اخبار داغ

پیام سرپرست معاونت امور هنری به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

پیام سرپرست معاونت امور هنری به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی
محمود شالویی برگزاری جشنواره نمایش هایی آیینی و سنتی را فرصتی مغتنم برای آغاز پژوهش‌ها، تبادل تجربیات و بهره‌گیری‌ از نگاه‌ها، برداشت‌ها و ارائه‌های جدید از این امکان پرظرفیت دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمود شالویی سرپرست معاونت امور هنری به بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی پیام داد که متن پیام بدین شرح است:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

«هر کسی کو دور ماند از اصل خویش/ باز جوید روزگار وصل خویش

,

آیین‌ها و باورهای جمعی کهن هر جامعه‌ای، نمادهای تجمیعِ خصایص نیک و روحانی آحاد آن جامعه، در زندگی فردی و زیست اجتماعی موردن ظر ادیان آسمانی- از جمله دین مبین اسلام- در حوزه‌ حیات مردمی است و با نگاهی از سر تامل، آنچه دریافت می‌شود آنست که ساحت‌های ارزشمند ذکر و تذکر و تفکر و خلوت منزه آدمی، نتیجه‌ آیین مداری اوست.

,

در این راستا، حقیقت غیرقابل‌ انکار، این‌که آیین‌های حاضر در متن فرهنگ عامه، چراغ روشنی است افروخته از دیرباز ناپیدا تا امروز، برای یادآوری باورهای اصیل پاک و نجات‌بخش آدمی از خطا و تبهکاری؛ هرچند زندگی فردی مدرن و واگرایی‌های بشری امروز از مولفه‌های حقیقی حیات اجتماعی، او را از توجه به این ارزش‌ها و نقش بی‌بدیل این میراث گرانقدر، به میزان وسیعی باز داشته باشد.

,

اما به‌رغم این واقعیت ناپسند، اقوام متنوع و یکپارچه‌ ایرانی، به اتکاء توانمندی، زیبایی، وسعت و عمق گنجینه‌ آیینی خود، در گذران تاریخ و در فرصت‌ها، درنگ‌ها، مناسبت‌ها و بهانه‌های کوچک و بزرگ زندگی فردی و اجتماعی خویش، همواره بر گِردِ این مجموعه‌ ارزشمند، فراهم آمده و روشنای راهگشای آن را به نسل‌های متمادی رسانیده‌اند، به‌ویژه آن بخش‌هایی از این گنج زمان دیده را که در آیینه‌ دین و نگاه یکتاپرستانه‌ این ملت قویم، انطباق بیشتری از خود نشان داده‌اند.

,

از این منظر، اهتمام بر بازشناسی شایسته و توجه به عمق و ابعادِ پیدا و پنهان این آیین‌ها و سنت‌ها، گام نخست و بسیار تعیین‌کننده‌ای در حفظ و تعالی این میراث کم‌نظیر است و طبیعی است که برای درک و تداوم درست این جریان زلال و حیاتی و حتی پیش‌برد مفید آن، بایستی به بازشناسی، باز تعریفی و ارائه‌ کامل‌تر و بهتر این بضاعت ارجمند- که بیشترین جلوه و جلال خود را در هنرهای نمایشی این سرزمین می‌یابد- به شکلی اصولی‌تر و عمیق‌تر پرداخت.

,

بر این پایه، برگزاری جشنواره‌های نمایشی آیینی- سنتی کشور، می‌تواند و باید که صرفاً به نمایش و مرور نمونه‌ها و دستاوردها، بسنده نداشته و فرصتی مغتنم برای آغاز پژوهش‌ها، تبادل تجربیات و بهره‌گیری‌های بسیار از نگاه‌ها، برداشت‌ها و ارائه‌های جدید از این امکانِ پرظرفیت باشد.

,

در این فرصت، تلاش‌ها و هم‌رسانی‌ها و هم‌فکری‌های مشفقانه و خستگی‌ناپذیر اهالی این رویکرد هنری و نیز دست‌اندرکاران برگزاری رخدادهای موفق این گونه‌ هویتی و بارآور را ارج گذارده و تعالی توفیقات‌شان را از درگاه خداوند متعال امید می‌برم.»

,

بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از ۱۴ تا ۲۱ آذر به دبیری داود فتحعلی‌بیگی در حال برگزاری است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه