اخبار داغ

انتظار مردم از کاسبان بازار؛

دخل‌هایتان را با جیب یخ‌زده مردم گرم نکنید/ «انصاف» یلدا را به کام همه شیرین می‌کند

دخل‌هایتان را با جیب یخ‌زده مردم گرم نکنید/ «انصاف» یلدا را به کام همه شیرین می‌کند
اثرات مخرب این چشم و هم‌چشمی هنوز به هفته‌های پایانی پاییز نرسیده اثرگذار بوده و قیمت‌ها در حال رشد یلدایی هستند و به نظر می رسد که موج گرانی‌ها به یلدای مردم هم رحم نکرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گلستان ما؛ یلدا یکی از شیرین‌ترین شب‌های سال به شمار می‌رود و هر یک از ما در دفترچه خاطرات ذهن خود یک صفحه از دورهمی‌های شب یلدا را در آن به یادگار گذاشتیم. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,
مگر می شود شب پر از شادی و خنده با حضور بزرگان فامیل را در یلدای ذهن خود پاک کنیم، گرچه قشنگی شب یلدا به دورهم بودن ها است ولی انار ملس، شیرین، هندوانه و اجیل و تنقلات خانگی مزه دیگری دارد و این روزها نیز خانواده ها تلاش می کنند که هر یک به سبک و سیاقی هنر دست خود را نشان دهند. 
,
 
,
چشم و هم‌چشمی و سفره‌های گران یلدایی
, چشم و هم‌چشمی و سفره‌های گران یلدایی,
 
,
این مسئله فرهنگ غلطی را نیز به وجود آورده که بسیاری از خانواده ها سفره های رنگین از تنقلات و میوه را در فضای مجازی به نمایش می گذارند و مسئله چشم و هم چشمی باعث شده که برخی از افراد جامعه به جای آنکه از فضای مهر آمیز دورهمی خانوادگی استفاده کنند تمام تلاش خود را برای سفره های گران قیمت یلدا داشته باشند. 
,
اثرات مخرب این چشم و هم چشمی هنوز به هفته های پایانی پاییز نرسیده اثرگذار بوده و قیمت ها در حال رشد یلدایی هستند و به نظر می رسد که موج گرانی ها به طولانی ترین شب سال هم رحم نکرده است. 
,
سری به بازار مرکزی شهر گرگان زدیم، فروشندگان می گویند قیمت های تنقلات و میوه ها نسبت به سال گذشته رشد تقریبا دو برابری داشته است. 
,
انارها که کیفیت های متفاوتی دارد از 15 تا 35 هزار تومان در سطح بازار عرضه می شود و پرتقال هم در چنین رنج قیمتی قرار دارد و این مسئله باعث شده که بسیاری از مردم کمتر به سراغ میوه بروند. 
,
 
,
, ,
حتی مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بار فروش می گوید: گرانی 50 درصد، مصرف میوه را در کشور کاهش داده است. 
,
وی یادآور شد: میزان عرضه صیفی‌جات در میادین افزایش یافته اما از سوی دیگر تقاضا نیز کاهش یافته است، استان گلستان نیز از این مسئله بی نصیب نبوده و مردم این روزها تمام توان خود را برای تهیه تدارکات شب یلدا گذاشتند به شرط آنکه مسئولان تدبیر کنند و باز اجازه ندهند که قیمت میوه و تنقلات رو به افزایش برود. 
,
از یک سو استان گلستان از جمله استان هایی است که در 15 محصول کشاورزی رتبه یک تا ششم را دارد و مردم که بخشی تولید‌کننده این محصولات هستند انتظار دارند که این محصولات با قیمت دو چندان به دست آنها نرسد. 
,
حسن پور گفت: از سویی دیگر نیاز است که تعزیرات و نظارت بر بازار نیز افزایش پیدا کند تا در این شرایط سخت اقتصادی دلالان آتش به زخم مردم نزنند. 
,
 
,
, ,
حذف حلقه‌های واسط راهکار فروکش کردن قیمت میوه 
, حذف حلقه‌های واسط راهکار فروکش کردن قیمت میوه ,
 
,
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان؛ حذف حلقه‌های واسط را یکی از راهکارهای مهم فروکش کردن قیمت میوه برشمرد. 
,
سعید حسن‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار گلستان ما در خصوص نظارت جهاد کشاورزی بر بازار شب یلدا اظهار کرد: یک سری از وظایف پیرامون نظارت بر بازار به جهاد کشاورزی برمی‌گردد که سازوکار آن نهایتاً تا یک هفته دیگر آینده مشخص خواهد شد.
,
وی با بیان اینکه کماکان سازمان صمت برنامه‌های نظارت در بازار برای شب یلدا را تدارک دیده ‌است، افزود: در محصولات شاخص مانند مرغ و تخم‌مرغ تقریباً در یک‌سال گذشته زمانی‌که استان‌ها شرایط خوب قیمتی در این اقلام نداشتند و به قیمت 28 الی 30 هزار تومان به فروش می‌رسید اما در استان گلستان 24 هزار و 900 تومان و به قیمت مصوب در بازار عرضه شد. 
,
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در خصوص دلایل گرانی بازار میوه در استان بیان کرد: میوه به‌ دلیل وجود واسطه‌ها چند دست می‌چرخد، تا از کشاورز، باغدار، میدان بار، بازار خرده‌فروشان و عمده فروشان به دست مصرف کننده برسد، و همین عامل باعث شده تا شاهد نوسانات قیمتی باشیم. 
,
وی اتخاذ تصمیمات موثر و برنامه‌های اثرگذار را در آرامش بازار مهم خواند و گفت: باید تمهیداتی اتخاذ شود که این رویه در بازار تسریع شود، وظیفه نظارت بر بازار میوه به‌تازگی به جهاد کشاورزی واگذار شده است، ما باید حلقه‌های واسط را حذف کنیم و با ایجاد بارانداز زمینه‌ای را فراهم تا کشاورز و باغدار مستقیماً از طریق فروشگاه‌های عرضه مستقیم بتوانند محصولات خودشان را به فروش برسانند. 
,
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان افزود: در ایجاد فروشگاه‌های عرضه مستقیم باید از شهرداری کمک بگیریم باید به سمتی بریم که حلقه‌های واسط را به حداقل برسانیم، در حوزه مرغ و تخم مرغ حلقه واسط نداریم ولی در حوزه محصولات باغی و زراعی و سبزی و صیفی تعدد واسطه‌ها وجود دارد و در نهایت تا به دست مردم برسد با قیمت گزاف همراه است. 
,
, ,
حسن‌پور گفت: برای خرید سیب شب عید از یک ‌ماه پیگیری جهاد کشاورزی آغاز شده است، قیمت سیب لوکس سر باغ 9 هزار تومان بود که با یکسری هزینه‌ها به 11 هزار تومان رسید، وقتی این سیب به بازار خرده‌فروشی و یا عمده‌فروشی برسد قیمتش افزایش پیدا می‌کند تنها راهکار بهبود این وضعیت ایجاد بارانداز و فروشگاه‌های عرضه مستقیم است تا قیمت‌ها در بازار میوه فروکش کند. 
,
وی در خصوص حضور بازرسان در بازار گفت: قرار است که 16 نفر از نیروهای بازرسی سازمان صمت به‌صورت مأمور در بدنه جهاد کشاورزی قرار بگیرند، در هر شهرستان یک کارشناس و یک نفر از بسیج نسبت‌ به رصد بازار فعالیت خواهند کرد، گرچه این تعداد کافی نیست و باید تعداد بازرسان برای نظارت بیشتر شود. 
,
حسن پور با بیان اینکه از روزهای آینده بازرسی و نظارت بازار آغاز می‌شود، گفت: این نظارت‌ها مستمر خواهد بود و محدود به بازار شب یلدا نمی‌شود. وی با بیان اینکه جریمه‌ها بازدارنده نیست، افزود: سازمان صمت بازرسانی دارند که وضعیت بازار رصد می‌کنند جریمه‌هایی هم برای خاطیان در نظر گرفته می‌شود اما متأسفانه بازدارندگی لازم را ندارد. 
,
 
,
اقلام شب یلدا مشمول قیمت‌گذاری نیست
, اقلام شب یلدا مشمول قیمت‌گذاری نیست,
 
,
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان نیز پیرامون نظارت بر بازار شب یلدا در گفت‌وگو با خبرنگار گلستان ما گفت: اقلام شب یلدا مشمول قیمت‌گذاری نیست، اما یک برنامه ویژه‌ای برای این ایام در سطح استان داریم.
,
حسین طلوعیان با اشاره به فعال شدن گشت‌های نظارتی ویژه صبح و عصر در سراسر استان بیان کرد: این تیم های نظارتی به منظور جلوگیری از گرانفروشی و افزایش بی رویه قیمت ها در بازار فعال است.
,
وی با تصریح فراوانی میوه در بازار استان گلستان گفت: میوه در بازار فراوان است اما بحث گرانی به عرضه و تقاضا برمی‌گردد، شب یلدا به دلیل اینکه تقاضا افزایش پیدا می‌کند اقلام نیز به تبع آن افزایش می یابد ولی از یک حد متعارف نباید عبور کند.
,
و حالا انتظار مردم از کاسبان بازار استان گلستان این است که  دخل‌هایتان را با جیب یخ‌زده مردم گرم نکنید، یقینا «انصاف» یلدا را به کام همه شیرین می‌کند.  
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه