اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

دولت سیزدهم و تحقق «بازگشایی مدارس» در گذر از خوانِ هفتمِ «آلودگی»/ این میراثِ شوم؛ «تعطیلی مدارس» راه مقابله با آلودگی‌هوا

دولت سیزدهم و تحقق «بازگشایی مدارس» در گذر از خوانِ هفتمِ «آلودگی»/ این میراثِ شوم؛ «تعطیلی مدارس» راه مقابله با آلودگی‌هوا
امروز درحالی مدارس استان تهران به دلیل آلودگی هوا دومرتبه تعطیل شد که همزمان معاون وزیر آموزش و پرورش از اُفت۵۰ تا ۷۰ درصدی یادگیری علوم پایه در مدارس خبر داده و علت آنرا تعطیلی مدارس عنوان کرده بود؛ حال باید دولت جدید در فکر گذر از خوان هفتم آلودگی هوا باشد.
[

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اگر مثنوی هفتاد من کاغذی که به عنوان پرونده آلودگی هوا که منجر به تعطیلی مدارس در دهه گذشته شده است را کنار بگذاریم و تنها نیم نگاهی به احوال و اخبار منتشر شده امروز(16آذر1400) بیندازیم، به روشنی بحران در حوزه آموزش و پرورش را دریافت خواهیم کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

خبر اول: وضعیت قرمز ۲۰ ایستگاه کیفیت هوای تهران

, خبر اول:, خبر اول:, وضعیت قرمز ۲۰ ایستگاه کیفیت هوای تهران, وضعیت قرمز ۲۰ ایستگاه کیفیت هوای تهران,

در خبر اول که با تیتر:« وضعیت قرمز ۲۰ ایستگاه کیفیت هوای تهران» منتشر شده، آمده بود: بر اساس آخرین اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، هم‌اکنون هوای پایتخت ۱۰۲ و در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است، کیفیت هوا در ۲۰ ایستگاه در شرایط قرمز و ناسالم برای همه گروه‌ها قرار دارد که شهراری منطقه 15 با شاخص ۱۷۳ آلوده‌ترین ایستگاه تهران قرار دارد.

,

 

,

, ,

 

,

خبر دوم: مدارس استان تهران ۲ روز آینده غیرحضوری است

, خبر دوم: مدارس استان تهران ۲ روز آینده غیرحضوری است, خبر دوم:, مدارس استان تهران ۲ روز آینده غیرحضوری است,

صبح امروز سه شنبه عابد ملکی معاون امور عمرانی استاندار تهران در حاشیه جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای پایتخت در مورد مصوبات این جلسه به خبرنگاران گفته بود: با توجه به تشدید آلودگی هوا مصوب شد ضمن تعطیلی مهد کودک‌ها فعالیت کلیه مراکز آموزشی در مناطق ۲۲ گانه تهران، ری، کهریزک، اسلامشهر چهاردانگه، جوادآباد، پاکدشت، قرچک، پیشوا و ورامین غیرحضوری برگزار شود.

,

 

,

, ,

 

,

خبر سوم: افت ۵۰ تا ۷۰ درصدی یادگیری علوم پایه در مدارس

, خبر سوم: افت ۵۰ تا ۷۰ درصدی یادگیری علوم پایه در مدارس, خبر سوم:, افت ۵۰ تا ۷۰ درصدی یادگیری علوم پایه در مدارس,

علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در انتهای گفتگوی خود به ایسنا می گوید: با اشاره به اینکه نتایج سنجش های ماه گذشته به ما نشان می دهد علی رغم نمرات بالای کسب شده در جریان امتحانات غیر حضوری در دو سال گذشته، میزان یادگیری بسیاری از دانش آموزان در جریان ۲۰ ماه وقفه ای که در فعالیت های حضوری به وجود آمد در همه دروس، به ویژه دروس علوم پایه ۵۰ تا ۷۰ درصد افت کرده است گفت: این امر با توجه به تاثیر جدی که این دسته از دروس در یادگیری های بعدی دانش آموزان در پایه های بالاتر دارد چشم انداز خوشایندی ارائه نمی دهد و باید عزمی ملی و برنامه ای منسجم در کشور برای بهبود یادگیری دانش آموزان و جبران عقب افتادگی های آنان پدید آید.

, علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش, علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش, میزان یادگیری بسیاری از دانش آموزان در جریان ۲۰ ماه وقفه ای که در فعالیت های حضوری به وجود آمد در همه دروس، به ویژه دروس علوم پایه ۵۰ تا ۷۰ درصد افت کرده است , باید عزمی ملی و برنامه ای منسجم در کشور برای بهبود یادگیری دانش آموزان و جبران عقب افتادگی های آنان پدید آید.,

 

,

, ,

 

,

 اما سوال این است که این به اصطلاح عقب افتادگی مربوط به همین ایام است و یا مربوط به تعطیلات 21 ماهه مقارن با ظهور و بروز کروناست؟

,

قطعا اینگونه نیست و این قصه سر دراز دارد که در ادامه به مهمترین موانع که بر سر راه نظام آموزشی سبز شده اند و وزارت عریض و طویل آموزش و پرورش و سایر دستگاه های تحت نظر دولت مانند سازمان محیط زیست در دوران تدبیر همه را به حال خود رها کرده که امروز وضعیت نظام آموزشی به اینجا رسیده، اشاراتی خواهیم داشت.

,

 

,

آموزش حضوری؛ گفتند اگر برآید!

, آموزش حضوری؛ گفتند اگر برآید!, آموزش حضوری؛ گفتند اگر برآید!,

در واقع اگر بنابه اظهارات کارشناسان نظام آموزشی بهترین شیوه آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان در مقاطع مختلف ابتدایی و متوسطه اول و دوم را مبتنی بر حضور دانش آموز در مدارس و اکتساب رئوس درسی در نظر بگیریم، نباید کتمان کنیم که در این برهه از زمان اینگونه آموزش و اکتساب علوم که در یکی دو سال گذشته به «آموزش حضوری» مصطح شده است، در میان چهار رکن بازدازنده محصور و زندانی شده است.

,

 

,

چهار معضل بازدارنده برای آموزش حضوری

, چهار معضل بازدارنده برای آموزش حضوری, چهار معضل بازدارنده برای آموزش حضوری,

 

,

, , , ,

 

,

ارکان چهارگانه مورد بحث که در هر برهه ای یک یا چند رکن از آن به گونه ای جدی سد راه بازگشایی مدارس و حضور دانش آموزان در مدارش می شود، مشتمل بر معضلاتی سراسری و ملی هم؛ «تهدیدهای جدی متأثر از آلودگی هوا»، «مشکلات مالی و کمبودهای بودجه و ردیف و سرانه وزارت آموزش و پرورش» ، «محدویت ها و مخاطرات کرونا در 21 ماه گذشته» و «ضعف ساختاری و مهیا نبودن زیرساخت های آموزش مجازی» است.

,

 

,

واکسیناسیون و مهیا سازی زیر ساخت های آموزش حضوری

, واکسیناسیون و مهیا سازی زیر ساخت های آموزش حضوری , واکسیناسیون و مهیا سازی زیر ساخت های آموزش حضوری ,

این چهار رکن و انحصار بازدارنده آن در این روزها بالاجبار به عنوان میراثی شوم برای وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم به یادگار مانده است. به این مفهوم که در یکی دو سال گذشته خطرات جدی کرونا عملا در هیبت قفل سیاه و سترگی بر درب مدارس 21 ماه دانش آموزان را از حضور در کلاس های درس بازداشت، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تلاش قابل تقدیری که در امر واردات میلیونی واکسن و آغاز نهضت واکسینه کردن مردم از جمله دانش آموزان بالای 12 سال صورت گرفت و در پی آن آمار منفی قربانیان و مبتلایان کرونا رو به کاهش گذاشت. اینگونه بود که عملا مجالی برای بازگشایی مدارس مهیا شد که از بخت بد مشکل رای اعتماد مجلس به دو وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و سوء مدیریت هایی که از دولت قبل به یادگار مانده بود، مانع شد آنگونه که باید بازگشایی مدارس با قدرت و قوت کلید بخورد.

,

, , ,

 

,

تعطیلات دوباره در پس زمینه جابجایی «مخاطرات کرونا» و «وارونگی دما»

, تعطیلات دوباره در پس زمینه جابجایی «مخاطرات کرونا» و «وارونگی دما» , تعطیلات دوباره در پس زمینه جابجایی «مخاطرات کرونا» و «وارونگی دما» ,

با این حال تمام وزارتخانه ها و دستگاه های وابسته به دولت جدید در عزمی راسخ رویای بازگشایی مدارس را کلید زدند. به گونه ای که تا چندی پیش که دمای هوا معتدل تر بود مدارس به صورت روتین کار خود را انجام میداند. اما با سرد شدن هوا و وقوع پدیده خطرناک اینورژن یا وارونگی دما مشکل آلودگی هوا بطور بی سابقه ای رخ نمود که اگر در سال های گذشته تعطیلی مدارس، دانشگاه ها و برخی از صنوف و دور کاری کارمندان دولت نبود، این حجم از آلودگی ظهور و بروزی زودهنگام تر داشت.

,

در واقع پاسخ کسانی که این میزان از آلودگی هوا را به دولت سیزدهم منتسب می‌کنند در این اتفاقات و رودیداهاست. حال اگر دولت جدید در پی لغو برخی از محدویت های کرونایی است، صرفا به خاطر رفاه حال کسبه و افرادی است که به واسطه تعطیلات اجباری دوران کرونا آسیب های جدی به کسب و کار و تجارت آنها وارد آمده بود.

,

 

,

 آسیبی پنهان که آینده کشور را مورد هجمه قرار خواهد داد

,  آسیبی پنهان که آینده کشور را مورد هجمه قرار خواهد داد,  آسیبی پنهان که آینده کشور را مورد هجمه قرار خواهد داد,

 

,

, , , ,

اما آسیبی که به مهمترین و تعیین کننده ترین ارکان این کشور خورده است، آسیب به نظام تعلیم و تربیت است؛ چرا که انباشت برخی از معضلات و عدم رفع رجوع به موقع آنها در دو دولت گذشته روحانی- حتی پیشتر از آن- موجب شده که در هر فصل و هر بازه ای تعطیل کردن مدارس تنها راه مقابله با آلودگی هوا باشد که تشریح آسیب هایی که به این بخش وارد می آید، بر همگان روشن و مصداق زیره به کرمان بردن است.

,

 

,

این میراث شوم!

, این میراث شوم!, این میراث شوم!,

البته باید تصریح کرد که این میراث شوم دولت های گذشته و شهرداری و مدیریت شهری پیشین است؛ چرا که با افزایش حجم آلاینده های هوا در این بازه از زمان، متولیان مدیریت کشور در هر وزارتخانه و پست و سازمانی هیچ تلاشی برای مقابله با آلودگی هوا صورت ندادند و حتی شهرداری و در راس آن شورای وقت شهر تهران حاضر نبودند فروش طرح ترافیک را با هدف کاهش آلاینده ها متوقف کنند و در این روزهای سیاه حتی از انتفاع حاصل از فروش اوراق طرح ترافیک چشم پوشی نکردند!

,

 

,

مدافعان مازوت سوزی، مقصران آلودگی

, مدافعان مازوت سوزی، مقصران آلودگی, مدافعان مازوت سوزی، مقصران آلودگی,

 

,

, , , ,

دولت های پیشین به ریاست حسن روحانی هم که از طرفی در روز روشن از مازوت سوزی حمایت می کردند و از سوی دیگر با کوتاهی در غربالگری خودروهای آلاینده و فراموش کردن معاینه فنی که متولی آن سازمان محیط زیست بود، عملا موقعیت ها را طوری رقم زدند که امروزه شاهد چنین روزهایی باشیم و مدارس به مجرد بازگشایی دومرتبه تخته و تخطئه شوند.

,

باید انصاف داد که کوتاهی و ترک فعل مسئولان و اهمال ورزی دستگاه های دولتی در بازه ای قریب به یک دهه باعث شده امروز شاهد گذشتن شاخص آلودگی پایتخت و بسیاری از کلان شهرها از150 میکرون به بالا باشیم. اتفاقی که به خودی خود بالفعل کردن مرگ برای شهروندان محسوب می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه