اخبار داغ

در شش ماهه اول سال جاری؛

کاهش فرزندآوری روی دور تکرار!

کاهش فرزندآوری روی دور تکرار!
استان یزد دارای بیش از ۳۴۰هزار است که بخواهیم تعداد ولادت در این استان به ازای هر خانوار محاسبه کنیم کمتر از ۳ درصد خانوارهای استان یزد دارای وقوع ولادت بوده اند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ بنا بر گزارشات ثبت شده در سامانه ثبت احوال، استان یزد با ۴ هزار و ۴۷۶ واقعه تولد روبرو بوده که از این تعداد ۲ هزار و ۲۳۴ نفر پسر و ۲ هزار و ۲۳۹ نفر نیز دختر بوده اند که تفاوت چندانی در جنسیت نوزادان متولد شده وجود ندارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

در این مدت شهرستان های اردکان و میبد به ترتیب با امار ۳۷۶ و ۳۷۴ بعد از شهر یزد با ۲ هزار و ۷۲۸ تولد پیشتاز هستند و بیشترین آمار ثبت تولد را دارند.

,

وضعیت تولد استان یزد در سه ماهه دوم سال یعنی در فصل تابستان ۱۴۰۰ وضعیت بهتری به خود می گیرد به طوری که امار کلی تولد در استان به ۴ هزار و ۶۸۵ نفر می رسد که از این تعداد ۲ هزار و ۴۱۱ نوزاد پسر و ۲هزارو ۲۷۴ نوزاد دختر بوده اند.

,

, ,

در تابستان هم با توجه به امار جمعیتی، شهرستان های میبد و اردکان به ترتیب با ۴۹۴ نفر و ۳۹۳ نفر بعد از مرکز استان پیشتاز تولد هستند.

,

البته در فصل بهار و تابستان ۱۴۰۰  کمترین آمار تولد مربوط به شهرستان های بهاباد و اشکذر می باشد که با توجه به جمعیت آن ها این رتبه طبیعی است.

,

مقایسه میزان تولدهای ثبت‌شده در سازمان ثبت احوال استان یزد در ۶ماهه نخست سال در دو فصل بهار و تابستان نشان می دهد ۹هزار و ۱۵۸ به ثبت رسیده است که نسبت به سال قبل یعنی سال ۹۹ با  ۹ هزار و ۳۳۰ روند کاهشی تقریبا ۲درصدی همراه است هر چند تغییر چندانی نمی کند.

,

در کنار واقعه تولد، فوت یا همان مرگ و میر نیز یکی از مهمترین اقلام ثبتی است که توسط دستگاه هایی چون سازمان ثبت احوال کشور ثبت و نگهداری می شود و بر خلاف شاخصه ای چون مهاجرت قابل اندازه گیری است و رشد طبیعی جمعیت را تعیین می کند که محاسبه این شاخص می تواند در براورد جمعیت منطقه بسیار کمک کننده باشد.

,

این واقعه با شاخص های کمی و کیفی خاص، در برنامه ریزی ها و شاخص های توسعه یافتگی از جمله شاخص های بهداشتی بسیار موثر و کاربردی است بطوریکه در چند سال اخیر کیفیت ثبت و جایگاه آن مستمرا مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفته و بر اساس آن نیز طرح ها و پژوهش های متعددی پایه ریزی و اجرا شده است.

,

از ابتدای سال جاری تعداد ۳ هزار و ۳۰ فوت در استان یزد به ثبت رسیده که از این تعداد یک هزار و ۶۶۲ نفر مرد و یک هزار و ۳۶۸ نفر زن بوده اند.

,

, ,

طبیعتا بر اساس جمعیت، شهرستان های یزد و میبد بیشترین آمار ثبت فوت را دارند البته بر اساس شرایط کرونا و پیک پنجم شیوع میزان مرگ و میر استان یزد در فصل تابستان نسبت به بهار روند افزایشی داشته است.

,

مدتی است متخصصان حوزه جمعیت‌شناسی هشدار می‌دهند که نرخ رشد جمعیت در ایران سیر نزولی دارد و این کشور به سوی پیری جمعیت می‌رود، با این حال آمارهای سازمان ثبت احوال استان یزد نشان می‌دهد که در بهار و تابستان امسال، با وجود شیوع کرونا، آمار تولد بیش از سه برابر آمار مرگ و میر بوده است.

,

با توجه به آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵ ، استان یزد دارای ۳۴۰٬۶۵۷  است که بخواهیم تعداد ولادت در این استان به ازای هر خانوار محاسبه کنیم کمتر از ۳ درصد خانوارهای استان یزد دارای وقوع ولادت بوده اند به عبارتی بیش از ۹۷ درصد خانوار های یزدی دیگر شیرینی بچه دار شدن را نچشیده اند.

,

به عقیده کارشناسان جمعیت پیش بینی می شد شیوع کرونا، قرنطینه خانگی و دورکاری مردان بتواند بر رشد ولادت و حتی مرگ و میر اثر داشته باشد اما با گذشت دو سال از شیوع این بیماری تفاوت چندانی در این خصوص حاصل نشده است.

, به عقیده کارشناسان جمعیت پیش بینی می شد شیوع کرونا، قرنطینه خانگی و دورکاری مردان بتواند بر رشد ولادت و حتی مرگ و میر اثر داشته باشد اما با گذشت دو سال از شیوع این بیماری تفاوت چندانی در این خصوص حاصل نشده است.,

رصد مستمر سیاست‌های جمعیّتی در ابعاد کمّی و کیفی با ایجاد ساز و کار مناسب و تدوین شاخص‌های بومی توسعه انسانی و انجام پژوهش‌های جمعیّتی و توسعه انسانی از بندهای مهم سیاست های کلی جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است که با توجه به آنچه گفته شد شاید بتوان دور نمایی از وضعیت جمعیت استان وبه تبع ان کشور متصور شد.

, رصد مستمر سیاست‌های جمعیّتی در ابعاد کمّی و کیفی با ایجاد ساز و کار مناسب و تدوین شاخص‌های بومی توسعه انسانی و انجام پژوهش‌های جمعیّتی و توسعه انسانی از بندهای مهم سیاست های کلی جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است که با توجه به آنچه گفته شد شاید بتوان دور نمایی از وضعیت جمعیت استان وبه تبع ان کشور متصور شد.,

البته آسیب شناسی ها و راهکارها در خصوص جمعیت و کاهش و افزایش ان قابل انکار نیست اما موضوعی خارج از حوصله این گزارش است که باید در جای دیگر به ان پرداخت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه