اخبار داغ

گام بلند دولت در رفع یکی از موانع افزایش جمعیت؛

چرا حمایت درمانی از زوج‌های نابارور مهم است؟

چرا حمایت درمانی از زوج‌های نابارور مهم است؟
برخی از اقدامات را می‌توان انجام داد که در افزایش نرخ باروری کشور تأثیر جدی خواهد داشت. یکی از این اقدامات رسیدگی به وضعیت زوج‌های نابارور و تلاش برای حل مشکلات آن‌ها است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، همچنان که امروز مسئله آب و بحران کم‌آبی یک چالش اساسی در کشور است که باید برای آن فکری کرد؛ مسئله جمعیت و فرزندآوری هم چالش مهم کشور است که اگر برای آن تدبیر جدی اندیشیده نشود، در سال‌های آینده جامعه را با مشکلات عدیده‌ای همراه خواهد کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

موضوع جمعیت؛ مسئله‌ای ملی است

, موضوع جمعیت؛ مسئله‌ای ملی است, موضوع جمعیت؛ مسئله‌ای ملی است,

مقوله جمعیت بیش از آنکه یک مسئله اعتقادی باشد، مسئله‌ای ملی است که با منافع ملی کشور ارتباط دارد و هر کسی که دلسوز ایران است باید نگران این مسئله مهم باشد.

,

البته موضوع به مراتب پیچیده‌تر از چیزی است که در اظهارنظرهای مسئولین شاهد آن هستیم و یقینا قرار نیست صرفا با سخنرانی و ترغیب کلامی این مسئله حل وفصل شود و البته بدیهی است که ارائه راه‌حل‌های جدی و عملیاتی برای این مسئله، کار راحتی نیست.

,

اما در این بین برخی از اقدامات را می‌توان انجام داد که در افزایش نرخ باروری کشور تأثیر جدی خواهد داشت. یکی از این اقدامات رسیدگی به وضعیت زوج‌های نابارور و تلاش برای حل مشکلات آن‌ها است.

,

وجود 4 میلیون زوج نابارور در کشور

, وجود 4 میلیون زوج نابارور در کشور, وجود 4 میلیون زوج نابارور در کشور,

چندی قبل محمدرضا صادقی رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد ابن سینا اظهار داشت: «از جمعیت حدود ۸۴ میلیونی کشور حدود ۲۶ میلیون زوج داریم و براساس برآوردهای جهانی ۱۵ درصد زوجین در دوره باروری از سن ۲۵ سال تا ۴۲ سال مشکل ناباروری داشته و درنهایت نیاز به درمان دارند و حتی این درصد در برخی نقاط تا ۲۰ درصد هم گزارش می‌شود. با یک حساب سرانگشتی در کشور حدود ۴ میلیون زوج نابارور داریم. البته ذکر این نکته هم ضروری است که در کشور قریب به ۱۰ میلیون جوان دم‌‌بخت داریم که متاسفانه به دلیل مشکلات فرهنگی و اقتصادی زمینه ازدواج ندارند. با درنظر گرفتن این عدد اگر سیاست‌های جمعیتی و موانع رفع شوند پتانسیل فرزندآوری از این زوج‌ها حدود ۱۰ میلیون تولد را به دنبال خواهد داشت. اما باید به‌دنبال راهکاری برای درمان آن ۴ میلیون زوج نابارور باشیم. دغدغه برخی زوجین پوشش بیمه درباره اهدای تخمک و تعیین جنسیت جنین است.»

,

بر اساس اظهارات یاد شده 4 میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد که بدون شک عدد بزرگی محسوب می‌شود که در صورت حل وفصل مشکلات و رفع موانع پیش روی آن‌ها، می‌توان گام مؤثری در زمینه مسئله جمعیت برداشت.

,

در واقع یکی از دغدغه‌های اصلی و جدی این افراد، هزینه‌های بالای درمان است که حتی در مراکز دولتی این هزینه‌ها به چند ده میلیون می‌رسد و در مراکز خصوصی نیز هزینه چندین برابر مراکز دولتی است.

,

متأسفانه هرچند شعارهای زیادی از سوی مسئولین درباره موضوع جمعیت داده شده است و پیرامون حمایت از زوج‌های نابارور نیز ادعا دارند، اما در عمل واقعا حمایت قابل توجهی از این افراد نشده است.

,

هزینه‌های درمان نازایی و ناباروری تحت پوشش بیمه

, هزینه‌های درمان نازایی و ناباروری تحت پوشش بیمه, هزینه‌های درمان نازایی و ناباروری تحت پوشش بیمه,

اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم یکی از اقدامات مثبت و قابل توجه دولت، قرار گرفتن هزینه درمان نازایی و ناباروری تحت پوشش بیمه بود.

,

در همین ارتباط وزیر کار، تعاون و رفاع اجتماعی گفت: بر اساس مصوبه هیات دولت که معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ کردند هزینه‌های درمان نازایی و ناباروری جزو خدمات بیمه‌های پایه قرار گرفت. بودجه و هزینه مورد نیاز برای این امر از طریق شرکت های بیمه گر در اختیار این وزارت قرار می‌گیرد.

,

همچنین رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت اعلا کرد: هزینه درمان ناباروری سقف پرداخت ندارد، اما فقط تا سه دوره در یک سال و در مجموع شش دوره درمان تحت پوشش بیمه‌ای خواهد بود.

,

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت کشور نیز در این رابطه گفت: براساس مصوبه قانونی بودجه سال ۱۴۰۰ تمام سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت بهداشت مکلف به تحت پوشش بیمه‌ای قرار دادن خدمات ناباروری هستند. به همین منظور برای تشویق زوجین نابارور یک وام به مبلغ ۵۰ میلیون تومان برای سه دوره درمان آن‌ها در نظر گرفته شده است، یعنی تمامی هزینه‌های این خدمت تا سقف ۵۰ میلیون برای زوجین پرداخت می‌شود.

,

لزوم توجه دولت به گروه‌های دیگر مؤثر در جمعیت

, لزوم توجه دولت به گروه‌های دیگر مؤثر در جمعیت, لزوم توجه دولت به گروه‌های دیگر مؤثر در جمعیت,

بدون شک اقدام دولت جدید در حمایت بیمه‌ای از زوج های نابارور بسیار بجا است که می‌توان به نتایج مثبت آن جهت افزایش باروری در کشور امیدوار بود. البته این اقدام می‌بایست سال‌ها قبل از این انجام می‌شد و این بخش از جمعیت کشور که می‌تواند در افزایش نرخ باروری در کشور نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد مورد حمایت قرار می‌گرفت.

,

از سوی دیگر جمعیت‌های مشابه دیگر نیز در کشور وجود دارند که اگر دولت به فکر آن‌ها نیز باشد می‌توانند در زمینه مسئله جمعیت نقش جدی داشته باشند. به عنوان مثال اینکه حدود 10 میلیون جوان دم بخت در کشور هستند، یکی از گروه‌های سنی هستند که ازدواج آن ها رابطه کاملا مستقیمی با افزایش جمعیت دارد.

,

هرچند بسیاری از مشکلات در زمینه ازدواج و فرزندآوری، ریشه فرهنگی دارد اما هیچ کس نمی‌تواند نقش مسائل و حمایت‌های اقتصادی در این زمینه را نادیده بگیرد. در واقع حتی در حوزه فرهنگی نیز زمانی می‌توان بهتر در این زمینه نتیجه گرفت که بخشی از مشکلات اقتصادی رفع شده باشد. لذا به نظر می‌رسد دولت جدید که نشان داده است نسبت به مسائل اصلی و جدی مردم دغدغه دارد، باید در ادامه برای دیگر گروه‌های مؤثر در افزایش جمعیت نیز برنامه داشته باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه