اخبار داغ

کارشناس بازار طلا و ارز مطرح کرد؛

تأثیر نوسانات دلار بر بازار طلا/ قیمت دلار کاهش نمی‌یابد

تأثیر نوسانات دلار بر بازار طلا/ قیمت دلار کاهش نمی‌یابد
رادپور با اشاره به تأثیر نوسانات قیمت دلار بر بازار طلا، گفت: فشار برای افزایش قیمت دلار همچنان روی میز است و این اعتقاد وجود دارد که قیمت دلار کاهش پیدا نمی‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ میثم رادپور در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: دو عامل اصلی «طلای جهانی» و «دلار» بر بازار طلا تأثیرگذار است، این افزایش ناگهانی قیمت طلا در یک هفته گذشته به دلیل بالا رفتن قیمت و رشد دلار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

وی افزود: همبستگی قیمت دلار و طلا مستقیم است، یعنی به‌محض افزایش یا کاهش قیمت دلار، قیمت طلا نیز به همان نسبت افزایش یا کاهش می‌یابد، البته قیمت انس جهانی نیز بر قیمت طلا تأثیر دارد ولی در هفته گذشته عامل اصلی افزایش قیمت طلا، دلار بوده است.

,

کارشناس بازار طلا و ارز عنوان کرد: قیمت انس جهانی مدت طولانی ثابت مانده است، البته ما در ۷ الی ۸ روز گذشته شاهد کاهش قیمت انس بوده‌ایم و قیمت انس از ۱۸۵۰ به کمتر از ۱۸۰۰ یعنی ۱۷۸۰ رسیده است، اما چون رشد قیمت دلار بیشتر از کاهش قیمت انس می‌باشد، اثرگذاری دلار روی افزایش قیمت طلا جدی بوده است.

,

وی با اشاره به کاهش ۴ درصدی قیمت انس که کمتر از درصد رشد قیمت دلار است، تصریح کرد: تمام پیش‌بینی ما درزمینهٔ قیمت طلا به ریال، به پیش‌بینی قیمت دلار به ریال و قیمت انس جهانی به دلار بستگی دارد، فشار برای افزایش قیمت دلار همچنان روی میز است و این اعتقاد وجود دارد که قیمت دلار کاهش پیدا نمی‌کند و هیچ موقع نیز کاهشی نبوده است.

,

رادپور بیان کرد: اگر نمودارهای دلار را طی این سال‌ها بررسی کنیم متوجه می‌شویم که همیشه یک افزایش قیمت داشته‌ایم و مدت کوتاهی قیمت ثابت بوده ولی این تثبیت کوتاه شده است و با تورم و آینده‌ای که از این تورم در انتظار داریم، فشارها برای افزایش قیمت دلار همچنان روی میز است؛ یعنی انتظار داریم قیمت دلار متناسب با تورم و به نسبت رشد داشته باشد.

,

کارشناس بازار طلا و ارز گفت: در گذشته ما شاهد دوره‌های تثبیت نسبتاً طولانی‌تری در حد ۵ تا ۱۰ سال و … بودیم ولی در حال حاضر دولت و بانک مرکزی این امکان را ندارند که قیمت دلار را برای دوره‌های طولانی‌مدت تثبیت کند بنابراین فشار برای افزایش قیمت دلار موجود است.

,

وی اظهار داشت: طی ۱۴ – ۱۵ ماه گذشته و با فراگیر شدن پدیده کرونا، شاهد رشد جدی تمام کلاب های دارایی بودیم و در این میان طلا اصلاً رشد پیدا نکرد درحالی‌که همه کالاهای اساسی، فلزات، محصولات کشاورزی، حامل‌های انرژی، به‌صورت جدی رشد کردند ولی قیمت جهانی طلا نسبت به سایر کالاهای اساسی عقب‌مانده است.

,

رادپور بیان کرد: ما شاهد تورمی در ایالات‌متحده هستیم که در ۳۰ سال گذشته، آن را مشاهده نکرده‌ایم، همچنین شاهد نرخ‌های بهره هستیم که در طول دوره‌ی تاریخچه نظام اقتصادی آمریکا به‌شدت پایین است؛ این شرایط کنونی شرایط مساعدی برای افزایش قیمت انس جهانی طلا می‌باشد، درحالی‌که طلا رشد نکرده است.

,

کارشناس بازار طلا و ارز تصریح کرد: تصور نمی‌شود که قیمت طلا به ریال، ازنظر انس جهانی محدود شود بلکه این تصور است که انس طلای جهانی می‌تواند بر افزایش قیمت طلا به ریال کمک کند بنابراین در هر دو عامل (دلار به ریال و انس)، عامل منفی برای کاهش قیمت طلا به ریال موجود باشد بلکه فشار برای افزایش وجود دارد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه