اخبار داغ

گفت‌و‌گوی دانا با منتخصص بیماری‌های عفونی؛

خطای درمان در تشابه علائم کرونا، آنفلوآنزا و آلودگی‌هوا / پزشکان مراقب باشند؛ یک اشتباه «دوره طلایی درمان» را هدر می‌دهد!

خطای درمان در تشابه علائم کرونا، آنفلوآنزا و آلودگی‌هوا / پزشکان مراقب باشند؛ یک اشتباه «دوره طلایی درمان» را هدر می‌دهد!
در این روزها عمده ترین علت مراجعه مردم به مراکز درمان سرپایی، شکایت از عوارضی است که در آلودگی هوا، کرونا و آنفلوآنزا مشابه هستند، متخصص بیماری های عفونی این تشابه را مخاطره آمیز دانست و در این رابطه توضیح داد.
[

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اعلام وضعیت قرمز آلودگی هوا در ایستگاه های 22گانه پایتخت و اعلام وضعیت اضطرار در تبریز و سایر کلانشهرها وضعیت بسیار خطرناکی در کشور رقم خورده است است.

, به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ , شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

گرچه در این روزها آلودگی شدید هوا در کنار جولان کرونا و شیوع فصلی آنفلوآنزا موقعیت مخاطره آمیزی برای جامعه رقم زده که اگر حمل بر سیاه نمایی و هراس افکنی نباشد، باید از آن به عنوان مثلث مرگ نام برد که در صورت ساده انگاری می تواند تبعات جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

,

دراین رابطه با متخصص بیماریهای عفونی و گرمسیری گفت وگویی داشته ایم که این گفت و گو صرفا جهت اطلاع رسانی و کمک به پیشگیری جمعی در جامعه اخذ و منتشر شده است؛ چرا که خبرگزاری دانا همواره از هراس افکنی و سیاه نمایی در جامعه پرهیز داشته و در بدترین موقعیت ها در انتشار اخبار راهبردی امید آفرین اتخاذ کرده است.

,

 

,

, ,

 

,

دکتر مسعود مردانی متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در رابطه با تشابه پدبده ها و بیماریهای مذکور گفت: در شرایط این روزها که خطر سه گانه کرونا، آلودگی هواو آنفلوآنزا در شهرهای کشور به ویژه ابرشهرها در کمین جامعه نشسته اند، مردم باید بیشترین هم و غم خود را صرف پیشگیری از این خطرات کنند تا در وهله اول از ابتلا به عوارض این خطرات و پدیده های درگیرکننده دور بمانند.

, دکتر مسعود مردانی متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ , دکتر مسعود مردانی, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی با بیان اینکه افراد با پیشینه بیماری های قلبی و تنفسی، سالمندان و بانوان باردار باید تا حد امکان در منزل بمانند و از حضور در خارج منزل پرهیز کنند، گفت: واقعیت امر این است که خجم آلاینده ها به قدری افزایش یافته که حتی ماسکی که مردم با هدف پیشگیری از ابتلا به کرونا به صورت می زنند، در مقابل آلودگی و ذرات فلزات سنگین که در دود و سایرآلاینده های هوا وجود دارد کاربرد و فایده ای

, وی با بیان اینکه افراد با پیشینه بیماری های قلبی و تنفسی، سالمندان و بانوان باردار باید تا حد امکان در منزل بمانند و از حضور در خارج منزل پرهیز کنند، گفت: واقعیت امر این است که خجم آلاینده ها به قدری افزایش یافته که حتی ماسکی که مردم با هدف پیشگیری از ابتلا به کرونا به صورت می زنند، در مقابل آلودگی و ذرات فلزات سنگین که در دود و سایرآلاینده های هوا وجود دارد کاربرد و فایده ای ,

.ندارد؛ چرا که آلاینده های هوا به راحتی از ماسک های سه لایه عبور می کند

,

, ,
متخصص بیماری های گرمسیری خاطر نشان کرد: اما گروه هایی مانند سالمندان و کودکان یا زنان باردار اگر در شرایطی مجبور به خرج از منزل بودند؛ بهتر است از ماسک های موسوم به ان-95 فیلتر دار و یا از دو ماسک سه لایه بطور همزمان استفاده کنند. ضمن آنکه مردم نباید بطور مداوم و مستمر در فضای بیرون بمانند.
,
 
,

مردانی در بخش دیگری از سخنانش به ذکر نکته ای بسیار مهم پرداخت و گفت: نکته ای که باید مردم و پزشکان به آن توجه داشته باشند این است که در این روزها اغلب بیمارانی که به اطباء و پزشکان مراجعه می کنند بیماران فصلی یی هستند که با شکایت از آبریزش بینی، سرفه، گلودرد، بدن درد، بی حالی و بی حوصلگی و سردرد به پزشکان و همکاران بنده مراجعه می کنند. اما نکته ای که گاها اشتباه گرفته می شود این است که به دلائلی بیماری اصلی با یک عارضه و بیماری دیگر اشتباه گرفته می شود.

, مردانی در بخش دیگری از سخنانش به ذکر نکته ای بسیار مهم پرداخت و گفت: نکته ای که باید مردم و پزشکان به آن توجه داشته باشند این است که در این روزها اغلب بیمارانی که به اطباء و پزشکان مراجعه می کنند بیماران فصلی یی هستند که با شکایت از آبریزش بینی، سرفه، گلودرد، بدن درد، بی حالی و بی حوصلگی و سردرد به پزشکان و همکاران بنده مراجعه می کنند. اما نکته ای که گاها اشتباه گرفته می شود این است که به دلائلی بیماری اصلی با یک عارضه و بیماری دیگر اشتباه گرفته می شود.,

وی اضافه کرد: برای همین بنده توصیه میکنم که بیماران محترم با دقت شرایط و علائم بیماری خود را برای پزشکان محترم تشریح کنند تا این عزیران بتوانند در تشخیص بیماری و

, وی اضافه کرد: برای همین بنده توصیه میکنم که بیماران محترم با دقت شرایط و علائم بیماری خود را برای پزشکان محترم تشریح کنند تا این عزیران بتوانند در تشخیص بیماری و ,

درمان بهترین و کوتاه ترین راه ها را درنظر بگیرند.

, درمان بهترین و کوتاه ترین راه ها را درنظر بگیرند.,

, ,
 
,
عضو کمیته علمی ستادملی مقابله با کرونا در ادامه یادآور شد: بنابراین مردم نباید در مواجهه با بروز علائم بیماری دستپاچه شوند که همین نکته باعث می شود در تشریح حالات و علائم خود به پزشک اشکالاتی بروز کند که در نهایت درمان و طول درمان را با چالش مواجه کند؛ بنابراین پزشکان می توانند در صورت شک و شائبه ای از طریق آزمایشات تکمیلی اطمینان حاصل کنند. چرا که گاهی برای عوارض آلودگی هوا داروهای کرونا تجویز شده است و حتی ممکن است بیماری با علائم کرونا به پزشک مراجعه کند اما پزشک به واسطه شکایت اغلب بیماران که ناشی از آلودگی هوا و عوارض فصلی بوده، از درمان یک بیمار کرونایی به اشتباه عبور کند و درمان وی با وقفه و مشکل مواجه شود.
,
 
,
مردانی در خاتمه افزود: بنابراین توصیه جدی من و همکارانم به مردم ماندن در خانه است و در صورت الزام حضور در جامعه از توصیه های بهداشتی غافل نمانند. 
,
 
,

, , ,

/انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه