اخبار داغ

مجتمع دشت "فسندوز"، گنجی گرانبها برای تحول اقتصادی در منطقه؛

اشتغال‌زایی و ارزآوری ارمغان صنعت پرورش آرتمیا برای کشور/ پرورش بیش از ۱۰ تن آرتمیا در مجتمع دشت فسندوز

اشتغال‌زایی و ارزآوری ارمغان صنعت پرورش آرتمیا برای کشور/ پرورش بیش از ۱۰ تن آرتمیا در مجتمع دشت فسندوز
مجتمع پرورش آرتمیا دردشت فسندوز با قابلیت پرورش بیش از ۱۰ تن آرتمیا،علاوه بر ایجاد اشتغال، در رونق اقتصادی منطقه نیز تاثیر گذار خواهد بود و انتظار می‌رود نگاه تخصصی به این امر نیز وجود داشته باشد تا این نعمت الهی و ارزشمند موجب رشد اقتصادی و ارزآوری در منطقه شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، آرتمیا گونه جانوری قرمز، کوچکی است که در آب‌های شور زندگی می‌کند، که وجود این سخت پوست ریز اندام از دلایل اصلی حضور پر تعداد فلامینگوها در دریاچه ارومیه که منبع اصلی و طبیعی پرورش آرتمیا در ایران شناخته می‌شود، به شمار می رود که جلوه رویایی و زیبایی به دریاچه می‌دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

بر اساس یافته های جدید که چندی پیش در همایش غذای زنده آبزیان در دانشگاه ارومیه از زبان محققان خارجی مطرح شد، استفاده از این موجود در تحقیقات بیولوژیکی، علوم تغذیه و کشاورزی نیز به اثبات رسیده است.

,

از سوی دیگر امروزه با گسترش صنعت آبزی پروری و اهمیت تکنولوژی در دنیا، به خصوص در میزان و توسعه روز افزون پرورش انواع میگو و ماهی در کشور و با توجه به اینکه آرتمیا یکی از فاکتورهای مهم در امر پرورش و تغذیه میگو است.

,

از نظر اقتصادی ارزش آرتمیا و قیمت آن در بازارهای جهانی رو به افزایش است که می توان با بهره برداری اصولی و علمی از این موجود آبزی چه به صورت پرورش مصنوعی مانند دشت فسندوز و چه با استفاده از منابع طبیعی دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی، علاوه بر تامین احتیاجات داخلی، با صادرات مقادیر مازاد این محصول به صورت قابل توجهی برای کشور ارزآوری کرد.

,

مجتمع ۲ هزار هکتاری فسندوز در حاشیه دریاچه ارومیه در منطقه‌ای است که برای پرورش ماهیان گرمابی ایجاد شده بود اما به دلیل خشکسالی و کم آبی و مشکلات اعتباری و اجرائی این مجتمع پرورش ماهیان گرمابی فسندوز، سالیان متوالی علی رغم سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولت راکد مانده بود که با برنامه‌ریزی شیلات و جهاد کشاورزی برای بهره‌مندی از امکانات موجود در این مجتمع و استفاده از آب های لب شور چاه‌های منطقه و آب های سطحی زهکش‌های منطقه که قابلیت پرورش آرتیمیا در آنها وجود دارد؛ پرورش آرتیمیا در این مجتمع آغاز شد تا مجتمع بزرگ پرورش آرتیما در کشور در این منطقه راه اندازی شود.

,

تبدیل مجتمع پرورش ماهیان گرمابی فسندوز به پرورش آرتمیا

, تبدیل مجتمع پرورش ماهیان گرمابی فسندوز به پرورش آرتمیا, تبدیل مجتمع پرورش ماهیان گرمابی فسندوز به پرورش آرتمیا,

محمدباقر قریشی، مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی در گفت و گو با خبرنگاران در میاندوآب در این رابطه گفت: مجتمع ۲ هزار هکتاری فسندوز برای پرورش ماهیان گرمابی ایجاد شده بود که به دلیل خشکسالی و شرایط خاص بوجود آمده و به دلیل اهمیت آرتمیا در دنیا، تبدیل به محل پرورش آرتمیا شد.

,

قریشی اظهار کرد: انتظار داریم امسال ۲۰۰ هکتار از این مجتمع دو هزار هکتار در پرورش آرتمیا فعال شده و ان شالله در سال های بعد به کل مجتمع تعمیم داده شود.

,

وی افزود: با توجه به مطالعات انجام گرفته، سالانه در هر هتکار از استخر خاکی پرورش آرتمیا در این مجتمع ۱۰۰ کیلو تخم آرتیمیا و یک تن نیز بیومث آرتمیا تولید می شود.

,

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در هر هکتار از این مجتمع می‌توان ۱۰۰ کیلو سیست آرتمیا تولید کرد، تصریح کرد: آرتمیا در حال حاضر بهترین منبع تغذیه صنعت پرورش میگو و ماهیان خاویاری به همراه ماهیان زینتی در کشور به شمار می رود و در بخش صنعت پرورش میگو تنها منبع تغذیه بوده و تاکنون جایگزینی برای آرتمیا پیدا نشده است.

,

وی با بیان اینکه نیاز سالانه امروز ایران به آرتمیا ۲۵ تن است، اظهار کرد: بیش از ۹۵ درصد این میزان از خارج تأمین می‌شود که با بهره برداری اصولی از دشت فسندوز نه تنها نیاز کشور تأمین می‌شود بلکه می‌توان صادرات و ارز آوری خوبی عاید کشور کرد.

,

, ,

سطح مزارع تولید آرتمیا در مجتمع فسندوز به دوهزار هکتار می رسد

, سطح مزارع تولید آرتمیا در مجتمع فسندوز به دوهزار هکتار می رسد, سطح مزارع تولید آرتمیا در مجتمع فسندوز به دوهزار هکتار می رسد,

قریشی تصریح کرد: در حال حاضر بسترهای لازم برای سرمایه گذاری مطمئن در زمینه پرورش، تکثیر و تولید آرتمیا به روش مصنوعی در مجتمع دو هزار هکتاری دشت فسندوز فراهم شده است.

,
مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی افزود: سعی بر این است در یک برنامه میان مدت و بلند مدت و جذب سرمایه‌گذار و مشارکت در تولید در قالب الحاقیه ماده ۲۷ و روش‌های دیگر واگذاری اراضی، سطح مزارع تولید آرتمیا در این مجتمع به دوهزار هکتار برسد.
,
مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی افزود: سعی بر این است در یک برنامه میان مدت و بلند مدت و جذب سرمایه‌گذار و مشارکت در تولید در قالب الحاقیه ماده ۲۷ و روش‌های دیگر واگذاری اراضی، سطح مزارع تولید آرتمیا در این مجتمع به دوهزار هکتار برسد.
,

وی گفت: با تحقق این مهم شاهد تولید بیش از دو هزار تن بیومس آرتمیا و بیش از ۲۰۰ تن سیست آرتمیا خواهیم شد و برای حدود دو هزار نفر به طور مستقیم و دو هزار نفر به صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال پایدار ایجاد می‌شود.

,

پرورش بیش از ۱۰ تن آرتمیا در مجتمع دشت فسندوز

, پرورش بیش از ۱۰ تن آرتمیا در مجتمع دشت فسندوز, پرورش بیش از ۱۰ تن آرتمیا در مجتمع دشت فسندوز,

سرپرست فرمانداری چهاربرج نیز در گفت و گو با خبرنگاران در این زمینه؛ گفت: مجتمع پرورش آرتمیا دشت فسندوز فعالیت خود را از سال ۱۳۹۲ با ۱۳ هکتار  استخر پرورش آرتمیا شروع کرده است.

,

فخرالدین صمدی افزود: در حال حاضر با تولید بیش از ۱۰ تن آرتمیا و اشتغال زایی ۵۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم فعالیت خود را ادامه می دهد.

,

وی اظهار کرد: امیدواریم  تا پایان امسال با افزایش سطح مزارع زیر کشت، میزان اشتغالزایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم افزایش یابد.

,

تولید آرتیمیا هیچگونه نیازی به آب شرب و کشاورزی ندارد و با احیای مجتمع شیلات علاوه بر ایجاد اشتغال، در رونق اقتصادی منطقه نیز تاثیر گذار خواهد بود و  انتظار می‌رود نگاه تخصصی بر این امر وجود داشته باشد تا این نعمت الهی و ارزشمند از بین نرود و مورد استفاده بهینه قرار گرفته و موجب رشد اقتصادی و ارزآوری در منطقه شود.

,

از سوی دیگر با توجه به اینکه این مزرعه در استخرهای خاکی وارد فاز اجرا شده، امیدواریم با شروع فصل جدید پرورش یعنی اول اسفند ماه سال جاری، سطح مزارع پرورشی به ۲۰۰ هکتار برسد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه