بر اساس آیین نامه جدید بررسی سوانح هوایی، گروه بررسی این سوانح مستقل از سازمان هواپیمایی کشوری اقدام به بررسی سانحه خواهند کرد.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور تصویبنامه ۱۹ آبان هیئت وزیران در خصوص اصلاح آئین نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی (غیر نظامی) را به رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ابلاغ کرد.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,برخی از مواد اصلاح شده در این آئین نامه به شرح زیر است:
, برخی از مواد اصلاح شده در این آئین نامه به شرح زیر است:,امکان واگذاری بررسی سانحه هوایی به سایر کشورها
, امکان واگذاری بررسی سانحه هوایی به سایر کشورها,ماده ۳ تبصره ۲: سازمان میتواند حسب تشخیص مطابق با استانداردهای بینالمللی پیمان شیکاگو و پس از انجام تشریفات قانونی، تمام یا بخشی از فرآیند بررسی سانحه را در چهارچوب موافقتنامه دو جانبه، به یک کشور و یا نهاد خارجی زیر نظر سازمان بینالمللی هوانوردی (ایکائو) واگذار نماید.
,الحاق گروههای جدی کارشناسی به تیم بررسی سوانح
,ماده ۹: بررسی سوانح و حوادث هوایی توسط کارگروهی متشکل از کارشناسان و متخصصان مربوطه در ۱۶ گروه با عناوین زیر با نظارت و مدیریت مسئول بررسی انجام میپذیرد:
,گروه عملیات پرواز
,گروه هواشناسی
,گروه خدمات شدآمد (ترافیک) هوایی و فرودگاه
,گروه شاهدان عینی
,گروه دستگاههای ثبت و ضبط پروازی
,گروه سازه
,گروه پیشرانه (نیروی محرکه وسیله پرنده)
,گروه سامانه (سیستم) های وسیله پرنده
,گروه اسناد و مدارک تعمیر و نگهداری وسیله پرنده
,گروه عوامل انسانی و پزشکی
,گروه نجات
,گروه کارآیی وسیله پرنده
,گروه بررسی محل (سایت) سانحه
,گروه بررسی استحکام و انسجام وسیله پرنده سانحهدیده
,گروه عکس / فیلم ویدئویی
,گروه ایمنی اتاقک (کابین) هواپیما
,تیم بررسی سانحه اختیار تام بررسی محل وقوع سانحه را دارد
, تیم بررسی سانحه اختیار تام بررسی محل وقوع سانحه را دارد,ماده ۱۰: به منظور حصول اطمینان از انجام بدون تأخیر، دقیق و کامل بررسیها توسط اعضای کارگروه بررسی سوانح و حوادث هوایی موضوع ماده ۹ این آئیننامه، مسئول بررسی و یا به تشخیص وی سایر اعضای کارگروه یادشده باید با اختیار تام به محل سانحه اعزام شوند و به صحنه سانحه و لاشه وسیله پرنده، تمام بقایای مربوط از قبیل اطلاعات ثبت و ضبطشده پروازی، گزارشهای شاهد یا شواهد عینی و مکالمات ضبطشده مراقبت پرواز و کلیه مستندات مربوط دسترسی و نظارت (کنترل) مستقیم داشته باشد.
,ماده ۱۱: با شروع فرآیند بررسی سانحه یا حادثه، مسئول بررسی باید با اختیار تام، اعضای کارگروه بررسی سوانح و حوادث هوایی موضوع ماده ۹ این آئیننامه را انتخاب و بدون تأخیر و محدودیتی ضمن رعایت قوانین و مقررات مربوط با جمعآوری اطلاعات و مدارک مربوط و در صورت لزوم ارسال قطعات و مواد به آزمایشگاهها و مؤسسات معتبر داخلی و یا خارجی و تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدستآمده از دستگاههای ثبت و ضبط پروازی و سایر مستندات مربوط، علل و عوامل وقوع سانحه را تعیین و در صورت لزوم ضمن ارائه توصیههای ایمنی، گزارشهای مربوط را تهیه و به مبادی ذیربط ارسال نماید.
,گروه بررسی سانحه، مستقل از سازمان هواپیمایی
, گروه بررسی سانحه، مستقل از سازمان هواپیمایی,مسئول بررسی سانحه، مستقل از دفاتر نظارتی سازمان و سایر ذینفعان صنعت هوانوردی کشوری اقدام به بررسی سوانح و حوادث میکند و گزارش نهایی از طریق دفتر بررسی سوانح و حوادث مستقلاً منتشر میشود.
,افشای مکالمات پروازی خلبانان ممنوع شد
, افشای مکالمات پروازی خلبانان ممنوع شد,ماده ۲۸- گزارشهای نهایی مربوط به سوانح و حوادث و مدارک و اسناد مربوط باید در سازمان نگهداری شوند و در صورت لزوم مورد بهرهبرداری قرار گیرند. سازمان باید از اطلاعات دستگاه ثبت دادههای هواپیما، ضبط مکالمات پروازی و رادیویی خلبانان، ثبت تصاویر و کلیه اسناد و سایر اطلاعات مربوط به سوانح و حوادث حفاظت کند و از افشای آن برای مقاصدی غیر از بررسی سوانح و حوادث جلوگیری نماید.
,, ,
, ,
انتهای پیام
منبع: مهر
ارسال دیدگاه