اخبار داغ

گزارش؛

ثروت سازی طلای سرخ در دامنه زاگرس/ زعفران مرغوب کرمانشاه در راه جهانی شدن

ثروت سازی طلای سرخ در دامنه زاگرس/ زعفران مرغوب کرمانشاه در راه جهانی شدن
بر اساس آزمایش های انجام شده زعفرانی که در کرمانشاه تولید می شود با بهترین زعفران های تولیدی رقابت می کند و توان حضور در بازارهای جهانی را دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، زعفران گیاهی است که از کلاله خشک شده گل زعفران به دست می‌آید و در طول تاریخ جزو گرانترین مواد غذایی جهان بوده است.

در سالهای اخیر به علت تغییرات آب و هوایی که در حال رخ دادن است، کاشت گیاهان خاصی که نیاز آبی کمتری داشته باشند رونق پیدا کرده است، لذا زعفران به عنوان یکی از این محصولات در دستور کار تولیدات کشاورزی قرار دارد.

مهم ترین عامل گسترش و توسعه این گیاه در مناطق خشک و کم آب، نیاز کم آبی این گیاه است.

کشت این طلای سرخ تاریخچه طولانی مدتی در ایران دارد و در استان کرمانشاه از حدود ۱۲ سال قبل روند توسعه کشت زعفران آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,
,
,
,
,
,
,

, ,

 پیش بینی می شود امسال ۲ تن زعفران از زمین های زیر کشت برداشت شود

,  پیش بینی می شود امسال ۲ تن زعفران از زمین های زیر کشت برداشت شود,

منصور احمدی در گفتگو با خبرنگار مرصاد نیوز اظهار داشت: از سال ۸۸ روند توسعه کشت زعفران در استان کرمانشاه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

,

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: در حال حاضر در استان سطح زیر کشت این محصول ۴۵۶ هکتار است که پیش بینی می شود امسال ۲ تن زعفران از زمین های زیر کشت برداشت شود.

,

وی خاطر نشان کرد: در سال جاری با اعتباری بالغ بر ۱.۸ میلیارد تومان ۴۱ هکتار به سطح زیر کشت اضافه شده است.

,

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: بر اساس آزمایش های انجام شده زعفرانی که در کرمانشاه تولید می شود با بهترین زعفران های تولیدی رقابت می کند و توان حضور در بازارهای جهانی را دارد.

,

, ,

احمدی اظهار داشت: آنالیز کیفیت در بعضی از مزارع در سنوات قبل انجام شده و کیفیت آن حدود ۱۰ درصد بالاتر از مرغوب ترین زعفران های برداشت شده در خراسان بوده است.

,

بخشی از زعفران به کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپایی صادر می شود

, بخشی از زعفران به کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپایی صادر می شود,

وی بیان داشت: بخشی از زعفران به مصرف داخلی می رسد و مابقی آن به کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپایی صادر می شود.

,

احمدی با بیان اینکه در تمامی شهرستان‌های استان کرمانشاه بجز شهرستان قصرشیرین کشت زعفران داریم، گفت: بیشترین سطح زیرکشت زعفران استان مربوط به شهرستان کرمانشاه است.

,

وی همچنین تعداد بهره برداران این کشت را در حال حاضر ۳۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: این کشت به ازای هر هکتار یک نفر مستقیم و یک نفر غیر مستقیم اشتغالزایی دارد‌.

,

, ,

کارشناس گیاهان دارویی جهاد کشاورزی کرمانشاه اظهار داشت: از کودهای ماکرو و میکرو و همچنین اسید هیومیک به صورت محلولپاشی قبل از هر نوبت آبیاری چهارم (بهمن ماه به بعد ) تا ششم ( زرد آب) صورت گیرد.تا پیازهای دختری تقویت شده و درشت گردد و سالهای بعد باردهی مناسبی داشته باشند.

,

وی اذعان داشت: برداشت این محصول از اواخر مهر ماه تا اوایل آذر ماه صورت می گیرد.

,

احمدی پور کشت زعفران را گام مناسبی در راستای گسترش اشتغال کشاورزی دانست و گفت: کشت زعفران می تواند به صورت دائمی و دوره ای افراد بسیاری را مشغول به کار کند.

,

, ,

این کارشناس گیاهان دارویی افزود: اگر می‌خواهیم که محصولی با کیفیت و کمیت مطلوب داشته باشیم باید حتی‌المقدور مزرعه زعفران را در فصل پاییز و زمستان حداقل پنج نوبت آبیاری نمود و بهتر است که آخرین آب را هنگامی به مزرعه بدهیم که ۵۰ درصد مزرعه زرد شده باشد تا پیازها با ذخیره آب کافی درون خود و همچنین ذخیره رطوبتی مناسب داخل خاک، بتوانند گرمای تابستان را سپری کنند.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه