اخبار داغ

آیا نیروگاه شازند باید مازوت بسوزاند؟

آصفری: رئیس جمهور سریعا برای معضل آلودگی هوای اراک تشکیل جلسه دهد

آصفری: رئیس جمهور سریعا برای معضل آلودگی هوای اراک تشکیل جلسه دهد
آصفری نماینده مردم اراک در مجلس طی تذکری نسبت به باز شدن شیر مازوت نیروگاه شازند و ایجاد آلودگی هوا برای شهر اراک از رئیس جمهور خواست تا شخصا به این موضوع ورود کرده و جلسه‌ای را برای رفع این مشکل برگزار کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ امروز در حالی یکصد و بیستمین روز ناسالم در اراک به ثبت رسیده که از این حیث کلانشهر اراک در صدر شهرهای آلوده کشور از ابتدای سال جاری تاکنون قرار دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیارآفتاب,
 
,
در کنار علل مختلف شکل گیری شرایط بحرانی هوای اراک، نیروگاه شازند اما به دلیل استفاده از مازوت یکی از عوامل آلودگی شهرهای اراک و شازند به خصوص در فصول سرد سال به شمار می‌رود، استفاده از سوخت فسیلی مازوت که آلودگی بسیاری به همراه دارد از سوی این نیروگاه اما همواره یکی از مسائلی بوده که از سوی مردم و فعالان محیط زیست موردانتقاد و اعتراض قرار داشته است.
,
 
,
به گفته مسئولان سازمان محیط زیست «نیروگاه شازند اراک» تنها نیروگاهی است که در نزدیکی مناطق مسکونی و پرجمعیت اقدام به استفاده از سوخت مازوت می کند و در عین حال علیرغم تمام وعده ها از جمله وعده قطع سوخت مازوت این نیروگاه توسط روحانی در آبان ماه سال ۹۵ که طی سفر به آستان مرکزی عنوان شد اما در طی سال‌های گذشته هم چنان ازاین سوخت استفاده‌شده است و در طول چند سال اخیر بارها و بارها نیروگاه شازند با تخطی از مصوبه هیئت دولت و حتی مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای استان سوخت خود را بر روی خط مازوت سوزی گذاشت.
,
 
,
امسال نیز با وجود تکرار وعده های مسئولان و حتی تأکید دادستان اراک بر ممنوعیت استفاده از مازوت توسط نیروگاه شازند این نیروگاه سرانجام و حتی پیش از ورود به روزهای نسبتاً سرد سال از روز سه شنبه نهم آذرماه اقدام به مازوت سوزی کرد و کیفیت هوای کلانشهر اراک را تحت تأثیر قرار داد.
,
 
,
 
,
 
,
رئیس جمهور هر چه سریعتر برای معضل آلودگی هوای اراک تشکیل جلسه دهد
,
 
,
محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک کمیجان و خنداب در جلسه علنی امروز (یکشنبه، ۱۴ آذرماه) مجلس شورای اسلامی اما طی تذکری خطاب به رئیس جمهور گفت: آلودگی هوا در اراک نفس مردم را گرفته است و چندین بار در این خصوص تذکر، سوال و نامه‌نگاری کرده‌ام اما مشکل حل نشده است.
,
 
,
نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردم نسبت به آلودگی هوا در اراک معترض هستند و متأسفانه برخی آقایان اجازه داده‌اند که مازوت نیروگاه شازند باز باشد و این یعنی آلودگی روی آلودگی.
,
 
,
وی خطاب به رئیس جمهور تأکید کرد: از شما می‌خواهیم که شخصاً به این موضوع ورود کرده و جلوی تخلفات را بگیرید زیرا نمی‌شود با تعطیل کردن مدارس و ادارات مشکل آلودگی را حل کرد، چرا دولت در حوزه آلودگی در سایر شهرها ورود کرده اما در اراک کاری نمی‌کند بنابراین هر چه سریعتر جلسه اضطراری را در این مورد تشکیل دهید.
,
 
,
نیروگاه شازند یکی از مهم ترین منابع آلایندگی هوای اراک است
,
 
,
همچنین علی اکبر کریمی دیگر نماینده مردم اراک در مجلس در گفتگو با دیارآ،تاب، با بیان اینکه نیروگاه شازند یکی از مهم ترین منابع آلایندگی هوای اراک است، گفت: انتظار می رود این نیروگاه به مانند نیروگاه های اطراف تهران و کرج از سوزاندن مازوت مستثنی شود تا فشار بیشتری به کیفیت هوای اراک از این محل وارد نشود.
,
 
,
وی تصریح کرد: شرایط اقلیمی و مسیر وزش باد آلودگی صنایع را به شهر اراک منتقل می کند و همین امر باعث شده تا شاهد افزایش شاخص های آلایندگی در بسیاری از روزهای سال جاری باشیم.
,
 
,
نماینده مردم اراک افزود: با توجه به قول اکیدی که مسئولان به ویژه رئیس جمهور سابق مبنی بر عدم مازوت سوزی در نیروگاه شازند داد، انتظار می رود در عمل نیز شاهد انجام این وعده ها باشیم. نمایندگان اراک نیز با استفاده از سوخت مازوت در این نیروگاه مخالفند و سلامت مردم را در اولویت می دانند.
,
 
,
کریمی تصریح کرد: با توجه به اینکه کلانشهر اراک در طول سال جاری تعداد زیادی از روزها را با آلودگی پشت سر گذاشت، بایستی تمهیدات لازم برای تامین سوخت گاز در نیروگاه شازند فراهم شود تا بیش از این شاهد افزایش آلودگی نباشیم.
,
 
,
به گزارش دیارآفتاب؛ آصفری نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب شهریورماه سال جاری طی نامه ای به وزیر نفت با اشاره به خسارات و مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در شهر اراک تأکید کرده بود: بارها از طریق مکاتبه، تذکر و تشکیل جلسه موضوع مصرف مازوت در نیروگاه بعنوان یکی از عوامل اصلی آلودگی شهرستان اراک و شهرهای همجوار به وزرای پیشین اعلام گردیده اما متأسفانه اقدام موثری صورت نگرفته است.
,
 
,
در بخش دیگری از این نامه خطاب به جواد اوجی آمده است: خواهشمند است دستور فرمایید در راستای رعایت حق حیات شهروندان منطقه نسبت به قطع مصرف مازوت و سوخت های آلاینده در این نیروگاه اقدام لازم به عمل آید.
,
 
,
با تمامی این تأکیدات بر عدم استفاده از مازوت در نیروگاه شازند و در عمل مازوت سوزی این نیروگاه اما شاید بهتر این باشد که اساسا به فلسفه قرارگیری نیروگاه شازند در نزدیکی پالایشگاه نفت شازند نگاه موشکافانه تری داشته باشیم، به راستی این سؤال مطرح است که آیا یکی از دلایل مهم استقرار نیروگاه حرارتی در جوار پالایشگاه نفت استفاده از مازوت تولید شده در این پالایشگاه نیست؟! 
,
 
,
حال آن که تنها دلیل استفاده نیرووگاه شازند کمبود گاز عنوان می شود اما از طرفی نیاز روزانه گاز طبیعی در نیروگاه حرارتی شازند حدود ۷ میلیون متر مکعب است با این وجود باز هم این سوال مطرح است که اگر واقعا توانایی تأمین این حجم گاز طبیعی برای استفاده در نیروگاه شازند وجود ندارد پس چرا در طول سال های اخیر مسئولین همواره وعده ممنوعیت استفاده از مازوت در این نیروگاه را سر می دهند.
,
 
,
آنچه واضح است تکه های پازل ماجرای مازوت سوزی نیروگاه شازند بر اساس آنچه مسئولین امر اظهار می کنند همخوانی ندارند و این موضوع سال هاست به صورت شفاف مورد واکاوی قرار نمی گیرد، اینکه تا قبل از ورود به فصول سرد سال مسئولین تمام قد از ممنوعیت مازوت سوزی سخن می گویند اما در روزهای سرد ناگهان شیر مازوت نیروگاه باز می شود و مسئولی پاسخگو نیست تبدیل به سناریویی شده که حالا چندسالی در شهر اراک در حال تکرار است.
,
 
,
انتهای پیام
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه