اخبار داغ

گزارشی از بازار پررونق صنایع دستی در گیلان؛

از صادرات ۹میلیون دلاری صنایع دستی تا افتتاح موزه برای هنر "رشتی‌دوزی"/ برندسازی ملی؛ حلقه مفقوده ورود به بازارهای جهانی

از صادرات ۹میلیون دلاری صنایع دستی تا افتتاح موزه برای هنر "رشتی‌دوزی"/ برندسازی ملی؛ حلقه مفقوده ورود به بازارهای جهانی
ایران سومین کشور تولیدکننده صنایع دستی در جهان بوده و استان گیلان یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور در زمینه تولید محصولات این حوزه است؛ از همین رو برندینگ محصولات و زمینه سازی جهت توسعه صادرات محصولات تولیدی امری ضروری است که باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از 8دی، صنایع دستی به سبب ویژگی‌های خود به نوعی معرف فرهنگ و هویت یک ملت و منطقه هستند و از این رو توجه به توسعه و حفظ جایگاه آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, 8دی,
ایران سومین کشور تولیدکننده صنایع دستی در جهان است و ۳۷۰ رشته صنایع دستی در کشورمان وجود دارد که در ۲۴ دسته قرار می‌گیرند. استان گیلان یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور به جهت تولید صنایع دستی است و پیشینه تاریخی در این استان، تنوع صنایع دستی در آن را بالا برده است.
,
 
,
آستانه اشرفیه، رشت، ماسوله، لاهیجان و انزلی از جمله فعال‌ترین شهرهای تولید صنایع دستی گیلان هستند و از جمله معروف ترین این محصولات می‌توان به حصیر بافی، رشته دوزی، بامبو بافی، لباس محلی، خراطی، چادر شب بافی، نازک کاری، چوب تراشی، منبت و معرق چوب، سفالگری و مروار بافی اشاره کرد.
,
 
,
, ,
 
,
فعالیت ۲۴ هزار هنرمند صنایع دستی در گیلان/ اکثر هنرمندان مهارت خود را تجربی آموخته‌اند
, فعالیت ۲۴ هزار هنرمند صنایع دستی در گیلان/ اکثر هنرمندان مهارت خود را تجربی آموخته‌اند, فعالیت ۲۴ هزار هنرمند صنایع دستی در گیلان/ اکثر هنرمندان مهارت خود را تجربی آموخته‌اند,
 
,
فرزاد رشیدی در گفتگو با خبرنگار ۸دی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۴ هزار هنرمند حوزه صنایع دستی در استان گیلان فعالیت دارند اظهار کرد: بخشی از این هنرمندان در رشته های مرتبط با صنایع دستی تحصیل کرده‌اند اما بخش عمده آنها به صورت تجربی و از پدر و مادر خود این هنرها را آموخته‌اند.
,
 
,
صادرات ۹میلیون دلاری صنایع دستی گیلان در سال ۹۹
, صادرات ۹میلیون دلاری صنایع دستی گیلان در سال ۹۹, صادرات ۹میلیون دلاری صنایع دستی گیلان در سال ۹۹,
 
,
معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان، میزان صادرات صنایع دستی این استان به سایر کشورها در سال ۹۸ را یک میلیارد و ۷۰۰ هزار دلار عنوان کرد و افزود: میزان صادرات صنایع دستی گیلان در سال ۹۹ به ۹.۷ میلیون دلار افزایش یافت.
,
 
,
, ,
 
,
 
,
وی با اشاره به علت افزایش میزان صادرات صنایع دستی گیلان گفت: اولین عامل ، ثبت جهانی چادر شب بافی قاسم آباد به عنوان یک برند بین‌المللی برای صادرات گیلان است و این موضوع موجب رشد ۵.۵ درصدی صادرات گیلان در این حوزه شد.
,
 
,
رشیدی با بیان اینکه حصیربافی، گلیم‌بافی، آثار مربوط به شیشه، سفال و سرامیک جزء رشته‌های پرطرفدار صنایع دستی گیلان محسوب می‌شوند ادامه داد: کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق و کشورهای عضو اوراسیا مقصد محصولات صادراتی صنایع دستی گیلان هستند.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها ۳۹ نقطه در دنیا ثبت جهانی شدند که یکی از آنها روستای قاسم آباد استان گیلان است بیان داشت: این ظرفیت بزرگ، مهمترین فاکتور جهت توسعه صادرات استان را فراهم کرده است.
,
 
,
رشیدی با اشاره به ۷ فرآیند جهت توسعه صنایع دستی استان تصریح کرد: مشارکت هنرمندان صنایع دستی در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها و راه اندازی موزه‌های تخصصی جهت تقویت ارتباط این حوزه با سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی از جمله این فرآیندها است.
,
 
,
افتتاح موزه رشتی دوزی تا دو ماه آینده در رشت
, افتتاح موزه رشتی دوزی تا دو ماه آینده در رشت, افتتاح موزه رشتی دوزی تا دو ماه آینده در رشت,
 
,
معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان خاطرنشان کرد: قرار است موزه رشتی دوزی تا دو ماه آینده در رشت افتتاح شود.
,
 
,
, ,
 
,
وی با بیان اینکه فروش بیشتر صنایع دستی منوط به برندسازی محصولات این حوزه است، افزود: ثبت ملی محصولات به برندسازی و فروش بیشتر محصولات کمک شایانی می‌کند البته تا کنون بسیاری از محصولات و صنایع دستی استان ثبت ملی شده‌اند.
,
 
,
رشیدی با تاکید بر برندینگ محصولات صنایع دستی در سطح بین المللی بیان کرد: جهت افزایش و رونق صادرات این حوزه می‌بایست آن کالا در دنیا شناخته شده باشد تا مردم از ارزشمندی آن محصول مطلع شوند و نمونه موفق این کار نیز در ثبت جهانی روستای قاسم آباد به چشم می‌خورد.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه آموزش مسئله محور یکی از برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی گیلان است خاطرنشان کرد: جهت تقویت ارتباط گردشگری و فروش محصولات صنایع دستی، اقامتگاه‌های بوم گردی که هنرمندان این حوزه آنجا ساکن بوده و فعالیت داشتند راه اندازی شد و قرار است تعداد این اقامتگاه‌ها در آینده افزایش یابد.
,
 
,
رشیدی با اشاره به تاثیر مثبت فعالیت در فضای مجازی جهت توسعه فروش محصولات صنایع دستی عنوان کرد: مردم رکن اصلی تولید و توسعه صنایع دستی هستند.
,
 
,
توسعه بازارچه های دائمی فروش صنایع دستی در سال ۱۴۰۱
, توسعه بازارچه های دائمی فروش صنایع دستی در سال ۱۴۰۱, توسعه بازارچه های دائمی فروش صنایع دستی در سال ۱۴۰۱,
 
,
معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان افزود: برنامه اصلی این اداره کل برای سال ۱۴۰۱ توسعه بازارچه های دائمی فروش محصولات صنایع دستی است و از شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها درخواست داریم برای توسعه این بازارچه ها با ما همکاری کنند.
,
 
,
, ,
 
,
 
,
صنایع دستی استان گیلان با وجود تنوع و قدمت بالا و ویژگی‌های منحصر به فرد و قابلیت تولید و توزیع در سطح کشور و حتی صادرات، آنطور که باید و شاید دارای سازو کار مناسبی نیست و می‌طلبد که مسئولان این حوزه با بهره گیری از ظرفیت‌های موجود نسبت به معرفی و حمایت بیشتر از هنرمندان این عرصه اقدام کنند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه