اخبار داغ

تاخت و تاز تورم پایان ندارد؛

حکایت بی‌درآمدِ پُرخرج/ شاخص‌های اقتصادی در لرستان درجا می‌زند

حکایت بی‌درآمدِ پُرخرج/ شاخص‌های اقتصادی در لرستان درجا می‌زند
رکوردداری پی‌درپی لرستان در بیکاری و تورم، حکایت استان کم درآمدی است که در گرانی‌ها رکورد زده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، یکی از مهمترین شاخص های اقتصادی که تاثیر مستقیم بر زندگی مردم دارد، تورم است که سبب می شود تا علاوه بر تاثیر بر زندگی همه مردم، برخی از اقشار جامعه خصوصا مردم مناطق محروم را بیشتر درگیر مشکلات می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

مناطق محروم و کمتر توسعه یافته در تورم، بیشترین خسارت را می بینند چرا که قدرت خرید آنها بسیار کمتر از آنچه تصور می شود، کاهش می یابد و اثرات نامطلوب آن را در زندگی می بینند و لرستان از جمله استان هایی است که در بسیاری از شاخص های اقتصادی رکورددار بوده است.

,

استان لرستان که سرشار از ظرفیت های خدادادی و بالقوه است اما در بیکاری، تورم، نرخ اجاره بها، شاخص فلاکت جزء استان های اول محسوب می شود و سالهاست که این استان بر ریل عدم توسعه یافتگی حرکت می کند.

,

بدون شک ماندگاری عدم توسعه یافتگی در استان، نه از روی بخت و اقبال لرستانِ محروم است بلکه این آمارها نتیجه بی توجهی و عملکرد نامطلوب مدیرانی است که طی این سالها دغدغه ای برای احیای ظرفیت های استان و رفع مشکلات آن را نداشته اند.

,

تورم در بخش های مختلف و شهرهای استان یکسان نیست بلکه استان های محروم بیشترین آسیب را از این شاخص ها می بینند، اگرچه تاکنون برخی از مسئولان تلاش کردند تا آمارهای ارائه شده که توسعه نیافتگی لرستان را نشان می دهد، انکار کنند اما در نقطه نقطه استان عجین شدن محرومیت با بیکاری و تورم دیده می شود.

,

, ,

لرستان رکورددار تورم

, لرستان رکورددار تورم, لرستان رکورددار تورم,

اخیرا در آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، لرستان در بین ۱۰ استان اول بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به آبان ١۴٠٠ قرار گرفته و نرخ تورم در استان ۴۸٫۲ درصد گزارش شده است و با توجه به اینکه میانگین تورم در کل کشور ۴۴٫۴ درصد گزارش شده اما لرستان نسبت به میانگین کشوری بیش از چهار درصد بیشتر است.

,

ایلام، کهگیلویه و بویر احمد، زنجان، آذربایجان غربی و شرقی، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، کردستان و لرستان بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به آبان را داشته اند که نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به آبان ماه ۱۴۰۰ برای خانوار‌های کشور به عدد ۴۴.۴ درصد رسید و بیشترین نرخ تورم مربوط به استان ایلام با ۵۲.۲ درصد و کمترین آن مربوط به استان قم ۴۰ درصد است.

,

همچنین درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوار‌های روستایی ۳۷.۴ درصد می‌باشد که بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ۵۲.۹ درصد و کمترین آن مربوط به استان همدان با ۲۶.۶ درصد است.

,

, ,

حال ناخوش مسکن در لرستان

, حال ناخوش مسکن در لرستان, حال ناخوش مسکن در لرستان,

اما در حوزه مسکن نیز لرستان حال و روز خوبی ندارد، طبق مرکز آمار ایران، لرستان در بدترین شرایط اجاره بهای مسکن قرار دارد به طوری که بازهم این استان، صدرنشین جدول نرخ اجاره ‌بهای واحد‌های مسکونی است.

,

در فصل تابستان شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری به عدد ٢۴۴,١ رسید که نسبت به فصل قبل ٨.٠ درصد افزایش داشته است، در این فصل استان لرستان با ٢٧.۵ درصد بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ٢.۵ درصد کمترین نرخ تورم فصلی را در بین استانهای کشور داشته اند.

,

درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره بها در فصل تابستان  نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)،٢۴.٧ درصد است که نسبت به فصل بهار ١۴٠٠ (٢٩.١ درصد)، ۴.۴ واحد درصد کاهش نشان می ‌دهد، در این فصل بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه با ۴١.٨ درصد مربوط به استان لرستان و کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه با ١٣.١ درصد مربوط به استان خراسان رضوی است.

,

به عبارتی در فصل تابستان ١۴٠٠ خانوارهای استان لرستان به طور متوسط ١٧.٢ واحد درصد بیشتر از میانگین کل کشور در بخش اجاره بها هزینه کرده‌اند.

,

بدون شک همه این مشکلات و نچرخیدن چرخ های اقتصاد در استان، سبب شده تا در نهایت لرستان در بحث فلاکت رکورددار باشد و در این حوزه با دارا بودن ۶۱ درصد نیز صدرنشین باشد.

,

, ,

افزایش بی رویه نرخ تورم در بخش های مختلف

, افزایش بی رویه نرخ تورم در بخش های مختلف, افزایش بی رویه نرخ تورم در بخش های مختلف,

رضا سپهوند در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: چند وقتی است که با اعلام نرخ تورم توسط مرکز آمار، لرستان در نرخ تورم، گرانی مسکن، کمبود اشتغال و بیکاری در رده های بالای جدول قرار دارد.

,

وی افزود: با توجه به اینکه نرخ تورم در کشور الگوی یکسانی دارد ولی این الگو در استان به گونه ای دیگر است به طوری که در استان کم برخوردار لرستان شاهد افزایش بی رویه نرخ تورم در بخش های مختلف هستیم.

,

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: یکی از علت های تورم، عدم دسترسی به سبد تولیدات است چنان که کمبود واحدهای تولیدی در بخش های مختلف سبب شده تا بسیاری از کالاها و اقلام مانند مواد غذایی از شهرهای دیگر وارد شود و هزینه های حمل به نرخ کالا اضافه شده و در استانی مانند لرستان همان کالا با نرخ بیشتری عرضه شود.

,

وی بیان کرد:  به طور مثال قیمت یک کالا در تهران و استان ما بسیار متفاوت است و  این افزایش قیمت، نرخ تورم را افزایش می دهد.

,

, ,

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: از سوی دیگر، عدم سرمایه گذاری در حوزه مسکن سبب شده تا آمار متقاضیان بیش از واحدهای تولیدی و احداثی بوده و این نیز عامل مهمی در بالاتر رفتن نرخ تورم دارد زیرا نرخ مسکن بر تورم اثر مستقیمی دارد.

,

سپهوند خاطر نشان کرد: در حال حاضر قیمت مسکن و برخی از کالاهای دیگر در استان لرستان نسبت به بسیاری از  استان های دیگر بالاتر است، به علاوه این که بخشی از تورم در استان به ناکارآمدی سیستم توزیع برمی گردد.

,

وی بیان کرد: کمبود نظارت طی این سالها سبب شده تا برخی از سودجویان و دلالان در بخش های مختلف بازار سواستفاده کنند در حالی که  دستگاه های نظارتی همچون سازمان صمت و تعزیرات حکومتی باید پاسخگو باشند.

,

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: چه دلیلی دارد که لرستان نسبت به سایر استان های برخوردار دارای تورم بالاتری باشد که لازم است مسئولان برای کاهش نرخ تورم با برنامه ریزی منظم  اقدامات مناسبی انجام دهند.

,

به هر حال سالهاست لرستان با این مشکلات درگیر شده و تنها راه برون رفت از این همه رکوددارهای منفی، توجه جدی و دلسوزانه مسئولان به حوزه های مختلف خصوصا اقتصاد است، احیای ظرفیت های فوق العاده استان می توان ورق ناامیدی را در این استان برگرداند و شاهد رشد و توسعه یافتگی و خروج از این آمار باشیم.

,

این امید بیش از هر زمانی در دولت سیزدهم زنده شده که شاهد لرستانی باشیم که با استفاده از تمامی ظرفیت ها در ریل توسعه حرکت کند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه