اخبار داغ

ثانیه شماری خانواده سلامت ایران برای حذف دفترچه های بیمه!

ثانیه شماری خانواده سلامت ایران برای حذف دفترچه های بیمه!
طبق قانون برنامه ششم دولت باید نسخه نویسی الکترونیکی را رسما در سراسر کشور اجرا کند چراکه مجلس یازدهم برای تأکید بر این موضوع در بودجه ۱۴۰۰ این قانون را تصویب کرد و اگر طرح نسخه نویسی الکترونیکی اجرا نشود تخلف محسوب خواهد می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ از شبکه های رسمی اعلام شده که طرح نسخه نویسی الکترونیکی از اول دی ماه در سراسر کشور اجرایی میشود و دفترچه های بیمه حذف خواهند شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

الزامات قانونی اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه آمده است. در ماده ۷۴ برنامه ششم توسعه درباره نسخه نویسی الکترونیک آمده که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف ارائه خدمات الکترونیکی سلامت مکلف است در مدت دو سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به استقرار سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان و سامانه‌های اطلاعاتی مراکز سلامت با هماهنگی پایگاه ملی آمار ایران و سازمان ثبت احوال کشور با حفظ حریم خصوصی، منوط به اذن آنها و محرمانه بودن داده‌ها و با اولویت شروع برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع اقدام کند

,

علاوه بر این موارد، طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی در طرح تحول سلامت نیز مورد تاکید قرار گرفته بود.سازمان بیمه سلامت بر اساس تکالیف قانونی خود و در راستای اهداف برنامه ششم توسعه و  سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت موظف است نسبت به اجرای برنامه نسخه نویسی الکترونیک پزشکان و تدریجاً حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه اقدام کند.

,

برهمین اساس، زیرساخت‌های برنامه نسخه نویسی الکترونیک که از سال‌ها قبل در سازمان بیمه سلامت ایران آغاز شده بود، در نهایت از آبان ۱۳۹۸ با اجرا در ۲۳۵ شهر آغاز شد.

,

بر اساس آخرین میانگین آمار کشوری، اکنون در کشور حدود ۷۴ درصد نسخه ها به صورت الکترونیک صادر می‌شود. حدود ۹۳ درصد مطب‌ها، ۹۶ درصد داروخانه‌ها، ۹۵ درصد آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌های طرف قرار داد به سامانه‌های نسخه نویسی الکترونیک اتصال دارند.

,

با وجود تمام اقدامات انجام شده در ۱۱ استان بیش از ۹۰ درصد و در ۲۲ استان نیز بیش از ۸۰ درصد نسخ تولید شده مربوط به سازمان بیمه سلامت، به صورت الکترونیک است و تنها در۹ استان از جمله استان‌های فارس، مازندران، تهران، البرز، گیلان، سمنان، سیستان و بلوچستان، اصفهان و خراسان رضوی کمتر از ۷۰ درصد در زمینه نسخه‌نویسی الکترونیک پیشرفت داشته‌اند، در بسیاری از استان‌ها بخش خصوصی موفقیت بیشتری نسبت به بخش دولتی داشته است.

,

در شهر اصفهان چند ماهی است این طرح اجرایی شده و مدیرکل بیمه خدمات درمانی سلامت استان اصفهان، در آخرین مصاحبه با خبرنگار صاحب نیوز گفت: براساس قانون بودجه ۱۳۹۹ _ ۱۴۰۰ سازمان‌های بیمه مکلف شدند که نسخه‌ها به صورت الکترونیک تنظیم بشود بنابراین حذف دفترچه در دستور کار سازمان های بیمه قرار گرفت. در سازمان بیمه سلامت ایران از ابتدای اردیبهشت ماه یک سری دفترچه بیمه شدگان سلامت روستایان حذف شد و دفترچه دیگه چاپ نشد.

,

حسین بانک مدیرکل بیمه خدمات درمانی سلامت استان اصفهان اظهار کرد: بیماران  فقط میتوانند  با کدملی به پزشک  یا بیمارستان ها  مراجعه کنند، و مراکز  با استفاده از کدملی افراد میتوانند داخل سایت بروند و مشمول بیمه بودن آنهارا چک بکنند و ببینید که بیمه‌شان اعتبار دارد یا خیر، سپس برایشان نسخه الکترونیک بنویسند.

,

وی افزود: از ابتدای تیرماه در دفاتر بیمه شدگان کارمندی و سایر اقشار دیگر برایشان دفترچه چاپ نمی شود و در صورتی که دفترچه‌ها دیگر برگه نداشته باشند می توانند به همین صورت به مراکز مراجعه کنند. اما اگر موسساتی نسخه الکترونیک هنوز نداشته باشند و نتوانسته باشند از سخت افزار و نرم افزار مناسب را تهیه بکند، می تواند در سربرگ خودشان نسخه را بنویسد و با همین سربرگ بیماران به موسسات آزمایشگاه ها رادیولوژی و داروخانه ها مراجعه و خدمت خودشان را با کد ملی دریافت کنند.

,

بانک بیان کرد: تمامی مراکز درمانی سایت و برنامه ما را دارا هستند و می توانند وارد سایت شوند و بیمه شده را استحکاف سنجی کنند تا خدمات مورد نیاز بیماران را ارائه دهند. برنامه‌های نرم افزاری مناسب نسخه الکترونیک ارائه شده و مراکزی که طرف قرارداد با بیمه سلامت بودند همه آموزش دیدند. همچنین در سایت بیمه سلامت  آموزش ها موجود است و آموزش‌ها حضوری هم داده میشود که موسسات میتوانند استفاده کنند. موسسات در صورت تمایل  کارشناس های مارا دعوت میکنند و توضیحات لازم داده میشود که بتوانند با نرم افزار ها  کار بکنند.

,

البته اجرای این برنامه در کلانشهرهایی از جمله تهران، مشهد و اصفهان به دلیل اینکه مراکز ارائه دهنده خدمت و پزشکان کمتری طرف قرارداد با بیمه هستند، به کندی پیش می‌رود که در این خصوص مشوق‌ها و الزام قانونی وجود دارد. با این حال برای اینکه بیمه‌شدگان سازمان با مشکلی در زمینه الکترونیکی شدن فرآیندها مواجه نشوند، این اقدام فراهم شده است که پزشکان و مراکز درمانی غیر طرف قرارداد با بیمه سلامت نیز بتوانند به سامانه نسخه نویسی الکترونیک متصل شوند و به راحتی فرآیندهای ارجاع به داروخانه و سایر مراکز پاراکلینیک را انجام دهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه