اخبار داغ

مشکلات دریافت کد رهگیری مسکن بررسی شد؛

تخطی ۸۰ درصد مشاوران املاک تربت‌حیدریه از قانون/ رئیس سامانه املاک کشور: مشاوران املاکی که کد رهگیری ندهند پلمب می‌شوند

تخطی ۸۰ درصد مشاوران املاک تربت‌حیدریه از قانون/ رئیس سامانه املاک کشور: مشاوران املاکی که کد رهگیری ندهند پلمب می‌شوند
طبق قانون تمام معاملات در بنگاه‌های املاک باید با کد رهگیری انجام شود و طبق رصد انجام شده بیش از ۸۰ درصد بنگاه‌های املاک تربت حیدریه در معاملات مسکن به طرفین معامله کد رهگیری نمی دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ تا سال‌ها پیش فرایند معاملات ملک به این صورت بود که بعد از توافق طرفین برای خرید و فروش یک ملک، خریدار و فروشنده به بنگاه می‌رفتند و قولنامه‌ای نوشته و امضا می‌شد و هیچ پایگاهی برای ثبت و نگهداری از این معاملات، به صورت یکپارچه وجود نداشت. همین موضوع یعنی نداشتن اطلاعات کافی از تعداد و حجم معاملات، به مرور مشکلات مهمی مانند کلاهبرداری در زمینه معاملات املاک به وجود آورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

بر همین اساس سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور که TMIS نامیده می‌شود، در آذر ۱۳۸۷ به منظور شفاف‌سازی اطلاعات معاملات املاک ایران و ساماندهی امور مسکن و اتصال معاملات با سایر سامانه‌ها، راه‌اندازی شد. در این سامانه، استعلام کد رهگیری معاملات مسکن، اطلاعات مشاورین مجاز در ۳۱ استان کشور، تعرفه خدمات املاکی‌ها، دستورالعمل‌ها، فرم‌های ثبت نام و درخواست صدور گواهی الکترونیکی در دسترس عموم قرار دارد.

,

کد رهگیری می‌تواند ما را از میزان بدهی ملک به بانک‌ها آگاه سازد و حتی میزان بدهی مالیاتی صاحب ملک نیز از طریق سامانه ثبت معاملات ملکی قابل تشخیص است.

,

طبق قانون دریافت کد رهگیری برای طرفین معامله هزینه ندارد و مشاور املاک موظف است با درخواست طرفین، کد رهگیری را از سامانه دریافت کند. با این وجود ممکن است بسیاری از مشاورین املاک برای فرار از مالیات طرفین را مجاب کنند که دریافت کد رهگیری لزومی ندارد. اما به هیچ وجه اشتباه نکنید و حتما برای ملک معامله شده کد رهگیری دریافت کنید.

,

بیش از 80 درصد مشاوران املاک تربت حیدریه کد رهگیری نمی دهند

, بیش از 80 درصد مشاوران املاک تربت حیدریه کد رهگیری نمی دهند,

طبق قانون تمام معاملات در بنگاه‌های املاک باید با کد رهگیری انجام شود و طبق رصد انجام شده بیش از ۸۰ درصد بنگاه‌های املاک تربت حیدریه در معاملات مسکن به طرفین معامله کد رهگیری نمی دهند و افرادی هم که کد رهگیری می دهند مبلغی را خارج از حق کمیسیون املاک مطالبه می کنند‌

,

عدم ارایه و دریافت کد رهگیری باعث بروز تخلف و فروش چند باره در یک معامله شده و می شود و مشاوران املاک علت اصلی آن را فرارمالیاتی، نبود زیرساخت و عدم ناتوانی در دریافت کد رهگیری عنوان می کنند.

,

قولنامه های دستی وجاهت قانونی ندارند/از ابتدای سال آینده مشاور املاک بدون کد رهگیری اعمال قانون می شود

, قولنامه های دستی وجاهت قانونی ندارند/از ابتدای سال آینده مشاور املاک بدون کد رهگیری اعمال قانون می شود,

رییس اتاق اصناف تربت حیدریه در خصوص عدم ارایه کد رهگیری مشاوران املاک گفت: طبق قانون و دستورالعمل ارایه شده به تمام مشاوران املاک مهلت داده شده تا خودشان را نسبت به تجهیزات و آموزش های لازم بروز کنند و این مهلت به پایان رسیده است.

,

تقی نژاد خاطر نشان کرد: طبق تفاهم نامه ای که با اداره ثبت اسناد به امضا رسیده در بازه زمانی که تا پایان سال‌جاری مانده همه مشاوران املاک بدون استثنا باید در دوره آموزشی شرکت کرده و پروانه تخصصی خود را از این اداره دریافت کنند، ضمن آنکه تمدید. و یا صدور پروانه جدید مشاوران املاک مستلزم ارایه گواهینامه تخصصی اداره ثبت اسناد است.

,

وی با بیان اینکه همه مشاوران املاک مکلفند خود را بروز کنند و به مشتریان کد رهگیری بدهند، گفت: قولنامه های دستی وجاهت قانونی ندارند و از ابتدای سال آینده مشاور املاک بدون کد رهگیری اعمال قانون می شود

,

تقی نژاد گفت: دوره های آموزشی از این ماه برگزار و همه مشاوران املاک باید در این دوره حضور داشته باشند و آن دسته از افرادی که توانایی ندارند باید یک کاربر را معرفی تا دوره را طی و گواهینامه تخصصی دریافت کنند.

,

مشاوران املاکی که کد رهگیری ندهند پلمب می شوند

, مشاوران املاکی که کد رهگیری ندهند پلمب می شوند,

مدیر سامانه املاک کشور گفت: مشاوران املاک باید در سامانه انلاین ثبت نام کنند و اتحادیه تک تک آنها را نیز تایید کند، اینکه برخی بنگاهداران عنوان می کنند ما زیر ساخت و تجهیزات نداریم و یا آموزش ندیده ایم بهانه است کما اینکه همه این افراد موبایل هوشمند دارند.

,

احمد پور بیان کرد: خیلی از اتحادیه ها های املاک در شهرستانها و استانها افرادی را برای ارائه کد رهگیری مستقر می کنند تا آن دسته محدود هم که نمی توانند کد رهگیری دریافت کنند با مراجعه به اتحادیه کارشان انجام شود.

,

وی با بیان اینکه دریافت کد رهگیری سیستم پیچیده ای ندارد، گفت: مشاوران املاک همان قراردادی را که دستی می نویسند را در سیستم تکمیل و کد رهگیری دریافت می کنند.

,

احمد پور گفت: مشاوران املاکی که از ارائه کد رهگیری به مشتریان ممانعت کنند قطعا پلمب می شوند.

,

صدور و تمدید پروانه مشاوران املاک مستلزم ارایه گواهینامه تخصصی است

, صدور و تمدید پروانه مشاوران املاک مستلزم ارایه گواهینامه تخصصی است,

رییس اتحادیه املاک تربت حیدریه گفت: تمام افرادی که پروانه در حال بروز رسانی و یا دریافت دارند موظف هستند در سایت املاک ایران برای کد رهگیری ثبت نام کنند و این مطلب را به مشاوران املاک از طرق مختلف اعلام کردیم متاسفانه هنوز مراجعه نکردند.

,

ایزدی در خصوص مبلغ خارج از حق کمیسیون که برای کد رهگیری عده ای دریافت می کنند گفت: مشاوران املاک برای کسانی که برای وام ودیعه مسکن و یا بروزرسانی قولنامه قدیمی خود مراجعه می کنند مکلفند به قید فوریت بعد از مراجعه مستاجر حتی بدون حضور موجر نسبت به ثبت معامله و صدور کد رهگیری اقدام کنند

,

وی تصریح کرد: دفاتر مشاور املاک مجاز هستند برای کد رهگیری که بدون حضور موجر انجام می شود 100 هزار تومان و برای ارایه کد رهگیری که با حضور موجر دریافت می شود 250 هزار تومان اخذ کنند.

,

ایزدی بیان کرد: در مجموع 350 بنگاه مشاور املاک داریم که 15 واحد ان پروانه قدیمی دارند و آنها هم فعلا سنتی فعالیت می کنند و این مطلب را به اتاق اصناف نیز اعلام کردیم.

ایزدی گفت: صدور و تمدید پروانه مشاوران املاک مستلزم ثبت نام در سامانه است تا کد رهگیری دریافت کنند، هرچند می توانیم دو تا سه نفر را در اتحادیه مستقر و برای آن دسته از مشاوران املاک که توانایی ندارند کد رهگیری صادر کنیم اما متاسفانه هنوز با این موضوع موافقت نشده است.

,
,
,

انتهای پیام/
 

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه