اخبار داغ

حرف‌هایی از جنس دانشجویی؛

"اشتغال" دغدغه اصلی آینده‌سازانِ کشور است/ ضعف زیرساخت‌ها چالش روزهای کرونایی دانشجویان

"اشتغال" دغدغه اصلی آینده‌سازانِ کشور است/ ضعف زیرساخت‌ها چالش روزهای کرونایی دانشجویان
نگرانی از شغل آینده تنها دغدغه فعلی دانشجویان کشور به ویژه در سیستان و بلوچستان است، آن هم شغلی که متناسب با رشته تحصیلی آنان باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، قریب به دوسال از شیوع ویروس منحوس کرونا می گذرد، ویروسی که میهمان ناخوانده شد و تمام معادلات را تحت تاثیر خود قرار داد، حتی دورهمی ها را برهم زد.

16 آذر در تقویم کشورمان روزی برای گوش دادن به درددل های آینده سازان کشور است، هرساله با فرارسیدن چنین روزی فرصتی دست می داد تا دانشجویان با برگزاری جلسات پرسش و پاسخ، برپایی تریبون های آزاد، کرسی های آزاد اندیشی و میزگردهایی با موضوعات مختلف مهمترین دغدغه ها و مشکلاتشان را به گوش مسئولین برسانند، اما اکنون دومین سالیست که شرایط  متفاوت شده و برخلاف گذشته دیگرخبری از هیاهو و جنب و جوش روز دانشجو در دانشگاه ها نیست.

در همین راستا خبرنگار ما در تماس تلفنی با تعدادی از دانشجویان در اقصی نقاط استان پهناور سیستان وبلوچستان ضمن تبریک این روز به آنان؛ در خصوص چالش های ایام کرونا و فراگیری علم گفت وگوهایی انجام داد.

دغدغه دانشجویان، شغل مرتبط با رشته تحصیلی است

جهانیتغ نژآد یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد زاهدان با بیان اینکه مهمترین دغدغه دانشجویان پیدا کردن شغل مرتبط با رشته تحصیلی است، گفت: آنچه این روزها باب است مدرک گرایی بوده، اندک شمار هستند افرادی که پست مدیریتی و شغلی آنها با رشته تحصیلی‌شان همخوانی داشته باشد؛ بنده به عنوان دانشجوی رشته روانشناسی هرچه تلاش می کنم کار مرتبط با رشته خود را پیدا نکرده و مجبور به گذراندن دوره‌های حسابداری هستم.

 وی افزود: از زمان شیوع ویروس کرونا نیز که کلاس های درس به علت پیشگیری از بیماری تعطیل شد مشکلات و دغدغه های دانشجویان دوچندان شد، از سرعت پایین اینترنت، قطع و وصلی های ناگهانی برق و اینترنت در کلاس های آنلاین گرفته تا پرداخت شهریه های گزاف؛ این ها در حالیست که هنگام حضور در کلاس های آنلاین صدا و تصویر استاد با قطع و وصلی‌های پی در پی همراه بود و در آخر مجبور به حذف آن واحد شده، یا اینکه برخی اساتید فقط به جزوه اکتفا کرده و هیچ تدریسی نداشته و ندارند اما دانشجو تحت هر شرایطی باید شهریه را پرداخت کند.

رسول زاهدی، یکی از دانشجویان دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی شهرستان چابهار با اشاره به اینکه دانشجویان در دوران کرونا دچار چهار مشکل اساسی شدند، بیان کرد: با توجه به مجازی بودن آموزش ها سطح درک و دریافت دانشجویان از مفاهیم انتقالی اساتید کاهش یافت و متاسفانه سطح علمی دانشجویان پایین آمد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
, دغدغه دانشجویان، شغل مرتبط با رشته تحصیلی است, دغدغه دانشجویان، شغل مرتبط با رشته تحصیلی است,
,
,
,
,
,
,

, ,


وی افزود: با توجه به آموزش های مجازی و متاسفانه پایین آمدن سطح علمی آموزش ها مسئله دیگری که مزید بر علت شد عدم دسترسی به اساتید برای تبادل نظر و آرا بود که میزان کنشگری دانشجویان در عرصه علمی را پایین آورد.

این دانشجوی فعال دانشگاه دریانوردی تصریح کرد: در بحث کلاس های عملی برای دانشجویانی که دروس عملی داشتند متاسفانه امکان استفاده از کلاس عملی سلب شد و دانشجویان نتوانستد تجربه کار در حوزه تخصصی رشته خود را کسب کنند.

زاهدی گفت: در این وهله متاسفانه ارتباط دانشجو با دانشگاه برای رفع مشکلات آموزشی حذف و مشکلات عدیده آموزشی و اداری برای دانشجویان ایجاد شد که علاوه بر آن توان کنشگری اجتماعی از دانشجویان به علت فاصله گذاری اجتماعی گرفته شد.

اختلال اینترنت، کلاف سردرگم دانشجویان در روزهای کرونایی

شهاب، محمدی آرا یکی از دانشجویان رشته تاریخ در دانشگاه ولایت ایرانشهر به خبرنگار ما گفت: با شیوع ویروس کرونا کلاس های درس از حضوری به بستر فضای مجازی کوچ کرده و معضلاتی را به وجود آورده که مشکل اینترنت یکی از آنها است چراکه بسیاری از مواقع به دلیل اختلال و قطع بودن اینترنت از کلاس خارج و امکان حضور و آنلاین بودن را نداریم.

این دانشجو اضافه کرد: گاها پیش آمده که بنده بعد از اینکه کل سوالات آزمون میان ترم را جواب دادم و قبل از اینکه پایان آزمون را انتخاب کنم اینترنت قطع شد! در بسیاری از مواقع هنگام بارگزاری تکالیف به دلیل کندی سرعت اینترنت با مشکل مواجه می شویم و دلیل عدم زیرساخت‌های مخابراتی مناسب و ضعیف بودن اینترنت و همچنین اختلال سامانه تکالیف با تاخیر تحویل داده می‌شود.

پَرکی یکی دیگر از دانشجویان پردیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیب و سوران نیز به خبرنگار ما گفت: با توجه به برگزاری کلاس های درس دانشگاه به صورت مجازی با توجه به شیوع ویروس کرونا مشکلات عدیده ای برای دانشجویان این خطه از کشور به وجود آمده که یکی از مهمترین مشکلات و معضلات عدم آنتن دهی و اینترنت در شهرستان بوده که هم برای حضور در کلاس ها وهم امتحانات با قطعی و ضعیف بودن نت روبرو بوده ایم.

وی گفت: برخی از دانشجویان ساکن روستا بوده و به علت نبود اینترنت چندین کیلومتر مسافت را باید طی کرده تا به نقاطی که آنتن دهی مناسبی داشتند برسند؛ با تمام این تفاسیر اگر چه به هر سختی بود توانستیم تکالیف، تحقیق و امتحانات را پشت سر بگذاریم اما انتظار ما از مسئولین این است هنگام اجرای یک تصمیم اول از زیرساخت ها اطمینان حاصل کنند.

به گفته وی، وزیر ارتباطات دولت تدبیر و امید با سفر به این استان و در منطقه بم پشت قول داد تا اردیبهشت ماه مشکل اینترنت این منطقه حل شود اما از آنجایی که همواره شاهد عدم تحقق وعده های مسئولین دولت روحانی بودیم این وعده نیز محقق نشد و باعث شد تا دانش آموزان و دانشجویان بعضا به بالای کوه ها بروند تا بتوانند در کلاس و آزمون ها شرکت کنند.
 
گلایه از افزایش شهریه ها!

یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل نیز به خبرنگار ما گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و عدم برگزاری کلاس های حضوری به طوری شهریه هنگفتی که از دانشجویان این دانشگاه اخذ می شود پایمال شده و دانشجویان در آموزش و تحصیل کیفیت پایین تری را شاهد هستند.

وی افزود: در حالی که بسیاری از مدارس در ماه های اخیر حضوری برگزار می شود می طلبید تا دانشگاه ها نیز این مجوز را از ستاد کرونا اخذ می کردند.

به گفته وی؛ شهریه بالای دانشگاه آزاد هنگامی منطقی است که کلاس ها حضوری تشکیل و اساتید بر سر کلاس حاضر بودند اما اکنون هیچ توجیهی برای شهریه های میلیونی دانشگاه نیست.

این دانشجو تصریح کرد: عدم مدیریت صحیح در ثبت نام دانشجویان جدید باعث فشردگی جمعیت در قسمت آموزش دانشگاه شده که این امر سبب گسترش بیماری کرونا خواهد شد.
 
انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
, اختلال اینترنت، کلاف سردرگم دانشجویان در روزهای کرونایی, اختلال اینترنت، کلاف سردرگم دانشجویان در روزهای کرونایی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, گلایه از افزایش شهریه ها!, گلایه از افزایش شهریه ها!,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه