اخبار داغ

یزد محروم از یک باغ وحش ساده؛

موضوع بخشی به پارک‌های یزد؛ تفریح سالم خانواده‌ها را احیا می‌کند/تصمیم برای ساخت اولین باغ پرندگان یزد

موضوع بخشی به پارک‌های یزد؛ تفریح سالم خانواده‌ها را احیا می‌کند/تصمیم برای ساخت اولین باغ پرندگان یزد
یزد که سالها از یک باغ وحش ساده هم محروم بوده با تصمیم درست اعضای شورای شهر یزد دارای پارک پرندگان می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، یزد از جمله شهرهایی که در چند سال اخیر با توجه به ثبت جهانی ان در سازمان یونسکو جزو شهرهای گردشگری کشور قرار گرفته و در طول سال پذیرای گردشگران داخلی و خارجی زیادی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

هر چند شهر تاریخی یزد به عنوان یکی از مثلث های گردشگری ایران اماکن دیدنی زیادی دارد اما با این همه هنوز از وجود اماکن تفریحی، پارک و فضای سبز دچار فقر است و شهرداران و شوراهای شهر نتوانستند جز کوهستان پارک که چند دهه از تاسیس آن می گذرد از ایجاد فضای تفریحی برای مردم این شهر کم سعادت و محروم مانده اند.

,

از سالیان دور تنها دو پارک "هفتم تیر" واقع در خیابان آیت الله کاشانی و "پارک شادی" واقع در بلوار دانشجو به عنوان تنها فضای سبز موجود در شهر یزد شناخته شده هستند که نه تنها با گذشت چندین دهه از تاسیس ان ها تغییر خاصی را شاهد نبوده اند بلکه اماکنی چون پارک شادی سالهاست در خاموشی به سر می برد و تمامی وسایل آن مستهلک شده است.

,

, ,

 

,

در حال حاضر تنها مکان شاخص یزد برای تفریح و تفرج کوهستان پارک یزد است که در این اواخر با نصب وسایل بازی و تفریحی روند خوبی را به خود گرفته بود که متاسفانه شیوع کرونا همه محاسبات را به هم ریخت و این پارک هم با تعطیلی دو ساله عملا از مدار تفریحات مردم خارج شد!

,

این کمبودها زمانی مشخص می شود که در پایان هفته آن دسته از شهروندان یزدی که در ییلاقات استان مکانی ندارند و یا کم برخوردارتر هستند شب های تابستان،میانه میادین شهر به ویژه میدان امام حسین علیه السلام را برای تفرج و تفریح انتخاب می کنند که علاوه بر آسیب های اجتماعی پنهان، خطرات ترافیکی بسیار زیادی را هم به دنبال دارد.

,

, ,

البته ناگفته هم نماند که پارک های موجود در مناطق مختلف یزد هم این روزها آنچنان که باید و شاید در خور شان مردم نیستند و از کمبود سرویس های بهداشتی ، نبود روشنایی و وسایل تفریحی مناسب گرفته تا پاکیزگی و زیبایی چنگی به دل نمی زنند.

,

یکی از راه های ارتقای پارک ها برای ایجاد پویایی و استقبال مردم، شاخص سازی و یا موضوع بخشی به آن هاست که می تواند زمینه را برای استفاده گروه های مختلف فراهم کند مانند پارک بانوان، پارک کودک، پارک پرندگان، پارک ژوراسیک، پارک گل ها،پارک مشاهیر، پارک نوستالوژیک، پارک مینیاتوری و غیره که نمونه های مختلف آن در شهرهای بزرگ کشور به وفور دیده می شود اما یزد همچنان از یک باغ وحش ساده هم محروم است.

,

, ,

 

,

تنها سابقه یزد در پارک های تخصصی به بخشی از پارک هفتم تیر می رسد که با نصب چند قفس قسمتی از ان به نگهداری برخی گونه حیوانات اهلی اختصاص یافته بود که ان هم بعد از مدتی جمع آوری شد اما هنوز ظرفیت های شهر یزد برای پارک های ویژه کم نیست.

,

مساحت پارک شادی یزد، کوهستان پارک یزد و پارک های در شرف تاسیسی چون پارک شهدا واقع در میدان امام رضا علیه السلام از ظرفیت هایی است که می توان حتی بخشی از ان را به پارک های ویژه بدل کرد.

,

روز گذشته در پی بازدید برخی اعضای شورای شهر یزد از پارک شهدا پیشنهادی بر اختصاص بخشی از این پارک برای ایجاد پارک پرندگان داده شد که با استقبال اعضا روبرو شد.

,

, ,

 

,

فخرالسادات خامسی عضو شورای شهر یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا در این خصوص اظهار کرد: پیشنهادی در خصوص اینکه بخشی از پارک بزرگ شهدا واقع در میدان امام رضا علیه السلام به پارک پرندگان اختصاص یابد که این امر نیازمند جذب سرمایه گذار است که البته پیشنهاداتی هم در خصوص سرمایه گذاری در این بخش به شورا شده است.

, یزدرسا,

خامسی هامانه افزود: این پیشنهاد تنها مربوط به پرندگان نیست و طرح جامعی است که همه گونه های مختلف جانوری کویر اعم از خزندگان کویری در این پارک به نمایش گذاشته شود.

,

, ,

وی با بیان اینکه این اولین پارک پرندگان استان خواهد بود گفت: گاها مردم از پارک ها و بوستان های شهر بی اطلاع هستند و شاید بخاطر همین است که عده ای از مردم میادین را برای تفریح و شب نشینی انتخاب می کنند اما با هویت بخشی و ویژه سازی پارک ها ضمن احیای کاربری آن می توان از بسیاری از معضلات و آسیب های اجتماعی هم جلوگیری کرد.

,

عضو شورای شهر یزد تصریح کرد: بیشتر پارک های یزد به عنوان پارک های درون محله ای شناخته می شوند که دادن هویت موضوعی به آن ها می تواند مورد استقبال عموم مردم قرار گیرد.

,

وی با بیان اینکه جزئیات این طرح هنوز مشخص نیست اذعان کرد: جزئیات این طرح در کمیسیون خدمات شورای شهر یزد بررسی خواهد شد که پس از تصویب، برای جذب سرمایه گذار، از طریق دفتر سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری یزد به فراخوان گذاشته می شود.

,

اینکه مسئولان و اعضای شورای شهر یزد تصمیم بر تغییرات اساسی در پویایی مردم یزد گرفته اند کار شایسته و قابل تحسین است اما این تصمیم زمانی باید قضاوت شود که طرح مذکور به عنوان اولین پارک پرندگان یزد به خوبی اجرا شود و به عرصه فعالیت برسد آن زمان می تواند از آن ها برای رساندن مردم به حال بهتر قدردانی کرد.

, اینکه مسئولان و اعضای شورای شهر یزد تصمیم بر تغییرات اساسی در پویایی مردم یزد گرفته اند کار شایسته و قابل تحسین است اما این تصمیم زمانی باید قضاوت شود که طرح مذکور به عنوان اولین پارک پرندگان یزد به خوبی اجرا شود و به عرصه فعالیت برسد آن زمان می تواند از آن ها برای رساندن مردم به حال بهتر قدردانی کرد.,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه