اخبار داغ

دغدغه های والدین در رابطه با آموزش حضوری چیست؟

باید‌ها و نباید‌های بازگشت دانش آموزان به کلاس درس/ چالش های ادامه آموزش مجازی برای محصلان

باید‌ها و نباید‌های بازگشت دانش آموزان به کلاس درس/ چالش های ادامه آموزش مجازی برای محصلان
با بازگشایی مدارس بسیاری از دانش آموزان که به دلایلی نظیر نگرانی از اپیدمی یا داشتن بیماری زمینه‌ای امکان حضور در کلاس درس را ندارند، خواستار تداوم آموزش مجازی هستند. اداره آموزش و پروش اعلام کرده مدیریت این موضوع را به مدارس واگذار نموده تا هیچ دانش آموزی از روند تحصیل باز نماند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ با فروکش کردن کرونا و انجام واکسیناسیون عمومی در کشور، موضوع بازگشایی مدارس بعد از حدود دو سال تعطیلی مطرح شده و به تدریج در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون همه مدارس سطح کشور ملزم به برگزاری کلاس حضوری شده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

مسأله‌ای که هرچند روند آموزش و پرورش در کشور را جدی‌تر و بهتر خواهد کرد و مورد رضایت اکثر معلمان و البته دانش آموزان و والدین ایشان است، اما تعداد زیادی نیز مخالف هم در بین مسئولان بهداشت و درمان کشور و هم در بین خانواده‌های دانش آموزان دارد که نمی‌خواهند تا بهبود اوضاع کرونا و اعلام پایان اپیدمی، فرزندان خود را به اجتماعاتی نظیر مدرسه بفرستند.

,

*رویکرد مدارس اقناعی باید باشد

, *رویکرد مدارس اقناعی باید باشد, *رویکرد مدارس اقناعی باید باشد,

در پی این دغدغه، سرپرست وزارت آموزش و پرورش 10 روز پیش در پاسخ به اینکه آیا حضور دانش آموزان در مدارس اجباری است، گفت: الگوی حضور و اینکه دانش آموزان یک روز، دو روز یا سه روز در مدرسه باشند در اختیار منطقه و مدرسه است، اما به طور کلی حضور دانش‌آموزان همانند دوره مجازی و روزانه است و فرقی نمی‌کند. در واقع تفاوتی بین آموزش حضوری و مجازی به لحاظ الزام برای شرکت در کلاس نیست. در این میان اگر دانش‌آموزی بیمار شد و کسالت داشت می‌تواند تا زمان بهبودی در مدرسه حضور نیابد.

,

علی رضا کاظمی در مصاحبه با رسانه ملی ادامه داد: توصیه ما این بوده که مدارس جلسات اولیاء و مربیان را تشکیل دهند و با رویکرد اقناعیِ خانواده‌ها، کار را دنبال کنند. رویکرد ما بازگشایی آرام و تدریجی است و باید تلاش کرد نگرانی خانواده‌ها نیز برطرف شود.

,

این سخنان البته خیلی تکلیف خانواده‌ها را روشن نکرده است که بدانند آیا بالاخره اجباری برای حضور دانش آموزان در کلاس حضوری وجود دارد یا نه و اگر اجباری نیست، روند آموزش مجازی به چه شکل خواهد بود؟

,

وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد طبق نظرسنجی‌ها بیش از 70 درصد والدین رضایت بر حضور فرزندانشان در کلاس‌های حضوری دارند اما خبرگزاری جمهوری اسلامی روز گذشته از نتایج یک نظرسنجی خبری را منتشر کرد که در آن عنوان شده بود کمتر از 60 درصد خانواده‌های تهرانی موافق حضوری شدن مدارس هستند. هر دو نظرسنجی نشان می‌هد طیف زیادی از والدین دانش اموزان احساس خوبی به بازگشایی مدارس ندارند و علاقمند هستند فرزندانشان امر تعلیم و تربیت رسمی را در خانه و از بستر فضای مجازی دنبال کند.

,

این امر تکلیفی را برای وزارت آموزش و پرورش ایجاد می‌کند که اولاً اجباری در حضوری شدن کلاس‌ها قرار ندهد و ثانیاً روند آموزش مجازی را تعطیل نکند. اما گزارش‌های مردمی حاکی از چیزی بر خلاف این موضوع است. بسیاری از مدارس با اعلام بازگشایی کلاس‌ها، آموزش مجازی را به طور کلی تعطیل کرده‌اند و به دانش آموزان گفته‌اند برای فراگیری دروس حتماً باید در کلاس درس حاضر شوند!

,

 

,

, ,

*مدارس مسئول پیگیری آموزش حضوری و مجازی دانش آموزان هستند

, *مدارس مسئول پیگیری آموزش حضوری و مجازی دانش آموزان هستند, *مدارس مسئول پیگیری آموزش حضوری و مجازی دانش آموزان هستند,

رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در این رابطه به خبرنگار صاحب نیوز گفت: تصمیم گیری در مورد حضور دانش آموزان به شورای مدرسه موکول شده است و مدرسه با گروه بندی دانش اموزان نسبت به اعلام روزهای حضور دانش اموزان در مدرسه به منظور رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تصمیم گیری می‌کند.

,

محسن ژیان پور در پاسخ به این سؤال که آیا آموزش و پرورش الزامی بر ادامه روند آموزش مجازی برای دانش آموزانی که به هر دلیل امکان حضور در کلاس درس را ندارند برای مدارس وضع کرده است یا نه، با اشاره به این که برای معلم بسیار دشوار و وقت گیر است که بخواهد علاوه بر برگزاری کلاس درس به صورت حضوری برای دانش آموزان، برای چند نفری که در کلاس حاضر نشده‌اند هم کلاس مجازی برگزار کند، عنوان کرد: اگر دانش آموزانی امکان حضور در کلاس درس را ندارند باید والدین ایشان با مدرسه هماهنگ کرده تا مدیر برای ایشان برنامه ریزی کند.

,

وی اظهار کرد: هم اکنون در برخی مدارس همزمان با برگزاری کلاس به صورت حضوری، همین کلاس به صورت زنده در فضای مجازی نیز به اشتراک گذاشته می‌شود، یا فایل ضبط شده آن به اشتراک گذاشته می‌شود تا دانش آموزانی که نمی‌توانند در کلاس درس حاضر شوند، از آن استفاده کنند و از دروس عقب نیافتند.

,

رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان تأکید کرد آموزش از راه دور و مجازی از لحاظ بازدهی قابل مقایسه با آموزش حضوری در کلاس درس نیست.

,

مسأله‌ای که اکثر معلمان بر ان اذعان دارند. آموزش مجازی هر چند فرصت‌های جدیدی را ایجاد کرد اما نواقص و معایبی نیز داشت. یکی از این معایب این بود که فضای مجازی ماهیتاً در عموم جامعه به صورت یک فضای سرگرمی جاافتاده بود لذا روح کلاس درس در فضای مجازی برای خیلی از دانش آموزان جدیتی نداشت و بسیاری از دانش آموزان به انجام تکالیفی که معلم در این فضا دستور می‌داد مبادرت نمی‌کردند. انتشار کلیپ‌های طنز متعدد از ارتباطات بین دانش آموزان و معلمان مؤید این موضوع هستند.

,

*بازدهی پایین آموزش مجازی

, *بازدهی پایین آموزش مجازی, *بازدهی پایین آموزش مجازی,

رحیمی دبیر هنرستان‌های پسرانه در شهر اصفهان در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز در مورد بازدهی آموزش مجازی برای قریب به 120 دانش آموز وی طی دو سال گذشته، از آموزش مجازی تعبیر به یک شکست آموزشی می‌کند.

,

وی می‌گوید الان که کلاس‌های درس بازگشایی شده و میزان آموزش دانش آموزان را برانداز می‌کنیم، می‌بینیم واقعاً در سال گذشته که آموزش به صورت مجازی بوده است، بازدهی بسیار پایینی داشته و ادامه روند مجازی بودن مدارس شکاف عمیقی در آموزش و پرورش ایجاد کرده و خیلی دانش آموزان را از درس عقب می‌انداخت.

,

این معلم با سابقه 32 سال تدریس اظهار می‌کند اکثر دانش آموزان تکالیفی که به آن‌ها می‌دادیم را به شوخی گرفته و انجام نمی‌دادند و در امر آموزش معلمان را یاری نمی‌کردند با این که ما مجبور بودیم برای پاسخگویی به تک تک دانش آموزان بیش از دو برابر وقت معمول مدرسه در فضای مجازی برای آن‌ها وقت بگذاریم.

,

خانم اصلانی معلم دیگری است که به خبرنگار صاحب نیوز اذعان می‌دارد اکثر معلمان می‌خواهند مدارس به روال گذشته بازگشایی شده و آموزش مجازی تعطیل شود.

,

وی علت این امر را در مرتبه اول بازدهی پایین آموزش مجازی به ویژه برای دروسی نظیر ریاضی که نیاز به کار کارگاهی معلم با دانش آموزان دارد، عنوان می‌کند و در مرتبه دوم وقت بسیار زیادی است عنوان می‌کند برای ارتباط گرفتن با دانش اموزان، پاسخ گویی به سؤالات ایشان و چک کردن تکالیفشان از معلم گرفته می‌شود.

,

این معلم با سابقه 6 سال تدریس در مقط ابتدایی بیان می‌کند بسیاری از خانواده‌ها مجبور شده‌اند در دو سال گذشته برای عقب نماندن فرزندان خود از روند آموزش، با صرف هزینه‌های بالا برای ایشان معلم خصوصی بگیرند.

,

*دغدغه والدین در رابطه با آموزش حضوری

, *دغدغه والدین در رابطه با آموزش حضوری, *دغدغه والدین در رابطه با آموزش حضوری,

اما در کنار این صحبت‌ها دغدغه خانواده‌ها نیز شنیدنی است. برخی معتقدند با توجه به این که گفته شده واکسیناسیون تنها امار مرگ و میر را کاهش می‌دهد و نه آمار ابتلا به کرونا را، هنوز حضوری شدن مدارس می‌تواند خطر آفرین باشد.

,

برخی از والدین نیز اظهار می‌کنند فرزندانشان دارای بیماری‌های زمینه‌ای و بعضاً صعب العلاج هستند و قرار گرفتن این دانش آموزان در معرض بیماری کرونا می‌توان جان این دانش آموزان را در معرض خطر قرار دهد لذا باید آموزش و پرورش فرصت آموزش از راه دور را برای ایشان فراهم کند.

,

با این حال برخی خانواده‌ها با ارسال پیام برای صاحب نیوز تصریح کرده‌اند که مدارس فرزندان ایشان، به طور کلی با بازگشایی مدارس، آموزش مجازی را تعطیل کرده‌اند.

,

به نظر می‌رسد ساده‌ترین کار در این رابطه می‌تواند به اشتراک گذاشتن کلاس‌های درس حضوری مدارس به صورت زنده باشد تا هم معلمان مجبور باشند زمان و انرژی بیشتر از زمان کلاس برای دانش آموزان بگذارند و هم دانش آموزانی که نمی‌توانند در کلاس‌های حضوری شرکت کنند، فرصت آموزش را از دست ندهند.

,

برای این منظور پلتفرم‌های متعددی می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند و دست مدارس و معلمان در این رابطه کاملا باز است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه