اخبار داغ

کودکان در معرض ابتلا به سویه جدید کرونا؛

"اُمیکرون" در یک قدمی ایران/ ضرورت کنترل پروازهای خارجی

"اُمیکرون" در یک قدمی ایران/ ضرورت کنترل پروازهای خارجی
سویه جدید کرونا با جهش ۵۰ برابری نسبت به سویه دلتا در ۳۸ کشور جهان مشاهده شده و حتی چند کشور همسایه ایران هم مواردی را گزارش کرده‌اند که برای مقابله با آن باید واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها را در اولویت قرار داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، در حالی موج پنجم کرونا در ایران رو به پایان و آمار فوتی‌های کرونایی در کشور به زیر ۱۰۰ نفر رسیده که ۵۸ میلیون از جمعیت کشور دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند و این آمار در استان یزد ۸۵۲ هزار نفر معادل ۸۷ درصد است.

همچنین ۴۷ میلیون نفر معادل ۵۶ درصد افراد بالای ۱۲ سال در ایران دو دوز واکسن را تزریق کرده‌اند و در استان یزد این آمار ۷۰۲ هزار نفر معادل ۷۲ درصد است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,
,
,

ایمنی کشور باید بیش از ۹۵درصد باشد

, ایمنی کشور باید بیش از ۹۵درصد باشد, ایمنی کشور باید بیش از ۹۵درصد باشد,

این آمار برای کشوری که بخواهد به یک حدی از ایمنی در مقابل ویروس کرونا دست یابد کافی نیست و متخصصین پزشکی و مسئولان کشور نسبت به بالا رفتن این آمار به بیش از ۹۵ درصد جمعیت کشور تاکید کرده‌اند.

,

اما انجام واکسیناسیون به معنای اتمام ماجرای کرونا نیست چون در طول دو سال گذشته سویه‌های جدیدی از این ویروس از کشورهای مختلف شناسایی و متأسفانه همین مسئله باعث شد تا همچنان درگیر آن باشیم.

,

در حال حاضر سویه جدید کرونا با نام "اُمیکرون " از آفریقا آغاز شده و نگرانی‌هایی را برای مردم جهان به وجود آورده که نوع درگیری این سویه جدید چگونه است؟ آیا کودکان از آن در امان هستند؟ مرگ‌ومیرها در این نوع جدید چگونه است؟ واکسن‌های تزریق شده به چه میزان در مقابل آن ایمنی ایجاد می‌کنند و بسیاری از سؤال‌ها که در ذهن مردم ایجاد می‌شود.

, در حال حاضر سویه جدید کرونا با نام "اُمیکرون " از آفریقا آغاز شده و نگرانی‌هایی را برای مردم جهان به وجود آورده که نوع درگیری این سویه جدید چگونه است؟ آیا کودکان از آن در امان هستند؟ مرگ‌ومیرها در این نوع جدید چگونه است؟ واکسن‌های تزریق شده به چه میزان در مقابل آن ایمنی ایجاد می‌کنند و بسیاری از سؤال‌ها که در ذهن مردم ایجاد می‌شود.,

طبق آمارهای ارائه شده تا به حال این ویروس جدید در ۳۸ کشور و در ۵ قاره جهان مشاهده که آماری بیش از ۴۰۰ نفر را نشان می‌دهد و طبیعتاً به‌مانند سویه‌های قبلی بازهم جهان را درگیر خود خواهد کرد.

,

اعمال محدودیت‌ها از پروازها آغاز شود

, اعمال محدودیت‌ها از پروازها آغاز شود, اعمال محدودیت‌ها از پروازها آغاز شود,

با انتشار این ویروس جدید شاهد اعمال محدودیت‌های مجدد کرونایی در بسیاری از کشورها و تعطیلی و محدود شدن فعالیت‌ها هستیم که طبیعتاً برای جلوگیری از گسترش آن می‌تواند یک راه مناسب و عقلانی باشد.

,

, ,

به احتمال فراوان شاهد شیوع این ویروس در تمام کشورها باشیم ولی برای جلوگیری و تأخیر در شیوع آن می‌توان اقداماتی را نظیر لغو پروازها و یا کنترل شدید ورودی‌ها به کشور انجام داد چون بیشترین عامل انتقال ویروس‌ها، پرواز از کشوری به کشور دیگر بوده که این مسئله نیازمند توجه جدی مسئولان کشور است.

,

جهش "اُمیکرون" ۵۰ برابر ویروس دلتا

, جهش "اُمیکرون" ۵۰ برابر ویروس دلتا, جهش "اُمیکرون" ۵۰ برابر ویروس دلتا,

محمدحسین زارع مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به اینکه سویه جدید کرونا "امیکرون " در برابر ویروس دلتا جهش بیشتری دارد، گفت: ویروس امیکرون می‌تواند پنجاه نوع جهش داشته باشد ولی به احتمال قوی میزان مرگ‌ومیر در ویروس امیکرون کمتر از دلتا خواهد بود.

, یزدرسا,

وی با بیان اینکه شناسایی موارد ابتلا به امیکرون در کشور‌های امارات و عربستان موجب تشدید نگرانی‌ها از شیوع امیکرون در کشور شده است، اضافه کرد: سویه جدید ویروس کرونا با نام جدید امیکرون در ایران هنوز شناسایی نشده اما تاکنون در سی کشور شناسایی شده است.

,

کودکان بیشتر در معرض ابتلا به سویه جدید کرونا

, کودکان بیشتر در معرض ابتلا به سویه جدید کرونا, کودکان بیشتر در معرض ابتلا به سویه جدید کرونا,

با توجه به جدید بودن سویه جدید کرونا، اطلاعات خیلی دقیقی از این ویروس در دست نیست و نیاز به مطالعات گسترده دارد ولی طبق اعلام یکی از بیمارستان‌های کشور آفریقای جنوبی، ۱۰ درصد از بستری‌های کرونایی در این بیمارستان را کودکان زیر ۵ سال تشکیل می‌دهند که نشان می‌دهد این نوع کرونا حساس‌تر از گونه‌های قبلی بوده و نیازمند توجه بیشتر خانواده‌ها است.

,

, ,

مسئولان کشور مکرراً نسبت به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و عدم تجمعات چه خانوادگی و چه مراسمات مختلف تاکید کرده‌اند زیرا طبق بررسی‌ها، مشخص‌شده که اکثر مبتلایان و فوتی‌ها به این دلایل به کرونا مبتلا شده‌اند.

,

تجربه تلخ گذشته از بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی

, تجربه تلخ گذشته از بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی, تجربه تلخ گذشته از بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی,

هرچند واکسیناسیون تا حدی ایمنی را در بدن ایجاد می‌کند و سبب‌ساز آرامشی مقطعی در بین اعضای خانواده و به طبع آن در جامعه می‌شود اما این به معنا نیست که شیوه‌های نامه‌های بهداشتی را پس از واکسیناسیون رها کرده و به شکل طبیعی به رفت‌وآمد بپردازیم، زیرا در دو سال گذشته تجربه نشان داده که هر زمان نسبت به رعایت پروتکل‌ها بی‌توجهی شده، در مدت زمان کم شاهد افزایش تعداد مبتلایان و مرگ‌ومیرهای کرونایی بوده‌ایم پس نباید تجربه تلخ گذشته را دوباره تکرار کرد.

,

ابراهیم سلمانی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد در گفتگو با یزدرسا، با اشاره به اینکه رعایت پروتکل ها باید اولویت اول خانواده ها در شرایط کرونایی باشد، اظهار داشت: در طول یک سال و 10 ماه که از شیوع کرونا در کشور گذشته، تجربه نشان داده هر زمان مردم نسبت به رعایت پروتکل ها دقت نظر بیشتری داشتند، آمار مبتلایان و فوتی های کرونایی کرونا کاهش یافته است.

, یزدرسا,

وی به اهمیت واکسیناسیون نیز اشاره کرد و افزود: رتبه واکسیناسیون در استان یزد نسبت به استان های دیگر مطلوب تر است ولی برای اینکه به یک ایمنی مناسبی در جامعه دست یابیم این آمار باید به بیش از 95 درصد برسد.

,

سلمانی خاطرنشان کرد: دورهمی خانوادگی، برگزاری مراسمات و تجمعات مناسبتی و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و بی توجهی به واکسیناسیون می تواند سبب ساز بروز پیک های جدید کرونا در کشور شود.

,

کرونا؛ میهمان همیشگی

, کرونا؛ میهمان همیشگی, کرونا؛ میهمان همیشگی,

بااین‌حال اکثر متخصصین پزشکی بر این باورند که کرونا به مانند آنفلوآنزا هیچگاه از بین نخواهد رفت و به نوعی میهمان همیشگی خواهد بود، پس با این تفاسیر باید یک الگوی رفتاری را مد نظر قرار داد تا بتواند سد محکمی در مقابل آن باشد و اینگونه نباشد که با تغییر و ایجاد سویه جدید کرونا، مردم جهان دلهره و استرس مقابله با آن را داشته باشند.

,

سویه جدید کرونا پنج برابر بیش از سویه دلتا سرایت پذیری دارد

, سویه جدید کرونا پنج برابر بیش از سویه دلتا سرایت پذیری دارد, سویه جدید کرونا پنج برابر بیش از سویه دلتا سرایت پذیری دارد,

دکتر علیرضا صداقت در گفت وگو با خبرنگاران در مشهد  افزود: جهش صورت گرفته در سویه جدید روی پروتئین "اسپایک" اتفاق افتاده که احتمال کاهش اثربخشی داروهای ضد ویروسی و واکسن ها در پیشگیری از کرونا را به دنبال دارد.
وی اضافه کرد: تنها راه مقابله با سویه جدید همچنان واکسیناسیون، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی است. 
رییس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: اقدام به موقع ستاد ملی کرونا مبنی بر لغو پروازهای مستقیم از کشورهای آفریقایی لازم بوده و بررسی دقیق و قرنطینه کامل برای افرادی که به این کشورها سفر کرده اند نیز باید در دستور کار قرار گیرد.
صداقت افزود: سویه دلتا در پنجمین اوجگیری کرونا سهمگین بود و آمار متوفیان، خود گواه این ادعاست و امیدوارم با اتخاذ تدابیر لازم اوجگیری جدیدی را تجربه نکنیم.
وی ادامه داد: اگر چه اطلاعات در مورد سویه او میکرون هنوز کامل نیست اما نبایستی جانب احتیاط را از دست داد و در این شرایط نسبت به بازگشاییها به خصوص بازگشایی مدارس عجله کرد چرا که هنوز واکسنی برای  مقاطع تحصیلی ابتدایی در کشور ارائه نشده است.

,
,
,
,
,

10 اذر ماه اولین مورد ابتلا به سویه جدید کرونا در خاورمیانه در عربستان ثبت شد

, 10 اذر ماه اولین مورد ابتلا به سویه جدید کرونا در خاورمیانه در عربستان ثبت شد, 10 اذر ماه اولین مورد ابتلا به سویه جدید کرونا در خاورمیانه در عربستان ثبت شد,

خبرگزاری عربستان سعودی (واس) چهارشنبه 10 اذرماه از ثبت اولین مورد ابتلا به سویه جدید کرونا به نام «او میکرون» در این کشور خبر داد و اضافه کرد که این فرد مبتلا یکی از شهروندان عربستان است که به تازگی از یکی از کشورهای شمال آفریقا بازگشته است.  این خبرگزاری به نقل وزارت بهداشت عربستان اضافه کرد که مقامات بهداشتی این فرد مبتلا و همچنین افرادی را که با وی در تماس بودند، قرنطینه کردند. 

, خبرگزاری عربستان سعودی (واس) چهارشنبه 10 اذرماه از ثبت اولین مورد ابتلا به سویه جدید کرونا به نام «او میکرون» در این کشور خبر داد و اضافه کرد که این فرد مبتلا یکی از شهروندان عربستان است که به تازگی از یکی از کشورهای شمال آفریقا بازگشته است.  ,

این اولین مورد جهش جدید است که در خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام می‌شود. وزارت بهداشت عربستان سعودی بدون اشاره به جزئیات بیشتر افزود: فرد مبتلا یک شهروند عربستان است که از یکی از کشورهای شمال آفریقا بازگشته است. 

,

این وزارتخانه از همه شهروندان عربستان سعودی خواست تا دوزهای واکسن کرونا را کامل کنند و از کسانی که از سفر باز می‌گردند خواست برای سلامتی خود و همه،  دستورالعمل‌های مربوط به قرنطینه و معاینه آزمایشگاهی را رعایت کنند.

,

واکسن بزنید

, واکسن بزنید, واکسن بزنید,

کارشناسان بهداشت و درمان بر این باورند که در شرایطی که احتمال ورود غیر مستقیم ویروس "اُمیکرون" به کشور وجود دارد از هر زمان دیگری لازم است که پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود به این دلیل که قدرت سرایت بسیار بالای این ویروس جهش یافته می‌تواند مشکلی قابل توجه در دوره همه‌گیری کرونای کشورمان ایجاد کند.

,

این گروه معتقدند ادامه روند نرخ صعودی ابتلا در دو روز گذشته و البته در مقایسه با ابتدای هفته گذشته بیانگر این نکته است که ویروس منحوس همواره در ایران فعال بوده و توان ایجاد زنجیره انتقال گسترده را برای موج تازه دارد بنابراین با استفاده از کم‌هزینه‌ترین راهکار یعنی رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی نباید اجازه تشکیل این زنجیره داده شود.

,

به گفته کارشناسان نقش کلیدی و اصلی در ایجاد بحران آتی زیر سایه احتمال ورودی ویروس جهش یافته به کشورمان به عهده واکسن‌نزده‌هاست به این دلیل که این گروه بیشترین شانس ابتلا به ویروس را داشته و با درنظر گرفتن سهم آنها در جامعه احتمال بروز بحرانی تازه با ویروس جهش یافته در کشور دور از انتظار نیست و بهترین راهکار این است که گروه یاد شده برای مشارکت در طرح ملی واکسیناسیون مشارکت داشته و هرچه سریعتر اقدام کنند.

,

رعایت پروتکل‌ها همچنان مؤثرترین راهکار

, رعایت پروتکل‌ها همچنان مؤثرترین راهکار , رعایت پروتکل‌ها همچنان مؤثرترین راهکار ,

در این زمینه فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا با اشاره به احتمال ورود ویروس جهش یافته به کشور گفت: کماکان مؤثرترین و ارزان‌ترین روش مقابله در مقابل سوش جدید ویروس کرونا (اٌمیکرون) همان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی، شستن دست و استفاده از ماسک است.

,

علیرضا زالی افزود: یکی از عمده مسائل مهم در بحث کرونا، سوش جدید است که در آفریقا منتشر شده و جهان با این سوش جدید دوباره در معرض خطر است بنابراین اتخاذ سیاست‌های متناسب از سوی دولت‌ها در دستورکار قرارگرفته و ایران هم از این قاعده مستثنی نیست.
وی گفت: هنوز اطلاعات کافی از این ویروس جدید نداریم، اما می‌دانیم که فوق العاده سرایت پذیر است و در آفریقا نیز عمده کسانی که این سوش جدید را گرفته اند، علائم خفیفی مانند گرفتگی عضلانی و ... دارند و موارد مرگ جدید نیز ناشی از این سوش هنوز گزارش نشده است.
زالی تصریح کرد: اینکه آسترازنکا اعلام کرد که واکسن آسترازنکا در مقابل این سوش جدید نیز مقاوم است خیلی زود بود، چرا که در این مدت کوتاه نمی‌توان در این خصوص اظهار نظر کرد و برای اظهارنظر دقیق به دو سه هفته زمان نیاز داریم.

,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه