اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی:

بروکراسی اداری و رانت جویی؛ ۲ مانع جهش شرکت‌های دانش بنیان در البرز/ تجاری‌سازی تولید در گرو توسعه دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه

بروکراسی اداری و رانت جویی؛ ۲ مانع جهش شرکت‌های دانش بنیان در البرز/ تجاری‌سازی تولید در گرو توسعه دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه
محمدرضا اکبری گفت: با توجه به اینکه شرکت های دانش بنیان به دنبال انجام فعالیت علمی هستند باید بروکراسی اداری برای این مجموعه ها حذف شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا اکبری یک کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه ۱۶ درصد صنایع کشور معادل ۲۳ هزار واحد صنعتی در البرز فعال هستند، در گفتگو با خبرنگار تیتریک، گفت: البرز شاهراه ۱۳ استان بوده و آنها برای دسترسی زمینی ناگزیر به عبور از محورهای مواصلاتی این منطقه هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
اکبری افزود: بدون شک موانعی امروز باعث شده ۳ هزار و ۵۰۰ واحد دانش بنیان در البرز آنگونه که باید به مرز تولید، سودآوری و بهره وری نرسند چرا که معمولا شرکت های دانش بنیان به دنبال تولید محصولاتی با حداکثر سود و حداقل هزینه هستند.
,
 
,
وی اظهار داشت: اگر چه با توجه به تائیده های علمی، شرکت های دانش بنیان در صنعت کشور پیشرو هستند اما مهم ترین مشکل آنها نحوه قانون گذاری و تغییرات حاصل از قانون است، قانون حمایت از این مجموعه ها، تجاری سازی، نوآوری و اختراع مصوب سال ۸۹ تسهیلاتی را برای آنها قائل شده است.
,
 
,
اکبری تصریح کرد: معافیت از پرداخت مالیات، عوارض، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی به مدت ۱۵ سال از بندهای حمایتی قانون مذکور است اما بعدها تبصره ای برای این موضوع ایجاد و در نهایت ۱۵ سال به ۲۰ سال افزایش پیدا کرد.
,
 
,
وی گفت: با توجه به اینکه ۲۰ سال معافیت به مناطق آزاد تجاری – صنعتی اعطا شد در راستای حمایت از شرکت دانش بنیان برای آنها هم این امکان را فراهم کردند. تامین تمام یا بخشی از هزینه های تولید، عرضه و بکارگیری نوآوری و فناوری با ارائه تسهیلات کم بهره از دیگر ابعاد حمایتی برای این شرکت ها است.
,
 
,
اکبری افزود: اولویت استقرار شرکت های دانش بنیان در پارک علم و فناوری، مراکز رشد و اقتصادی یا واگذاری سهام مراکز پژوهشی دولتی قابل واگذاری بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی به شرکت های دانش بنیان از دیگر خدماتی است که به این مجموعه های علمی اعطا می شود.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه ایجاد بیمه پذیری مناسب برای کاهش خطر پذیری محصولات هم خدمتی دیگر به شرکت های دانش بنیان است، اظهار داشت: بعضا دیده می شود قوانین خوبی را داریم اما زمانی که به مرحله اجرا می رسد با اقدامات نامناسب موجب آسیب به بدنه تولید خواهد شد.
,
 
,
اکبری تصریح کرد: در قانون اعلام شده شرکت های دانش بنیان تا ۲۰ سال از مالیات معاف هستند اما در احکام بودجه ای مشمول مالیات می شوند، این تناقض همراه با عدم ارائه تسهیلات، موجب بدبینی شرکت ها خواهد شد در حالی که وزارت خارجه در کشورهای پیشرفته، دیپلماسی اقتصادی دارند.
,
 
,
وی گفت: اغلب شرکت های دانش بنیان در استان البرز محصولات را پیش خرید کرده و به همین دلیل توان تولید ندارند، در عین حال شرکتی هم که محصول با کیفیتی دارد برا شناساندن آن به بازار جهانی نیاز به کمک دولت خواهد داشت در نتیجه باید زیرساخت ها توسط قوه مجریه فراهم شود.
,
 
,
اکبری افزود: دولت باید تصدی گری مستقیم روی بازار نداشته و به صورت غیر مستقیم فعالیت شرکت های دانش بنیان را تسهیل کند، متاسفانه با ورود دولت، رانت هایی در سیستم تولید و توزیع ایجاد می شود اما با توجه به اینکه راندمان کاری بخش خصوصی بر اساس سود و زیان است شاهد نظارت های ویژه خواهیم بود.
,
 
,
وی اظهار داشت: شرکت های دانش بنیان به دنبال رفع موانع کشور هستند اما واردات تکنولوژی در برخی عرصه ها لازم است چرا که با بومی سازی آن می توان اقدامات بزرگی انجام داد، با توجه به اینکه شرکت های دانش بنیان به دنبال انجام فعالیت علمی هستند باید بروکراسی اداری حذف شود.
,
 
,
اکبری تصریح کرد: باید معافیت های صحیحی برای شرکت ها در نظر گرفته شود زیرا بعضا دیده شده شرکت هایی که دانش بنیان نیستند از این برند استفاده می کنند تا از مزایای آن برخوردار شوند. می توان معافیت ها را حذف و مبالغ را در قالب سوبسید به شرکت ها پرداخت کرد.
,
 
,
کارشناس مسائل اقتصادی در خاتمه گفت: ارائه تسهیلات ارزان قیمت و متنوع با تنفس بالا به شرکت های دانش بنیان می تواند گره گشای مشکلات آنها باشد، استان البرز هم از این قوائد مستثنی نیست و قالب مشکلات آنها در زمینه هایی است که اعلام شد، البته امیدواریم دولت جدید با حل موانع بتواند فعالیت این شرکت ها را توسعه ببخشد. 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه