اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

عبور مترو از ایستگاه «تحریم»ها روی ریل «تولید»

عبور مترو از ایستگاه «تحریم»ها روی ریل «تولید»
با شدت گرفتن تحریم ها دشمنان ما حتی واردات ریل مترو را هم مورد تحریم قرار دادند، همین موضوع باعث شد تا با همت متخصصان ایرانی امروز ذوب آهن اصفهان ۵۰۰ تن ریل تولید شده را تحویل متروی تهران دادند تا گام جدیدی در عبور از سد تحریم ها برداشته شود.
[

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ صبح امروز نایب رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه؛ از ساخت و تحویل ۵۰۰ تن ریل UIC۵۴ برای نخستین بار در کشور توسط صنعتگران ذوب‌آهن اصفهان، مطابق با استاندارد بین المللی برای استفاده در خطوط درون شهری متروی تهران خبر داد.

, به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, UIC,

 این اتفاق یکی مصادیق عینی تمثیلی است که از بروز خلاقیت در تنگناها و محدودیت ها حکایت دارد.

,

, ,

حال اگر به پیشینه تولید ریل مترو برگردیم به علت و چرایی کند شدن و گسترش خطوط و ایستگاه های مترو واقف خواهیم شد. چرا که پیش از بسط و گسترش دامنه های تحریم های ظالمانه غرب علیه کشورمان در میانه های دهه واردات ریل های قطار شهری هم در لیست تحریم ها قرار گرفت.

,

 

,

هزینه دوچندان خرید ریل از روسیه 

, هزینه دوچندان خرید ریل از روسیه , هزینه دوچندان خرید ریل از روسیه ,

 

,

, , , ,

 

,

پس از قرار گرفتن ریل های مترو در لیست اقلام تحریمی کشور دولتمردان به ناچار قرارداد واردات ریل های مترو را با دو کشور روسیه و ترکیه منعقد کردند؛ اما از آنجایی که تولید ریل های این دو کشور از کیفیت مطلوبی برخوردار نبود، این امر نه تنها بروز اختلالات و خطرات این ناوگان حمل و نقل را افزایش می داد، بلکه از سوی دیگر هزینه های تعمیر و نگهداری مضاعفی را به کشور و بیت المال تحمیل می کرد.

,

این در حالی بود که باید بخش مهمی از هزینه توسعه مترو صرف خرید ملزومات بی کیفیتی مانند ریل های وارداتی ترکیه و روسیه می شد.

,

 

,

, ,

درست در این نقطه با خودباوری و تصمیم گیری درستی موجبات تولید در داخل کشور رقم خورد که این امر گذشته از خودکفایی این بخش تضمینی برای چرخیدن چرخ صنعت کشور  و پایداری در امنیت شغلی کارگران شریف این آب و خاک بود که در پیشبرد اهداف علمی و صنعتی کشور نقش بی بدیلی را تا کنون ایفا کرده اند.

,

 

,

تاریخی سرنوشت ساز

, تاریخی سرنوشت ساز, تاریخی سرنوشت ساز,

روز دوشنبه 23 دی ماه 98 یکی از تاریخ های سرنوشت ساز کشور است. در این روز در حاشیه دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران تفاهم نامه ای با حضور مدیرعامل شرکت ذوب آهن و مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه برای تامین ۸۰۰ تن ریل مترو در برج میلاد منعقد شد.

, روز دوشنبه 23 دی ماه 98 یکی از تاریخ های سرنوشت ساز کشور است. در این روز در حاشیه دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران تفاهم نامه ای با حضور مدیرعامل شرکت ذوب آهن و مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه برای تامین ۸۰۰ تن ریل مترو در برج میلاد منعقد شد.,

 

,

, ,

 

,

مقدمات اولیه این طرح از تامین اعتبار گرفته تا به دست آوردن آلیاژ مخصوص و ضد فرسایش برای تولید ریل و قالب گیری زمانی بالغ بر 17 ماه طول کشید و عاقبت در تاریخ 14مرداد ماه 1400 عملا اولین نورد های تولید شده ریل مترو در ذوب آهن اصفهان تولید شد.

, مقدمات اولیه این طرح از تامین اعتبار گرفته تا به دست آوردن آلیاژ مخصوص و ضد فرسایش برای تولید ریل و قالب گیری زمانی بالغ بر 17 ماه طول کشید و عاقبت در تاریخ, مقدمات اولیه این طرح از تامین اعتبار گرفته تا به دست آوردن آلیاژ مخصوص و ضد فرسایش برای تولید ریل و قالب گیری زمانی بالغ بر 17 ماه طول کشید و عاقبت در تاریخ, 14مرداد ماه 1400, 14مرداد ماه 1400, عملا اولین نورد های تولید شده ریل مترو در ذوب آهن اصفهان تولید شد., عملا اولین نورد های تولید شده ریل مترو در ذوب آهن اصفهان تولید شد.,

علی عبدالله‌پور مدیرعامل پیشین شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه در روز تولید این محصول استراتژیک گفت : در گذشته از ریل ۶۰E۱ ذوب آهن اصفهان استفاده کرده ایم که از کیفیت بالایی برخوردار است و قطعاً با توجه به اینکه تولید ریل ۵۴E۱ نیز بر اساس استانداردهای بین المللی است ، کیفیت بسیار مطلوبی دارد.

, علی عبدالله‌پور مدیرعامل پیشین شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه , علی عبدالله‌پور مدیرعامل پیشین شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه , در گذشته از ریل ۶۰E۱ ذوب آهن اصفهان استفاده کرده ایم که از کیفیت بالایی برخوردار است و قطعاً با توجه به اینکه تولید ریل ۵۴E۱ نیز بر اساس استانداردهای بین المللی است ، کیفیت بسیار مطلوبی دارد., E, E,

 

,

, ,

 

,

محمد امین یوسف زاده مدیر مهندسی نورد ذوب آهن در روز تولید محصول مشترک مورد توافق صنعت فولاد کشور و شرکت راه آهن شهری تهران و حومه در رابطه با این موفقیت ملی گفت: در ادامه برنامه تولید ریل در نورد ۶۵۰ و تکمیل سبد ریل کشور ،هدف ما در این ماه تولید ریل ۵۴E۱ بود که امروز 12 مردادماه تست شد و مطابق استاندارد EN۱۳۶۷۴ به هدف رسیدیم .

, محمد امین یوسف زاده مدیر مهندسی نورد ذوب آهن, محمد امین یوسف زاده مدیر مهندسی نورد ذوب آهن, در ادامه برنامه تولید ریل در نورد ۶۵۰ و تکمیل سبد ریل کشور ،هدف ما در این ماه تولید ریل ۵۴E۱ بود که امروز 12 مردادماه تست شد و مطابق استاندارد EN۱۳۶۷۴ به هدف رسیدیم ., E, EN,

وی با اشاره به سابقه ذوب آهن در تولید ریل S۴۹ برای متروی بهارستان اصفهان ، اظهار داشت : از خصوصیات این ریل که مخصوص مترو هست و در مترو تهران به کار می رود ، استحکام و مقاومت بیشتر است که میزان تحمل بار مسافری بالایی را دارد . 

, S, از خصوصیات این ریل که مخصوص مترو هست و در مترو تهران به کار می رود ، استحکام و مقاومت بیشتر است که میزان تحمل بار مسافری بالایی را دارد . ,

وی افزود : سفارشی که در حال حاضر داریم کمتر از هزار تن است . تولید انبوه این ریل کیلد خورد و با توجه به استفاده از این ریل در مترو تهران ، قطعاً سفارش های بعدی را هم خواهیم داشت .

, سفارشی که در حال حاضر داریم کمتر از هزار تن است . تولید انبوه این ریل کیلد خورد و با توجه به استفاده از این ریل در مترو تهران ، قطعاً سفارش های بعدی را هم خواهیم داشت .,

با این حال شرکت ذوب آهن اصفهان پس از گذشت بازه ای 5 ماهه 500 تن ریل مخصوص قطار شهری را طبق توافق و زودتر از زمان موعود تحویل داد و به گفته مقامات صنعت فولاد 300 تن باقیمانده هم در مرحله تولید قرار دارد.

,

 

,

چرا باید از تولید ریل مترو خوشحال باشیم

, چرا باید از تولید ریل مترو خوشحال باشیم, چرا باید از تولید ریل مترو خوشحال باشیم,

 

,

, , , ,

 

,

نکات حائز اهمیت در این موضوع صرفا تولید چند صد تن آهن نیست که اگر معیار این باشد صنعت ذوب آهن کشور افتخارات بسیاری را به نام خود رقم زده است. اما مهم ترین دستاوردهای این تولید در وهله اول قطع وابستگی به غرب و حتی کشورهای دوست و همسایه و فع نیاز به یک محصول علمی- صنعتی دیگر است.

,

نکته بعدی خودکفایی و جلوگیری از خروج ارز از کشور است که مابالتفاوت محصول تولیدی با محصولات وارداتی بی تردید رقمی غیر قابل تصور خواهد بود، گرچه خبرنگار دانا تلاش فراوانی برای به دست آوردن اعداد و ارقام این پروژه و همین طور رقم مابالتفاوت بین تولید محصول خودی و بیگانه بود، اما متاسفانه توفیقی حاصل نشد.

,

دستاورد بعدی تکیه بر دانش بومی متخصصان ایرانی و جوانان هموطن است که حس بالندگی، تفاخر و تشخص را برای شنونده این خبر به ارمغان می آورد واین امید ریشه دار تر می شود که به مرور زمان در تمام رشته های تحصیلی دانشگاهی روزی شاهد شکوفایی علم بومی جوانان مان باشیم و هر روز بیش از پیش به زانوهای خود تکیه کنیم نه به امید بیگانگان!

,

در نهایت هم دوباره دیدن صورت روغنی و سیاه، اما خندان وبشاش کارگران سخت کوش صنعت آهن که نان سفره خانواده های خود را در جهنم سوزان کوره های عظیم تامین می کنند و صبح تا شب، شب تا صبح با فرهنگ لغتی بی رحم و ادبیاتی و سوزان واژگانی چون آهن و آتش و کوره سروکار دارند. بی تردید وقتی امید بر مدار چرخیدن چرخ صنعت بچرخد، کارگران ما از جهنم سوزان آتش این صنعت سربلند به گلستان پا خواهند گذاشت.

,

 

,

, ,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه