اخبار داغ

متخصص ویروس‌شناسی پزشکی:

اومیکرون علی‌رغم ۳۰ جهش و قدرت سرایت بالا، بیماری‌زایی کمتری دارد/ سویه‌ای پایدار که هدیه خدا به مردم و نوید پایان کرونا در جهان است

اومیکرون علی‌رغم ۳۰ جهش و قدرت سرایت بالا، بیماری‌زایی کمتری دارد/ سویه‌ای پایدار که هدیه خدا به مردم و نوید پایان کرونا در جهان است
سید حمیدرضا مژگانی گفت: اومیکرون که ممکن است هدیه خدا به مردم باشد قدرت سرایت بالایی دارد، می تواند به راحتی دلتا را پوشش دهد اما برای انسان کم علامت باشد و افراد به صورت طبیعی واکسینه شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یک متخصص ویروس شناسی پزشکی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تیتریک، گفت: بیش از ۲ سال است که SARS-CoV-۲ در جهان ظاهر شده و همه کشورها از جمله ایران درگیر آن هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
سید حمیدرضا مژگانی افزود: کرونا در ۸۰ درصد افراد بدون علامت یا کم علامت بوده و آنها می توانند به عنوان حامل این ویروس، کووید ۱۹ را به ۲۰ درصد باقیمانده که انتقال دهند.
,
وی اظهار داشت: ۲۰ درصدی که به بیماری مبتلا می شوند دارای علامت شده و کمتر از ۳ درصد از آنها (مخصوصا در افرادی که بیماری زمینه ای دارند) جان خود را از دست می دهند. خانواده ویروس های کرونا به واسطه قابلیت جهش پذیری با تغییر ساختار و ویژگی های جدید مواجه می شوند.
,
مژگانی بالارفتن قدرت سرایت ویروس و افزایش احتمالی مرگ و میر را از جمله ویژگی های جدید جهش دانست و تصریح کرد: خاصیت ذاتی ویروس ها تکثیر و بقای بیشتر است و در واقع آنها تمایلی به کشتن میزبان ندارند.
,
وی گفت: بصورت مطلوب ویروس تغییرات را تا جایی ادامه می دهد که بیشترین تکثیر و کمترین مرگ و میر را در میزبان داشته باشد. مثلا ویروسی که در خفاش کم علامت است پس از ورود به میزبان جدید، به واسطه عدم انطباق سیستم سلولی میزبان با آن، می تواند خطرناک باشد.
,
مژگانی افزود: ویروس ها بعضا جهش ها و متاسیون هایی را متحمل می شود تا با میزبان جدید منطبق شده و علاوه بر تکثیر بیشتر موجب کاهش مرگ و میر شوند، البته در برخی ویروس ها این قانون پایدار نیست و تغییر می کند.
,
وی اظهار داشت: در راستای Mutation ها (موتاسیون ها) و تغییرات، واریانت هایی ایجاد می شود که برای ویروس مفید است همانند واریانت آلفا، بتا، گاما و دلتا (سویه هندی) که از تکثیر بالاتری برخوردار بوده که ممکن است مرگ و میر بیشتری را نیز به دنبال داشته باشد.
,
مژگانی تصریح کرد: واریانت امگا در آمریکای جنوبی ظاهر شد اما با توجه به اینکه سرعت تکثیر دلتا بالاتر بود امگا را پوشش داده و اجازه تکثیر به آن را نداد. در حال حاضر واریانت اومیکرون ظاهر شده  که در ژن اسپایک یا گیرنده ویروس، ۳۰ جهش را متحمل شده است.
,
وی گفت: جهش های مذکور قدرت سرایت بالاتری را به ویروس نسبت به واریانت دلتا داده است اما در زمینه بیماری زا بودن آن اطلاعات زیادی در دسترس نیست، البته خوشبختانه به نظر می رسد او میکرون قدرت سرایت بالاتر و بیماری زایی کمتری دارد.
,
مژگانی با اشاره به اینکه سویه جدید کرونا ممکن است هدیه خدا به مردم جهان باشد، افزود: اومیکرون سرایت  بالایی دارد، می تواند به راحتی دلتا را پوشش دهد ولی برای انسان کم علامت باشد به گونه ای که افراد به صورت طبیعی واکسینه شوند.
,
مژگانی تصریح کرد: واکسن بدن را به پروتئین اسپایک (spike) ایمن می کند اما زمانی که ویروس از مسیر تنفسی وارد بدن شده و تکثیر می شود و بدن آن را از بین می برد اگر واریانت وحشی تری با سرایت و مرگ و میر بالاتری از او میکرون در راه باشد بدن می تواند در برابر آن مقاومت کند.
,
وی گفت: به نظر می رسد احتمالا او میکرون سویه ای باشد که خود را در دنیا پایدار کرده و پس از دربرگیری جهان به صورت سرماخوردگی فصلی خود را حفظ کند.
,
مژگانی افزود: او میکرون همانند دیگر کرونا ویروس ها اعم از HC۰V-OC۴۳  و HCoV-۲۲۹E که سرماخوردگی های فصلی را ایجاد می کردند بوده و امید داریم SARS-CoV-۲ با او میکرون (Omicron) پایان پیدا کند.
,
متخصص ویروس شناسی پزشکی در ادامه اظهار داشت: اطلاعات هنوز کافی نیست و باید دید آیا او میکرون واقعا هدیه خدا است یا سویه مرگبار دیگری که باید برای مبارزه با آن خود را آماده کنیم.
,
 
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه