اخبار داغ

در آخرین یافته‌ها پژوهشگران؛

تاثیر فشارخون در مرگ و میرهای ناشی از کرونا اثبات شد

تاثیر فشارخون در مرگ و میرهای ناشی از کرونا اثبات شد
مبتلا بودن به بیماری‌های زمینه‌ای مختلف نظیر دیابت، مشکلات قلبی عروقی و مواردی نظیر آن‌ها می‌تواند وضع مبتلایان به بیماری کووید 19 را تا حد زیادی بحرانی کند. محققان کشور این موضوع را با محوریت فشارخون بالا بررسی کرده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بیماری کووید ۱9 به‌عنوان یک بیماری همه‌گیر جهانی، بر اساس مطالعات اپیدمیولوژیک و ویژگی‌های بالینی می‌تواند باعث سندروم دیسترس تنفسی حاد و اختلال عملکرد در چند عضو گردیده و در دو تا ۲۱ درصد موارد باعث مرگ شود. برخی مطالعات نشان داده‌اند که فشارخون بالا یکی از متمایزترین موارد هم ابتلایی در این عفونت و بیماری است. این بیماری می‌تواند باعث آسیب قلبی، آسیب کلیوی و آسیب کبدی شود و مطالعات نشان می‌دهند که شاخص‌های آسیب قلبی با مرگ‌ومیر در بیماران کووید ۱۹ ارتباط زیادی دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
بر اساس گفته‌های متخصصان، عوامل مختلفی با پیش‌آگهی افراد مبتلابه کووید ۱۹ ارتباط دارند که بیماری‌های همراه با سن بالاتر و نمره بالای ارزیابی‌های نارسایی پی‌درپی ارگان‌ها ازجمله آن‌ها هستند. با آن‌که برخی مطالعات از ارتباط بین فشارخون بالا و بیماری کووید ۱۹ خبر داده‌اند، اما درخصوص پیامدها و شدت آن به دلیل نوپدید بودن این بیماری هنوز نکات مبهم زیادی وجود دارد که بایستی به کمک پژوهشگران این حوزه از آن‌ها رمزگشایی کرد.
,
 
,
در این خصوص، یک تیم پژوهشی هفت نفره از دانشگاه علوم پزشکی تهران و بیمارستان بهارلوی تهران، اقدام به انجام پژوهشی کرده‌اند که در آن ویژگی‌های بالینی و آزمایشگاهی بیماران مبتلابه فشارخون بستری‌شده در بیمارستان فوق با تشخیص کووید-19 و ارتباط آن با مرگ‌ومیر این افراد بررسی شده است.
,
 
,
این مطالعه روی 341 بیمار مبتلابه فشارخون و کووید-19 بستری‌شده در بیمارستان بهارلو انجام شده و اطلاعات بیماران در طول مدت بستری از خود بیماران و پرونده‌های پزشکی جمع‌آوری شده است.
,
 
,
براساس نتایج به‌دست‌آمده از این مطالعه، بیماران مبتلابه کووید 19 که هم‌زمان از مشکل فشارخون بالا نیز رنج می‌برند، متأسفانه دارای میزان مرگ‌ومیر بالاتری به‌واسطه بیماری ویروسی فوق هستند.
,
 
,
به گفته عیسی اکبرزاده، محقق گروه اپیدمیولوژی و آمار زیست دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و همکارانش، «طبق نتایج حاصل از مطالعه ما، افراد فوت‌شده ازنظر فاکتورهای تعداد گلبول‌های سفید خون، لنفوسیت، نوتروفیل، پروتئین واکنشی التهابی، نیتروژن اوره خون، کراتینین خون و لاکتات دهیدروژناز با گروه زنده مانده اختلاف معنی‌داری داشتند».
,
 
,
آن‌ها می‌گویند: «تعداد پایین‌تر گلبول‌های سفید خون، کراتینین خون بالاتر، نیتروژن اوره خون بالاتر، لاکتات دهیدروژناز بالاتر، پروتئین واکنشی التهابی بالاتر، لنفوسیت کمتر و نوتروفیل بالاتر با مرگ‌ومیر چنین بیمارانی به دنبال ابتلا به کووید 19 مرتبط است».
,
 
,
بااین‌حال، طبق این نتایج، مصرف داروهای مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین، کلروکین، هیدروکسی کلروکین، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و آزیترومایسین تأثیر معناداری بر مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کووید 19 در مبتلایان به فشارخون ندارند.
,
 
,
این اطلاعات پژوهشی که می‌توانند در مدیریت بهتر افراد مبتلابه فشارخون که هم‌زمان به کووید 19 نیز مبتلا می‌شوند، مؤثر واقع شوند در مجله «دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی» وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شاهرود منتشر شده‌اند.
,
 
,
انتهای پیام/
منبع: ایسنا
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه