست بسیاری از علوم از جمله فناوری هسته ای، نانو و غیره می درخشد.

,

* ریشه بسیج به دوران نبی مکرم اسلام(ص) بر می گردد

, * ریشه بسیج به دوران نبی مکرم اسلام(ص) بر می گردد, * ریشه بسیج به دوران نبی مکرم اسلام(ص) بر می گردد,

محمود معلمی در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز؛ با بیان اینکه ریشه بسیج به دوران نبی مکرم اسلام(ص) بر می گردد اظهار کرد: وقتی که پیامبر گرامی اسلام(ص) وارد مدینه شدند ساخت مسجد را بنا نهادند که در واقع محلی برای تجمع و سازماندهی نیروها و آمادگی و مسلح شدن نیروها در برابر کفار بود و با توجه به اینکه انقلاب اسلامی با دوران بعثت پیامبر گرامی اسلام(ص) شباهت زیادی دارد یکی از ریشه های انقلاب اسلامی که به دوران پیامبر اکرم(ص) برمی گردد همین بسیج است.

, صاحب نیوز,

استاد علوم سیاسی دانشگاه ادامه داد: در دروس دانشگاهی برای انقلاب اسلامی چندین ریشه تعریف می شود که اولین ریشه به بعثت و دوران پیامبر گرامی اسلام(ص) برمی گردد ریشه های بعدی آن به غدیر، نهضت عاشورا، نهضت تنباکو، نهضت مشروطیت، ملی شدن صنعت نفت و وقایع خرداد سال 42 برمی گردد که ریشه بسیج به دوران نبی مکرم اسلام(ص) مرتبط است.

,

* دو سوم شهدای دوران دفاع مقدس از نیروی مردمی بسیج هستند

, * دو سوم شهدای دوران دفاع مقدس از نیروی مردمی بسیج هستند, * دو سوم شهدای دوران دفاع مقدس از نیروی مردمی بسیج هستند,

وی افزود: ریشه نظام جمهوری اسلامی مردمی است و نظام مردمی برای حضور در عرصه های مختلف دفاعی، نظامی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیازمند سازماندهی بود و این بسیج بود که در دوران دفاع مقدس مردم را سازماندهی کرد که گواه این حرف آمار شهدای نیروهای مردمی دوران دفاع مقدس است که با بیش از تعداد شهدای ارتش و سپاه بود دو سوم شهدای دوران دفاع مقدس از نیروی مردمی بسیج هستند.

,

معلمی ادامه داد: گروهی از مردم در سازمان بسیج ثبت نام کرده و به طور رسمی بسیجی شدند، گروهی دیگر هم علی رغم اینکه در بسیج ثبت نام و سازماندهی نشده اند ولی با این حال نفکر بسیجی دارند اما به فرموده حضرت امام(ره) بسیج باید در وسط میدان باشد تا فضیلت های انقلاب حفظ شود بسیج برای این به وجود آمد تا بار انقلاب به دوش مردم باشد.

,

* از ریشه کنی فلج اطفال تا مقابله با کرونا و محرومیت زدایی در دورترین نقاط

, * از ریشه کنی فلج اطفال تا مقابله با کرونا و محرومیت زدایی در دورترین نقاط, * از ریشه کنی فلج اطفال تا مقابله با کرونا و محرومیت زدایی در دورترین نقاط,

وی با تاکید بر اینکه بسیج باید به خوبی به جامعه معرفی شود خاطرنشان کرد: هر کجا که خلا و نیاز وجود داشته باشد بسیج وارد شده و آن خلا را جبران می کند بک نمونه آن در زمان مقابله با بیماری فلج اطفال بود که اگر خود وزارت بهداشت به تنهایی می خواست انجام دهد باید هزینه بسیار زیاد و نیروی انسانی زیادی را تامین می کرد اما بسیج با کمترین امکانات و بودجه ولی با سرعت بالا این کار را انجام داد.

,

کارشناس علوم سیاسی افزود: امروز هم در موضوع کرونا نیز بسیج با تشکیل قرارگاه شهید حاج قاسم سلیمانی به سرعت به کمک وزارت بهداشت و درمان آمد و آثار و نتایج آن برای همه کاملا مشهود است در سازندگی و محرومیت زدایی بسیج با نیروهای جهادی در دورترین نقاط برای مردم محروم و مستضعف خانه، مسجد و غیره می سازد و امکانات می برد.

,

وی با بیان اینکه بسیج در همه حوزه ها نقش فعال  و موثری دارد تصریح کرد: در موضوع سیل و زلزله اگر مردم و بسیج وارد نمی شدند تبدیل به بحران می شد در تمام امور کشور بسیج خلاها را پر می کند در حوزه علمی کشور بسیجیان جامعه علمی و دانشگاهی می بینید که چگونه می درخشند و با تولید علم در شرکت های دانش بنیان نقش آفرینی می کنند در واقع اگر بسیج نباشد بسیاری از خلاها به چشم می آید و مطرح می شود که دولت به تنهایی نمی تواند آنها را جبران کند.

,

معلمی افزود: در حوزه فکری و بصیرتی مردم جامعه این بسیج است که در مساجد و پایگاه ها جلسات بصیرتی برگزار می کند امروز در جنگ نرم و فرهنگی دشمنان، بسیج در خط مقدم میدان جنگ نرم ایستاده است. در همه عرصه ها همینطور. امام(ره) فرمودند من افتخار می کنم خود یک بسیجی ام بسیجی بودن یک شانی است که در همه حوزه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اعتقادی همه جا حضور دارد و خلاهای کشور را برطرف می کند لذا مسئولان کشور باید قدر بسیج را بدانند.

,

* الگوگیری سایر کشورها از بسیج مردمی جمهوری اسلامی ایران

, * الگوگیری سایر کشورها از بسیج مردمی جمهوری اسلامی ایران, * الگوگیری سایر کشورها از بسیج مردمی جمهوری اسلامی ایران,

وی در خصوص ضرورت وجود بسیج در کشور بیان کرد: به دو دلیل دولت ها به بسیج نیازمند هستند دلیل اول اینکه حجم نیروی مورد نیاز را ندارند هیچ وزارتخانه ای در کشور این حجم نیرو ندارد دلیل دوم بودجه است که بسیج با کمترین بودجه و امکانات کارها را انجام می دهد در جنگ هشت ساله اگر بسیج نبود سپاه و ارتش به تنهایی نمی توانستند دفاع مقدس را به پیش ببرند.

,

معلمی در خصوص الگوگیری سایر کشورها از بسیج ابراز کرد: سایر کشورهایی که مجموعه ای مشابهه بسیج مستضعفین کشورمان را ندارند در حوادث و بلایای طبیعی و غیرطبیعی و شرایط حساس به ناچار به قدرت های استکباری تکیه می کنند و آنها می آیند به اینها دستور می دهند که چکاری انجام دهند ولی با این حال مشکلات زیادی دارند و یا اگر جنگی در دیگر کشورها اتفاق بیفتد توان مقابله ندارند و به سرعت خط دفاعی آنها شکسته می شود به طور مثال در جنگ داعش در سوریه اول کار که ارتش سوریه تنها بود 70 درصد کشور سوریه به سرعت توسط داعش اشغال شد که خدا رحمت کند شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم رفتند بسیج مردمی ایجاد و جنگ را تمام کردند در عراق هم همینطور شد شهید سلیمانی  حشدالشعبی را درست کرد و با کمک نیروهای حشدالشعبی جنگ عراق با داعش را تمام کرد این یعنی اینکه کشورهای دیگر هم دارند از بسیج ایران الگو می گیرند تا خلاهای کشورشان را با کمک نیروهای مردمی پر کنند.

,

این کارشناس سیاسی یکی از میدان هایی که امروز بسیج باید در وسط آن باشد را فضای مجازی و پاسخگویی به شبهات در این فضا دانست و تاکید کرد: امروز کشور در موقعیت جنگ سایبری قرار دارد بسیجیان باید توانایی خود را در این زمینه افزایش دهند در فضای مجازی شبهات زیادی مطرح می شود بسیج باید پاسخگو این شبهات باشد

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه