اخبار داغ

اکوسیستم رودخانه سفیدرود در معرض نابودی؛

برداشت‌های غیرمجاز از رودخانه سفیدرود ادامه دارد/ متخلفان به واسطه ارتباطات شکایات مردم را بی‌اثر می‌کنند

برداشت‌های غیرمجاز از رودخانه سفیدرود ادامه دارد/ متخلفان به واسطه ارتباطات شکایات مردم را بی‌اثر می‌کنند
یکی از اهالی روستای کدوسرا کوچصفهان با اشاره به برداشت‌ شن و ماسه از بستر رودخانه سفیدرود در حاشیه این روستا گفت: بسیاری از افراد و دستگاه‌ها بیش از حد تعیین شده در مجوزها، از بستر رودخانه ها برداشت می کنند و این موضوع با ادله و اسناد به اثبات رسیده است اما متخلفان به جهت داشتن ارتباطات هرگونه گزارش و شکایت از طرف حاشیه نشینان سفیدرود را بی تأثیر می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از 8دی، سفیدرود زادگاه اصلی ماهیان خاویاری بوده و برداشت های غیرمجاز از بستر آن اثرات مخرب زیست محیطی را در پی دارد. تغییرات پوشش گیاهی منطقه، تخریب بستر، از بین رفتن زیست‌گاه ماهیان و تاثیرات منفی در تخمگذاری آنها و همچنین ایجاد آلودگی صوتی و آب از جمله این تاثیرات مخرب است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, 8دی,
 
,
یکی از اهالی روستای کدوسرا کوچصفهان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار ۸دی با اشاره به اهمیت وضع قوانین جهت کنترل اثرات نامطلوب برداشت های بیش از حد از بستر رودخانه گفت: هرگونه تخریب علیه محیط زیست و رودخانه ها به ویژه رودخانه بزرگی مانند سفیدرود غیر قانونی است اما مسئولان و دستگاه‌های مربوطه چشم خود را روی این موضوعات بسته و باعث بروز خسارت بر محیط زیست می شوند.
, ۸دی ,
 
,
این فعال و دغدغه مند در عرصه حفظ محیط زیست ادامه داد: رودخانه‌های شمال به خصوص سفیدرود بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست، حفاظت شده است اما شرکت‌های برداشت شن و ماسه طی سالیان با تبانی دستگاهها و اشخاص مختلف به برداشت بی‌رویه شن و ماسه پرداخته و با روش های مختلف دفن درختان و تخریب جایگاه پرندگان محیط زیست را به خطر انداخته اند و این عمل نقض آشکار قوانین است.
,
 
,
وی با بیان اینکه متخلفان به جهت داشتن ارتباطات در سطح کشور و استان هرگونه گزارش و شکایت از طرف بستر نشینان سفیدرود را بی تأثیر می کنند افزود: از جمله تخلفات این افراد می توان به تصرف غیرقانونی اراضی ملی و حاشیه رودخانه سفیدرود اشاره کرد که در طول سالهای گذشته رخ داده است.
,
 
,
وی با بیان اینکه دستگاه‌های متخلف اکوسیستم رودخانه سفیدرود را نابود کردند خاطرنشان کرد: سودجویان اراضی کشاورزی ساکنین کم‌درآمد روستاهای بستر رودخانه را خریداری کردند درحالیکه این اراضی جز اموال ملت است.
,
 
,
مسدود شدن راه‌های روستایی و عدم رعایت فاصله قانونی حریم جزء تخلفات است
, مسدود شدن راه‌های روستایی و عدم رعایت فاصله قانونی حریم جزء تخلفات است, مسدود شدن راه‌های روستایی و عدم رعایت فاصله قانونی حریم جزء تخلفات است,
 
,
این فرد با اشاره به اینکه مسدود شدن راه‌های روستایی و عدم رعایت فاصله قانونی حریم جزء تخلفاتی است که سال‌هاست با آن مواجه هستیم بیان کرد: هر ساله بیش از ۵۰ گزارش از حاشیه سد سنگر تا کیاشهر به سازمان‌های محیط زیست، آب منطقه ای، دادگستری، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی ارسال می شود اما نتیجه بخش نیست.
,
 
,
این گیلانی دغدغه‌مند با بیان اینکه بسیاری از مجوزهای صادر شده برای برداشت از بستر رودخانه ها نیز غیرقانونی است گفت: بسیاری از افراد و دستگاه‌ها بیش از حد تعیین شده در مجوزها، از بستر رودخانه ها برداشت می کنند و این موضوع با ادله و اسناد به اثبات رسیده است.
,
 
,
علیرغم وعده های فراوان همچنان شاهد تخریب رودخانه ها هستیم
, علیرغم وعده های فراوان همچنان شاهد تخریب رودخانه ها هستیم, علیرغم وعده های فراوان همچنان شاهد تخریب رودخانه ها هستیم,
 
,
وی با اشاره به وعده سازمان‌هایی مانند محیط زیست و آب منطقه ای مبنی بر رسیدگی به برداشت های غیرمجاز از بستر رودخانه ها بیان کرد: با وجود وعده‌های بسیار کسی در این خصوص احساس مسئولیت نمی کند و با وجود آنکه کارشناسان مختلف از جمله دادگستری از منطقه بازدید می‌کنند و شاهد تخریب حریم رودخانه ها هستند اما هنوز اقدام شایسته ای انجام نشده و مردم کار موثری ندیده اند‌.
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه