اخبار داغ

گزارشی از یک پروژه روی زمین مانده در گیلان؛

خسارت کارگران از بلاتکلیفی سد "شفارود"/ آمارهای غیرواقعی و عدم کفایت، پروژه را به خاک سیاه نشاند

خسارت کارگران از بلاتکلیفی سد "شفارود"/ آمارهای غیرواقعی و عدم کفایت، پروژه را به خاک سیاه نشاند
یکی از پروژه‌های روی زمین مانده در استان گیلان پروژه سد شفارود است. پروژه ای که علیرغم بارها رسانه ای شدن مشکلاتش، هنوز کارگرانش روز خوش ندیده و معوقات شان پرداخت نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ۸دی، یکی از پروژه های روی زمین مانده در استان گیلان پروژه سد شفارود است. پروژه ای که علیرغم بارها رسانه ای شدن مشکلاتش، هنوز کارگرانش روز خوش ندیده و معوقات شان پرداخت نشده است. این در حالی است که پول این دست پروژه ها از بیت المال تامین می‌شود و عدم تکمیل به موقع آن باعث ایجاد مشکلات زیادی در استان شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی,
پیش‌بینی اولیه این سد ۱۵۹ متر بود که حدود ۵۸ متر آن طی دو مرحله کاهش یافت و به ۱۰۱ متر رسید، پول سرمایه گذار خارجی که قرار بود برای این پروژه اختصاص یابد به طور کامل دریافت شد در حالی که تنها ۵۰ درصد پروژه تاکنون پیشرفت داشته و نیاز است که درباره جزئیات هزینه کرد این پول شفاف‌سازی شود.
,
 
,
اگرچه دادگستری گیلان برای پیمانکار پروژه سد شفارود ضرب الاجل تعیین کرده اما به گفته فرماندار رضوانشهر تاکنون از سوی مدیران این سد اقدامی برای اجرای پرداخت مطالبات کارگران مشاهده نشده است.
,
 
,
فرماندار رضوانشهر نیز با اظهار گله مندی از بی توجهی شرکت ژیان(پیمانکار پروژه سد شفارود) افزود: این شرکت نسبت به پرداخت مطالبات کارگران خود بی‌توجه است. حقوق معوقه چندین ماهه کارکنان سد شفارود در حالی رقم می خورد که ۳۰ آبان ماه در نشستی برای بررسی مشکلات سد شفارود حجت الاسلام حمزه خلیلی رئیس کل دادگستری استان گیلان با تاکید بر اینکه اختلافات کارفرما و پیمانکار این طرح باید ما بین خودشان حل و فصل شود و مطالبات کارگران این پروژه باید طی یک هفته وصول شود و پیمانکار مطابق قانون موظف به پرداخت آن است، متاسفانه با توجه به این ضرب الاجل یک هفته‌ای که از سوی مقامات قضایی برای پیمانکار این پروژه تعیین شد، تاکنون از سوی مدیران سد شفارود اقدامی برای اجرای این دستور مشاهده نشده است.
,
 
,
سردار “نظرعلی علیزاده” رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی گیلان نیز در برنامه کافه گفتگو به این پروژه ورود کرده و با بیان اینکه کارگران سد شفارود نمی‌دانند برای طلب خود به چه شرکتی مراجعه کنند، گفت: دستگاه‌های امنیتی، قضایی و سیاسی باید به این موضوع ورود کنند زیرا این پروژه پر از ابهام و فساد است.
,
 
,
, ,
پروژه سد شفارود دچار سوء مدیریت است
, پروژه سد شفارود دچار سوء مدیریت است, پروژه سد شفارود دچار سوء مدیریت است,
 
,
سالین احمدی از یکی از مهندسان پروژه سد شفارود است که مدتی است نه دعوت به کار می شود و نه معوقات بیمه اش پرداخت شده و در واقع از کارکنان اخراج شده این پروژه می باشد در گفتگو با خبرنگار ۸ دی، با بیان اینکه پروژه سد شفارود دچار سوء مدیریت شده است اظهار کرد: این پروژه در سال ۸۶ به شرط فاینانس کارفرما آب منطقه ای در مناقصه گذاشته و شرکت ژیان برنده این مناقصه شد.
,
 
,
این مهندس با اشاره به اینکه شرکت چینی به همراه یک بانک دیگر نسبت به تکمیل پروژه سد شفارود متعهد شدند افزود: تا سال ۹۲ مشکلات تحریمی باعث شد که امکان مبادلات ارزی وجود نداشته باشد تا اینکه به همت مدیرعامل آب منطقه ای وقت مشکل حل و پروژه تامین اعتبار شد و ماشین آلات شروع به کار کردند.
,
 
,
وی با بیان اینکه در این پروژه جنگ دولت با دولت یعنی دستگاه‌های اجرایی رخ داد تصریح کرد: سازمان محیط زیست به دلیل آنکه پروژه توجیه زیست محیطی ندارد آن را متوقف کرد در حالیکه این موضوع قبلا ابلاغ شده بود.
,
 
,
احمدی خاطرنشان کرد: شرکت آب منطقه ای نتوانست محیط زیست را قانع کند و پیمانکار پروژه نیز مدعی شد که سود دهی ندارد اما پس از مدتی کار مجددا شروع شد و پیشنهاد مدیریت پروژه و کارفرما از آب منطقه ای به آب نیرو تغییر کرد.
,
 
,
وی ادامه داد: پیمانکار و شرکت چینی فرصت خوبی برای کار پیدا کردند اما به اعتقاد بنده عدم کفایت کارفرما این پروژه را به خاک سیاه کشاند.
,
 
,
این مهندس افزود: وقتی کارفرمای پروژه تنها به فکر خودش است و آمارهای غیرواقعی منتشر کند پروژه پیشرفت نمی‌کند. شرکت چینی به تمام تعهدات خود عمل کرد و هنگامی که پروژه به بتن ریزی بدنه رسید شرکت ژیان گفت که ضرر کرده و طلب اضافه بها کرد.
,
 
,
این مهندس افزود: توان مدیریتی شرکت آب منطقه ای و آب نیرو در برابر پروژه سد شفارود بسیار ضعیف بود.
,
 
,
وی با گلایه مندی از عدم توجه مسئولان به ویژه نمایندگان مجلس به نظرات بخش خصوصی و متخصصان بیان کرد: بخش خصوصی در جلسات مربوط به این پروژه دعوت نمی‌شود و از نظرات متخصصین استفاده نمی‌گردد.
,
 
,
ضربه صد در صدی کارگران از بلاتکلیفی سد شفارود
, ضربه صد در صدی کارگران از بلاتکلیفی سد شفارود, ضربه صد در صدی کارگران از بلاتکلیفی سد شفارود,
 
,
احمدی با اشاره به بلاتکلیفی و شرایط سخت زندگی کارگران سد شفارود تصریح کرد: بسیاری از کارگران پروژه شفارود از حومه هستند و بلاتکلیفی و تعطیلی پروژه موجب سرگردانی آنها شده است.
,
 
,
وی ادامه داد: مسئولان حتی قادر به تعطیلی یا استارت مجدد پروژه نیستند و در چنین شرایطی کارگران تنها قشری هستند که ضربه صد در صدی می‌بینند چون تنها تخصص و شغلشان همین کار است و بلاتکلیفی چند ماهه و چند ساله برای آنها طاقت فرساست.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه