اخبار داغ

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی:

خراسان شمالی در هفته‌های گذشته فقط ۷ روز هوای پاک داشته است/ مجوز ادامه فعالیت به صنایع سنگ شکن داده نمی شود

خراسان شمالی در هفته‌های گذشته فقط ۷ روز هوای پاک داشته است/ مجوز ادامه فعالیت به صنایع سنگ شکن داده نمی شود
حسین هراتی گفت: مرکز خراسان شمالی از یکم آبان ماه تا ۹ آذر ماه امسال فقط هفت روز هوای پاک داشته که ۶ روز آن نیز هوای ناسالم برای گروه های حساس بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین هراتی، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصراترک اظهار کرد: شهر بجنورد ( مرکز خراسان شمالی) طی آبان ماه امسال شش روز هوای پاک، 22 روز هوای سالم (قابل قبول) و سه روز هوای ناسالم برای گروه های حساس را پشت سر گذاشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,  ,

هراتی همچنین گفت: شهر بجنورد از یکم تا نهم آذر ماه جاری نیز یک روز هوای پاک، پنج روز هوای سالم (قابل قبول) و سه روز هوای ناسالم برای گروه های حساس را داشته است.

,

وی تصریح کرد: وضعیت آلودگی هوای مرکز خراسان شمالی در سال جاری در مقایسه با دو سال گذشته بدتر شده و تعداد روزهای هوای پاک این شهر کمتر از سال های گذشته بوده است.

,

این مسئول عنوان کرد: مهمترین آلاینده ای که کیفیت هوای بجنورد را کاهش داده وجود ذرات غبار است که منشاء تولید ذرات غبار نیز مختلف هستند.

,

وی بیان کرد: طی چند سال اخیر کاهش چشم گیر بارش باران و برف موجب شده اند که زمین مستعد خیزش گرد و غبار شود.

,

هراتی خاطر نشان کرد: بیشتر زمین های کشاورزی اطراف شهر بجنورد دیم زار هستند که این دیم زارها بیشتر در وضعیت آیش هستند، بنابراین کم بارشی ها و وجود دیم زارها بر افزایش آلودگی هوای شهر بجنورد بیشترین تاثیر را داشته اند.

,

وی همچنین آتش زدن لاستیک های فرسوده خودروها، آتش زدن زباله های اطراف شهر، آتش زدن کاه و کلش های موجود در زمین های کشاورزی، وجود غبار در سطح معابر شهر بجنورد، فعالیت صنایع غبارزا در اطراف این شهر، سکون هوا و جابجا نشدن غبار از لایه پایین هوا به لایه های بالای هوا را از دیگر علل افزایش ذرات غبار در هوا و افزایش آلودگی هوا در مرکز خراسان شمالی برشمرد.

,

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی همچنین افزود: در سال های گذشته استفاده از مصالح بی کیفیت برای یخ شکنی سطح معابر شهر بجنورد نیز بر افزایش آلودگی هوای این شهر بسیار موثر بود.

,

وی در بخش دیگری از سخن خود با تاکید بر این نکته که آلاینده های شهری سهم قابل توجهی در افزایش آلودگی هوای بجنورد دارند، عنوان کرد: اتوبوس های ناوگان حمل و نقل عمومی بجنورد، فرسوده و دچار نقص فنی هستند که معاینه فنی نیز ندارند.

,

هراتی گفت: هرچند که نامه نگاری های بسیاری با شهرداری بجنورد داشته ایم تا از تردد آنها در سطح شهر جلوگیری و نقایص آنها برطرف شوند، با این وجود، هیچ ترتیب اثری داده نشد.

,

وی بیان کرد: در این باره، یک ماه قبل در کارگروه قانون هوای پاک استان مصوب شد که ناوگان اتوبوس رانی شهر بجنورد از گازوئیل استاندارد استفاده کند.

,

این مسئول افزود: شرکت پخش فرآورده های نفتی استان ملزم شده که این سوخت را تامین کند و در اختیار این ناوگان قرار دهد.

,

وی تصریح کرد: شهرداری بجنورد ملزم به اجرای این مصوبه شده است.

,

افزون بر این، هراتی اظهار کرد: در گذشته اعمال محدودیت فعالیت و با توقیف فعالیت برای واحدهای صنعتی سنگ شکن اطراف شهر بجنورد که غبارزا هستند همچنین انتقال آنها به محلی دیگر که باید جانمایی شود، مصوب شده بود، با این وجود، اجرایی نشد.

,

وی تصریح کرد: برای انتقال این صنایع به مکانی دیگر نیاز به تامین اعتبارات دولتی برای آماده سازی زیرساخت ها و حتی تامین مواد معدنی است.

,

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در عین حال، اعلام کرد: بر اساس مفاد قانون هوای پاک، این اداره کل هیچ مجوزی به ادامه فعالیت واحدهای صنعتی سنگ شکن غبارزا در اطراف شهر بجنورد که مهلت پروانه بهره برداری آنها به پایان برسد را نخواهد داد و جلوی فعالیت آنها می گیرد.

,

وی افزود: این دستورالعمل از خرداد ماه سال 1401 اجرایی می شود.

,

هراتی همچنین خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه شهرک های صنعتی بجنورد و بیدک نیز در مسیر وزش باد جانمایی شده و استقرار یافته اند به یک واحد صنعتی غبارزای مستقر در شهرک صنعتی بیدک نیز اخطارهای خروج واحد سنگ شکن آن را داده ایم که این واحد باید آن را اجرایی کند.

,

وی همچنین درباره استفاده از سوخت مازوت و گازوئیل در صنایع بزرگ نیز اعلام کرد: دستورالعمل بر این است که صنایع بزرگ باید از سوخت مازوت و یا گازوئیل کاملا استاندارد استفاده کنند.

,

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: وضعیت این سوخت ها را کنترل خواهیم کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه