اخبار داغ

«هوش مصنوعی» دست برتر کشورها برای آینده

«هوش مصنوعی» دست برتر کشورها برای آینده
دستیابی به فناوری جدید قدرت تحلیل و تصمیم گیری خودکار بخشیدن به ماشین امروزه به یکی از پارامترهای قدرت در جهان تبدیل شده است که اثر مهمی نیز در برتری نظامی کشورها در آینده‌ای نه چندان دور دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ اختراع کامپیوتر سبب تحول در زندگی بشر شد ولی همواره بشر به دنبال استفاده بیشتر از این اختراع خود برای پیشبرد دقیقتر، آسان‌تر، سریعتر و خلاصه بهتر کارهای خود بوده است لذا ایده فکر کردن و تصمیم‌گیری کامپیوتر مطرح شده است که همان مفهوم «هوش مصنوعی» است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

هفتم آذرماه سالروز شهادت دانشمند علوم نوین کشور، شهید محسن فخری زاده، است که از او با عنوان پدر هسته‌ای ایران نیز یاد می‌کنند. سال گذشته در چنین روزی تروری در نوع خود منحصر به فرد رخ داد و تیتر یک همه خبرگزاری‌های جهان شد. شهید محسن فخری زاده که در خارج از کشور بیش از داخل شناخته شده و از مدت‌ها پیش در لیست ترور رژیم صهیونیستی قرار گرفته بود به شکل پیچیده‌ای در این روز ترور شد.

,

 

,

, ,

استکبار جهانی که بارها از علم در جهت خیانت به انسانیت استفاده کرده است همچون واقعه بمباران هسته‌ای هیروشیما و ناکازاکی ژاپن، این بار نیز از علم روز دنیا برای ترور یکی از بزرگترین دانشمندان ایران زمین استفاده کرد. ترور این دانشمند هسته‌ای به کمک فناوری هوش مصنوعی و کنترل از راه دور ماهواره‌ای صورت گرفت.

,

هوش مصنوعی به عبارت ساده‌تر یعنی قدرت تحلیل و تصمیم گیری ماشین. در حادثه ترور هشدی فخری زاده هیچ انسانی در آن محل به عنوان عامل ترور وجود نداشت بلکه کار شناسایی چهره این دانشمند کشورمان و شلیک دقیق به سمت او توسط هوش مصنوعی و توسط بازوی رباتیک کار گذاشته شده در بار یک خودروی نیسان که در محل عبور خودروی شهید فخری زاده پارک شده بود، صورت گرفت.

,

, ,

, ,

در نتیجه پیشرفت بشر در زمینه هوش مصنوعی و دادن قدرت تحلیل به کامپیوتر امروزه شاهد آن هستیم در عرصه‌های مختلف هوش مصنوعی به کار گرفته شده است از اتومبیل‌های خودران گرفته تا تولید یک مدار الکترونیکی بعد از طراحی آن و تا آرایش و هماهنگی خودکار صدها پهپاد در آسمان برای انجام یک مأموریت خاص و یا حتی در شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام که بر اساس الگوریتم تعریف شده خود فعالیت تک تک کاربران خود را تجزیه ‌و تحلیل کرده و در رابطه با نمایش پست متناسب با فعالیت کاربر به او تصمیم گیری می‌کند.

,

عرصه فعالیت هوش مصنوعی روز به روز در حال گسترش یافتن است. بسیاری از تلفن‌های همراه هوشمند در قسمت‌های مختلف نظیر تشخیص چهره و قسمت‌هایی دیگر از مفهوم هوش مصنوعی بهره می‌برند. اما شاید در این بین کاربرد هوش مصنوعی در صنایع نظامی جایگاه ویژه‌تری داشته باشد.

,

پهپاد و یا یک خودروی زرهی که بتواند به صورت خودکار و بدون دخالت انسان مسیری را طی کند، از موانع عبور کند، مراقب فاش نشدن مأموریت خود باشد، در مقابل حمله هکرها مقابله کند، مأموریت خود را در نقاط مقصد انجام دهد و به آشیانه بازگردد می‌تواند نمونه‌ای از کاربرد هوش مصنوعی باشد.

,

, ,

رهبر انقلاب بعد از این که سال ۱۳۹۷ برای اولین بار به موضوع هوش مصنوعی اشاره کردند، چندی قبل در آخرین بیانات خود که در جمع نخبگان علمی کشور ایراد فرمودند بر لزوم فتح قله‌های دانش در زمینه «هوش مصنوعی» تأکید کردند. ایشان اظهار کردند «من پیشنهاد می‌کنم یکی از مسائلی که مورد تکیه و توجّه و تعمیق واقع می‌شود، مسئله‌ی هوش مصنوعی باشد که در اداره‌ی آینده‌ی دنیا نقش خواهد داشت.»

,

, ,

حسن عباسی، رئیس اندیشکده یقین، سال گذشته طی یک سخنرانی در رابطه با آینده هوش مصنوعی با اشاره به این که پدیده «تَکینِگی» یکی از مهمترین مسائلی است که بشر با آن روبرو است، عنوان کرد پیش بینی شده است روند پیشرفت دنیا به سمت هوش مصنوعی در سال ۲۰۴۰ به نقطه‌ای برسد که هوش مصنوعی خودش را تولید کرده و به مبارزه با انسان برخیزد که در این صورت با توجه به خطای پایین، قدرت بالا، آسیب پذیری کمتر ماشین و غیره رفته رفته انسان را به تسخیر خود آورده و به یک چالش جدی برای بشریت محسوب شود.

,

در جهانی که به سرعت به سمت ماشینی شدن پیش می‌رود و کشورهای مختلف به دنبال استفاده از محاسن هوش مصنوعی برای سرعت بخشیدن به کارها، انجام دقیق‌تر کارها و غیره هستند، نمی‌توان از این عرصه علمی بازماند و آن را رها کرد یلکه به سرعت باید آن را دریافت و تلاش کرد در زمره برترین کشورها در این زمینه قرار گرفت.

,

البته این رشته علمی در کشور ما علاوه بر تدریس در دانشگاه‌ها، در صنایع و رشته‌های مختلف به کارگرفته شده است و از آن جمله پژوهشگران علوم نظامی کشور، به موفقیت‌هایی نظیر عملیات جمعی پهپهادها از طریق هوش مصنوعی دست پیدا کرده‌اند. اما ان چه رهبر انقلاب نیز بر آن تأکید داشتند، لزوم قرار گرفتن در بین چند کشور اول دنیا در این عرصه است که تلاش بیشتر دانشمندان، جوانان و تلاشگران ایرانی را می‌طلبد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه