اخبار داغ

برگزاری نشستن معترضان کمیسیون ورزشکاران با 5 قهرمان

ساعی: در کمیسیون تخلف رخ داده، می‌خواهند کمیسیون تعطیل شود/ حدادی: نباید مهندسی رخ می داد، تهدیدم کردند

ساعی: در کمیسیون تخلف رخ داده، می‌خواهند کمیسیون تعطیل شود/ حدادی: نباید مهندسی رخ می داد، تهدیدم کردند
نشست اعضای معترض کمیسیون ورزشکاران با حضور 5 ورزشکار در فدراسیون کشتی برگزار شد.
[

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پس از حواشی پدید آمده در نشست اخیر کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک و درخواست چند عضو این کمیسیون مبنی بر برگزاری نشست خبری با اهالی رسانه؛ این مراسم با اهتمام فدراسیون کشتی و در محل این فدراسیون از حدود ساعت ۱۴ امروز (سه‌شنبه - ۱۶ آذرماه) برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

قرار بود که ۹ تن از منتخبین کمیسیون ورزشکاران شامل حسن یزدانی، ذبیح‌اله پورشیب، احسان حدادی، امین بوداغی، شهربانو منصوریان، هادی ساعی، فرزانه فصیحی، محمدرضا گرایی و ندا شهسواری در راستای اعتراض به سیاست‌های کمیته ملی المپیک در این نشست حاضر شوند اما تنها هادی ساعی، شهربانو منصوریان، حسن یزدانی، محمدرضا گرایی و احسان حدادی شرکت کردند.

,

*منصوریان: نباید کارها برنامه‌ریزی شده و با بستن پیش برود

, *منصوریان: نباید کارها برنامه‌ریزی شده و با بستن پیش برود,

شهربانو منصوریان قهرمان ووشو نخستین ورزشکاری بود که صحبت کرد و اظهار داشت: جلسه اول کمیسیون جزو آدم‌هایی بودم که اعتراض نرمی داشتم چرا که قهرمانان کشتی المپیک نبودند. قرار شد که خیلی از بچه‌ها برای انتخابات ریاست صبر کنند اما کسی گوش نداد و گفتند که رئیس باید در روز نخست مشخص شود. برای جلسه دوم هم هماهنگ کردند که من در مسابقه بودم، اما روز یک‌شنبه جلسه را برگزار کردند. اعتراض من به این بود که در جلسه گفتم قهرمانان کشتی نیستند. قرار بود فقط لوح بدهند و قرار نبود رئیس و نایب رئیس معرفی شوند. من دوست داشتم به حسن یزدانی رای دهم.

,

وی افزود: این اتفاقات نباید در کمیسیون می‌افتاد و افراد نباید هم‌سوی دیگران می‌شدند که کارها برنامه‌ریزی شده و با بستن پیش برود. کسی نگاه نکرد دردمان چیست و به کسانی که دوست داشتند، رای دادند. این جلسه را گذاشتیم تا با کمک افرادی که به ما اعتماد کردند، شرایط بهتر شود.

,

منصوریان ادامه داد: دغدغه ما همین حرف‌هاست. دلیل حضور من عضویت در هیات اجرایی نبود و می‌خواستم اشتغال بانوان ورزشکار را حل کنم. اولین دغدغه من بیمه قالی‌بافی بوده و چرا نباید ما کارت تامین داشته باشیم؟ چرا برای اشتغال باید این‌قدر مشکل داشته باشیم؟ در کمیسیون حرف ما برو نداشت و سیاست پدرومادر نمی‌شناسد. اگر روز اول گوش می‌دادند، هیچ وقت به این‌جا کشیده نمی‌شد. ما به خودمان هم احترام نگذاشتیم و نباید از بقیه انتظار داشت.

,

*یزدانی: به دستور دبیر به جلسه آمدم و امیدوارم مشکلات حل شود

, *یزدانی: به دستور دبیر به جلسه آمدم و امیدوارم مشکلات حل شود,

حسن یزدانی قهرمان کشتی جهان و المپیک در این نشست اظهار داشت: صحبت‌های لازم انجام شده اما از سمت جامعه کشتی صحبت می‌کنم. امیدوارم یک بزرگ‌تر به این مسئله ورود کند تا به حاشیه‌ها دامن زده نشود و به ورزشکارها کمک شود. کشتی از زمان قدیم پر از قهرمان بوده و می‌شود از آن ها در کمیسیون استفاده کرد. اکثر مدال‌های المپیک از خانواده کشتی، دوومیدانی، تکواندو و وزنه‌برداری بوده و این اشخاص باید به ورزشکاران کمک کنند. به دستور آقای دبیر به جلسه آمدم و امیدوارم مشکلات حل شود.

,

*ساعی: در کمیسیون تخلف رخ داده، آقایان می‌خواهند کمیسیون تعطیل شود

, *ساعی: در کمیسیون تخلف رخ داده، آقایان می‌خواهند کمیسیون تعطیل شود,

هادی ساعی قهرمان اسبق تکواندو جهان و المپیک در این نشست اظها داشت: برای هیچ پستی کاندید نشدم. نماینده همه ورزشکارانی هستیم که به منتخبین رای دادم. من عضو OCA بودم و عضو کمیسیون شدم. من برای ریاست یا عضویت در هیات اجرایی کاندید نشدم، فقط اطلاعاتم نسبت به سایرین بیش‌تر بوده و منشور المپیک و اساسنامه و آئین‌نامه را خوب می‌شناسم. یزدانی نماینده قهرمانان جهان و المپیک کشتی‌ست، حدادی و منصوریان هم همین‌طور. اتفاقاتی که رخ داده، دور از اساسنامه و آیین‌نامه بوده. آیین‌نامه کمیسیون ورزشکاران مصوب IOC می‌گوید ۴ نفر منصوب رئیس کمیته ملی باید با مشورت رئیس کمیسیون باشد. این جمله را من در آیین‌نامه نوشتم و این ۴ نفر نباید پیش از انتخاب رئیس معرفی می‌شدند.

, OCA, IOC,

وی افزود: رئیس و نایب‌رئیس باید از منتخبین ورزشکاران معرفی می‌شدند و بر حسب نیاز در هر زمان، ۴ نفر با مشورت رئیس کمیسیون معرفی می‌شدند. آقای صالحی‌امیری تشخیص این را داد که اعضای منصوب را اضافه کند اما باید ابتدا رئیس کمیسیون انتخاب می‌شد. این مغایر با اساسنامه است و مشکل دارد. این ۴ نفر منصوب رئیس کمیته ملی المپیک در کمیسیون رای دارند اما چون منتخب ورزشکاران نیستند، نباید جزو ۶ نفر مجمع باشند. الان یکی از این دوستان از نفرات منتخب مجمع است که تخلف دارد. در آیین نامه آمده که اولین جلسه باید رئیس و نایب رئیس از سوی ۱۵ نفر منتخب تعیین شود اما ۴ نفر منصوب رای دادند و این یعنی تخلف.

,

ساعی با اشاره به جلسات برگزار شده، بیان کرد: جلسه نخست قرار بود برای دریافت احکام باشد، نه رای گیری. انتخابات را برگزار کردند اما من پیشنهاد دادم که فقط جلسه دریافت احکام باشد که پذیرفته نشد. یک چیزهایی آیین نامه هست و یک چیزهایی هم عرف و اخلاق. این حق نباید از دوستان غایب گرفته می‌شد که انگار دوستان خیلی عجله داشتند.

,

قهرمان تکواندو جهان و المپیک در ادامه با اشاره به اشکلات پیش آمده گفت: رئیس کمیته ملی المپیک با تصویب و تایید کمیسیون ورزشکاران می‌تواند اعضای منصوب را تعیین کند. ابتدا باید ترکیب ریاست کمیسیون مشخص می‌شد تا بعد اعضای انتصابی مشخص شود. رئیس کمیسیون هم یک رای دارد و نباید کاری را به تنهایی انجام دهد. این ۶ نفر باید عضو قهرمان‌های المپیکی و المپین‌ها باشند؛ این موضوع هم رعایت نشده و کشتی هیچ سهمی ندارد. راحت حرف‌هایم را می‌زنم چون عضو مجمع کمیته هستم و نفعی ندارم. کشتی حداقل یکی از ۶ نفر را سهم داشت و کار اخلاقی صورت نگرفت. اختلافات را خیلی راحت می‌شد حل کرد اما این مسئله انجام نشد. آئین‌نامه می‌گوید هر ۳ ماه یک بار می‌شود جلسه داشت؛ اما در یک هفته ۲ جلسه گذاشتند. این عجله برای چیست؟ مگر زمان انتخابات و کاندیداهای ریاست کمیته ملی مشخص شده‌اند؟ یک سری شائبه با این شرایط ایجاد می‌شود. این همه سال کمیسیون ورزشکاران را به دندان کشیدیم اما کسی پیشنهاد مالی نداده؛ اختلافی هم اگر هست برای اجرا نشدن اساس‌نامه‌ست. انتظار من این است که قانون رعایت شود و هیچ جنگی با کسی نداریم.

,

وی افزود: دوستان چون آیین‌نامه را بلد نیستند، قول اشتباه به حمید سوریان دادند. طبق قانون سوریان نمی‌توانست عضو ۶ نفر هیات اجرایی مجمع اصلی باشد و این اطلاعات غلط بوده. این قول قابلیت اجرایی شدن نداشته و حرف من از روی اساسنامه است. الان رشته جودو هیچ نماینده‌ای نداشته و در حقش اجحاف شده. گفتند با دلیل تعلیق فدراسیون، اساس‌نامه اجازه شرکت آن‌ها در انتخابات را نمی‌دهد که من هیچ چیزی در این باره ندیدم. تنها ورزشکاری که سابقه دوپینگ دارد، محروم از شرکت در کمیسیون ورزشکاران هست و این حق نباید از جودوی ایران گرفته می‌شد.

,

رئیس کمیسیون اول ورزشکاران در ادامه درباره اتفاقات کمیسیون دوره نخست تصریح کرد: کلا IOC ۱۸ کمیسیون دارد که ورزشکاران می‌تواند مستقیم با رئیس کمیته بین‌المللی مکاتبا کند. کمیسیون طی ۴ سال اخیر کارهای خوبی داشت اما این رفتارها باعث کدورت شد. در کمیسیون پیشین به توافق رسیدیم که حمید سوریان رئیس باشد اما برخی قول و قرارها بین دوستان بود که اجرایی نشد و کدورت پدید آمد. پس از او من باز هم قبول نکردم و ریاست به آرش میراسماعیلی رسید؛ کارها خیلی خوب بود اما تعلیق فدراسیون جودو و ریاست وی باعث بروز کدورت‌هایی شد. من با اصرار دوستان کاندید ریاست شدم که اتفاقات دیگری پشت پرده افتاد که من سفت ایستادم. نگران هستم که این اتفاق باز هم تکرار شود و نباید از بیرون برای ما تصمیم بگیرند. من هادی ساعی به ۶ رئیس کمیته ملی المپیک رای دادم و ماها ماندنی هستیم، سیاسیون می‌آیند و می‌روند.

, IOC,

وی افزود: چرا باید این کمیسیون منحل شود؟ این غیرممکن است و IOC اجازه نمی‌دهد. دوستان اطلاعاتی ندارند و ورزشی نیستند که بدانند. آقایان می‌خواهند کمیسیون تعطیل شود، چون ٦ رای در انتخابات کمیته ملی دارد. بعد از انتخابات دیگر کسی سلام آن‌ها را هم جواب نمی‌دهد. تلاش کردم این ۲ عضو سابق به ٦ عدد برسد تا آدم‌های سیاسی دنبال ورزشی‌ها باشند. بچه‌های کمیسیون مثل الماس هستند و سیاسیون نباید روی آن‌ها خط بیاندازند.

,

ساعی ادامه داد: اختلاف ما فقط در بحث اساس‌نامه هست و شخصی نیست. دوستانی که الان در کمیسیون هستند، آئین‌نامه را نمی‌دانند و چیز دیگری به آن‌ها می‌گویند. الان یک رشته از این انتخابات دور شده و حق بسیاری از جودوکاها محروم شده، نباید این رشته را در داخل هم تعلیق کنیم. باید بودجه جودو پرداخت شود و نباید در فدراسیون را تخته کنیم. کاراته رای آورده و ۳ عضو منتخب دارد اما این بحث کمی شائبه دارد. کاراته جزو المپیک نیست و رشته‌های المپیکی می‌توانند ۳ عضو داشته باشند. قانونن مشکلی ندارد چون قهرمان المپیک هم دارد، شاید دوره بعدی شرایط عوض شود.

,

*حدادی: نباید مهندسی رخ می داد، تهدیدم کردند

, *حدادی: نباید مهندسی رخ می داد، تهدیدم کردند,

احسان حدادی قهرمان و رکورددار پرتاب دیسک آسیا در این نشست اظهار داشت: مشکلات خانه را نباید به بیرون ببریم؛ نهادهای نظارتی هستند و از وزارت ورزش و جوانان باید کمک گرفت. با دروغ نمی‌توان راه به جایی برد، ما پهلوانی یاد گرفته‌ایم. باید از سمت نهادهای ذی‌ربط این مسئله پی‌گیری شود، چرا که به نمایندگی از ۵۰۰ ورزشکار این‌جا هستیم. ورزش کشور ما با خطر مواجه شده و نمی‌خواهیم آن را دچار مشکل کنیم. من بهداد سلیمی را هم دعوت کردم که بیاید؛ نمی‌خواستم سوتعبیر شود که برای تخریب کمیته آمده‌ایم.

,

وی افزود: به دبیرکل کمیته ملی المپیک نامه دادم تا سالن استاد فارسی را در اختیار ما بدهند، اما گفتند از طریق رئیس کمیسیون پی‌گیری شود که آقای دبیر ما را دعوت کردند. ما می‌خواهیم دردمان را بگوییم و مخالف کسی نیستیم. گفتند مشکلی به‌وجود نیامده که جلسه برگزار کنیم؛ قرار بود جلسه یک‌شنبه برگزار نشود که این کار را کردند. دیروز هم با آقای صالحی‌امیری حرف زدیم اما ایشان معتقد بودند اتفاقی نیفتاده و این مسئله به ضرر جامعه ورزش ماست. کمیته ملی المپیک خانه ماست و باید به ما احترام بگذارند، نباید مهندسی پیش بیاید و این مسائل را حس کردیم. ۴ سال پیش من ایران نبودم و از شرایط کمیسیون ورزشکاران ناراحت شدم، نمی‌دانستم این حجم اختلاف می‌تواند در جامعه ورزش پیش بیاید. یک سری اتفاقات هست که ورزشکاران به جان هم‌دیگر بیفتند و خودشان کارشان را بکنند. توقع داشتیم کمیته ملی المپیک به قول‌هایش عمل کند.

,

حدادی در ادامه بیان کرد: شاید درست نباشد که به این موضوع اشاره کنم ولی اشاره کنم؛ می‌گویند یک ایرانی را هیچ وقت تهدید نکنید اما من می‌گویم یک ورزشکار را هیچ وقت تهدید نکنید. قبل از جلسه چندین نفر زنگ زدند و تهدیدم کردند اما باید به آنها بگوییم الان زمان تهدید نیست و باید گفت‌وگو کرد. خیلی از افرادی که الان در این نشست حضور پیدا نکردند  چون تهدید شدند و فشار روی آنها بوده است. من احسان حدادی ۲۲ سال در ورزش بودم و با افتخار پرچم ایران را به اهتزاز درآوردم. چرا باید احسان حدادی را روبه روی ورزشکاران قرار دهند.

,

او با اشاره به ریشه اختلافتش گفت: شکاف بین من و کمیته ملی المپیک چهار سال است و اختلاف ما زمانی شروع شد که رییس فدراسیون دوومیدانی عضو هیئت‌اجرایی کمیته ملی المپیک شد و با توجه به اختلاف شخصی که او با من داشت این اتفاقات افتاد‌. یک زمانی ورزشکار بزرگی مثل تختی را تهدید کردند؛ من از او بالاتر که نیستم و اگر چنین اتفاقی بیافتد و به من بگویند در ورزش نباشم ایرادی ندارد.

,

حدادی ادامه داد: وزارت ورزش، قوه قضاییه و نهادهای نظارتی در این ماجرا ورود کنند که حق‌مان گرفته شود. صحبت‌های ما به مذاق دوستان شیرین نیامده و در کمیسیون اختلاف انداختند. سیاسیون در ورزش هم ورود کردند.

,

*گرایی: اصل اختلاف در عدم وفای به قول به حمید سوریان بوده

, *گرایی: اصل اختلاف در عدم وفای به قول به حمید سوریان بوده,

محمدرضا گرایی در این نشست اظهار داشت: اصل اختلاف کشتی با کمیته ملی المپیک در عدم وفای به قول به حمید سوریان بوده. آن‌جا حتی ایشان ثبت نام نشدند و اسطوره کشتی فرنگی در این کمیسیون جایی نداشت. اعتراضاتی شد اما رایزنی‌ها به ثمر ننشست و امیدواریم اختلافات برطرف بشود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه