اخبار داغ

کارشناس مسائل فرهنگی:

نهادهای دولتی با محصولات مروج فرهنگ غربی برخورد کنند/ تاثیر مستقیم کالاهای فرهنگی بر هویت اجتماعی افراد جامعه

نهادهای دولتی با محصولات مروج فرهنگ غربی برخورد کنند/ تاثیر مستقیم کالاهای فرهنگی بر هویت اجتماعی افراد جامعه
محمد خواجه‌پور گفت: محصولات فرهنگی تاثیر مستقیمی بر شکل گیری هویت اجتماعی و سبک زندگی افراد در جامعه دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس مسائل فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: محصولات فرهنگی تاثیر مستقیمی بر شکل گیری هویت اجتماعی و سبک زندگی افراد در جامعه دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
محمد خواجه پور ادامه داد: دشمن در راستای از بین بردن فرهنگ دینی از زندگی مردم ایران دست به تولید محصولات فرهنگی ای می زند که عموما بازار رقابت را از محصولات داخلی می رباید.
,
وی افزود: نهادهای دولتی موظفند که با محصولاتی که مروج فرهنگ مبتذل غرب هستند، مبارزه کنند. جلوگیری از ورود محصولاتی که به شدت برای فرهنگ کشور شکننده است، در این راستا ارزیابی می شود.
,
این کارشناس تاکید کرد: باید محصولات داخلی با پیوست ها و تبلیغات متنوع فرهنگی به مردم ارائه شود تا مورد استفاده آنان قرار بگیرد، روشی که در شرایط کنونی غربی ها به آن دست زده اند و برای فروش و برندسازی محصولات خود نیز موفق بوده اند.
,
خواجه پور گفت: از آنجایی که فرهنگ هر جامعه موجودیت و هویت آن جامعه را تشکیل می دهد، نظر به اهمیت و نقش زیربنایی فرهنگ، عمق، وسعت اصول و اهداف فرهنگی نظام، توجه خاص به مقوله مدیریت محصولات فرهنگی را ضروری می نماید.
,
وی ادامه داد: بنابراین کلیه امور جامعه بستگی تام به فرهنگ دارد و خوشبختی و انحطاط ملت ها در گرو فرهنگ آن جامعه است.
,
این کارشناس بیان کرد: در بحث مدیریت محصولات فرهنگی نیز آنچه اهمیت دارد شناخت و توجه به عناصر فرهنگی جامعه است. آنچه که تاکنون در کشور ما رخ داده حاکی از این واقعیت است که برای شناسایی و تقویت سنت ها، ارزش ها، باورها، نگرش ها، هنجارها و رفتارهای  فرهنگی مناسب برای توسعه تلاش سیستماتیک انجام نشده است.
,
خواجه پور افزود: ساماندهی به تخصیص بودجه فرهنگی کشور و حمایت اقتصادی متوازن از مراکز تولید محصولات فرهنگی از سوی نهاد ذیربط یکی از خدماتی است که باید به عرصه فرهنگ اختصاص یابد.
,
وی گفت: حمایت از صنایع کوچک تولید محصولات فرهنگی و ترغیب خلاقان و هنرمندان این عرصه برای نوآوری در تولید ضروری است. در این عرصه دولت وظیفه حمایت از کالاهای فرهنگی جهت تجاری سازی آنها از ایده تا تولید و توزیع را باید بر عهده گیرد تا انگیزه ای برای تولیدکنندگان حاصل شود.
,
این کارشناس ادامه داد: توسعه زیر ساخت های حمایتی و تنوع آن نیز یاری بخش تولیدات فرهنگی است. الزام قانونی بانک ها و موسسات مالی - اعتباری برای حمایت از تولیدکنندگان فرهنگی به همراه توسعه زیرساخت های مالی ضروری است.
,
خواجه پور افزود: یکی دیگر از فعالیت‌هایی که در حوزه اقتصاد فرهنگ می تواند راهگشای تولیدکنندگان باشد ایجاد بازارها و پارک های محصولات فرهنگی و ایجاد امکان دسترسی راحت مردم به تولیدات است.
,
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران در حال تبدیل شدن به یک قدرت منطقه ای و یک رکن در معادلات جهانی است، داده  و ستاده هایی که بین سه وجه کلی جامعه یعنی اقتصاد، سیاست، فرهنگ وجود دارد، نشان می دهد که هر اقدام مثبت و یا منفی در این سه مولفه جامعه رخ دهد پس از اصلاح و یا تخریب آن بخش، بلافاصله یا به تدریج در ابعاد دیگر جامعه اثر می گذارد.
,
این کارشناس در خاتمه خاطرنشان کرد: وقتی با درکی علمی به مفهوم فرهنگ و تأثیر آن در عرصه اقتصاد و سیاست می نگریم، متوجه می شویم که باورها و  ارزش هایی که تا این مرحله، عامل اصلی و محوری برای ایجاد نظام قدرتمند اسلامی شده است و همچنان تولید کننده امواج انقلاب اسلامی در سطح جهان است، لازم است برای مواجهه با مجموعه عوامل مخرب، همواره فعالیت های متناسب طراحی و اجرا شود.
,
 
,
انتهای پیام/
,


 
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه