اخبار داغ

گزارش؛

احیاء بافتهای تاریخی و گردشگری کرمانشاه در دست فراموشی

احیاء بافتهای تاریخی و گردشگری کرمانشاه در دست فراموشی
بدون شک حفظ بناهای تاریخی باعث برقراری پیوند ما با میراث فرهنگی گذشتگان است اما متاسفانه به دلایل مختلف در معرض فرسودگی و زوال قرار دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، بناهای تاریخی میراث فرهنگی هر ملتی است که بیانگر هویت، شیوه زندگی، تفکر، تاریخ، سند و شناسنامه گذشتگان است.

بدون شک حفظ این آثار باعث برقراری پیوند ما با میراث فرهنگی گذشتگان است اما متاسفانه به دلایل مختلف در معرض فرسودگی و زوال قرار دارند.

از آنجا که احیاء بافتهای تاریخی و گردشگری تاثیرات مثبتی بر پیکره شهرها برجای می گذارد لذا می طلبد بیشتر بر حفظ آن اهتمام داشته باشیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,
,
,
,
,

, ,

جبار گوهری در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز با اشاره به وجود ۳۰۰ هکتار بافت تاریخی در شهر کرمانشاه، اظهار داشت: در این ۳۰۰ هکتار آثار متعددی وجود دارد که ثبت ملی شده و دارای ارزش هستند که ما وظیفه داریم برای آیندگان آنرا حفظ کنیم.

, مرصادنیوز,

مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه افزود: در وزارتخانه نیز تصمیماتی در راستای حمایت از بخش خصوصی جهت حفظ و احیای این مجموعه گرفته شده است.

,

وی خاطر نشان کرد: بناهایی در این بافت های تاریخی وجود دارد که مالکان شخصی دارند که برای آنها نیز بر اساس تصمیم وزارت میراث، تسهیلات ویژه در نظر گرفته شده است تا نسبت به مرمت بناها با هر نوع کاربری اعم از فرهنگی و اجتماعی اقدام کنند.

,

, ,

گوهری گفت: خارج از این حتی اگر مالکین قصد داشته باشند به عنوان محل سکونت خود آنرا مرمت کنند میراث فرهنگی این قابلیت را ایجاد کرده که وام های بلند مدت کم بهره به آنها داده شود.

,

وی بیان داشت: با توجه به بررسی اداره کل میراث فرهنگی در خصوص بافت های تاریخی کرمانشاه، ضوابط و مقرراتی توسط مشاورین مخصوص در حال انجام است.

,

گوهری در خصوص ساخت و سازهایی با نقشه های امروزی در بافت های تاریخی، گفت: متاسفانه این ساخت و سازها در محدوده بافت تاریخی سبب شده چهره تاریخی این بافت ها به هم بخورد.

,

, ,

وی ادامه داد: بر این اساس در جهت حفظ معماری تاریخی در این بافت ها ضوابطی را به شهرداری ابلاغ کردیم که طبق آن ضمن ارج گذاشتن به معماری معاصر شاخصه هایی تدوین شد تا با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی ثبت و در مواجهه با معماری های ارزشمند از آن استفاده کرد.

,

گوهری اظهار داشت: اما متاسفانه شرایط به گونه ای است که نظارت بر این قضیه نمی شود و برخی پلاک ها بدون مجوز شهرداری اقدام به ساخت و سازهایی بر خلاف ضوابط می کنند این در حالی است که شهرداری موظف است ضوابط ما را به سازنده ها ابلاغ کنند.

,

مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه خاطر نشان کرد:  امیدواریم که مدیریت شهری به سمتی برود که ساختار منسجمی را برای مدیریت بافت ها و بناهای تاریخی ایجاد کند.

,

, ,

وی بیان داشت: در کلان شهرهایی که دارای بافت تاریخی هستند نیاز است یک "شهرداری بافت" تعریف شود تا در راستای حفظ بافت تاریخی ارتباط مستقیم با میراث فرهنگی داشته باشند و بتوانیم این آثار را برای آیندگان حفظ کنیم و محیطی امن و با ارزش را برای سکونت همشهریان فراهم کنیم.

,

بهزاد مسعودی اصل در گفتگو با خبرنگار مرصاد نیوز در خصوص بافت های تاریخی و سنتی سطح شهر اظهار داشت: بافت تاریخی شهرکرمانشاه جزیی از سرمایه ملی و فرهنگی کشور است که نه تنها به لحاظ خاطرات جمعی بلکه از منظر هویت بخشی ارزشمند بوده ومحل سکونت و معیشت هزاران نفر محسوب می شود.

, مرصاد نیوز,

, ,

معاون فنی و شهرسازی شهرداری کرمانشاه افزود: با این حال این بافت دارای مشکلاتی چون گسستگی بافت، آشفتگی در ساختار اجتماعی و آشفتگی در ساختار کالبدی هستند که همین امر منجر به تخلیه ساکنین اصیل بافت شده است.

,

مسعودی اصل گفت: بافت های فرسوده ای در فضای شهری وجود دارند که مسائل و پیچیدگی های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را در خود دارد.

,

وی خاطر نشان کرد: از طرفی این محلات و بافتها که دارای ریشه های سکونتی ارزشمند با غنای فرهنگی، اجتماعی و معماری است و از طرف دیگر به جهت فرسودگی شدید، و وجود معضلات روبنایی وزیرساختی و نیز عدم تطابق با زندگی امروز شهری و شهرسازی مدرن دارای مشکلات متعدد است.

,

 

,

, ,

معاون فنی و شهرسازی شهرداری کرمانشاه اظهار داشت: کمبود خدمات بهداشتی، فقر امکانات شهری، نارسایی شبکه های تاسیساتی موجود، نبود فضاهای سبز، و سایر نارساییهای زیست محیطی از جمله مشکلات بافت های سنتی و تاریخی محسوب می شود‌.

,

وی بیان داشت: با توجه به گستردگی پدیده فقر شهری در مناطق فرسوده شهر این محدوده ها مناسب ترین عرصه برای بروز انواع بزه های اجتماعی بوده که موجب کاهش میزان امنیت محله ونارضایتی ساکنان از محیط خواهد شد.

,

وی ساخت و سازهای بی رویه و خارج از برنامه و ضعف نظام کنترل ساخت و ساز در نواحی بافت تاریخی را از دیگر مشکلات عمده در بافت های تاریخی دانست و گفت: پایین بودن سطح مشارکت مردم در نوسازی بافت با توجه به درآمد پایین ساکنان آن منطقه و مقاوم نبودن ساختمانها مشکلی است که محلات با بافت تاریخی با آن دست و پنجه نرم می کنند.

,

, ,

وی بافت تاریخی کرمانشاه را به بافت های اسکان غیر رسمی و بافت های دارای مشکلات شهری و بافت های متاخر تقسیم کرد و افزود:  باید برای هر یک از موارد فوق یک سیاست خاص لحاظ شود، لذا نمی توان تنها با یک سیاست واحد این بافت ها را ساماندهی کرد.

,

مسعودی اصل اظهار داشت: تجارب نشان داده که "مدیریت محله محور"، یکی از بهترین راهکارها برای کاهش مشکلات بافت تاریخی شهری است؛ زیرا محله به عنوان یک واحد جغرافیایی _ تاریخی که هویت نمادین آن بر اساس مناسبات و روابط اجتماعی و فرهنگی شکل گرفته، مناسب ترین و پایدارترین شکل یک سازمان اجتماعی است که بتواند بهترین راه تصمیم گیری و اجرا را در اداره امور شهر متجلی کند.

,

ایجاد کاربریهای گردشگری و تفریحی و فرهنگی و ایجاد فضای سبز نیز به شکل متناسب با دانه بندی بافت و درون محلات باید مورد توجه قرار گیرد.

,

, ,

وی اذعان داشت: ساماندهی بافت شهری با توجه به ریخت شناسی زمین و نظام بخشی زیرساختها و تأسیسات زیربنایی و روبنایی شهری از دیگر راهکارهای اصلاح و بهسازی بافت است.

,

باید زمینه های مناسب جهت ساماندهی بافت را به همراه موانع و مشکلات موجود در آن را شناسایی نموده و سپس با ارائه اهداف و راهکارهای مناسب در برطرف کردن این مشکلات تلاش کرد و این ساماندهی  باید ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی،و... راشامل شود تا به تمامی ابعاد بافت قدیم با نگاهی یکپارچه برخورد شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه