اخبار داغ

در میزگرد دانشجویی مطرح شد؛

مطالبه‌گری باید از کانال گفتمان‌سازی محقق شود/ جنبش‌های دانشجویی در اجرای عدالت درگیر حواشی نشوند

مطالبه‌گری باید از کانال گفتمان‌سازی محقق شود/ جنبش‌های دانشجویی در اجرای عدالت درگیر حواشی نشوند
در میزگرد "جنبش دانشجویی وعدالتخواهی" در رابطه با راهکارهای مطالبه گری قشر نخبگانی و دانشگاهی در سطح جامعه، نمایندگان تشکل های دانشجویی به بحث و تبادل نظر پیرامون این موضوع پرداختند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت؛ دانشجویان نقش مهمی در جریان شکل‌گیری انقلاب اسلامی و عرصه‌های مهم پس از آن داشتند. به طوریکه نگاه به سیر تحولات جنبش دانشجویی نشان می دهد، استکبارستیزی  از سال ۱۳۳۲ و شهادت دانشجویان در دانشکده فنی دانشگاه تهران و مخالفت آنها با استبداد داخلی آغاز و اوج آن در تسخیر لانه جاسوسی به تجلی رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

جنبش دانشجویی دارای دو ویژگی مهم است، استکبارستیزی ویژگی ثابت جنبش دانشجویی بوده در کنار آن عدالتخواهی را می‌توان یکی دیگر از ویژگی‌های مهم آن ذکر کرد.

,

 در سراسر جنبش‌هایی که  علیه استکبار به پا خواسته، عدالتخواهی نقطه عطف این جنبش‌هاست، با فرا رسیدن ۱۶ آذر که به‌نام روز دانشجو نامگذاری شده است،  میزگرد « جنبش های دانشجویی،عدالت خواهی و مطالبه گری"  با حضور نمایندگان  تشکل‌های دانشجویی برگزار شد تا فراز و فرود جنبش‌های دانشجویی تحلیل و بررسی شود.

,

عدالت خواهی در سطح تشکل های دانشگاهی نیاز به تبیین مبانی انقلاب دارد

, عدالت خواهی در سطح تشکل های دانشگاهی نیاز به تبیین مبانی انقلاب دارد, عدالت خواهی در سطح تشکل های دانشگاهی نیاز به تبیین مبانی انقلاب دارد,

سجاد مشهدی حسن دبیر تشکل های  انجمن اسلامی دانشگاه سمنان در پاسخ به سوال نسبت جنبش دانشجویی و عدالت محوری گفت: عدالت هویت ما و یکی از اصلی ترین ارمان های انقلاب اسلامی است و از انجایی که دانشگاه مبدا تمام تحولات است،  باید در این مسیر پیشقدم باشد.

,

وی در ادامه اذعان کرد: باید حرکت جنبش های دانشجویی توامان برمدار مبنا گرایی و حرکت واقع گرایی در کف میدان باشد و اگر نسبت هرکدام کمتر ویا بیشتر شود آسیب زا است و تشکل های دانشجویی نباید از اهداف عالیه انقلاب فاصله بگیرند.

,

این دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان سطح مطالبات دانشجویان را به چند بخش تقسیم کرد و افزود: امروز باید حرکت محله محور و موضعی را مدنظر قرار دهیم و از سطوح پایین جامعه آغاز تا به سطوح کلان جامعه برسیم و از این نعمت آزادگی و قدرت بیان مطالبات برای رشد و اصلاح امور جامعه بهره مند شویم.

,

, ,

مشهدی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد اجرای عدالت در جامعه بیان کرد در این سال ها با وجود تمام تلاش های صورت گرفته اما توجه به فرمایش مقام معطم رهبری ما از عدالت عقب هستیم و این موضوع در دستگاه های مختلف متفاوت است و در کل گام های موثری برداشته شده اما کفایت نمی کند.

,

این فعال دانشجویی همچنین در رابطه با سطح مطالبه گری از موضع دانشگاهی نیز تصریح کرد: در ساختار تشکیلاتی انجمن اسلامی یک واحدی بنام علمی و صنفی مختص مشکلات دانشجویان وجود دارد و انجمن اسلامی همیشه سعی در حل مسائل و مشکلات دانشجویان داشته و البته در دانشگاه سمنان نیز این مطالبه گری برای حل مشکلات دانشجویان وجود دارد.

,

مشهدی با نگاه به تاریخچه تشکیلات دانشجویی علت واگرایی بین تشکیلات دانشجویی را مربوط به اساس نامه ابتدایی و نحوه شکل گیری آنها دانست و افزود: خط مشی و نحوه ی شکل گیری تشکل ها و گروه های دانشجویی با یکدیگر متفاوت است و به نظر بنده می شود در کنار تفاوت های ذاتی،  در برخی مسائل با اشتراک یکدیگر به نتیجه رسید.

,

وی فاصله بین تشکل های دانشجویی و عامه مردم را یک چالش جدی و انتقاد وارده به ساختار تشکیلاتی موجود در دانشگاه ها دانست و افزود: باید تلاش کنیم با گفتمان سازی در مسیری حرکت کنیم تا بتوانیم مطالبات را به بدنه جامعه هم منتقل کنیم و آنها را با خود همراه کنیم.

,

این فعال دانشجویی اظهار کرد: ساختاری در حاکمیت باید برای اعتراض و انتقاد مردمی  فراهم شود و گاهی باید تریبون در دست مردم باشد و به طور مثال در نماز جمعه جایگاهی برای بیان مشکلات خود مردم باشد و تنها دستگاه های اجرایی گزارش عملکرد را ارائه ندهند.

,

وی در نهایت با اشاره به کمرنگ شدن سطح  مطالبه گری دانشجویان اذعان کرد: دانشجو باید بازگشت عمیق به مبانی فکری انقلاب داشته باشد و با عینک مسائل امروز به آن نگاه کند و باید اطلاعات خود را در زمینه عدالت تقویت و مطالعه خود را گسترش دهد و در زمینه تحقق عدالت اولویت شناسی داشته باشند.

,

جنبش های دانشجویی باید مراقب دام های جناحی وسیاسی باشند

, جنبش های دانشجویی باید مراقب دام های جناحی وسیاسی باشند, جنبش های دانشجویی باید مراقب دام های جناحی وسیاسی باشند,

فاطمه خوشبین فعال و نخبه دانشجویی نیز در ادامه این نشست در تعریف مطالبه گری و جنبش های دانشجویی اظهار کرد: تاثیری گذاری جنبش های دانشجویی زمانی بر محور عدالت است که در دام بازی های جناحی و سیاسی قرار نگیرد و مصداقی عمل نکند و انرژی خود را در چالش ها نگذارد.

,

وی  افزود: اگر به طور کلان نگاه کنیم تاثیر جنبش دانشجویی بیشتر در دو حوزه است، یکی گفتمان سازی و جریان سازی و دیگری مطالبه گری، این مهم به دو بخش مطالبه گری مصداقی و مطالبه گیری تخصصی تقسیم می شود.

,

, ,

وی در رابطه با مصداق عملی مطالبه گری در سطح  نیازهای دانشگاهی  و صنفی بیان کرد: در دوران دانشجویی خودم در دانشگاه پیام نور با ورود به برخی مسائل توانستیم از مطالبه گری نتیجه بگیریم  و به طور مثال برای رشته زیست شناسی آزمایشگاه نداشتیم و با تلاش و فراهم کردن زمینه توانستیم یک آزمایشگاه برای رشته خودمان راه اندازی کنیم.

,

این فعال دانشجویی در رابطه با اجرای عدالت در دستگاه های اجرایی اذعان کرد :متاسفانه در 8 سال گذشته با یک رکود و فرسودگی در سطح دستگاه های اجرایی روبرو بودیم و در حال حاضر ارمان عدالت تا حد زیادی محقق نشده و هنوز گفتمان سازی در سطح جامعه انجام نگرفته و یک فاصله ای بین جامعه و قشر نخبگانی وجود دارد.

,

وی افزود: دانشجو در مسیر تحقق عدالت هم می تواند نقش گفتمان سازی داشته باشد هم مطالبه گری،  در گفتمان سازی وظیفه دارد عدالت را به دغدغه همه مردم جامعه تبدیل کند،  حالا اگرعدالت درونی سازی شد آیا کافی است؟ طبیعتا خیر و یک سری وظایف به عهده حاکمیت است و دانشجو در این زمینه در نقش مطالبه گری می تواند موثر واقع شود،  وقتی ما عدالت را تعریف می کنیم مسیر آن مردم سالاری دینی می شود.

,

خوشبین همچنین تصریح کرد : متاسفانه تشکل های دانشجویی با یکدیگر منسجم نیستند و همگرایی بین آنها وجود ندارد و از سوی دیگر وظیفه جنبش دانشجویی نظریه پردازی نیست و این مهم توسط قشری از جامعه انجام گرفته است و اگر جنبش دانشجویی درگیر این موضوع شود از آن اصالتی که امام برایشان تعریف کرده فاصله می گیرد، نقش جنبش دانشجویی تسهیل گری در نظریه پردازی اندیشمندان است.

,

این فعال دانشجویی در نهایت وظیفه قشر نخبگانی وتشکل های دانشجویی را کنار گذاشتن اختلافات سلیقه ای دانست و افزود: همه ما یک دغدغه را داریم و باید بتوانیم در این جهت با اتحاد و همدلی به سمت تمدن سازی اسلامی گام برداریم.

,

گفتمان سازی در سطح جامعه موجب همراهی مردم و نخبگان می شود

, گفتمان سازی در سطح جامعه موجب همراهی مردم و نخبگان می شود, گفتمان سازی در سطح جامعه موجب همراهی مردم و نخبگان می شود,

فاطمه خلیل زاده عضو تشکل بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی نیز در ادامه این نشست ابراز کرد: زمانی می توانیم  درک درستی از عدالت داشته باشیم که ابتدا در تعریف دغدغه مندی درک درستی از نیاز خود داشته باشیم و بعد بتوانیم در مسیر آرمانخواهی حرکت کنیم.

,

, ,

خلیل زاده در ادامه افزود: باید به یک مفهوم واحدی از عدالت برسیم و هنوز گفتمان واحدی از عدالت بین مجموعه دهای دغدغه مند شکل نگرفته است تا عدالت حقیقی محقق شود.

,

وی در رابطه با تحقق عدالت در سطح دستگاه های اجرایی اذعان کرد: ما وقتی در مورد عدالت صحبت می کنیم باید مصداق در نظر بگیریم. وقتی به دورانی که از انقلاب گذشته نگاه می کنیم پیشرفت را در عدالت مشاهده می کنیم اما آنطور که انتظار داریم تحقق پیدا نکرده است..

,

خلیل زاده در رابطه با تحقق عدالت و گفتمان سازی در بدنه جامعه ابراز کرد: در نظام فکری و چارچوب انقلاب اسلامی یک مجموعه کامل از حکومت اسلامی در راستای ظهور را باید داشته باشیم که به ظهور منتهی شود،  اما انقدر از معنای حقیقی کلمات فاصله گرفتیم که تحقق عدالت واقعی یک موضوع غیر قابل تصور برای عامه جامعه شده است.

,

وی راه حل همسویی بین مردم و قشر دانشگاهی را تبیین مسائل دانست و افزود: این موضوع برای جامعه و دانشجو اتفاق نیافتاده است و جامعه نخبگانی باید با همراهی و حمایت مردم تاثیر گذار باشد و اگر در این مسیر یکدست شدن بین نهاد ها و مردم اتفاق بیافتد می توانیم بگوییم گفتمان سازی واقعی محقق شده است.

,

اتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه